Advertenties


Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Gestart door A110, 20 juni 2018, 12:28:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A110

Goedemiddag heren,

Graag zou ik van de Renault monteurs willen weten of er problemen zijn met koppakkingen of cilinderkoppen of oliekoelers van een 1.6 DCi (R9M motor)?

Zaterdag mijn Megane IV opgehaald en rijd echt perfect. Vandaag maar eens een olie verversing toepassen maar ik zag dat er toch wat oliedrap onderin het koelwaterresevoir ligt. Dit is niet goed.
Nu ben ikzelf natuurlijk ook monteur maar wil graag de mening horen van de monteurs die bij de Renault werken. Ikzelf denk dat het probleem in de oliekoeler zit. Graag jullie reactie's of oplossing.
Kilometerstand is nu bijna 75000km. Geen storingen en als ik bij warme motor de dop verwijderd van het resevoir komt koelwater wel omhoog maar het spuit er niet uit dus echt hoge druk staat er niet op.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Nee eigenlijk geen klachten van gezien. We zitten overvol hier dus voor de lol actis door spitten heb ik even geen tijd voor.

Wel zou ik de thermostaathuis eens controleren. Vaak is het zo dat deze kanalen voor olie en koelvloeistof hebben en deze dus vermengen door slechte afdichting. Bij k4m veel een probleem maar ook de h4b motoren etc. Bij de 1.6 dci nog niet gezien.

A110

@mark29, bedankt alvast voor je input. Ga ik ook zeker even nakijken. Voor de zekerheid heb ik een nieuwe oliekoeler besteld bij onze dealer. Voor de kosten hoef ik het niet te laten ze zijn niet zo duur. En ik weet uit het verleden dat oliekoelers toch ook wel vaak kapot gaan.
Maar ga ook zeker naar het thermostaathuis kijken.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark

Thermostaathuizen zijn tegenwoordig van plastic rommel gemaakt, ipv metaal wat ze vroeger deden.

Heb trouwens nog nooit een oliekoeler vervangen.

A110

Inmiddels heb ik de gloeispiralen verwijderd om met een camera naar binnen te kijken. Bij 1 cilinder was de zuigerkop nog nattig/vettig. En ik vind dat er toch wel diepe groeven aanwezig zijn in de cilinderwand. Er zal toch geen zuigerveer gebroken zijn? Morgen komt er iemand meekijken om de groeven te beoordelen.
Op het Renault forum is er iemand die met een nieuwe Espace met dezelfde motor gestrand met koelingsproblemen. Daar schijnt er een scheur in de cilinderkop te zitten, motor word onder garantie vervangen.
Ben er een beetje goed ziek van.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Snap ik. Iets om in de gaten te houden.

Hans 1982

Ik weet niet welke afspraak je hebt met de verkoper. Maar zaterdag opgehaald en nu motor schade. Ik hoop dat je nog terug kan.

A110

Er hebben nu 2 experts in de cilinders gekeken. 1 daarvan is een collega die veel VAG motoren doet. En de andere is de vertegenwoordiger van BG Nederland.
De groeven zijn gelukkig niet aanwezig, wat ik zag waren de hoongroeven van heeeeeeeel dichtbij met mijn camera.
Wat wel opviel is dat er 3 cilinders mooi schoon waren van binnen maar 1 cilinder behoorlijk vuil. Veel koolafzetting.

Omdat ik toch een klein drupje koelwater uit het oliefilterbehuizing/koeler zag komen heb ik de hele unit vervangen. Het is ook weer van dat prut plastic. Heb het hele koelsysteem gespoeld en weer afgetapt. Hierna afgevuld met mooie schone koelwater.

Ik ga er nu mee rijden en houd mijn olie en koelwaterpeil goed in de gaten. Vervuiling zal er nog wel inkomen. Die oliedrap zit natuurlijk nog in het koelsysteem, je kan er niet alles uit krijgen.

Heb bij de brandstof een toevoeging erbij gedaan van BG om het brandstofsysteem en hiermee ook de verstuivers te reinigen. Hopelijk lost de vervuiling/kool in die ene cilinder nog op. Oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een vervuilde verstuiverkop waardoor er een verkeerd sproeibeeld is ontstaan.

Als alles na een paar weken goed blijft gaan dan tap ik het koelwater weer af en maak ik het reservoir weer schoon en vul ik het systeem gewoon weer af met schone koelvloeistof.

Hopelijk is het gewoon de oliekoeler geweest die inwendig iets heeft gelekt.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark

Vandaag laatste uurtje met een koleos bezig geweest. Met deze motor. Na een compressietest (0 bar op 3e cilinder) wou ik een lektest doen.

Dus ik wou met een lasdraad door het gloeistift gat de 3e cilinder op tdp zetten. En wat bleek, de zuiger bleef gewoon de hele tijd boven in staan. :D  De rest ging wel gewoon op en neer. ¯\_(ツ)_/¯ collega heeft er maar ff een kimmetje bij gemaakt ivm garantie.

Olie er af laten lopen, nog geen metaal gezien in de olie.
Zou ik toch wel verwachten als er een drijfstang doormidden is of iets in die richting. 

De carterpan moesten ze weer zonodig aan het Kettingdeksel vast kitten. Dus eerst de kim maar eens afwachten voordat ik er meer werk in steek.

A110

Pfffff lekker dan. Deze motor is er toch al vanaf 2011. Waarom komen nu dan zulke problemen naar boven? Op internet lees ik zeer weinig over problemen met deze motor. Terwijl dat ie in diversen merken en modellen gebruikt word. Hopelijk heb ik het lek boven en hoeft mijn motor niet open. Zijn er trouwens actis meldingen bekend over deze motoren?
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

mark29

Wij werken ons de pleuris om door het werk te komen, kim sturen heb ik al weken niet meer gedaan, mogen de mannen vanuit kantoortje wel doen, ik had er nog een paar open staan waar ik nog op moet reageren, helaas maar geen tijd voor.
Ik ga de klachten met dit type motor wel in de gaten houden in ieder geval.

mark

Onze chef werkplaats is ongeveer 2 uurtjes per week bezig met de kimmetjes. De rest is daar ook veel te druk voor.  Werk zat.

mark29

Bij ons was een co techer weg gegaan, en toen weer terug gekomen.
Sindsdien zit ie af en toe sleutelen, rest kimmen sturen voor info en garantie aanvragen. We hebbben misschien wel een iets ander soort werkplaats, ca 15 monteurs. Weet niet hoe de indeling bij jullie is?

mark

We zijn hier met 7 monteurs en een leerling. 3 personen op de receptie. En nog een vrachtje verkopers.

A110

Zo een update van onze Megane.

Net terug van een paar dagen Almelo, een goede 500 km gereden in 4 dagen tijd. Auto rijd perfect er zijn wel een paar zaken die aandacht behoeven maar mijn grootste zorg was de motor. Gelijk na aankomst bij het hotel de motorkap open en heel voorzichtig de dop van het expansievat los gedraaid. Er stond gelukkig geen druk op het systeem en het koelwater stond keurig op peil. Verder zag het er ook schoon uit. Ik ben blij dat dat probleem over is. Volgende week als ik weer aan het werk ben ga ik kijken hoe het met de verbrandingskamers is.

Verder heb ik wel wat punten van aandacht. De Continental banden die er nu onder zitten is echt waardeloos. Rond de 100km/h enorm trillen en de binnenkant van de voorbanden slijten helemaal weg, en wat een herrie maken deze banden.
Nu ben ik al geen fan van Continental en had al in mijn hoofd om deze voor de winter te vervangen maar inmiddels heb ik al andere banden besteld zodat ik die volgende week al kan vervangen. Hier blijf ik niet mee rond rijden. Heb de Michelin Crossclimate+ besteld. Heb ik op de andere Megane ook gehad en die bevallen mij perfect en ik hoef dan niet meer te wisselen in de winter.
Daarna gelijk de auto laten uitlijnen, had gelezen hier op het forum dat de Talisman ook last heeft van verkeerde wielstanden en rare banden slijtage, waarschijnlijk heeft de Megane hier ook last van. Heel de binnenkant van beide voorbanden zijn afgesleten. En dit is rijd niet prettig. Boven de 125km/h word de voorkant erg zoekende en dit rijd niet rustig je zit continu te corrigeren.

Verder heb ik last van piepende remmen aan de voorzijde, enorm irritant dus gaan we ook oplossen, had gezien dat ze ook niet al te dik meer waren dus heb hiervoor ook een nieuwe set besteld.

En verder lijkt het erop dat ik een soort van gerammel vanuit het onderstel aan de voorkant hoort bij rijden over klinkers. Zo te lezen heeft de Talisman hier ook last van maar ik vermoed dat er bij mij ook een reactiestang van de stabilisator wat speling heeft gekregen. Volgende week maar eens op de brug zetten en even alle stangen en rubbers nalopen.

En als laatste hoor ik na een tijdje rijden een soort van lager geluid. Mijn vermoeden was gelijk het airco-systeem, en dat blijkt te kloppen. Als ik de airco uit zet is het geluid weg. Zal wel wat te weinig koudemiddel in het systeem zitten. Ook dit maar laten oplossen en de auto maar eens een airco servicebeurt laten geven.

Verder enorm tevreden over de auto rijd heerlijk, gaat nog lekkerder rijden met de nieuwe michelin banden natuurlijk. Erg vlot en pakt lekker op het gaspedaal. Verder werken alle veiligheidssystemen perfect. Even wennen aan de adaptieve cruise-control, maar dit went wel als ik het vaker gebruikt. Verder zitten de stoelen perfect en de lichtopbrengst van de LED lampen is een verademing. En met een gemiddeld verbruik van 4,9l/100km ben ik ook zeer tevreden.

Dus ben heel blij met de Megane en hoop er nog lang plezier van te hebben.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev