Advertenties


Originele filtering tweeters en deurspeakers cabrio

Gestart door Dries93, 17 juni 2018, 01:50:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dries93

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn vakantieauto opgehaald: wederom een megane, ditmaal eentje uit 2000. Motorisch in hele mooie conditie, hij heeft wat dingetjes in de electronica (wie had dat gedacht...) maar die storen me niet zo. Wel is een van de deurspeakers op sterven na dood. De rand is nagenoeg volledig uitgedroogd dus ik zou beide deurspeakers graag willen vervangen. Een vriend en ik gaan net als vorig jaar een flinke reis door zuid-oost Europa maken waarna de auto helaas weer verkocht wordt. We zijn beide student en hebben verder geen auto nodig. Aangezien we uren in de auto door zullen brengen zou het prettig zijn om van die krakende speaker af te zijn. Draadschema's zijn niet bepaald ingewikkeld maar het lijkt me niet verstandig om mij de hele auto binnenstebuiten te laten halen.

Ik heb letterlijk alle pagina's binnen Megane 1 Audio gelezen en ben e.e.a. wijzer geworden, waaronder:

- Het mooist is om een composet te monteren maar ik heb twee linker handen en wil dus geen nieuwe kabels gaan trekken
- De passieve filters zitten bij de tweeters en dus in het dashboard
- De deurspeakers zijn kinderlijk eenvoudig te vervangen: top!

Ik heb de tweeters gedemonteerd en daar lijkt inderdaad een soort filter op te zitten, echter zit deze alleen tussen de binnenkomende draad en de tweeter zelf, geen aftakking richting de deurspeakers. Ik ben zelf alleen bekend met bypass-filters waarbij de hoge frequenties en de lage frequenties apart naar buiten komen. Klopt het dat er in de Megane twee identieke sets kabels naar de voorspeakers lopen waarbij de lage frequenties alleen bij de tweeter worden afgekapt en een ongefilterd signaal naar de deurspeakers loopt? Dat zou betekenen dat de deurspeakers als full-range worden gebruikt. Dat lijkt me sterk. Klopt dat wel, dan kan ik in principe de tweeters laten zitten en de deurspeaker vervangen door coaxiale speakers.


Lucas Hermans

Heb nooit aan de audio van een Még 1 gewerkt dus ik weet niet precies hoe het zit.

Wat ik zou doen, is een nieuwe composet halen. Dan heb je 2 opties:
- Een radio monteren die een ingebouwde filterfunctie heeft. Pioneer heeft bijvoorbeeld een "Network" mode in sommige modellen. Dan weet de radio dat jou front luidsprekers tweeters zijn en je rear speakers mid-woofers zijn. Met deze functie verlies je wel de achter-luidsprekers.
- De orignele radio (of iets anders) gebruiken en de bijgeleverde scheidingsfilters monteren. Bijvoorbeeld in het dashboardkastje. Dan zul je wel nieuwe kabels moeten trekken maar dit alles is niet zo héél spannend.

Weet niet waar je woont?
Ik woon in de buurt van Maastricht, je mag altijd eens langskomen en dan monteer ik je dat composetje wel !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev