Advertenties


ECO niet altijd ECO?

Gestart door Hannibal_, 16 september 2018, 11:55:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hannibal_

Gisteren reed ik op de snelweg met een licht verhoogde snelheid (144) op crusecontrol.
Actuele verbruik stond voor, 5.7, lange rechte vlakke weg voor me.
Versnellingsbak automatisch.
Isense op normaal.

Ik dacht eens kijken wat eco mode van het gebruik maakt.
Las een verbruik van 6,5-6,9 af.

Terug naar normal: 5,6-6,0

Is bij hogere cruise snelheden de eco mode minder zuinig?
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4

A110

#1
Dat idee had ik dus ook al. Nou ben ik al helemaal geen fan van al dat ECO gebeuren, maar goed het zit er nu eenmaal op.
Ikzelf rijd altijd de PERSO modus, heb alles zelf aangepast. Weet even niet in welke modus mijn motor staat. Momenteel rijd ik een gemiddeld verbruik van rond de 5,0 met mijn 1.6 DCi.

Als technicus zou ik wel een verklaring hiervoor hebben. In de ECO stand word de gasresponse "vertraagd". Je moet meer gasgeven om op dezelfde snelheid te komen. Meer gas geven betekend ook meer verbruik. Je zou nog eens kunnen kijken wat het verbruik op de SPORT stand zou doen bij dezelfde snelheid. De gasresponse is dan vele malen directer, je zou in de theorie minder gas moeten geven om op de snelheid te komen. Wat in theorie zou moeten betekenen dat het verbruik ook eigenlijk afneemt.
Dit is hoe ik het ziet. En wellicht zie ik het verkeerd. Maar zoals ik al schreef ik heb het helemaal niet op al dat ECO gebeuren. Heb zelfs die "blaadje" die je in het instrumentenpaneel ziet uitgezet. Werd er helemaal gek van. Jammer genoeg kan ik de schakelindicator niet uitzetten anders had ik dat ook nog gedaan.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

cortrans

Ach, die schakel indicator is zo slecht nog niet.
De 1.5 DcI is zo goed geïsoleerd dat je soms het motor toerental slacht hoort, dus is het wel een prima hulp middel (in mijn ogen)
(verkocht) Mégane iV Hatchback dCi 110 Bose, 8.7 inch R-link II, Easy Life Pack, kleur: Rouge Flammé. Staat nu op zwarte alu velgen van Dezent TD Dark met Kleber Krisalp met 205/55/16' winterbanden

www.beroepschauffeurs.com (HET forum voor de beroepschauffeur)

Cocoon

Citaat van: A110 op 16 september 2018, 12:50:06
Heb zelfs die "blaadje" die je in het instrumentenpaneel ziet uitgezet. Werd er helemaal gek van. Jammer genoeg kan ik de schakelindicator niet uitzetten anders had ik dat ook nog gedaan.

Hoe zet je dat uit??

A110

Op het Rlink scherm de volgende stappen,

- menu knop indrukken
- voertuig button selecteren
- naar 2e pagina gaan
- gebruikersinstellingen button kiezen

en dan onderaan zie je de optie rijstijldinicator die kan je dan aan/uit zetten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

adinsx

Citaat van: A110 op 16 september 2018, 12:50:06
Dat idee had ik dus ook al. Nou ben ik al helemaal geen fan van al dat ECO gebeuren, maar goed het zit er nu eenmaal op.
Ikzelf rijd altijd de PERSO modus, heb alles zelf aangepast. Weet even niet in welke modus mijn motor staat. Momenteel rijd ik een gemiddeld verbruik van rond de 5,0 met mijn 1.6 DCi.

Als technicus zou ik wel een verklaring hiervoor hebben. In de ECO stand word de gasresponse "vertraagd". Je moet meer gasgeven om op dezelfde snelheid te komen. Meer gas geven betekend ook meer verbruik. Je zou nog eens kunnen kijken wat het verbruik op de SPORT stand zou doen bij dezelfde snelheid. De gasresponse is dan vele malen directer, je zou in de theorie minder gas moeten geven om op de snelheid te komen. Wat in theorie zou moeten betekenen dat het verbruik ook eigenlijk afneemt.
Dit is hoe ik het ziet. En wellicht zie ik het verkeerd. Maar zoals ik al schreef ik heb het helemaal niet op al dat ECO gebeuren. Heb zelfs die "blaadje" die je in het instrumentenpaneel ziet uitgezet. Werd er helemaal gek van. Jammer genoeg kan ik de schakelindicator niet uitzetten anders had ik dat ook nog gedaan.

Dat zie je verkeerd Jeroen.
Ja, je voet moet verder naar onder in Eco-modus om dezelfde gang te krijgen, of minder ver in de Sport-stand, maar dat is je voet. Wat de elektronica er op de achtergrond mee doet is een ander kenveld aanspreken. In Sportmodus betekent 20% gaspedaalstand -> 80% gasklep open. In Eco-modus betekent 20% gaspedaalstand 20% gasklepopen, en in Neutral bijvoorbeeld 20% gaspedaalstand = 40% gasklep open.

Dus ja, je moet meer gas geven met je voet om dezelfde snelheid vast te houden, maar er is niet meer brandstof voor nodig. De weerstand van de auto verandert namelijk niet. Ga je meer brandstof er in stoppen, dan ga je versnellen. Kortom, nee, wat je technisch uitlegt klopt niet.

Wel is het zo dat op de ECO-stand de climate control op een lagere stand gaat werken. Er is dus minder aanspraak op de aircocompressor wat natuurlijk wel wat scheelt in verbruik. Daarnaast stimuleert de Eco-stand, en dus andere aansturing van de gasklep, het verbruik t.o.v. Sport omdat je minder 'lomp' gas geeft.
In de Sport-modus geeft (althans mijn GT) ook wat extra gas als je terugschakelt. Ook dat verbruikt.

Zo rijdend op de snelweg is het bijzonder moeilijk om echt te zeggen 'Eco verbruikt meer'. Je moet de snelheid constant houden (wat dus lastig is omdat de gaspedaalstand iets anders wordt vertaald), de weg moet vlak blijven, de wind, etc. etc.
Je kan het alleen op wat langere afstand goed testen en dan nog ben je afhankelijk van externe factoren.

De Sportstand is bij voorbaat natuurlijk minder zuinig omdat die, in het geval van EDC, langer in een lagere versnelling blijft. In Eco en Neutral is mijn EDC al in de zevende versnelling voor de 80 constante snelheid. In Sport blijft ie in de zes.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

A110

@adinsx: Het gekke is dat ik ook meer verbruikt in de ECO stand. Maar jou uitleg klinkt ook zeker plausibel. Ikzelf zal er niet snel mee gaan rijden vind hem erg traag hierdoor.  Verder vind ik het nog steeds een fijne auto om mee te rijden, heerlijk stil.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Cocoon

Citaat van: A110 op 17 september 2018, 12:56:27
Op het Rlink scherm de volgende stappen,

- menu knop indrukken
- voertuig button selecteren
- naar 2e pagina gaan
- gebruikersinstellingen button kiezen

en dan onderaan zie je de optie rijstijldinicator die kan je dan aan/uit zetten.

Thanks!
!-!

adinsx

Citaat van: A110 op 17 september 2018, 13:22:47
@adinsx: Het gekke is dat ik ook meer verbruikt in de ECO stand. Maar jou uitleg klinkt ook zeker plausibel. Ikzelf zal er niet snel mee gaan rijden vind hem erg traag hierdoor.  Verder vind ik het nog steeds een fijne auto om mee te rijden, heerlijk stil.

Ik heb geen Eco-stand, maar in mijn GT zou Comfort de zuinigste stand zijn. Dat werkt wel, vooral omdat ik dan zelf ook rustiger en relaxter rij. Muziek aan, beetje onderuit zakken en rustig cruisen.
Even snel inhalen zit er niet in op deze stand, dan schiet het gewoon niet op. :}

Zal binnenkort ook eens een paar keer testen wat het nou in constant verbruik uit maakt. In theorie moet het op constante snelheid niet uitmaken omdat de kracht die de auto nodig heeft om de snelheid vast te houden niet veranderd. Alleen op hulporganen kan dus bespaard worden door bijvoorbeeld de airco minder hard te laten werken.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Erik_F

Citaat van: A110 op 16 september 2018, 12:50:06
Dat idee had ik dus ook al. Nou ben ik al helemaal geen fan van al dat ECO gebeuren, maar goed het zit er nu eenmaal op.
Ikzelf rijd altijd de PERSO modus, heb alles zelf aangepast. Weet even niet in welke modus mijn motor staat. Momenteel rijd ik een gemiddeld verbruik van rond de 5,0 met mijn 1.6 DCi.

Als technicus zou ik wel een verklaring hiervoor hebben. In de ECO stand word de gasresponse "vertraagd". Je moet meer gasgeven om op dezelfde snelheid te komen. Meer gas geven betekend ook meer verbruik. Je zou nog eens kunnen kijken wat het verbruik op de SPORT stand zou doen bij dezelfde snelheid. De gasresponse is dan vele malen directer, je zou in de theorie minder gas moeten geven om op de snelheid te komen. Wat in theorie zou moeten betekenen dat het verbruik ook eigenlijk afneemt.
Dit is hoe ik het ziet. En wellicht zie ik het verkeerd. Maar zoals ik al schreef ik heb het helemaal niet op al dat ECO gebeuren. Heb zelfs die "blaadje" die je in het instrumentenpaneel ziet uitgezet. Werd er helemaal gek van. Jammer genoeg kan ik de schakelindicator niet uitzetten anders had ik dat ook nog gedaan.

Hoe kan je dat blaatje (schakel indicatie) uitzetten? Waar moet je wezen in de instellingen?
Megane IV Bose Estate dCi | opties: LED Koplampen | 8,7 inch scherm | Stoelverwarming | Dodehoek assistentie |

Voorheen: Golf 7 2.0 TDI RLine (BJ 2016) | Seat Leon 2.0 TDI FR Business Intense (BJ 2014) |

A110

Paar berichten terug lezen. Daar staat het vermeld.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Hannibal_

Lol,

A110, In ieder geval is tie in sport minder zuinig dan in de normal mode waarin in normaal gesproken rijdt.
Woonwerk is druk is gewoon rustig aan.

De perso mode weet ik ook nooit in wat voor motor mode hij staat, dus ik heb alle modi van de sportplaten voorzien met andere kleuren (alleen comfort is comfort gebleven).

Adinsx, die EDC bak is inder daad een typische eco gedreven bak, schakelt inderdaad errug snel op en haast nooit terug (overdreven). Alleen de sportstand schakelt eigenlijk nog het meest conform verwachting. Jammer dat je de bak niet onafhankelijk van de motor in kunt stellen, toch?
Bak staat relatief vaak in manual bij druk verkeer en zo.

Wat het gaspedaal betreft in de modi... ik denk en neem aan dat je gelijk hebt qua %gas, maar ik bespeur ook meer hysterese naar mate meer eco...

Geinig dat het allemaal kan :)

2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4

knight-rider

Ik was vandaag eens een beetje aan het testen in de verschillende standen en heb ook nog iets ontdekt.

In Comfortstand rij je aan 70 km/h al in 7de versnelling
In Normale stand rij je aan 70 km/h in 6de versnelling
In Sportstand rij je aan 70 km/h in 5de versnelling

Ook dat heeft natuurlijk een effect op je verbruik.

Hannibal_

Ja, duidelijk!

Zelf ook nog gekeken naar het terugschakelen.
Dat doet ie uberhaubt niet heel snel (soms zou ik trouwens niet weten hoe hij op dezelfde manier zou moeten anticiperen als je zelf zou doen, dat begrijp ik hoor).
Maar de sportstand doet ie het wel iets eerder.

Overigens kan ik me heel goed voorsteelen dat de hysterese waar ik het over had, bv in de eco stand, dat ze die niet in een gt durven verkopen ;)

Snif... ik heb maar 6 versnellingen!
Anyway, de bak is veruit superieur aan de automatische bak van mijn vorige (cactus), schakelde enorm traag
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2017 Renault Megane platine gris; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4

adinsx

In de GT, maar volgens mij ook andere benzineversies ligt de Getrag 7DCT300 en voor de zomer kreeg ik er nieuwe software op wat het schakelen van de bak best heeft verbeterd. Minder stoterig bij terugschakelen, nog wat sneller opschakelen. Helemaal prima eigenlijk.

Wellicht is er ook een update voor je 6-traps EDC Hannibal?
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev