Advertenties


Kou laat boordcomputer IV GT resetten

Gestart door adinsx, 30 oktober 2018, 10:01:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

adinsx

Wie heeft er sinds deze week dat het koud is (hier van het weekend al even vorst) ook weer last van? Je stapt in de auto (Mégane IV GT in mijn geval) en ziet dat het cockpitdisplay op weergave 3 staat. De 'F1-stand'. Zomaar uit het niets. Ik wist van het weekend weer hoe laat het was, want dit had ik de eerste 1,5 maand na aflevering begin februari ook.

De cockpitdisplay is ineens die variant geworden (terwijl die in geen enkel profiel is ingesteld), maar nog irritanter, de boordcomputer reset zich ook. Op de dagteller onder de km-stand na. Maar gemiddeld verbruik, afstand na de laatste reset, etc. Allemaal staan ze op nul.

Zet het zo op de mail naar de dealer die het gaat uitzoeken, maar wie herkent dit? Ik dacht eerst dat het een instelling in de Sportstand was, maar omdat het in het voorjaar verdween, en nu weer terug is lijkt me dat niet het geval. Ergens de memory in Rlink die door de kou een tikje krijgt? Geen idee.

Ervaringen? Laat maar komen. Enkele foto's van vanmorgen hieronder:

Zo stond het display vanmorgen, terwijl ik gisteravond terug kwam op Sport-modus (met displayweergave zoals laatste foto maar dan rood uiteraard):
De dagteller onder de km-stand blijft gewoon staan


De boordcomputergegevens verderop in het menu zijn wel gereset. Van de gereden afstand sinds reset (na elke tankbeurt)


Tot het gemiddelde verbruik:


Als ik op de MultiSense-knop druk en een instelling selecteer krijg ik wel gewoon de ingestelde weergave. Die reset zich dus niet:


Ook in Rlink zelf bij boordcomputer zie je de reset:
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

Al mooi vlot antwoord van de dealer zo straks:

Citeer
Ik heb in Actis gezocht, en een pasklare oplossing gevonden :
Het betreft een interne fout in het instrumentenpaneel, en dus moeten we deze vervangen .

Ik ga het bestellen, kunnen we al wat afspreken voor het vervangen ervan . Misschien 's morgens vroeg dat je er op wacht ?
Ik verwacht een uurtje incl. inregelen, maar dat wil soms nog wel eens uitlopen.

Sinds juni 2018 is een verbeterd instrumentenpaneel gemonteerd, dus iedereen die er ook last van heeft. Klop even bij je dealer aan.
Volgende week donderdag wordt het paneel vervangen, zal foto's maken en hier plaatsen.  !-!
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

Top oplossing. Hopen dat het inleren soepel gaat, verbinding met renault.net stabiel blijft  l-
Vaak met inleren, receptie: hier staat een half uur op het scherm.
Praktijk: clip aansluiten, verbinding weg. Opnieuw, weer verbinding weg. Clip opnieuw opstarten. En hoppa het werkt, eerste half uur is zo om. Programmeren, dan na programmeren automatische configuraties uitvoeren, owja een wit scherm, laten we nog eens de boel opnieuw opstarten. En dan weer verder gaan.
Leuk die clip, je kan er veel mee, maar het is niet altijd, lees niet vaak, stabiel. Als je als klant zit te wachten, duurt het ooit wel eens iets langer dan van te voren gehoopt. En een hoop ongefactureerde uren voor garantie die gaan de prullenbak in.

Maar als de klant geholpen is, en tevreden weg gaat, doet dat al een hoop goed.

adinsx

Haha, ja dat zeiden ze er al bij Mark. M'n pa (chef wp / Cotech aldaar) hoor ik er ook geregeld over, de Clip. We gaan het zien volgende week. Ik ga weer lekker meehelpen puur uit interesse.
Na dit klusje overigens nog het aircosysteem opnieuw vullen want het suizen blijft. Eens kijken of het helpt. Bij @A110 hielp dat meen ik.

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

Jammer dat het nog garantie is. Wij hadden het morgen ook gelijk kunnen doen voor je :)
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Citaat van: A110 op 30 oktober 2018, 15:42:16
Jammer dat het nog garantie is. Wij hadden het morgen ook gelijk kunnen doen voor je :)

Haha, snap ik. Morgen rij ik na de files dus ik verwacht 10.30-11.00 uur in Oud-Beijerland.
Nooit geweest, dus ik ben benieuwd ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Marvin tce 180

Heb dit zelfde probleem ook met de RS, zal van de week de dealer maar even informeren.
Is het trouwens al opgelost adinsx?
Megane Estate GT-Megane 4 RS

adinsx

Donderdag aanstaande ga ik ermee naar de huisdealer en lekker meesleutelen. Nog best even een werkje ook i.v.m Head-up-display die er ook nog in zit achter de klokkenwinkel.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

adinsx

Vanmorgen is het display vervangen, nog enkele foto's daarvan:

Eerst de auto uitlezen op opgeslagen data m.b.t. km-stand, dagen tot onderhoudsinterval, etc. Vooral de gegevens omtrent de interval zijn belangrijk want die worden handmatig overgezet. De km-stand is opgeslagen in vele modules en komt automatisch in het display terecht na aansluiten.


Handig zo'n exploded view erbij om te kijken waar al die plastickapjes ongeveer vast zitten:


Ook dit stuk langs de A-stijl moest weg om het kapje links van het stuur los te maken:


Gaat toch het meeste tijd in zitten, die plastic zooi los halen:



Het nieuwe display:


Oude er uit, nieuwe er in. Simpelweg door twee schroefjes loshalen en eruit klikken om daarna de stekker los te halen.


Vervolgens weer alle kapjes terugbouwen:


Hierna inleren (ging vlot gelukkig), even testen en klaar.

Ook nog even het aircosysteem opnieuw laten vullen. Ik had al tijden dat ik een (voor mij irritant) suizend / metaalachtig geluid hoorde met de radio uit en op lage snelheid. Vermoede dat het aircosysteem niet voldoende koudemiddel had, ondanks dat de airco wel gewoon werkt.

Vanmorgen dus opnieuw laten vullen (garantie) en daar bleek het ook. Er kwam slechts 352 gram uit, waar 480 +-35 is voorgeschreven. Iets met zuinigheid van de fabrikant zeg maar ;)

Wat is er loos met de koudemiddelprijzen?

Maar, hij zit weer vol en ik denk dat het irritante geluid er ook wel uit is ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

Zo dat is een werk geweest. Je moet tegenwoordig een hoop weghalen om ergens bij te komen. En maar hopen dat er niks afbreekt met al dat plastic.

Vermoed dat het geluid van je airco nu ook weg is. 100 gram te weinig is best veel.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Die gele zonnebril toevallig van innovam? Dan heb ik dezelfde namelijk  8)

adinsx

Citaat van: A110 op  8 november 2018, 19:40:59
Zo dat is een werk geweest. Je moet tegenwoordig een hoop weghalen om ergens bij te komen. En maar hopen dat er niks afbreekt met al dat plastic.

Vermoed dat het geluid van je airco nu ook weg is. 100 gram te weinig is best veel.

Binnen een uurtje ging het gelukkig, dat is ook de flatrate-tijd. Plastic weghalen koste echt de meeste tijd. En, zoals Mark al zei, dat inleren is een dingetje. Gelukkig ging dat ook snel.


Wel weer een nieuw dingetje met het instrumentenpaneel. Onder de km-stand staat de dagteller, maar die is nu telkens 0,0 als je een nieuwe rit start. Zowel na een uur, maar ook na een nacht.
Hoort dat? Blijft bij jou die dagteller bijvoorbeeld op de stand staan, (en dus handmatig resetten), of gaat die bij jou ook terug naar 0 Jeroen?

Gisteravond voor ik naar de sportschool reed: (paar uur stilgestaan na thuiskomen van het werk)


Na het sporten (uurtje later, en 18 km later):



Ik heb nu 1 2018 Mégane-rijder en bij hem blijft de stand staan, zoals je ook mag verwachten en ook het geval was bij mij.

@Mark
Deze is van onze eigen evenement AMT Diagnose Boot Camp, maar... Innovam was daar een van de deelnemende partners met een Workshop, dus ja, toch van Innovam ;)
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

Die van mijn blijft staan, ik moet handmatig resetten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

knight-rider

Hier blijft die ook staan, handmatig resetten dus.

Jeroen2016

adinsx;

Leuk om de foto's te zien. Geen krassen gekregen op de kunststof onderdelen ? Dat spul raakt zo snel beschadigd. Maar nu de dagteller nog niet optimaal lees ik. Dat wordt weer alles demonteren....

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev