Advertenties


Megane RS velgen 18" op een Megane GT-line

Gestart door Goldtop, 9 oktober 2018, 09:32:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goldtop

Sinds een week ben ik trotse eigenaar van een Megane GT-line 1.5 dCi Estate uit 2013.
Heerlijke wagen!

Er zitten Celsium(?) 16" velgen onder, met 205 brede Michelins.

Ik heb gisteren originele Megane RS velgen gekocht van een Megane RS uit 2011, 8.25J18CH5-65 (ET-waarde 65), met 225 brede banden, in de veronderstelling dat deze probleemloos op m'n GT-line zouden passen
Maar ik heb op internet begrepen dat de ET-waarde standaard 47 is.

Een verschil van ET waarde 47 <-> 65.

Dit is een probleem zeker?

Meg3

Van harte met je aanwinst!

Ik heb ergens gelezen dat een et waarde afwijking van maximaal 5 nog wel ok is.

Jacques

Een voordeel met spacers kun je de ET waarde verlagen. Dus 20 of 15mm erop. Gezien de dikte: met certreerringen op de spacer.

Goldtop

Citaat van: Jacques op  9 oktober 2018, 14:00:54
Een voordeel met spacers kun je de ET waarde verlagen. Dus 20 of 15mm erop. Gezien de dikte: met certreerringen op de spacer.

Via een tooltje hier op het forum komt de velg aan de binnenzijde 37,1 mm meer naar binnen en 1,1 mm meer naar buiten, ten opzichte van wat ik nu heb.
Als dit nergens aanloopt en het past in de wielkasten (met maximale stuuruitslag), kan ik er dan wel mee rijden?
Of zal het slechter rijden, danwel de wiellagers extra belasten, met extra slijtage tot gevolg?

mark29

Ik heb er meer gezien met die wielen, of ze spacers hadden, nooit gekeken.
Verkeerde et waarde resulteert vaak in een wat zwabberend gevoel.

Tedo

Ik heb ze ook gezien en dan heb je inderdaad (flinke) spacers nodig. Mij is het door Veban afgeraden omdat je de hele geometrie van je velg t.o.v. de auto veranderd. Je kan beter een 18" set van een GT scoren voor je Megane, dat past wel 1:1 en is net zo dik. Of een set 18" Kanjara velgen.

Of nog beter: sparen voor een RS.  Y

rened

met een set spacers maakt het niet uit, je gaat juist weer de juiste ET-waarde creeren.
Het gaat erom waar hoever de velg uit de ideale lijn staat waardoor je een zwaardere belasting krijgt op je wiellagers.
De auto weet het verschil niet tussen een velg met een lagere ET waarde (bv47) of hogere (65)+ 2cm spoorverbreders (=45).
Wel natuurlijk van die bredere band.

walterk

Ik rijd zelf een megane 1.5 dci gt line uit 2012. Heb hier ook de rs velgen op zitten met 20mm spacers. Rij hier al een jaar of 4 mee rond. Gaat prima, wel iets minder comfort dan met de 17 inch winterbanden.

adinsx

Citaat van: Tedo op  9 oktober 2018, 20:28:28
Ik heb ze ook gezien en dan heb je inderdaad (flinke) spacers nodig. Mij is het door Veban afgeraden omdat je de hele geometrie van je velg t.o.v. de auto veranderd. Je kan beter een 18" set van een GT scoren voor je Megane, dat past wel 1:1 en is net zo dik. Of een set 18" Kanjara velgen.

Of nog beter: sparen voor een RS.  Y

Dit is denk ik je beste oplossing. Ik heb voor mijn huidige IV Estate GT205 een III Estate GTline gehad (2013 ook), en als accessoire de RS-wielen overwogen, maar de dealer raadde dit af i.v.m. spacers e.d. Uiteindelijk gekozen om 18" GT-wielen erop te leggen als zomerset wat de auto verdraaid lekker stond:


De 17" gebruikte ik als winterwielen. En inderdaad op 18" een stukje minder comfort, maar het stuurt (met goede banden) erg prettig.

Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev