Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

#90
04-06-2022 Project Airco fixen 1/2

De airco van de Clio DCI had het begeven en het bleek uiteindelijk een lekkende koelunit (condensor) te zijn. Gezien de kosten (mooi bedacht Renault, zo'n koelunit) ervoor gekozen om de unit zelf te vervangen. Wel deze ochtend langs de garage geweest om de koelmiddel eraf te laten halen. Even de OEM nummer opgezocht en het correcte onderdeel met o-ringen besteld via autodoc.com.
En toen dacht ik als ik toch aan de slag ga kan ik ook nog even een poging wagen om een andere airco leiding op de kop te tikken voor de Clio RS. Volgens onderdelenlijn.nl lag er 1 op voorraad bij een demontage bedrijf in de buurt voor een paar tientjes. Deze opgehaald en ook nog wat o-ringen bijbesteld voor deze auto i.c.m. een set nieuwe stabilisator rubbers voor de Mégane. Deze zijn nu ook binnen met de correcte maat. Ik hoop dit snel te vervolgen.

Eerst de airco. Van de RS leek mij minder werk, dus daarmee begonnen.
Er zat een gat in de leiding, doordat een plastic lusje van het blok tegen de leiding aan wreef. Net zolang tot de leiding open lag. Het lusje zit er nog aan, maar ik knip hem denk ik strak gewoon weg.



Met de voorbumper eraf, kon ik eindelijk goed bij de boutje komen van de leiding op de condensor. Gezien deze in aluminium zit, heb ik de tijd genomen om deze voorzichtig los te draaien. Alles ook even zo goed als mogelijk schoongemaakt, zodat er geen vuil in het systeem kon komen.

Andere kant van de airco was zo los en de leiding zat gelukkig verder niet vast in de fitting.

En toen begon het spelletje, wat moet er allemaal weg, zodat ik de leiding goed kan vervangen.
Dat was iets meer dan ik hoopte, maar het was goed te doen.



De leiding was dan ook goed en vlot vervangen. Een stukje leiding om de airco slang bevestigd om te voorkomen dat de leiding kan beschadigen.



Hier is het gat in de leiding goed te zien:


Het scherm / balk wat aan de voorkant zit had ik in mijn handen en dacht dat ik deze wel even mooi kon opknappen gezien ik nog wat uren over had. Alle roest weg geslepen (was een beetje oppervlakkig,
Alles opgeschuurd met korrel 320 en het onderdeel ontvet.
Vervolgens primer, kleur en blanke lak aangebracht met wat tijd ertussen (alles een keer afgenomen met een papieren doek en niets opgeschuurd).



Vervolgens alles weer in elkaar. Het spruitstuk ook nog een keer opgeborsteld zodat het weer mooi voor de dag komt.









De volgende keer de airco van de Clio DCI en dan met beide auto's naar de garage om er weer koelmiddel en olie op te zetten en hopen dat het daarmee voor beide auto's is opgelost. Leuke van de Clio RS is ook dat dit het laatste defect op mijn lijstje was  !-! .

Andere leuke opmerking. In het begin dat ik de Clio RS had heb ik een barst in de bumper opgelost met componentenlijm. Dit even nagekeken. Na ruim 1,5 jaar zit het er nog steeds goed op. Dus hier ben ik blij mee  :) .

2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

#91
10-06-2022 Speciaal gereedschap

Jacques, Bedankt!!! Soms is het fijn dat er meerdere wegen naar Rome zijn en je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Jacques tipte mij naar de volgende pagina, omdat hij al een keer een makkelijkere oplossing bedacht had voor het probleem om de klemmen van de stabilisatorstang op de plek te krijgen.
https://team1916vforum.nl/viewtopic.php?t=200

Ik heb inmiddels wel het benodigde in huis, dus van de week in de avond uurtjes aan de slag gegaan om dit tooltje te fabriceren. Hij ziet er uiteindelijk iets anders uit, maar hierdoor kon ik alles beter kwijt onder de Megane.



Eerste test met de geïnstalleerde rubbers koste me 1 van de bouten van de tool, waarna ik 2 plastic geleide busjes aangebracht heb zodat het iets makkelijker over de groeven van de bout glijd.



Hierbij ook wel achter gekomen dat het me nooit gaat lukken om met deze rubbers de klemmen op de plek te krijgen. Gelukkig zijn de nieuwe correcte rubbers binnen. Deze hebben ook een snee in de rubber, wat installeren iets makkelijker moet maken. In een situatie dat dit ook niet werkt, heb ik voor de zekerheid ook reguliere rubberen erbij gekocht (just in case).





Dus dit stukje is klaar voor gebruik. Eerst even de airco van de DCI aanpakken en dan met de stabilisatorstang aan de slag.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

11-06-2022 Project Airco fixen 2/2

Vandaag was de airco systeem van de Clio DCI aan de beurt  :q . De condensor deel van de koelunit was gaan lekken waar zeer waarschijnlijk de oorzaak was van de falende airco.
Druk had ik al van het systeem laten halen en nu vandaag de bedoeling om de koelunit te vervangen.



Onder het noemer, als je maar genoeg weg haalt kun je er vanzelf goed bij komen  :D . Zo heb ik verwijderd:
De bumper
Onderplaat onder het motorblok
Koplampen
(stoot) bumper aan de voorkant
Plastic dwarsbalk
Intercooler

Toen de koelvloeistof eraf en toen was de koelunit (radiator met condensor gecombineerd) er zo tussen heen te halen.

Toen viel het mij op dat het subframe wel heel erg rood was van de roest. Op 1 plek zelfs aan het rotten. Gezien alles er nu toch af lag ervoor gekozen alles even heel grof schoon te maken met de slijptol en een staalborstel. Alles vervolgens schoon gemaakt en voorzien van Hammerite. Holle ruimtes goed ingespoten met ML. Ver van perfect, maar genoeg om de auto de komende jaren heel te houden.





Nieuwe koelunit vervolgens geprept, airco leidingen voorzien van nieuwe rubbers en vervolgens alles weer opgebouwd.



Bij 1 van de koplampen was er een steuntje afgebroken welke ik weer vast gezet heb met componentenlijm en de bumper was ook kapot wat ik gemaakt heb met een stuk plastic. Alleen gaan er normaal schroeven in de bumper aan de onderkant, maar iemand vond het handig om dit door te boren en de boel vast te zetten met boutjes. 1 probleem is dat je moer bijna niet kunt plaatsen op de bout achter de bumper. Best gedoe, maar ok.





Koelvloeistof er weer op, ontlucht en een rondje gereden. Eerste keer kwam ik er helaas achter dat de slang van de intercooler er niet op zat. Plop en weg was het vermogen.
Toen deze er eenmaal weer op zat verliep alles goed.



Nu een afspraak maken om de airco systemen van de Clio's weer op druk te zetten en hopen dat beide airco's weer werken.
Voor de RS combineer ik het direct met de APK, scheelt weer een bezoekje.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

18-06-2022 Ophanging Mégane = Check

Aankomende week gaan de Clio's weg naar de lokale garage voor airco onderhoud en APK op de RS. Ondertussen wil ik ook gewoon verder met de Mégane.
Streven van vandaag om de klemmen om de stabilisator stangen te bevestigen en de ophanging weer in elkaar te zetten.

Met het speciale tooltje werd het een stuk makkelijker, maar ondanks dat wat het op sommige punten nog steeds lastig en geduldig werk. Hier het verslag over hoe ik dit aangepakt heb.

Ten eerste het belang van de correcte rubber / bus. Ik had 22mm PU rubbers besteld (t.o.v. de 25mm stabilisator stang). Ik kreeg de rubber op de stang, maar uiteindelijk zit er zoveel materiaal aan de rubber, waardoor het aandraaien simpelweg onmogelijk is.

Hier het verschil:


De veerpoot heb ik bij de fusee gedemonteerd zodat ik vervolgens met een krik de draagarm omhoog kon drukken. Hierdoor wordt de stabilisator stang een stukje naar achteren gedrukt, waardoor het wisselen van de rubbers net een stukje beter gaat.

De rubbers vervolgens gewisseld (krik naar de andere kant verplaatst)

Nieuwe klemmen geplaatst en niet de gepoedercoate. Deze waren namelijk door de poedercoating ruim een millimeter dikker

Vervolgens aan de makkelijke kant (passagierskant had ik meer ruimte rondom) begonnen moet de tool te plaatsen. Door de hoek waardoor je platen naar elkaar toe draait, schieten de platen elke keer omhoog en daarmee de kant dat het van de subframe / zadel schiet.

De subframe plaat hiervoor uiteindelijke met een trekbandje naar de subframe getrokken, zodat deze niet omhoog kon. Hiervoor nog een kleine modificatie gemaakt voordat ik met de bestuurderskant begon.



Toen was het geduldig en voorzichtig de platen naar elkaar draaien tot de zadel bijna tegen het subframe rust.



Vervolgens met een drijver de gaten een beetje gecentreerd zodat daarna de bout er makkelijker door kon.

Plaat geplaatst en gepoogd de moer te plaatsen (voor elkaar gekregen om enkele slagen erop te draaien).

Vervolgens de tool los draaien en verwijderen, waarna ik de bout verder aangedraaid heb.



De plastic busjes in mijn ontwerp hebben hun werk gedaan. Deze waren helemaal gaar van de spanning (doordat de plaat ook schuin wou trekken). De bout van de tool is hierdoor heel gebleven.

Aan de bestuurderskant ging het bijna op de zelfde manier.

Door de modificatie ging het vast zetten van de subframeplaat wat makkelijker en kon ik de zadel plaat verder aandraaien.

De bout kreeg ik erdoor, maar door de beperkte ruimte kreeg ik het niet voor elkaar de plaat en moer te plaatsen op de bout.

Echter merkte ik op dat de bout er onder flinke spanning in zat. Bij het voorzichtig losdraaien van de tool bleef de bout geklemd in het subframe zitten.

Toen de tool eenmaal verwijderd was had ik iets meer ruimte, waarna ik de plaat en moer kon plaatsen.

Het idee dat de boel kon losschieten zat wel in mijn hoofd, maar het is goed gegaan. Hier kan misschien nog wat voor bedacht worden in de toekomst.

Toen eenmaal 2 uur verder beide bouten vast zaten heb ik de ophanging weer vast gezet en daarmee is de ophanging voor van de Mégane gereed.

Het voelde als een overwinning  8)7 . Wat eerst leek als licht werk, werd voor mijn gevoel onmogelijk en nu toch gelukt.

Nu eens kijken wanneer ik met de undercoating aan de slag ga  :grin: .
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

#94
30-06-2022 APK en Airco onderhoud Clio RS

Ik had eerste instantie een APK afspraak een week eerder staan, maar de garage houder (ZZPer) vroeg of ik de afspraak kon verplaatsen. Geen probleem.
De APK is er gisteren op gezet en de airco is gevuld. Airco aan en er zit weer leven in. Lekker koud.

Dit is dan ook het punt voor mij om de Clio in de verkoop te gaan zetten. Het is een geweldige auto, maar gezien de Mégane straks weer moet rijden, is het ook tijd om afscheid te nemen van de Clio RS. Geweldige auto voor de volgende liefhebber.

De auto van de week ook even goed gewassen en enkele strakke foto's gemaakt.

Indien er iemand dit ziet en meer info wilt staat de auto hier op het forum als eerste aangeboden.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=23357











2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

02-07-2022 Undercoating zit erop

En het ging veel makkelijker dan ik had aangenomen.
Het weer was er naar. Nog niet te warm. Dus toch het moment genomen om de undercoating aan te brengen op de bodem  8)7 .

Ik moest me er even toe zetten. Maar na het lezen van de gebruikers instructies van de 3M undercoating, had ik er wel vertrouwen in. Na 30 minuten was het namelijk al overspuitbaar met lak, dus het zou vlot drogen.
Voor de geïnteresseerden: www.nonpaints.com

De bus is eigenlijk voor een UBC pistool (net als de tectyl welke ik destijds heb gebruikt), maar ook hier ga ik het gewoon kwarsten. Ik heb gewoon geen ruimte om fatsoenlijk te kunnen spuiten.

Voor bereiding getroffen:
•    Dop gezocht voor de 3M undercoating bus (zat er niet bij). Los trekken en gaan.
•    Kwarst, roller (simpel aflak roller) en verfbakje erbij gepakt
•    Onderkant van de auto met remmen reiniger schoon gemaakt en droog gemaakt met een doek.

Undercoating in de verfbak en onder de auto kruipen. Vervolgens met de kwarst in alle hoekje begonnen. Al deppend kreeg je zo goed als het zelfde effect als dat je het spuit. Waar er te veel kwarst vegen zichtbaar waren ben ik met de roller overheen gegaan.

En het was te zien dat het snel droogte. Het kleur verschil tussen nat en droog is goed te zien en eenmaal droog komt het zo goed als overeen met de originele kleur  !-! .



Uiteindelijk kon ik aan de lopende band door gaan en zo had ik ruim binnen 2 uur er 2 lagen op zitten.
Resultaat ben ik super blij mee.



Vervolgens maar direct verder gegaan door de hitteschilden nog een keer schoon te maken. Van het voorjaar had ik ze al een keer met Dusty schoon gemaakt, maar nu ook nog met een staalborst erop los gegaan.
Je kent het niet meer terug.

Hier een foto zoals ik het er een jaar geleden onder weg haalde en hier zoals het er weer onder gegaan is.
Ik moest de oude archief foto's ook even door om te zien hoe en waar alles bevestigd zat. Je kunt nooit te veel foto's maken van je projecten.


De hitteschild vooraan bij de cat was de enige die aan het roesten was, roest verwijderd en zo minimaal mogelijk Hammerite erop gesmeerd (om te voorkomen dat het de warmte niet aankan straks).
Hitteschilden vervolgens allemaal. Ook nog een klein beugeltje aan het einde (welke met 2 pop nagels vast zat) verwijderd, in de Hammerite gezet en eenmaal droog weer vast gezet met 2 nieuwe pop nagels.

Alle bouten vervangen voor RVS en alles goed in de kopervet gezet, zodat roest geen kans gaat krijgen (en dan heb ik het over de plekken waar de bouten in zitten  ;) ).

Vervolgens alle leiding werk weer netjes terug geleid (alle beugeltjes even goed schoongemaakt van te voren).
Remleidingen zo goed als mogelijk terug geplaatst, maar was lastig om het een beetje mooi te buigen.
Als finishing touch de gepoedercoate platen met uitlaatbeugels terug geplaatst  8) .





Nog een laatste ronde met ML in de holle ruimte en een paar dopjes terug plaatsen en dan is het mooi geweest.





En zo ben je echt een heel stuk verder. Veel verder gekomen als dat ik gedacht had. In de schuur heb ik weer wat ruimte terug gekregen en de gesorteerde bakjes met onderdelen is al bijna leeg. Super mooi.

De nieuwe dwarsbalk welke ik gekocht heb, is niet zo heel mooi gespoten (tekenen van roest zijn al zichtbaar).
Deze ga ik samen met de uitlaatsysteem even opnieuw in de verf zetten en dan kunnen deze er ook onder.

Hopelijk snel vervolgd.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

14-07-2022 Preppen laatste onderdelen

Over de afgelopen 2 weken heb ik enkele onderdelen geprept voor montage. Met name het uitlaatsysteem even schoonmaken en voorzien van een likje verf en de dwarsbalk die ik besteld had voor onder de auto bij de achteras te voorzien van een nieuw likje verf.

Dus hiervoor een bestelling gedaan bij nonpaints.com om aan de slag te gaan. Hittebestendig voor de uitlaat en 2K blanke lak voor de balk (proef ondervindelijk uit proberen hoe 2K lak zich gaat houden onder de auto).



Omdat 2K lak niet houdbaar is ook wat andere onderdelen meegenomen in het proces:

-    4 naafkapjes van de Clio RS (mazzel voor de volgende eigenaar, omdat de lak al behoorlijk aan het barsten was.
-    4 naafkapjes van de Megane (vorige jaar bij het spuiten van de velgen had ik net te weinig 2K blanke lak voor alle kapjes, hierdoor heb ik 2 kapjes afgewerkt met 1K blanke lak. Dit is vervolgens gaan basten. Omdat ik nog de extra set velgen heb liggen, daar ook 2 kapjes uit gepakt als reserve.
-    2 ruitenwisserarmen van de Megane (kijken hoe de 2K blanke lak zich houd t.o.v. 1K blanke lak)
-    Strutbar van de Megane (kijken hoe de 2K blanke lak zich houd t.o.v. 1K blanke lak)

Gezien de hoeveelheid verf die er al op de onderdelen zat heb ik ook verf stripper (Rust-Oleum Paint Stripper) gekocht om uit te proberen.
In de eerste week in de avond uren vooral druk met het preppen voor spuiten. Bestaande verf eraf. Moet zeggen dat het met dit spul nog meer werk was als gehoopt.

De verfstripper smeer je rojaal op met een kwarst en dan moet het 10 minuten inwerken. Met een plamuur mes (of met een verf mes war je normaal gebruikt om verf van ramen te verwijderen) de verf eraf schrapen. Wel zorgen voor goede persoonlijke bescherming.
Uiteindelijk met 3 sessies en nog een beetje naschuren had ik de 2 a 3 lagen verf eraf.
Voorbeeld van de naafdeksels van de Megane. Een deel van de originele verf zat er nog op, vervolgens kwam ik verf tegen van de spuiter die 2 jaar geleden de wielen onderhanden nam en daarna de verf welke ik zelf een jaar geleden aangebracht heb. Geduldig werkje. Maar het resultaat mag er zijn.



Vervolgens in het weekend de primer en kleur aangebracht. Toen dat eenmaal uitgehard was alles afgenomen en ontvet en met de blanke lak aan de slag gegaan. Ik heb inmiddels ook een goede spuitmasker en daar heb ik nu al goed profijt van gehad. Letterlijk een verademing.



Echter ging het iets te snel met de 2K blanke lak en was ik nog niet halvewege toen de bus leeg was...  8)7
Dus nog een bus besteld en advies gevraagd bij nonpaints.com hoe dit verder te vervolgen. Hun advies was om het op te schuren met korrel 800 / 1000 en dan daarna weer het 2K lak vervolgen.

Dus eenmaal uitgehard alle onderdelen weer zitten opschuren en vervolgens toen de bus binnen kwam weer verder met de blanke lak.





Ik merk wel dat ik nog moet leren omgaan met de 2K blanke lak. Bij de wisserarmen en de strutbar een druiper bespeurd en bij 1 wisserarm is het niet mooi aangebracht, waardoor je een waas ziet in de blanke lak  :neen: .
Komt ooit nog wel een keer weer.
De naafkapjes zijn verder mooi geworden  :) .
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

15-07-2022 Uitlaatje opfrissen

De uitlaat vervolgens aangepakt. Was niet zo heel veel werk. Goed schoon gemaakt met een schoonmaakschijf op de slijptol. De oude bus waar uitlaatklemmen op zaten eraf geslepen gezien ik een nieuwe klem heb hiervoor.
Alles goed ontvetten en met hittebestendig aan de slag gegaan.



Einddemper zat wat dat betreft nog goed in de lak. Een paar plekjes welke ik bijgewerkt heb.
De midden demper heb ik helemaal aangepakt. Hij ziet er gelukkig verder nog goed uit. Geen gaatjes gevonden en de katalysator ziet er ook nog netjes uit aan de binnenkant.





Daarmee heb ik de laatste onderdelen klaar en kan alles weer onder, in en op de auto.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

#98
16-07-2022 Uitlaat er 'even' onder zetten

Doel van vandaag is de uitlaat er even onder zetten en de auto weer te laten lopen na maanden.
Uiteraard zoals het vaak gaat is er niet zoiets als even wat aan de Megane uitvoeren.

Ik had universele PU rubbers gekocht voor de uitlaatdemper. Kwa vorm dacht ik wel dat ze in de buurt kwamen van de originele. Ow how I was wrong

Proefondervindelijk de zaag / boor in de rubber gezet om ze zoveel mogelijk op de originele te laten lijken.



Een tijdje later had ik er 3 liggen welke onder de auto passen en om de uitlaat passen. Nu alleen nog ondervinden hoe makkelijk de PU rubbers de demper laten installeren.

Eerst een poging gedaan onder de auto, maar kreeg het maar niet voor elkaar om de dempers in de rubbers te krijgen. Uiteindelijk de bracket waar de achterste rubbers in zaten verwijderd van het chassis (was zo los, gezien ik het een paar jaar geleden allemaal behandeld heb). Op de grond de bracket met rubbers op de demper gedrukt (op deze manier kon ik net meer kracht zetten) en daarna de demper terug plaatsen. Zo los, was de voorste rubber ook redelijk te doen.



En zo zat de demper op zijn plek. Geen rare afwijkingen en de demper loopt vrij van de achteras.

Toen de middendemper en kat terug plaatsen. Met de nieuwe uitlaatklem was dit een verademing (waarom heb ik hier zo lang mee gewacht). Nieuwe pakking en nieuwe M10 RVS bouten bij de downpipe en voila. Het zit allemaal weer vast. Bij de Downpip / kat en bij de middendemper / einddemper een laagje uitlaat pasta aangebracht om lekken te voorkomen.



Lambda zonde weer aangesloten en toen konden we een poging doen om de auto te laten lopen. Spannend momentje, maar ging uiteraard allemaal goed.

Megane Voor de eerste keer starten na bijna 2 jaar<br><br><div class="videocontainer"><div><iframe frameborder="0" src="
" data-youtube-id="kS024GfiBRU" allowfullscreen loading="lazy"></iframe>
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

17-07-2022 Nog even afmaken

Ik heb de smaak te pakken en wil nog even voor de warme dagen wat zaken afronden.
Alle gespoten onderdelen terug plaatsen op de auto en zorgen dat het interieur weer in elkaar zit.

Eerst de dwars balk vol gespoten met wax. Dan heeft roest minimaal een kans. Dit moest een paar uur drogen dus vervolgens andere zaken opgepakt. Gezien de warmte heb ik me een party tent opgezet welke we nog hadden liggen. We verwachten het voorlopig niet nodig te hebben dus deze geplaatst over de auto, voor mooi schaduw. Met schroeven vast gezet op de grond en met touw zo goed als mogelijk vast gezet. Met een regen zeil eroverheen kan deze mooi een tijdje blijven staan. Rally style.



Vervolgens het interieur schoon gemaakt, leer goed behandeld en de stoelen terug geplaatst. Stoelen met een klodder vet weer vast gezet en vervolgens de strutbar en ruitenwisserarmen terug geplaatst.

En als laatste de dwarsbalk terug gemonteerd. Op een paar rubbers na voor de middendemper is de onderkant klaar.



En nu. Vervolg planning:

•    Onderhoud (Motor olie / versnellingsbak olie / Remvloeistof / Olie Filter / Brandstoffilter)
•    Extra Spoorstangen vervangen voor nieuwe
•    Flexibele remleidingen vervangen voor RVS gewoven leidingen
•    Technisch / APK punten nalopen
•    Remmen, wielen terug plaatsen en de auto op de grond zetten
•    Auto verzekeren en uit de schorsing
•    APK en uitlijnen.
•    Rijden

Volgens mij moet dit wel goed komen. Daarna maar weer eens zien hoe of wat. Daarna staat de achteras nog in de planning (hiervoor moeten mijn pa en ik even ergens de auto op een brug kwijt kunnen) en daarna gaan we aan de slag met de vering.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

02-08-2022 (Cosmetische) dingetjes tussendoor Jeej 100ste post  !-!

Ik ben nu de laatste dingetjes aan het doorpakken voor we beginnen met het onderhoud.
Eerst het benodigde besteld voor het onderhoud.
Ook de RVS gevlochten remleidingen besteld, waar ik nu nog op wacht.



Eerst was er nog de middendemper waar ik geen rubbers voor had. Een kameraad had nog enkele universele Powerflex rubbers liggen die ik kon overnemen om te zien of ik het hiermee passend kreeg.

De zaag moest er weer in gezet worden en er zit net geen spanning op de rubbers. Dit moet ik nog even oplossen en ik heb een idee in mijn hoofd.





Vervolgens wou ik de asstomp / wielnaaf opnieuw in de Hammerite zetten. Deze zag er niet meer zo mooi uit en roestputjes kwamen er alweer doorheen. Ik denk dat ik het de vorige keer niet goed genoeg schoon gemaakt heb. Ik zit nu te denken om dit onderdeel een keer te vervangen en te laten poedercoaten (maar dat is voor een andere dag). Ik zit nu ook steeds vaker met de gedachte om een straalcabine te gaan fabriceren om zelf onderdelen te kunnen stralen  :D . Wie weet.



Andere onderdeel waar ik wat mee wou doen was een steuntje wat op de schokbreker zit. Een stukje plaatwerk wat niets te stevig is. Ik heb deze schoon gemaakt en er een klein hoekje in gelast. Hierdoor heb ik de zwakste deel getackeld van dit onderdeel. Ik heb gelukkig nog wel een tweede setje liggen die ik ook nog op de zelfde manier wil maken en goed spuiten.







Toen heb ik gepoogd om de stuurkogel los te krijgen, maar deze zit knetter vast geroest. Dus deze heb ik de afgelopen 1,5 week verdronken in WD40. Hopen dat deze volgende week los komt. Indien niet, vervang ik denk ik ook de stuurhuisassen (die zijn niet zo heel duur).

Ook de bevestigingen van de remleidingen schoon gemaakt met een staalborstel en in de WD40 gezet.

En als laatste heb ik de buitenzijde van de dorpel aangepakt.
Als eerste zo goed als mogelijk roestvrij gemaakt. Hammerite erop. Vervolgens meerdere lagen met de undercoating erop. Zoveel mogelijk geprobeerd om de dikte en het effect goed te krijgen met het origineel.
Toen dat goed uitgehard was primer > lak in kleur > 1k blanke lak aangebracht.









Ik verwacht niet dat de lak hier eeuwig goed op blijft zitten gezien het krikpunten zijn, maar voor nu ziet het er in ieder geval goed uit en is het middels de Hammerite en undercoating goed beschermd.

Als ik de kans krijg wil ik de remklauwen en schijven nog even netjes in de lak zetten en dan verwacht ik wel dat we met het onderhoud kunnen beginnen. En als de stuurkogels los willen staat de Mégane straks weer op z'n eigen voetjes.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

11-08-2022 Start Onderhoud

Vandaag een dagje vrij genomen om aan de bak te gaan met de Mégane. Mijn pa komt na enkele uren helpen.
- Motorolie en filter check - Kroonoil 5W-40 Emperol
- Versnellingsbak olie check - Kroonoil 75W-80 SP Gear 5015
- Lampen voor vervangen - Dimlichten Osram H1 Nightbreakers - Grootlicht Osram H1 OEM
- Interieur filter uit 2006 vervangen check  :D

Toen mijn pa er was als eerste onze aandacht gericht op de stuurkogels. Ik had deze al enkele weken laten inweken met WD40 ter voorbereiding, maar ter vergeefs. We kregen het niet los. Het deel waar de steeksleutel op gezet kon worden was al dolgedraaid en een griptang / waterpomptang mocht niet baten.
Ook heet stoken met de toorts heeft niet geholpen.  :neen:

Dus de oude spoorstangen doorgeslepen en nieuwe besteld.




Mijn pa wist te vertellen dat ik bij het bestellen rekening moest houden met dat de Mégane geleverd is met 2 merken stuurhuizen (TRW wat ik er op heb zitten en SMI), dit had te maken met de lengte spoorstang welke je besteld.
Handig om te weten.

En dan heb je nog 2 soorten van borging. Middels een klembout in de stuurkogel en middels een borgmoer op de stuurstang. Het tweede gaf nu de voorkeur gezien deze op termijn meer kans heeft van los gaan (zeker als wij deze installeren met vet).



Dus toen tijdens de pauze 2 TRW kogels met stuurstang en hoezen besteld. Totale lengte 389 mm

We hebben de stuurstangen met een tang los gekregen, maar voor de installatie heb ik toch een tooltje besteld waarmee dit wat makkelijker moet gaan.

Dus zover met de stuurkogels. Word vervolgd.

Toen was het rem systeem aan de beurt. Eerst alles opgebouwd voor. Achter had ik van de week al een keer in de avond uren gedaan.



Mijn pa is alle remnippels afgegaan en deze zijn allemaal los. Vervolgens voor de eerste leiding verwijderd. De rubber en klemmen van de oude leiding wouden we overzetten, maar omdat de RVS leiding een stuk dunner was moesten we even denken.



Uiteindelijk met krimkaus (heb ik een behoorlijke voorraad van) een gevonden die over de bevestiging getrokken kon worden en zo enkele lagen dik aangebracht tot de rubber en de klem goed zat. Toen kon de leiding gemonteerd worden.



Andere kant de zelfde proces herhaald en achter hebben we verder niets bijzonders mee gedaan.
Uiteraard de tip van mijn pa er voor zorgen dat de nippel zo ver als mogelijk met de hand erop gedraaid wordt. Indien die scheef gaat en je draait hem aan met een sleutel is de schade groter dan je wilt.





Vervolgens het systeem ontlucht met een te brakke ontluchtingsset (Ik maak zelf wel een keer wat met fatsoenlijk klemmende leidingen) en de olie uit het systeem vervangen. Ging ongeveer 0,8 liter doorheen.
Hier Dot 4 van Kroonoil gebruikt.

Nee, ik wordt (helaas) niet gesponsord door kroonoil, maar ben wel een fan van hun producten.

Toen was het ook al zo heet dat we het voor gezien hielden. Ik heb alles opgeruimd. Olie peil nog een keer gecheckt en de remnippels voorzien van een laagje ML. Dit om de punten te beschermen tegen weer elementen.

Ondertussen heb ik nog wat bestellingen lopen nu, wat nu afwachten wordt.
Ik heb EBC Yellowstuff blokken en nog een paar nieuwe Powerflex rubbers voor de middendemper besteld
De nieuwe stuurstangen en stuurkogels
Speciaal gereedschap en ik heb ook een lasjas besteld voor in de schuur (zat al een tijdje in mijn wenslijst, maar nu besteld).
Als de rest binnen is ga ik het vervolgen.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

24-08-2022 Van de bokjes

Alle bestelde onderdelen waren binnen en de dag (vooral de ochtend) ingepland om de Megane weer terug te zetten op z'n voetjes. Mijn pa heeft me weer even geholpen met vooral de stuurstangen en hoezen. Zodat het ongeveer weer op de auto zit.



Stuurstangen waren blank metaal. Als je dan toch nog wat tijd over hebt: Even zwart gemaakt zodat het er langer mooi uit blijft zien.



Eerst links en rechts opgemeten met de doorgeslepen originele stangen (een paar mm van de nieuwe stangen afgeslepen om er iets meer stelmogelijkheid in te creëren (er zal genoeg schroefdraad op).

Een beetje Locktite rood aan de stuurstang en erin schroeven. Het aandraaien met het universele tootje, ging niet zo mooi als ik mij had voorgesteld. Het tooltje van HBM-Machines had simpelweg niet genoeg grip op de stuurstang. Het is uiteindelijk wel gelukt en mijn pa heeft het met een grote waterpomptang nog nagevoeld.

Stuurhoezen eroverheen en erop prutsen. Ook meer  gedoe dan ik mij had voorgesteld, gezien de geringe ruimte. En uiteindelijk de stuurkogels erop geschroefd tot de genoteerde lengte en de boel aangedraaid. Alles hebben we voorzien van vet.



Vervolgens de OEM Brembo blokken vervangen voor de EBC Yellowstuff blokken (hier zit nog een beste inrij proces aan, voordat ik het circuit op zou kunnen) en de Powerflex rubbers op de midden demper geplaatst. Deze staat nu goed onder spanning. Ik heb verder ook niets aangepast aan deze rubbers.

Voor de geïnteresseerden:
Voor de midden demper heb ik nu gebruikt:
Powerflex EXH012
Voor de einddemper heb ik gebruikt:
Powerflex EXH013 (Ford Focus Exhaust Mount)
Deze heb ik dus flink moeten bewerken en ik heb nog geen garanties of dit goed blijft gaan.
Ik had eerst onder de midden demper zitten:
Powerflex EXH010
Deze moeten bewerken, maar zat een paar mm speling op.





We wouden de brandstoffilter ook eigenlijk vervangen, maar hier hadden we niet de goede tang voor. Dit doen we nog wel een keer.
Bandenspanning van de gespoten velgen even gecontroleerd en deze gemonteerd. Wat een mooi aangezicht naar bijna 2 jaar.
En toen de auto weer voorzichtig op de grond gezet. Bijna tranen in de ogen, zo mooi.







Even de straat doorgereden om te kijken of het ABS lampje uit wou en even kijken hoe het allemaal aanvoelt. ABS lampje deed even raar, maar dit even in de gaten houden. Voor de rest voelde het allemaal goed.

Stuur staat wel een beetje raar, maar ik heb een afspraak staan voor het uitlijnen en de APK. Zelfs Ivo, onze kleine die de Mégane nog nooit op de grond heeft zien staan, zegt de hele tijd dat de auto weer gemaakt is.

Ik ben nu ook van 195/45R16 gegaan naar 205/45R16. De hoogte van de band komt meer in de richting van de originele maat 195/50R16. Ik vind het goed staan.



APK punten ook globaal even nagelopen en we verwachten geen problemen hier. Als ze maar geen roest gaten vinden die ik gemist heb haha.



2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

03-09-2022 Ready set go

De auto is op 31 augustus uitgelijnd en op 01 september is de APK erop gezet.

In de laatste uurtjes liep ik nog tegen een APK puntje. Ik moest de sproeiers van de voorruit even nakijken. Ik dacht dat de sproeier verstopt was, maar de slang bleek gescheurd bij de uiteinde. Probleem echter was dat we hem al een keer ingekort hadden en dat was nu geen optie meer.
Dus om er goed bij te kunnen de dempingsmateriaal van de motorkap gehaald. De meeste klipje er heel af gekregen. Volgens mij hebben 3 stuks het niet overleefd.



Nu de dempingsmateriaal los zit wil ik eens kijken of ik dit weer wat mooier krijg (vooral steviger). Maar dat heeft nog geen haast.



Nieuwe slang gekocht en de boel, de avond voor de APK, in elkaar gezet. En toen ik toch naar de Brezan ging heb ik direct iets gedaan, wat ik 5 jaar geleden had moeten doen. Voor had ik een gewone kenteken plaat zitten en achter een luxe kentekenplaat. Ik vond de luxe plaat vanaf dag 1 al niet staan op de auto (iets met bouwjaar van de auto), dus eindelijk de gelegenheid genomen om deze te wisselen voor een gewone.
Van die kleine dingen.



Donderdag de auto even aftanken en nu vooral vandaag het er even van genomen. Samen met Ivo die de Mégane nu voor het eerst zo bewust mee krijgt (hij is nu net 2 geworden) even wat kilometers erop gezet.
Je kunt zien dat hij ervan geniet in zijn stoeltje. De hele week (sinds de auto weer op de grond staat), zegt hij de hele tijd "auto gemaakt" en "rijden vroom vroom?". Dus dat is dubbel genieten.



Het is zeker weer wennen t.o.v. de Clio. Ik merk nu dat de motor curve heel anders verloopt.
En wat hebben alle modificaties voor resultaat gehad?

Als eerste valt op dat de PU rubbers aan het uitlaatsysteem ervoor zorgen dat er meer resonantie door het chassis gaat. Zeker wanneer de auto stationair draait, merk je meer een brom geluid.
De Pu rubbers voor de Dogbone doen zijn werk perfect. Het schakelen verloopt soepel en bij het koppelen zie je de versnellingspook niet meer wild bewegen.
Dan de rest van de wegligging. Ik heb het gevoel dat ik elke oneffenheid in het wegdek voel. Ik vind dat persoonlijk positief, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die comfort zoeken, dit onprettig vinden. Ik heb er wel het gevoel bij dat je de weg beter kunt lezen.
Er is ook wel een deel van het overhellen verdwenen, maar moet gevoel zegt dat de Clio RS nog steeds minder overhelt. De rest zal hem dan in de veren/dempers zitten.





En nu. Nu vooral even genieten. Misschien dat ik straks nog even wat kleine zaken ga nalopen oppakken.
Volgende stap zal de vering/demping worden. Ik heb de gereviseerde achteras klaar liggen om onder de auto te zetten en dan zal ik met de vering/dempers aan de slag willen. Gezien er niets (zo goed als niets) te vinden is aftermaket, wil ik voor op maat gemaakte coilovers gaan. Deze geven betere comfort t.o.v. verlagingsveren en veel betere demping t.o.v. de oem's. En dan hebben we het nog niet over de instelbaarheid van de veren.
Dit gaat vervolgd worden.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse

Ramon87

15-09-2022 Genieten en preppen

De eerste 500 kilometers zitten er alweer op en het is op en top genieten.
Vorige week ben ik op bezoek geweest bij Intrax Suspension Technologie in Oss. Samen met Donald Molenaar gezeten om de mogelijkheden door te nemen van de Mégane. Leuk detail was ook dat Donald in 98 in de BTCC gereden heeft met de Mégane Coupe. Hierdoor konden we de wegligging en wensen in details goed doornemen. Als de veren nog de wensen over laten, heb ik nog wat wilde ideeën om de wegligging nog verder te verbeteren (al verwacht ik echt niet dat dit nodig is)



Ik heb mijn ogen op een set en de order plaats ik op het moment dat de Clio RS weg is (de auto is nog beschikbaar indien er mensen geïnteresseerd zijn).

Het bezoek was een leuke ervaring. Zeker om te zien hoe het bedrijf functioneert.  !-!

Daarnaast nog lekker wat kilometers gemaakt en uiteindelijk de EBC yellowstuff blokken ingeremd.
Er zit een coating op de blokken die er eerst afgeremd moet worden voordat je de optimale condities hebt voor de blokken.

Inrem proces zoals beschreven door EBC:
•   Eerste stap: 160 mile (ik heb ongv. 300km gereden) normaal rijden. Hierbij kunnen de blokken zich goed vormen tegen de schijven.
•   Tweede stap (indien je de blokken voor circuit wilt gebruiken): tot 10 keer agressief (noodstop) afremmen van 130km/h naar 40 km/h. Hierna kan er fading optreden, waarna na afkoelen de blokken ook geschikt zijn voor op het circuit.

In de avond uren een rustige brede provinciale weg opgezocht, waarna ik deze procedure uitgevoerd heb. Heel veel kijken en spiegelen, om zeker te weten dat ik geen ander verkeer om mij heen heb.

Uiteindelijk even de auto na 10 of 12 keer op een parkeerhaven gezet en toen kwam er rook onder de wielen vandaan, alsof er iets in de brand stond.
Het waren de blokken die flink aan het roken waren (de geur was ook niet te harden buiten en in de auto).
Vervolgens nog een stuk rustig aan gereden om de remmen rustig af te koelen en de auto in de versnelling weg gezet.
De laatste keer kon je echt merken dat de remmen goed bijten. Ogen vielen voor mijn gevoel zowat uit de oogkassen. Banden hielden ook goed grip, gezien de ABS ook niet inkickte. Ik heb t.o.v. de fase 2 Mégane coupe echt het idee dat deze Mégane veel betere grip heeft gezien, ik zelden de ABS voel inkicken.



Bij enkele noodstoppen hoorde ik wel wat banden gepiep, wat volgens mij de achterkant was, wat dan erg licht op de voetjes staat.

Dit was dan de laatste voorbereiding voor de trackday op 25 september. Dan ga ik met een groep naar TT in Assen. 2 sessies gepland met de Mégane. Ik ben heel benieuwd hoe de Mégane zich gedraagt t.o.v. de Clio RS.
Tussendoor nog even gereden met de Clio, maar daar merk je wel dat het vermogen er veel sneller is.

Ondertussen ook nog wat las projectjes uitgevoerd. Een speciale trekker tool gemaakt voor een kameraad. Die moet PU rubbers in zijn gerestaureerde subframe krijgen. Had al wat uitgewerkt, wat alleen even in elkaar gelast moest worden.



Ik ben de laatste maanden ook bezig geweest om mijn schuurtje optimaal in te delen en hierbij ook een ophang beugel gemaakt voor tuin gereedschap waar nog een stuk bij aan gelast moest worden.

En als laatste een Mégane tintje. Ik had nog een setje beugels voor op de schokbrekers om de leiding / bedrading op de plek te houden. Welke nu op de Mégane zitten, waren er slechter aan toe als deze. Hier even een hoekje ingelast zodat deze robuuster worden en vervolgens deze goed schoon gemaakt en voorzien van zinkspay (om later mooi te spuiten in kleur).




Van de week ook nog even met mijn pa en mijn broertje de auto's van mijn broertje nagelopen voor onderhoud en apk.
Gezellig



Wat sidenotes. Dingen die in de 2 jaar kapot zijn gegaan. De infrarood systeem begint weer raar te doen.
Wanneer ik de Mégane op het contact heb gehad lijkt alles goed te werken. Ik kan de auto goed vergrendelen en ontgrendelen. Maar als ik de volgende ochtend terug kom bij de auto, krijg ik de auto met de afstandsbediening niet ontgrendeld. Geen lekkage geconstateerd en geen fysieke rariteiten bij de sleutel en infrarood ontvanger in de auto. Dus dit wordt een punt van aandacht.
2001 Mégane Coupé 1.4 16v - Old Daily
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily
2012 Clio 1.5 DCI - Workhorse