Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

21-09-2022 remstof ingebrand... :neen:

Vandaag wou ik even de wielen verwisselen voor de wielen welke ik op het circuit gebruikt heb. Mede omdat ik deze velgen mooi wil houden.
Echter had ik dit eigenlijk eerder moeten bedenken toen ik bezig was met het inremmen van de blokken.
De schijven werden zo heet dat veel warmte naar de velgen gegaan zijn voor. Gevolg:

De kopervet is zo vloeibaar geworden dat het uitgespat en uitgesmeerd is over de velgen.







En aan de binnenkant bij het center van de velg is de remstof in de velg gebrand. Ik kreeg dit er met wassen niet af.
Ook heeft mijn korte stop ervoor gezorgd dat er aan de binnenkant van het velgbed ook een beetje remstof is opgebrand.
Links de velg van rechtsvoor (remstof ingebrand) en links van links achter (nog helemaal schoon)



Verder heb ik de velgen helemaal schoon gekregen en je ziet (gelukkig) niets aan de buitenkant, maar een tip voor iemand die in de zelfde situatie zit en voor wie de velgen mooi wilt houden.



Even navraag. Klopt het dat keramisch vet beter bestand is tegen hoge temperaturen? Dan moet ik dat namelijk gaan gebruiken voor de remmen en wielen voortaan.

Ik ga het ingebrande deel nog een keer pogen eruit te poetsen, maar ik ga er niet te veel aandacht aan geven.
Ik had inmiddels ook gehoopt de Clio verkocht te hebben, maar helaas geen geïnteresseerden gehad. Gezien de markt (veel aanbod, vraagprijzen en hoge brandstof prijzen) kijk ik er ook niet van op.
Advertentie gaat van Marktplaats en ik ga de auto schorsen. Als het allemaal wat afgekoeld is gaat die weer online.
De advertentie hier op het forum blijft staan (ik ga hem nog even updaten), dus weet dat deze mooie Clio nog steeds te koop staat.



Daarmee ga ik ook een poging doen om te zien of ik alle 3 de auto's op de oprit kwijt kan. Het past, maar daarmee is ook alles gezegd. Ik ga wat klossen vastschroeven op de grond, zodat ik de auto's maximaal kan parkeren, zonder dat er dingen beschadigen.



Zondag ga ik met vrienden naar een trackday (vrijrijden) op Assen. Zin in. Rustig aankijken hoe de Mégane aanvoelt en hopen dat er geen rare dingen gebeuren.

Vandaag nog even aftanken en de spullen (gereedschap en onderdelen) verzamelen voor zondag.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

25-09-2022 Track Day 8)

Vandaag was het dan de dag dat ik met een groep vrienden naar Assen ging en voor het eerst de baan op zou gaan met de Mégane.
2 vrienden moesten helaas afzien wegens omstandigheden, maar we waren er uiteindelijk nog met 4 auto's.

Alles sessies waren uitverkocht en dat was te zien. Volle bak op de baan met 40 auto's.

Eerste sessie meegereden om er weer even in te komen. Was wel een "o jah, zo voelde dat" momentje.
Mijn ouders waren toevallig op vakantie in de buurt, dus die wouden wel even komen kijken.
Zij waren er om 11:30 uur en om 12:00 uur had ik mijn eerste sessie. No pressure.

De eerste sessie kwam ik midden in het veld terecht. Ook nog een code 60 in het begin. Toen dat voorbij was, eerst mijn plek gezocht tussen het verkeer.
Uiteindelijk wel goed kunnen rijden.

Lap   Tijd   Opmerking
Lap 01   4:26   Opwarm lap – Code 60
Lap 02   2:51   
Lap 03   2:36   
Lap 04   2:37   
Lap 05   2:32   
Lap 06   2:32   Out lap


T.o.v. de Clio merkte ik dat ik de 3de versnelling meer gebruikte (aan de hand van een oude opname). Voor de rest eigenlijk wel alles in de 3de en 4de versnelling.
Richting het einde had ik last van een andere Mégane Coupe (1.6 16v ph2) (hij had denk ik net zoveel last van mij).
Alles eruit gestript en wielen die in de wielkasten verdwenen, zo laag.
Op de rechte stukken liep ik op hem in of liep ik op hem uit, maar in de bochten dat deze Mégane veel meer snelheid.
Door de remmen merkte ik ook op dat ik later kon remmen.
Ook nog een moment dat er een Mégane III RS voorbij kwam. Maar dat was geen match.





Vanaf de tribune zag het er vast leuk uit, maar o.a. hierdoor had ik elke ronde wel een moment dat ik me moest inhouden. Maar de sessie goed afgerond. Niets kapot gegaan. Alleen bleek er te veel olie in de reservoir te zitten van de stuur bekrachtiging (enige wat ik niet gecontroleerd heb van te voren). Dat was eruit gespoten. Even schoonmaken en er wat uithalen heeft dit opgelost.

Om 14:00 uur had ik mijn tweede sessie. Dit keer als 1 van de laatste in de rij om te starten.
Dit keer had ik de slag te pakken en kon ik mooie lijnen rijden. Op een gegeven moment reed ik wel een tijd achter een Toyota GS86 uit 2012. Opmerkelijk liep ik iets op hem in op de rechte stukken (dat gat werd wel groter, naarmate er verkeer tussen kwam). Ik begon ondertussen ook steeds meer vertrouwen te hebben in de remmen en kon 50 meter later remmen als wat ik met de Clio deed. En ik denk dat ik nog later kon remmen.



Uiteindelijk verloor ik het meeste in de bochten, waar ik vanuit ging. Ook een paar keer gemerkt dat de achterkant er vandoor wou. Dit vooral wanneer ik onverwachts van de lijn af ging, maar de auto was goed onder controle te houden.

Lap   Tijd   Opmerking
Lap 01   2:58   Opwarm lap
Lap 02   2:32   
Lap 03   2:30   
Lap 04   2:28   
Lap 05   2:35   
Lap 06   2:27   
Lap 07   2:33   Out lap


Leuke dag en de Mégane heeft zich heel goed gehouden. We konden allemaal zonder problemen naar huis rijden aan het einde van de middag.



1 deze weken de wielen en remmen wisselen (de EBC Yellowstuff hou ik mooi apart voor eventuele trackdays) en de auto even nalopen. Advies van mijn pa om de ophanging even na te lopen. Uitlaat systeem ook even nalopen om te zien dat alles nog goed vast zit.

De Clio moet helaas eerst weg voordat een bestelling kan plaatsen bij Intrax. Ik heb me voorgenomen om dan eerst verschillende elektrische storingen / problemen te gaan oppakken.
•   Infrarood systeem is erg problematisch
•   Motor van bestuurders- en passagierskant sloten beginnen het te begeven
•   Raammechaniek bestuurderskant aanpakken als het dan toch allemaal los zit (licht een blok hout onderin de deur om te voorkomen dat de ruit onderin valt)
•   Bedrading van kachelpaneel naar UCH fixen voor de circulatieklep (een keer aangepast, nadat deze moeilijk ging doen, maar nog niet hersteld)
•   Kijken of ik de boordcomputer aan de gang krijg (bedrading ontbreekt, maar al een keer uitgevogeld hoe ik dit aan de gang zou moeten krijgen).
•   Extra dingen is een fix maken voor het klepje van de infrarood ontvanger. Deze is ooit kapot getrokken en slecht gefixt. Gezien een vervangende in aardige staat zo goed als onmogelijk is deze weer goed maken.
•   En ik heb de motorkap dempingsplaat nu op zolder liggen. Kijken of ik deze weer steviger kan maken / mooi kan maken (of zelfs kan namaken). Heel laat prio.
Ook heeft het 2 jaar stil staan het dak niet goed gedaan. Hier zaten al basten in de lak toen ik hem kocht, maar nu begint de blanke lak wit uit te slaan. Nog geen idee wat ik er mee ga doen. Zal sowieso spuiten worden, maar hoe waar en wanneer is nog geen idee.

Dus als het weer het toelaat ga ik daar nog wat mee doen, al verwacht ik wel dat het seizoen er voor nu op zit.

We zullen zien.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

02-10-2022 – Wielen en remmen wisselen

Omdat goed weer geen garantie is in deze periode vandaag toch maar even wat tijd gespendeerd aan de Mégane.

Eerst even gekeken of ik het ingebrande remstof kon weg polijsten.
Met een stevige polijst pad i.c.m. commandant 5 alle remstof weg gekregen met de hand. Was gelukkig ook niet heel veel moeite voor nodig, dus daarmee lijkt de schade reuze mee te vallen. Velgen nog even in de wax gezet en dan kunnen ze terug onder de Mégane.



De voorkant van de Mégane opgekrikt en op steunen gezet. Hierdoor kon ik de remmerij aan de voorkant goed schoonmaken en wisselen en ook even de ophanging nalopen om te zien dat alles nog goed vast zit.



Wielen eraf en de blokken eruit. En wat zagen ze eruit. Echte brandslachtoffers. De kabels voor de remblok slijtage indicators hadden bij deze temperaturen ook geen schijn van kans. Deze zaten gesmolten los op de remklauw.



De kabels verwijderd en de signaalkabel terug gestopt in het chassisbalk (zo heb je er geen last van en kunnen ze eventueel weer tevoorschijn gehaald worden). Alles goed schoon gemaakt en de Brembo remblokken terug geplaatst. De EBC blokken gemarkeerd, zodat ik weet aan welke kant ze gezeten hebben en netjes opgeborgen.

Andere kant het zelfde gedaan en toen ook alles even nagevoeld. Een enkele bout die nog iets vaster kon, maar voor de rest geen problemen bij de ophanging en het uitlaat systeem.

De mooie wielen er weer onder. Daarbij ook even alles voorzien van nieuw kopervet. Links achter ben ik nu wel achter dat er 1 wielbout niet lekker in gaat. Het schroefdraad in de schijf was beschadigd. Met de dremel het iets bijgewerkt. Niet meer dan nodig, zodat ik de bout er goed met de hand in kan draaien. Het kan zijn dat dit in de toekomst erger word en dan betekend dat zeer waarschijnlijk nieuwe schijven achter, dus hopen dat dit nog lange tijd goed gaat.

Banden op spanning en even een stukje gereden om te remmen iets in te remmen en kijken of er geen trilling in het stuur zit. Ook weer afgevinkt.



Moet nog wel de "circuit" velgen schoonmaken en dan opbergen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

08-10-2022 Stapje verder Infrarood werkt weer met 2 sleutels

Eens even een goede poging gestart om het infrarood systeem na te kijken. Als eerste heb ik nieuwe batterijen gekocht (2x cr2016 per sleutel) en vervangen.

Ik heb ook een instructie gevonden voor het inleren van de sleutels. Dus was eigenlijk nieuwsgierig of dit zou gaan werken:
codecard.eu

Ook had ik een idee om het kapje te fixen wat over de infrarood ontvanger zat. Het idee om enkele magneetjes te monteren en hopen dat dit sterk genoeg is om te voorkomen dat het kapje naar beneden valt.

De magneetjes met lijm vast gemaakt aan het kapje (wel zorgen dat je de polen goed naar elkaar richt  :D ).

De boel weer terug geïnstalleerd en zo op het eerste indruk lijkt het te werken. Ik moet nog een stukje rijden om te zien wat hobbels en dergelijke doen met de situatie.





Vervolgens de sleutels opnieuw inprogrammeren volgens de instructie.

Startblokkering erop en de instructies volgen.

Instructie vertaald vanuit de instructie:

De 4 cijfers voor de noodcode is vereist voor deze procedure.
Als je 2 sleutels hebt, waarvan er 1 werkt (gebruikt wordt), moet je ook de tweede sleutel opnieuw inleren.
Wanneer je 1 sleutel inleert, zal de 2de sleutel niet (meer) functioneren.
De startblokkeren moet actief staan. Dit zie je door het rode knipperende lichtje op het dashboard.
Als er 1 sleutel nog functioneert kun je de startblokkering via deze weg inschakelen (auto een keer op slot zetten).
Wanneer je geen functionerende sleutels hebt kun je de 5A zekering, gemarkeerd met ALIM UCBIC, er voor enkele seconden uit halen of de accu een keer los halen. Wanneer deze weer verbonden is, zal de startblokkering erop staan.

De centrale vergrendelingsknop, naast de radio, wordt gebruikt als inputknop voor deze procedure.



1. Zet het contact aan. Rode LED knippert sneller.
2. Houd de knop voor centrale vergrendeling ingedrukt
(welke kant is niet belangrijk), de rode LED gaat uit.
3. Zonder de knop los te laten, knippert de LED heel langzaam
(elke 1,5 seconde) om een telreeks te genereren. Tel de
aantal keren dat de LED oplicht en laat de knop los
wanneer de waarde van het 1e cijfer van de beveiligingscode is bereikt.
4. Druk nogmaals op de deurvergrendelingsknop. Tel het aantal keren
de LED licht op en laat de knop los wanneer de waarde van 2nd
cijfer van de beveiligingscode is bereikt.
5. Herhaal handeling 5 om twee resterende cijfers in te voeren (3e en 4e)
van de beveiligingscode.

Na het invoeren van het laatste cijfer:
Als de code correct is, moet de LED 3 seconden branden, doven en
brand opnieuw gedurende 30 seconden.
Als de code onjuist is, zal de LED snel knipperen.

Nadat de juiste code is ingevoerd, zet je het contact uit. Binnen 10 seconden
na het uitschakelen van het contact de centrale portiervergrendeling ingedrukt houden
knop (dezelfde knop als voor het invoeren van de noodcode) voor meer
dan 2 seconden. De deuren zullen vergrendelen en ontgrendelen, de rode LED zal
verlichten. Nu heb je 15 seconden (weergegeven door de permanente
verlichting van de LED) om de volgende twee handelingen uit te voeren:

1. Richt de eerste sleutel naar de ontvanger en druk 3 keer snel (druk 3x binnen 1,5 seconde). De deuren worden daarna vergrendeld en ontgrendeld 3de druk.
2. Richt de tweede sleutel (binnen de 15 seconden) op de ontvanger en druk 3 keer snel. De deuren worden daarna vergrendeld en ontgrendeld 3de druk. De rode LED gaat uit.

Als je maar één sleutel hebt, herhaal je handeling 1 twee keer met de
dezelfde sleutel.
U mag 3 pogingen doen om de beveiligingscode in te voeren. Wanneer, na de
derde poging, de code is ongeldig, moet je ongeveer 15 minuten wachten voordat je een nieuwe poging kunt uitvoeren (de LED knippert met een andere snelheid dan normaal, wanneer het contact is ingeschakeld).


Zullen vast niet veel mensen meer zijn die dit kunnen gebruiken, maar ik was hier blij mee  ;) .

Ik heb nu voor het eerst in de 5 jaar dat ik de Mégane bezit 2 functionerende infrarood sleutels  !-! .

Dit geeft me nu ook wat meer zekerheid als ik de andere ECU / UCH combinatie in de auto wil testen (de set welke ik daarna ook een keer wil laten ombouwen zodat de motor afgesteld kan worden).

Zolang het weer het toelaat wil ik nog even door gaan. De auto staat nu zo op de oprit dat ik de bestuurdersdeur eens kan nalopen. Raammechaniek en de slot mechaniek. Wordt vervolgd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#109
15-10-2022 Boordcomputer

Afgelopen week ipv de deur bezig geweest met de boordcomputer (ook wel verbruiksmeter genoemd).

Sinds de aankoop werkt deze nog niet. In het instrumentenpaneel is er een display aanwezig, maar de knop om deze te bedienen ontbreekt.

In de basis wel eens wat zaken uitgezocht en een andere schakelaar installeren werkte ook niet, omdat de draad niet aanwezig was in de kabelboom.
Geen idee wat er in het verleden is gebeurd, maar ik denk gezien de kabelboom en de schakelaar dat deze auto niet nieuw geleverd is met de boordcomputer. Ik vermoed dat het instrumentenpaneel een keer vervangen is, maar waarom geen idee. Ook is de kilometerstand van de auto logisch, dus het blijft vaag.

Via de onderstaande topic heb ik dit verhaal uitgebreid toegelicht.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=23387.0

Eerst de correcte schakelaar geïnstalleerd en een draad gefabriceerd van de schakelaar naar het instrumentenpaneel.





Eenmaal geïnstalleerd kon ik de boordcomputer bedienen (ook resetten en testen was mogelijk). Maar alles lijkt erop dat er een signaal mist. Ik krijg de snelheidssignaal, brandstof signaal, maar het verbruik wordt niet geregistreerd. Hiervoor moest er nog een signaal vanaf het brandstofsysteem afkomen.



Via een lading documentatie en veel geduld gevonden. Ook hier weer geen aanwezige bedrading en dit moet nu nog verder gecontroleerd worden / opgelost worden. Gezien het signaal van de ECU af komt kan dit nog wel eens een beste project worden.

Wordt vervolgd. Stap voor stap is hier te vaak gezegd  :D . Ik kan me er wel goed mee vermaken.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#110
27-10-2022 Bestuurdersportier

Ik had toevallig een paar dagen vrij en ik had zin om elektronische storingen op te lossen.
Te beginnen met 2 puntjes van aandacht in de bestuurdersdeur. Het raammechaniek was niet goed. Er lag een houten blok onderin de deur welke voorkwam dat de ruit onder in de deur viel. Ik had bij de aankoop van de vorige eigenaar (5 jaar terug inmiddels) de mechaniek erbij gekregen, maar het had nooit hoge prio  :D .
Tweede punt was de falende servomotor van het slot (via de afstandsbediening). Aan de passagierskant is deze ook kapot, dus daar moet ik ook nog bij.

Eerst maar eens gebonnen met het kaal maken van de deur. Speakergril weg, speaker eruit, bak weg, handgreep weg en met interieurlepels het paneel loshalen.
Met deze uit de weg de plastic blokken weg zodat ik de ruit uit de mechaniek kan verwijderen en het mechaniek vervolgens kan verwijderen. Om problemen voor te zijn de ruit omhoog getrokken en met ductape vastgeplakt aan de ruitlijst.

Dit verliep allemaal nog soepel. Toen wou ik de deurvergrendeling mechanisme verwijderen, maar door een wit plastic beschermkapje kon die voor mijn gevoel de draai niet maken. Pas nadat ik het slot verwijderd had, kon deze er zo uit. Ik had ook de stang naar de deur greep en de stang naar de binnengreep al los gewipt.



Het slot mechanisme even goed schoon gemaakt met remmenreiniger en lucht, servomotor vervangen voor een Aliexpress (merkloos) ding (ik ben benieuwd hoelang dit goed gaat). De oude reageerde nog wel goed, dus deze gaat zeker nog niet de prullenbak in.







Nu alles uit de deur was mooi de gelegenheid om even alles uit te zuigen, af te nemen en schoon te maken.
Daarna het binnenwerk voorzien van enkele lagen holtewax. Ik dacht eerst een rand roest te zien, maar bleek een lijm achtig iets te zijn.





Vervolgens het vergrendelingsmechanisme terug in de deur (in deze fase had ik eigenlijk ook de stang van de binnengreep direct moeten monteren), greep terug in de deur, slot terug in de deur en een verankeringsplaat er terug in. Uiteraard heb ik de servomotor enkele keren goed getest voordat alles terug ging.

Hieronder is te zien waar het mis ging. Een plastic nokje wat moet voorkomen dat de ruit onderin de deur valt was afgebroken.



Mechaniek terug in de deur en de ruit weer vergrendeld in het mechaniek. Het was een klein beetje priegelen, omdat de ruit iets verdraaid was.

Ruit mechaniek nog een keer getest en toen alles weer in elkaar. Daarmee was de dag ook al ten einde.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#111
28-10-2022 Nalopen kachel circuit

Tweede punt op mijn agenda was de kachel. In 2020 hield de aanjager er opeens mee op en mijn pa heeft toen een omleiding gemaakt naar het kachelpaneel, waardoor het (in ieder geval voor de APK) weer werkte. Circulatieklep kon niet meer bediend worden en de indicatie lampje van de circulatieklep brande constant.
Mijn pa had van een geschakelde draad bij het contactslot aan gesoldeerd en deze verbonden met de 2 gele geschakelde draden op de stekker naar het kachelpaneel.

Streven om dit na te kijken en te herstellen.
Hier een zo'n kort mogelijk verslag van die dag  :D . Eerst begonnen met het vrij maken van zoveel mogelijk ruimte bij het dashboard. Kappen die weg konden weggehaald van de UCH tot de kachelpaneel.

Visuele inspectie liet inderdaad de workaround zien en ik ondekte in het proces nog een draad vanaf het contact slot welke niet door ons gemaakt was. Dit wou ik ook nader uitzoeken.



Hier de workaround bij de kachelpaneel stekker: De 2 gele draden (geschakeld +), zijn samen verbonden en direct gekoppeld met een zekering aan het contactslot.



Hier is de gele draad naar het contactslot te zien. Links wat open gesneden is, is de workaround welke wij gemaakt hebben en rechts is een oranje draad te zien, waarvan wij niet weten wat deze deed.



De zekering welke verbonden was met de oranje draad (aan het einde van het verhaal blijkt dit de oorzaak te zijn voor de eerste keer dat de aanjager ermee stopte):



Schema van de verwarming er uiteindelijk bij gevonden en toen verschillende zaken nagelopen. We hadden ook al eens een aanpassing gemaakt bij de stekker naar de kachelweerstand, dus om zeker van mijn zaken te zijn deze ook nader gecontroleerd (was uiteindelijk eigenlijk ook niet nodig, zien de kachel gewoon werkte op alle standen).
Wel even gecontroleerd welke de circulatieklep aanstuurde vanaf het kachelpaneel.
Dit was ook in orde.
Om deze dingen te controleren had ik de accu al verwijderd en de volgende stap was om de UCH eens nader te inspecteren. Ook om te zien of de andere aangetrokken draad daar een link mee had.

UCH verwijderen was niet heel makkelijk, maar wel te doen. Schroef in het midden onder de koplampverstelling eruit schroeven en dan zit de UCH links en rechts in een frame geklemd. Simpelweg naar achteren drukken en dan zit deze helemaal los.
Uiteraard is het dan voorzichtig achter het dashbord vandaan halen met alle stekkers die eraan zitten.
Koppelingspedaal indrukken zorgde ook net voor wat extra ruimte.

Ziet er chaotisch uit zo 8)7 :


Er zat een hoes om de UCH heen welke hem beschermd tegen lekkage. Mooi, maar naar 25 jaar laat de lijm en padding een beetje los, wat resulteert in de meest smerige, plakkerige, zwarte bende die ik heb gezien in de auto.
In de paar minuten dat ik bezig was had ik mijn handen zo zwart, het ging nergens meer over.



Bij het verwijderen van de UCH, kwam er ook een zekeringshouder tevoorschijn van de onbekende oranje draad. Met een goed doorgebrande zekering. Achter de zekering ging het naar een geel oranje draad, welke in de kabelboom verdween.

Bij mijn duim is er een afgeknipte draad te zien. In de zwarte stekker is dit de onderste zichtbare draad:


De UCH vervolgens eerst schoongemaakt met sticker verwijder (eerst wasbenzine gepoogd, maar was niet zo effectief als stickerverwijderaar). Voorzichtig de UCH nagelopen, tot deze redelijk schoon was (hanteerbaar was).



De kabelbomen zelf waren ook nog erg smerig dus deze ook met stickerverwijderaar schoon gemaakt.
In het proces (en ook na wat diagrammen bekijken), ook uitgezocht waar de oranje gele afgeknipte kabel voor was.
De documentatie liet weten dat dit de hoofdader (geschakelde +) voor het verwarmingssysteem. En toen vielen er wat zaken op de plek.
De draad was goed beschadigd. Alsof iemand de draad uit de houder heeft gepoogd te trekken met een tang (maar uiteindelijk dus is afgeknipt en is omgeleid). De stekker was ook verbrand, dus dit was ooit slecht contact.
Ook op de UCH was de verbrande aansluiting te vinden.



Even telefonisch beraad gepleegd met mijn pa. Even zien hoe hij tegen de situatie aan keek. Hij wist nog te vertellen dat er op de zekering spanning stond, maar bij de kachelpaneel geen spanning was. Hij had de zekering er maar voor de zekerheid uit getrokken. Dus het idee om alles origineel te herstellen. Uiteraard stap voor stap. Kijken of er spanning op de zekering staat en of er spanning staat op de aansluiting op de UCH. De originele stekker ging ik niet weer gebruiken, dus moest ik zelf een fitting maken die door de stekker op de UCH kon.

Dit plannetje uitgewerkt. De originele fitting uit de stekker verwijderd (deel van de stekker heeft dit proces niet overleeft, gezien de warmte delen heeft samengesmolten). Met de originele fitting gekeken hoe ik een stekker kon maken welke ik ook met de grote lengte kon aansluiten op de UCH. Hiervoor een 2,5 mm2 draad gekocht welke ik op lengte heb door gesoldeerd. Hierdoor een mooie robuuste stekker verbinding gemaakt. Met krimpkaus de boel afgewerkt.





Voor de zekerheid er een extra zekering in gebouwd, waar ik (op advies van mijn pa) een lichtere zekering in zet. Als er dan iets springt, gebeurd het achter de UCH ook. Alles netjes gesoldeerd.





Contact op de UCH zo goed als mogelijk schoongemaakt met een stukje schuurpapier. Ook zorgen dat de fitting er goed strak op zit.

De stekker welke in de UCH zit met een 4,5mm boor doorgeboord, zodat mijn zelf gefabriceerde draad er netjes door kon. Hierdoor kon ik de draad door de stekker halen, de draad met fitting aansluiten op de UCH en de stekker over de draad schuiven en aansluiten op de UCH. Vervolgens de draad solderen op de originele geel oranje draad in de kabelboom. 



In deze fase ook de draden welke op het contactslot gesoldeerd waren verwijderd en met isolatietape ingewikkeld.



Toen testen. Alle stekkers in de UCH, accu weer in de auto en aansluiten. In dit proces een 20A zekering in de UCH geplaatst en nog geen zekering geplaatst in de 2de houder. Eerst meten op de zekering. Inderdaad 15v op de 1ste en 2de stand van het contactslot en toen op de 2de zekeringshouder, ook daar was 15v aanwezig. Dus UCH lijkt goed te werken.



Negatieve accupool er weer af en de draden bij het kachelpaneel weer aan elkaar solderen. Omdat ze doorgeknipt waren, kwam ik eigenlijk wat lengte te kort. Dus uiteindelijk de fittingen uit de stekker gehaald en er een nieuwe draad op gesoldeerd welke weer aan de kabelboom gesoldeerd waren.



Een 15A zekering in mijn extra houder geplaatst en de accupool er weer op en het verwarmingssysteem werkt weer. Circulatieklep knop werkt ook naar behoren, alleen de circulatieklep zelf doet het niet meer (goed).
De motor moet waarschijnlijk vervangen worden. Taak voor een andere dag. Voor nu zeer tevreden met dit resultaat. Ook fijn dat alle systemen verder lijken te werken, na het loskoppelen van de UCH.

Dit was toch een beetje spannend, voordat ik er aan begon  :q . Maar nu werk ik wel met meer zekerheid hieraan  !-! .
Dit heeft me ook wat vertrouwen gegeven om de 2de ECU / UCH set te testen. Wetende wat je kunt verwachten.
En uiteindelijk (als je ook een beetje thuis zit in de documentatie), is het allemaal nog niet zo heel spannend. Meeste systemen in de UCH zijn alleen maar voor de afzekering. Er zitten maar een paar geavanceerdere taken in de UCH. Dit zeker als je het vergelijkt met de modernere auto.

En als je het tot hier hebt volgehouden met lezen, dank voor de interesse  !-!
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#112
27-10-2022 Sidenote

Ik kreeg vandaag een nieuwe schaalmodel binnen :D. Megane Coupe Mk1 2.0 16v, maar dan een blauwe  :') . Ik kon het niet laten.

Hier ook vergezeld met een Renault 19 16v. Deze heb ik eerder dit jaar weten te bemachtigen na een tip van Michiel (Roadkill)  !-!





Ottomobile. Nu nog graag een zwarte  :q
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

29-10-2022 theorie testen in de praktijk – Boordcomputer

Laatste punt op mijn agenda was het testen van de boordcomputer signaal vanaf de ECU.

Negatieve accu pool los gemaakt om geen problemen te creëren bij het lostrekken van stekkers.
Mijn idee was om de aansturing vanaf de ECU na te lopen. Kijken of de draad aanwezig was en hoever ik deze kon volgen.
Vanaf het schema, begonnen met aansluiting 13 op de ECU te controleren en daar zat een roze draad op zoals in het schema.



Vervolgens de kabelboom gevolgd tot de stekkerkast rechts in het motorcompartiment. Hier komt stekker R34 uit welke verbonden is met de kabelboom naar het interieur.
Met de multimeter eerst de aansluiting in de stekker gecontroleerd (blauwe stekker, aansluiting 2). Dit klopt en snelle controle laat zien dat er aan de stekker naar het interieur deze draad ontbreekt. Dus vanaf hier moet ik verder.
Roze draad gezocht in mijn collectie en deze bij de andere roze draad aan gesoldeerd bij de stekker.
Andere kant een stekkertje gemaakt.



Vervolgens met een gelijk kleurige draad achter op de instrumentenpaneel gesoldeerd zoals ik dit ook gedaan heb met de besturingssignaal.



Vervolgens met een mooie gele draad een verbindingsdraad gemaakt en buiten alles om de 2 connecties met elkaar verbonden.
Alles even zo geplaatst zodat ik een klein stukje kon rijden en eureka. Ik krijg gegevens binnen. Vanaf 30 km/h reageerde de verbruiksmeter direct.



Mooie afsluiter van deze sessie. Alles weer in elkaar gezet en het interieur even schoon gemaakt. De gele draad gaat nu nog steeds (tijdelijk) langs de deur onder de motorkap. Even zien dat ik een lange roze draad koop en dan er nog even een sessie voor gaan zitten om het goed in orde te maken.

Auto nog even een wasbeurt gegeven en in de middag met de kleine Ivo wezen touren. Lekker genieten zo.



Met mijn pa de zaken nog doorgenomen en nu alleen nog de airbag storing en dan zijn de elektronische storingen eruit. Airbag systeem zijn mijn pa ook dat ik er een keer goed voor moet gaan zitten. Zorgen dat de airbag ontkoppeld is voordat ik weerstand ga meten, om te voorkomen dat er een airbag explodeert en dat willen we niet (want dan moet ik een andere airbag zoeken voor mijn stuur).

Dus weer een beste lijst afgevinkt in de afgelopen dagen !-! .
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

05-11-2022 Nieuwe familie auto. Weg met de diesel.

Ik zat al een tijd te rekenen met de cijfers van de Clio DCI. Gezien de dieselprijs, aankomend onderhoud en onzekere toekomst, wist ik niet helemaal meer wat ik er mee moest  :neen: .

Ik had mijn hart gezet op een Mégane 4. Automaat met adaptieve cruisecontrole was de grootste wens. En dan de 1.3 of 1.6 TCE motor. Helaas zijn de aanschafprijzen nu nog te hoog voor ons, om dit realistisch te houden.

Toen werd ik aangesproken door mijn collega over de 0.9 TCE in de Clio. Die waren best zuinig. Controle op de verbruiksmonitor van Autoweek liet zien dat ze gemiddeld tussen de 16 en 18 km kunnen afleggen op een litertje e10. Niet slecht.

Toen kwam ik aan het rekenen. Belasting van 90 naar 28, verzekering van 44 naar 32, brandstof bij 10 cent verschil (waarbij diesel duurder is), speel je bijna gelijk. Dat zorgde ervoor dat we al 74 euro per maand voordeliger uit waren. Haal er een stuk onderhoud en afschrijving van af en het is nog steeds voordelig.

Van de DCI zat er een onderhoudsbeurt aan te komen, distributie was aan vervanging toe, winterbanden moesten eigenlijk vervangen worden en er zaten 2 zomerbanden aan te komen.
I.c.m. nieuwe APK regels waarbij de roetdeeltjes straks verplicht getest moesten worden (ik ben heel erg benieuwd of een diesel met 300K probleemloos door deze test komt), vroeg ik mij wel af hoe rendabel de diesel nog was  :cry: . Economisch eigenlijk niets meer waard.



Een beetje gedoken in de kwaliteit van de Clio 4 TCE90 en dan kom je weinig spannende dingen tegen. Ketting was een dingetje (nog lang niet de problemen van de 1.2 TCE), meer windruis als gemiddeld en de achterbank was krapper als onze oude DCI (8cm korter). Omdat ik weer alleen naar de Clio keek, was voorstel van mijn vrouw om ook naar vergelijkbare andere auto's te kijken. Dan kom je vooral tegen: Peugeot 208, Citroën C3, Fiat Punto Evo, Opel Corsa en de Clio. Naarmate het budget hoger werd, kwamen er verdwaalde andere auto's tevoorschijn. We kwamen enkele Citroën C3 Cactus tegen welke we wel leuk vonden (you hate it or love it auto). Maar na een occasion advies, viel die vlot af. Dus Clio (estate) moest hem worden.

Prijzen voor redelijke auto's met acceptabel kilometerstand zaten van 8500 tot 10000. Dus vooral hierin rond gekeken. Voor dit geld heb je nooit een perfecte auto, dus er was altijd wel was. Ook betreft opties, uitvoeringen en configuraties was er veel op de markt.

Wat ik vooral wilde was een kleurtje. Zwart is degelijk, maar wetende dat de rode en blauwe kleuren op deze Clio's erg mooi staat, daar vooral naar gezocht. Mooie velgen zouden leuk zijn, maar zou later ook nog kunnen. Cruise controle en airco waren de grootste must en ik zat mij te focussen op de onderhoud. Met name advertenties, waar aangegeven was dat de ketting al een keer vervangen was.

Eerst een rondje gereden in een hatchback welke in de buurt stond. Hoe zit het, hoe rijd het, hoe klinkt het. Daarna een afspraak gemaakt voor een mooie rode Estate welke in Hengelo OV stond. Zag er volgens de advertentie zeer goed uit, 17" velgen en ketting zou recent vervangen zijn. Enige punt was dat het een Duitse auto was. Echter waren de onderhoudsboekjes goed in te zien en de bedrijven en beurten zagen er netjes uit.
Helaas was deze een dag voor onze bezichtiging verkocht.

Toen nog even rond gekeken en toen liep ik tegen een rode, die opviel omdat deze vooral goedkoop was (7K). Er een beetje ingedoken en de verkoper benaderd. Ketting zou vervangen zijn en op de kilometerstand na (166k) was er weinig op te merken. Het zou een nette auto moeten zijn.

Deze auto dus bezocht en in gereden. Zag er inderdaad erg goed uit en reed goed. Geen rammeltjes en kraakjes. Een paar kleine cosmetische puntjes. Verkoper liet een factuur zien waarop de ketting vermeld was.
Schijven en blokken voor en de banden achter hadden betere tijden gezien. Voldoende volgens de handelaar en hij wou hier niet in tegemoet komen.
Dus uiteindelijk met inruil van de diesel (zomerwielen heb ik er voor de gelegenheid af gehaald) de deal rond gemaakt.









Eenmaal thuis gekomen met de nieuwe auto, nog steeds geen opmerkingen kunnen maken (behalve dat de windruis wel opviel). De facturen en papieren eens rustig nagekeken. En toen viel het mij opeens op dat niet de ketting vervangen is, maar de multiriem. Het was voor een ketting, dat stond erbij. Handelaar maar even gebeld en hij gaf aan dat het uitcoulance wel degelijk gedaan was (en dat het er daarom vaag op stond). Bedrijf van de factuur daarna gebeld en die konden mij bevestigen dat alleen de multiriem is vervangen er verder niets.
Ook viel het op dat de auto meerdere keren terug gegaan is met ABS / ESP storingen. Zekering vervangen en dan was het opgelost.

Balen als een stekker, maar hier ga ik ook niet mee verder. Auto rijd verder goed, maar ik zet het op de lijst voor aankomend onderhoud volgend jaar rond APK in juni. Zeer waarschijnlijk dan zelf of met een bekende uitvoeren, om zo kosten te besparen. ABS / ESP storing hou ik ook in de gaten. ABS werkt wel verder.

Voor de rest is mijn vrouw super blij met de auto en ikzelf ben er ook blij mee verder. Auto is ook voorzien van R-Link systeem. Nog geen problemen mee ervaren, parkeersensoren, start-stop systeem, eco interface.
Wel over eens dat we gaan zoeken naar een set 17" wielen. Moet natuurlijk wel een beetje voor de dag komen. Op de 16" komen dan winterbanden of all seasons.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

15-11-2022 – TCE90 Phase 2 makeover

Ondertussen de eerste tank van de Clio TCE 90 er doorheen gereden. Een respectabele 1 op 18 gereden  !-! . En dat waren veel autobaan kilometers en wel een beetje bewust Eco rijden. Wel rijden we de motor meer op toeren t.o.v. wat de auto zegt, wanneer we moeten schakelen. 2000 toeren voelt wel als de bodem waar je gas kunt geven.
In Eco stand kun je lekker relaxt rijden met Eco uitgeschakeld heb je toch net dat extra beetje vermogen om weg te komen of vlot in te halen op de autobaan.

Na wat speuren op het windruis probleem oplossing gevonden op de Clioclub pagina:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?f=134&t=18664&sid=d9021ecc6355bde4667be8aa8d160343&start=75#p435342

Bij de action een paar trekkers gekocht en deze geplaatst en bij onze auto een wereld van verschil  !-!

Na een beetje speuren op onderdelen, heb ik goedkeuring van de vrouw gekregen, om de auto een Clio 4 phase 2 make over te geven. Nieuwe wielen gevonden welke onder de PH2 zitten en tegen een leren stuurwiel en half lederen interieur aangelopen.
Op de stuur na is alles verwisseld en wat een verschil. Wielen doen een hoop op de auto en het interieur, maakt de auto veel luxer.
De stoelen zitten ook beter en bijkomend voordeel. Geen idee of dit een ph2 dingetje is. De stoelen zijn aan de achterkant naar binnen getrokken zodat er iets meer beenruimte achterin is en de passagiersstoel is ook in hoogte verstelbaar, waardoor we ook iets meer beenruimte kunnen creëren (met de zitje van de kleine achterin).











Stuur moet nog gewisseld worden, maar ik krijg de airbag er maar niet uit. Het zou heel makkelijk moeten zijn volgens mij (een paar filmpjes bekeken op Youtube), maar ik heb er al enkele uren nu mee zitten prutsen. Links en rechts op een gegeven moment los gekregen, maar dan zat de airbag nog aan de onderkant vergrendeld. Gedoe.

Ook een reservewielkit (zit een band repairkit bij en hier ben ik geen fan van) en trekhaak set gekocht welke nog onder de auto moeten. Universele kabelset gekocht, maar moet nog even kijken waar ik de achteruitrijlicht vandaan haal, gezien deze in de achterklep zit...

Ik zou liegen als ik zei dat ik me er niet mee vermaak. Van het voorjaar even goed detailen en dan is de Clio af.

Ondertussen staat de Mégane er rustig bij. Gisteren is toevallig de zekering van mijn omleiding geknapt. Dit was een 15A ipv de 20A welke in de UCH zat (en nog heel was). In stand 4 van de aanjager ging het weer mis. Mogelijk dat de motor van de aanjager ook aan zijn einde is. Circulatieklep moet toch nog een keer vervangen worden, dus zet ik een andere motor ook op de lijst. Ik weet niet wanneer ik hier nog aan toe kom. Ik moet ook nog de draad voor de boordcomputer een keer mooi wegwerken.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#116
28-11-2022 – Updatje Clio TCE

Toen het reservewielkit binnen was die er direct onder gemonteerd. Wiel is niet de mooiste, maar ik heb hem niet gekocht voor de looks. Het was wel een gedoe om hem terug te monteren. Ik kan mij simpelere systemen bedenken voor het monteren van een reservewiel onder de auto, ipv plastic fantastic systeem  :neen: .





De oude velgen schoongemaakt. Nou ja schoonmaken kon je het niet meer noemen  8)7 . De remstof die er op zat, was denk ik al net zo oud als de auto zelf. Met velgenreiniger kreeg ik een groot deel er niet af. Uiteindelijk met waterproof schuurpapier, korrel 1500, alles eraf geschuurd. Vervolgens polijsten met commandant 5 en in de wax zetten (goedkope wax polish van de Lidl die ik vaak hiervoor gebruik).



Velgen kwamen hierna weer goed voor de dag. Er zit 1 velg bij die opvallend veel blanke lak schade heeft. Ik heb het iets zitten opschuren, maar geen idee hoe ik dit "makkelijk" kan fixen.
Gezien deze wielen bestemd zijn voor de winter, geef ik er minder om als met de zomerwielen.
Een set Kumho allseason banden besteld voor deze set wielen.

Vervolgens ook de trekhaak gemonteerd. Op een paar te korte bouten ging alles voorspoedig. Mijn pa heeft mij een handje geholpen. Wat wel opvalt is dat de kogel wel heel dicht bij de bumper zit. Ziet er niet slecht uit, maar een beschadiging aan de bumper is zo gemaakt.



Electra moest daarna nog in orde gemaakt worden. Ik heb een universele set gekocht, maar kreeg er uiteindelijk 1 voor led achterlichten. Dat was niet nodig, altijd handig om op de schap te hebben liggen, maar hierom de boel wel een beetje moeten aanpassen.
Uiteindelijk via Rick Donkers Auto Electrics https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/ wat draden besteld voor o.a. de Mégane en ook wat bedrading bij besteld voor de Clio (trekhaak en stoelverwarming).

Kabelboom gemaakt en alles netjes gesoldeerd aan de kabelboom van de achterlichten (achteruitrijlicht was helemaal niet nodig, bedacht ik me later).
Alleen heb ik volgens mij weer de zelfde fout gemaakt als met de vorige trekhaak. Alles aangesloten en bij het testen bij het schakelen van het achterlicht, lichte er 1 achterlicht op en de knipperlichten, van de fietsdrager. Uiteindelijk geef ik de handleiding de schuld die een heel brakke weergave heeft gemaakt van hoe de kabels aangesloten moeten worden.

Hier de pagina uit de handleiding (ik deed de aanname dat het de stekker kant was en rode tekst heb ik er voor toekomstige reverentie zelf bij gezet):


Bleek namelijk dat ik de massadraad (wit), remlicht (rood), rechter achterlicht (bruin) verkeerdom had aangesloten. Dit omdat de afbeelding in de handleiding de indruk gaf dat ik tegen de stekker aankeek en niet de achterkant van de stekker. Zucht. Ik doe dit helaas niet vaak genoeg, maar ik denk niet dat het me een derde keer mis gaat.

Toen ik de wielen met all seasons terug had, deze direct onder de auto gemonteerd.
De remmerij voor gecontroleerd en besteld (Brembo schijven zoals ik deze ook op de Clio DCI had met TRW blokken) en nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang (auto kraakt bij drempels, dus of stang of aanslagrubbers dempers). Als dit binnen is, wil ik dit ook z.s.m. monteren.



Als laatste de 17" wielen schoongemaakt en opgeborgen in een opgeruimde schuur (want dit was na alle klussen van de afgelopen weken een giga bende).
De velgrand van de Hankook banden is zo goed als afwezig, waardoor de velg licht uitsteekt (helaas).
Om rariteit en beschadigingen met het verplaatsen en opbergen te voorkomen, schuim aangebracht, waardoor de velg niet het eerste contact is. Velg protection.





Als afsluiter is de snelsluit raammodule van dev-car.ro binnen gekomen. Op de gok / proef de module besteld zodat ik in ieder geval de bestuurderskant kon voorzien van snelsluiter van het raam. In mijn ogen toch een gemiste functionaliteit. Dit bedrijf maakt modules die tussen de boom en stekker geplaatst kunnen worden en vervolgens het snelsluit systeem kunnen nabootsen.



Ik dacht dit even snel te installeren, zoals dat wel vaker gaat, maar kreeg het hoogglanskapje met de schakelaar nog niet zo makkelijk los. Bang dat ik het onnodig beschadig de hele deurpaneel even verwijderd om via die weg de module te installeren. En het werkt. Upgrades.

En van sinterklaas een dop 36mm gekregen (voor de trommelremmen van de Clio) en een oldschool 12V spanningszoeker. Meerdere momenten gehad waarbij dit handig kan zijn.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

2022-12-17 Tussendoor bij min 4  8)7

Ik ben voor mijn gevoel flink op dreef. Zelden dat ik in deze periode zoveel met de auto's bezig ben. Uiteraard het feit dat we de Clio nog net hebben, speelt natuurlijk een grote rol.

Ik heb eindelijk de remmerij binnen gekregen van de Clio. Nieuwe schijven en blokken voor. Ook stabilisatorstangen en stabilisator rubbers.

Met een beetje planning en voorbereiding op het koude weer ze op zaterdag middag verwisseld op de oprit. Het viel allemaal reuze mee. Alles ging zonder tegenstribbelen los. Op 1 bout van de stabilisatorstang na (die ik er afgeslepen heb). Was ook een beetje mijn eigen schuld. Ik had het schroefdraad niet schoon gemaakt met een borstel een beetje wd40 vooraf had waarschijnlijk ook gewerkt.

Voor en na:


Remvloeistof is bij de laatste onderhoudsbeurt vervangen. Er moest echter wel wat uit het potje gezien het verschil met de versleten remdelen.
Het gekraak bij drempels is nog niet weg, dus het zit hem in de midden rubbers van de stabilisatorstang (dempers zijn het niet. Het zou kunnen voorkomen door de hoezen, maar die zijn bij deze helemaal kapot).
Gezien dit net zo'n gepruts wordt als bij de coupé bewaar ik deze voor een betere dag.

Nieuwe schijven mogen een minimale dikte hebben van 19,8mm. De schijven die erop lagen zaten op 17,9mm. Ook de blokken waren wel onderweg. Dus ik ben blij dat ik dit nu gedaan heb. We hebben er inmiddels al bijna 4K mee gereden, dus de kilometers komen er wel op.



Verbruik zit nu tussen de 1 op 17 en 1 op 18. Dus al met al tevreden mee. Alleen staan we nu wekelijks aan de pomp. Lampje gaat namelijk al branden bij 35 liter. Maar ok. Als dat het grootste probleem is.

Ook voor een vermogen aan detail spullen gekocht. Van het voorjaar eens kijken of ik het kleurverschil van de Clio kan recht trekken. Ik denk het wel. En dan hopelijk eindigen met een ceramische coating. De eerste keer dat ik dit ga proberen en ik hoop dat het zijn geld waard is.

Zat t.z.t. hier zeker verslag van doen.



Met de Mégane vooral wezen touren. In de kou is de auto 2 weken niet van de plek geweest. De auto wou nog starten, maar ik merkte dat de accu het niet leuk vond. 4 dagen later nog een keer bij min 3 wezen rijden, maar ook hier weer had de accu het er moeilijk mee.
Ik weet niet exact, maar ik denk dat de accu 7 a 8 jaar oud is (deze heb ik nieuw gekocht destijds voor mijn oude blauwe Coupé). Dus Jah.
Druppellader zit ook aan de Clio. Ik zat bijna te overwegen om er een tweede bij te kopen, maar ik rij er de komende weken wel wat vaker mee.
Ik maak er dan ook geen korte ritjes mee. 30 tot 45 minuten rij ik dan wel rond.

Ik wil ook mijn gele draad langs de auto oplossen. Maar daar wacht ik ook even op beter weer.







1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

26-12-2022 – Vakantie – Eerste detail sessie

Ik heb nu 2 weken vakantie en had de eerste gelegenheid om even aan de haal te gaan met de Clio.
Het is nu een beetje mazzel hebben met het weer, maar vandaag had ik enkele uurtjes tot mijn beschikking.

Te beginnen met de achterklep en achterbumper. Hierop is het meeste kleur verschil merkbaar tussen het plastic en metalen delen.
Ook is er een goede kleur verschil zichtbaar op plekken waar geen zon op komt t.o.v. van waar wel zon op komt.



Mijn werkwijze en de middelen die ik gebruik (besteld bij carclean.com):
•    Auto grondig wassen in de lokale wasbox. Met eigen autoschampoo.
•    Delen kleinen met een klei set van Monello
•    Stap 1 grof polijsten – Oranje schijf op Polijstmachine – Monello Veloce compound (Hoge cutting factor)
•    Stap 2 medium polijsten – Gele schijf op Polijstmachine – Monello Messo compound (Minder hoge cutting factor)
•    Stap 3 fijn polijsten – Groene schijf (zeer fijne pad van Monello) op Polijstmachine – Monello Finale compound (voor hoge glans resultaat)
•    Vervolgens met harde wax van Poorboy de lak afgewerkt

De kleur is een klein stukje verbeterd, maar helaas niet het resultaat waar ik op gehoopt had. Het is een bijzondere kleur en moest mij denken aan oude Suzuki Swifts van om en nabij 2000. Deze waren ook in een Metallic welke heel erg ging verkleuren op delen waar direct zonlicht op viel (vooral de plastic delen).

Ik heb ook proefondervindelijk een stuk bij de kentekenplaat opgeschuurd met waterproof 2000. Op hoop meer kleur te zien, maar helaas.

Hier is de verkleuring goed te zien (donkere zit achter het kentekenplaat):






Ondanks ziet het er nog steeds heel goed uit. Bij een lichte schemering zie je het kleurverschil ook niet meer.



Ook ben ik helemaal los gegaan op het zwarte deel van de bumper. De vorige eigenaar had honden en dat was helaas te zien. Veel krassen van het instappen en uitstappen van de honden.
Ik heb het deel eerst goed opgeschuurd met korrel 2000, om vervolgens te beginnen met polijsten.
Ik denk dat ik 80% van de krassen heb weg gekregen en er zit nu een mooie diepe glans in. Erg blij mee.







Al met al was dit goed voor de hele middag (alleen de achterkant en dan onder de ruiten).

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-12-2022 – Vakantie – Tweede detail sessie

Vandaag was de Clio een dagje bij huis en in de ochtend zou het niet gaan regenen. Mooi moment om te kijken of ik de deuren en dorpels kon polijsten. Ook de streven om de instaplijsten er op te plakken.

De werkwijze was gelijk aan de vorige keer. Dit keer is er geen schuurpapier bij nodig geweest.
De auto was zo gewassen, gezien we nu 4 dagen verder waren en de auto 1 rit gemaakt heeft.

Het ging allemaal voorspoedig. Op de eerste foto is de achterste deur grof gepolijst en is te zien dat een deel van de kleur terug gekomen is. Momenten waar ik wel voldoening uit haal.



Het uiteindelijke resultaat:



Links achter was de instap dorpel het ergste. Deze is ook flink opgeknapt:





Het resultaat aan de andere kant:



Uiteindelijk de instaplijsten erin en toen nog even de auto van binnen schoon gemaakt en uitgezogen. Toen eenmaal alles opgeruimd was, begon het te druppelen en was het ook mooi geweest voor de dag.







In dit proces, komen alle krasjes en deukjes mooi voor de dag. Vooral de rechter achterdeur is nogal slachtoffer geweest van parkeer schades. Voor de rest kleine plekjes. Ik hoop dat een spotrepairder deze straks allemaal goed kan herstellen.

Nu alleen nog de voorkant en het dak. Ook de dakrails wil ik een goede polijstbeurt geven, gezien deze erg vlekkerig zijn. Op andere detail fora gezien dat deze rails ook voorzien zijn van een coating en dat dit ook te polijsten valt. Ik ben benieuwd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev