Advertenties


Hoe dynamo wisselen van een Megane Stationcar 2010 1.4 16v

Gestart door Mijger, 2 november 2018, 10:39:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mijger

Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum en de reden daarvan luidt als volgt: ik wil een familielid helpen waarvan de Meg.Stationcar (1.4 16v) 2010 problemen geeft in de vorm van ontladen van de accu. In rust (auto op slot, dashboard gedoofd, keycard uit de buurt) is de ontlaadstroom 0,4-0,5 Ampere. (deze zie je in een ruime minuut teruggaan van iets meer dan 2 Ampére naar 0,4-0,5A)  Dat houdt de accu geen dagen vol, ook al is deze 3 jaar jong. Wat ik al gedaan heb, gelezen op internet: nokkenassensorstekker losgenomen. Geen resultaat. Voedingsblokken (2 dikke stekkers) naar de zekeringbox onder de motorkap losgenomen. Stroomverbruik blijft onveranderd hoog. (dit zijn voedende stekkers naar onderzekeringen, als je ze losneemt meet je daar 12V op)  Helaas lukte het niet om het aangeschroefde boxje open te krijgen, ik vermoed dat hier nog 3 of 4 'dikke' zekeringen in zitten? De kabellengtes van die rode aders zijn ontoereikend om - zonder verwijderen van de accu - iets te kunnen doen.  Wat ik wel weet: ik vertrouw de diodebrug van de dynamo niet. Als ik de laaddraad loshaal (moer M8, hell of a job tussen aircoslangen en radiator, linksonder, uiteraard eerst de accuklem/+  losgenomen) daalt het stroomverbruik naar 0,0 tot 0,1A, ik zit dan in het minimumbereik van mijn Amperetangetje. Wat ik ook gezien heb: met een deugdelijke Flukemeter meet ik bij stationair draaiende motor (laaddraad en accupool weer vast uiteraard) een wisselspanning van ca. 18 Volt over de accupolen. (met de mulltimeter op stand DC: 14,2 Volt) Zet ik de meter op 'frequentie' dan meet ik stationair een fluctuerende 45-60 Hertz, bij iets verhoogd toerental oplopend naar 80 Hz. Conclusie: ik vermoed één of meer defecte diodes in de dynamo waardoor ik een wisselspanningsrimpel meet en een frequentie welke meegaat met het toerental. Vanwege de vermeende defecte diode(s) spert deze in rust NIET de spanning vanaf de accu en ontlaadt de boel daardoor bij stilstand. Een heel verhaal, sorry, want nu kom ik pas tot de clou: ik wil de dynamo uitbouwen.  Daar is wat kennis voor nodig, wie kan en wil in grote lijnen aangeven hoe ik dit het beste aanpak?   Gereedschap heb ik voldoende, ben techneut (electro) van beroep dus wie weet, kan ik het karwei klaren...... 
Alvast hartelijk dank voor elke zinnige reactie!

A110

Heb je het stroomverbruik ook al gemeten na 10 minuten nadat de auto opslot is gezet?
Bij moderne auto's duurt het tegenwoordig minimaal 10 minuten voordat het voertuig compleet in rust gaat.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jacques

Hij is toch duidelijk: Er is minstens een diode defect. Ik zou de spanning van de multiriem halen en de dynamo uitbouwen. Ik weet niet hoe de riem gespannen wordt. Ik heb alleen ervaring met een megane 1 (F7R)

mark29

Is een automatische. Kniesleutel 16 op het excentriek zetten.
Motor onder steunen. Bovenste motorsteun eraf halen geeft je veel meer sleutel vrijheid en de mogelijkheid om de motor wat naar achter te kanten zodat je meer ruimte hebt.

A110

Citaat van: Jacques op  2 november 2018, 20:17:03
Hij is toch duidelijk: Er is minstens een diode defect.

Ja, het hele verhaal heb ik ook gelezen en was me compleet duidelijk. Maar ik zou het zonde van het werk vinden als het toch niet de dynamo is. Als wij een auto binnen krijgen met een clandistine stroomverbruiker laten wij de auto meer dan 10 minuten opslot tot rust komen voordat wij metingen gaan uitvoeren. Voertuigen kunnen pas na lange tijd compleet tot rust komen.
Het zou vervelend zijn als je hiermee de mist in ging.

Wat betrefd dynamo vervangen is gewoon goed kijken en ruimte maken. Is niet moeilijk alleen alles is compact ingebouwd.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Nikk

Als het allemaal te lastig wordt; Houtje / touwtje oplossing waar deze hobbyist aan denkt; schakelaar in de kabel die je uitzet als de auto niet wordt gebruikt.  :)
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Mijger

Beste mensen, allen bedankt voor jullie reacties. Ter voorbereiding inmiddels even gegoogeld of een losse diodebrug te koop is maar dat lijkt vooralsnog niet zo.  Wel zag ik drie toepasbare dynamo's welke in prijs oplopen van 178 euro tot aan het dubbele.  De accu zal niet opgeknapt zijn van de wisselspanning die deze te verduren krijgt dus ik ga er vanuit dat ie vervangen moet worden. Maar ik zal er eerst een tester op loslaten. (een los aangesloten acculader wil zelfs na uren niet onder de 6A laadstroom zakken)  Wordt vervolgd.

mark29

Let erop dat je echt een dezelfde dynamo terug zet. Anders komen er straks topics met allemaal vage klachten vanuit de upc.
Renault is hier een beetje moeilijk mee namelijk.

Nikk

@Mark,

Kwam in mijn zoektocht naar een mogelijke vervangende dynamo voor mijn Megane I ook al een hele reeks aan modellen tegen. Denk dat ik in het geval van Mijger met een nog wat recentere auto dan die van mij bij de dealer aan zou kloppen. Gelijk foutcodes voor wissel uitlezen. Mochten er zich na de wissel klachten voordoen dan kan er tenminste gericht worden gezocht
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Ja de megane 1 boeit niet zo. Vanaf megane 2 is alle info geprogrammeerd in de upc. Wijkt het af, is het vragen om problemen.

Mijger

Wederom goede tips, dank daarvoor. Heb ondertussen eveneens topics gelezen waarin onterechte storingmeldingen voorkomen na wisseling [of toepassing] van bepaalde [imitatie]onderdelen. Gaat allemaal in orde komen!  Ik kan alleen de opmerking niet plaatsen waarom ik enige tijd moet wachten voor aanvang van het meten van het stroomverbruik? Ik zet de auto op slot en zie dan binnen enkele minuten de stroom dalen van bijv. 3A naar 0,5A en dat houdt vervolgens aan. De accu ontlaadt, indien de auto niet dagelijks over flinke afstand wordt gebruikt, snel.

Jacques

Ik vind het ook vreemd. Als een diode stuk is, is die niet na 10 minuten weer heel. Haal de dynamo uit elkaar, check alle 9 diodes en als een stuk is vervang die dan. Ik heb zelf ook vaker een dynamo gerepareerd. Diodes zijn meestal los te koop of uit een andere dynamo te halen.

mark29

Inderdaad, auto op slot, en stroom verbruik zal dalen.
Maar die auto zit vol computers, en de nog jongere al helemaal, het kan goed 20 a 30 minuten duren voor deze in de rust stroom modus gaat.
En dan zal dus het verbruik nog verder zakken. Een goede meting doen is dus heel erg belangrijk. Een ampere tang die je om de kabel heen kan doen van fluke bijvoorbeeld is fijn hier hiervoor.

Is na een half uur het stroom verbruik een 0,02 a 0,03 ampere ongeveer, dan is het goed. Zit je dan nog steeds op maar 1 getal achter de komma, weet je dat je echt een verbruiker hebt.

Mijger

https://www.auto-onderdelen24.nl/cv-psh/9952886
Gekozen voor deze dynamo (aanbieding, 165 euri's) en hiermee het probleem getackeld.  Geen storingsmeldingen. (voorheen overigens ook niet)  Met een kniesleutel en verwijderen van een motorsteun en ontspannen van de riemrol - was het allemaal te doen. Op het gemak maar toch een uurtje of drie zoet geweest. Stroomverbruik nu nihil . Accu moet ik nog testen maar ik ga er vast vanuit dat ik eerdaags een andere haal. Bedankt jullie tips.

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev