Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

06-07-2018 Korte update

Ik was dus al een hele tijd op zoek naar een aanzuigslag voor aan een origineel F7R luchtfilterhuis.
Dit onderdeel is niet meer zo makkelijk te vinden, dus heb ik onder andere hier op het forum een bericht geplaatst met de vraag om dit onderdeel.

En we hebben hem gevonden met dank aan Jacques van het forum  !-!. Ik ben weer een stapje verder :).



Slangklep er omheen en het past als gegoten. Ik heb binnenkort weer wat extra's te doen  8).

Nu alleen nog een set kappen welke de schokbrekerschalen afdekken en dan is de auto onder de motorkap geheel origineel. Dus even weer een vriendelijke oproep  --.
De vraag staat ook vermeld met details bij de Gevraagd: Onderdelen.

Maar als de wiellager binnen is gaan we morgen er eerst maar voor zorgen dat de auto door de APK komt :q.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

10-07-2018 – Remmen af maken

Wiellager was nog niet binnen, dus dat is uitgesteld. Keuren voor de 11de is dan ook niet gelukt.
Zondag was het een zonnige dag. Had verder niets op de planning staan, dus dacht van ik ga lekker met de auto verder.
De klauwen aan de passagierskant moesten namelijk nog een kleurtje krijgen.
Parasol de oprit opgesleept en er lekker mee aan het werk gegaan. Toen de auto op de brug stond heb ik wat voorwerk gedaan, dus het schoonmaken en opschuren was minder werk, waardoor het ook tijdig klaar was in loop van de middag.



Rondom mooi en frisse schijven / klauwen.



Het was nog geen avond en zat te denken. Ik kan ook nog beginnen met de mist achterlichten.
Ik ga het nog 1 goede poging geven door beide lichten op te schuren en dan een nieuwe blanke lak laag aan te brengen.

Dat ging de vorige keer niet goed omdat ik simpelweg niet al het beschadigde blanke lak er afgeschuurd had.
Zo kwam het er toen uit....



Dus dit keer zwaarder geschut. De rest van de houder goed af geplakt en met een mouse schuurmachine en korrel 120 er op los gegaan. Uiteraard met beleid.
Met water elke keer een controle gedaan om te zien of ik de oude blanke lak nog kon zien. Dit was vooral te herkennen aan "witte" putjes / krasjes welke dan naar een paar seconden tevoorschijn komen.





Toen dat eenmaal allemaal weg was (ook voorzichtig de randjes meegepakt) ben ik met waterproof verder gegaan.
Korrel 400 naar korrel 600 en eindigen met korrel 1500 (wat ik nog allemaal in huis heb).
Ik denk zo'n 2 uur werk per unit...



Het resultaat zag er daarna goed uit. Helder matte units. Dus toen moest ik er met verf overheen.
Even blanke 1K blanke lak van Motip gehaald.

Vervolgens eerst alles schoongemaakt en weer alles ingetaped. Zoals altijd met het spuitwerk zit er meer werk in het voorbereiden, dan het werkelijke spuiten...

Units goed ontvet en daarna nog een keer met een schone doek (papier) na geveegd. De vorige keer was de ontvetter nog niet geheel verdwenen en kwam er een sinaasappelhuid tevoorschijn.
Vervolgens 1x een dunne laag aangebracht. Deze na 1 uur licht opgeschuurd met korrel 1500 en toen nog 2x een dunne laag blanke lak aangebracht.

De dekking was toen redelijk egaal en vervolgens na 1 uur de lampen gepolijst en in de wax gezet. Weer als nieuw.
Na 1 dag was het resultaat ook nog erg strak. Dus ik denk dat deze missie geslaagd is.







Inmiddels is de APK ook verlopen. We hopen dat indien de lager tijdig binnen is dat we op de 18de de APK kunnen laten uitvoeren.

Wordt vervolgd.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

18-07-2018 – Carglass repareerd – Cargrass vervangt

Op de 18de zouden we mogelijk de APK regelen, maar het wachten was nog steeds op de wiellager...  :neen:
Deze komt op de 19de binnen. Dus mijn pa heeft maar een afspraak gemaakt voor de 26ste wanneer hij weer tijd heeft.
Ondertussen heb ik wat huishoudelijke taken verricht op de 18de (wat moet je anders op je vrije dag als je niet met de auto verder kan  8)7) en had ik aan het einde van de dag een afspraak gepland bij Carglass om een sterretje te repareren in de voorruit.
Ik had al een tijdje een klein sterretje welke naar mijn idee wel goed te vullen was.

Grappig toen ik bij de Carglass aankwam dat de monteur opkeek van de auto. Kerel zegt dat hij er al tegenop zag en verwachtte een oude roest barrel  :P. Hij moest het tegendeel toegeven en kon wel waarderen dat ik dit als project auto had.

Kerel pakt een vloermat uit de auto klopt er een keer op en legt hem terug. Zegt hij "Ik doe het maar even zodat je in de beoordeling kunt aangeven dat we de matten schoon gemaakt hebben. Het is dat je auto al schoon is"  :D.

Ster was na 20 minuten weer in orde. Ruit is heel gebleven.

Ik bedacht me wel toen ik in gesprek was met de Carglass monteur dat ik het leder in de auto al een tijd niet meer behandeld had. Dus dit ook even op mijn lijst zetten.

Mijn pa heeft me ook verblijd met de onderstaande foto's  8).

Hij heeft de luchtfilterhuis en aanzuigslang even onder handen genomen en een grondige schoonmaakbeurt gegeven.

Als nieuw  8)





Indien hij tijd over had wou hij de filterhuis ook op de 26ste vervangen. We shall see  ;).



1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

26-7-2-2018 Overdue APK

Mijn pa had een dag vrij dus hij heeft het op zich genomen om de wiellager te vervangen en er voor te zorgen dat de Mégane een nieuwe APK krijgt.
Ik zag dat na 15:00 uur smiddags er een nieuwe APK op zat. Toen ik de Mégane bij mijn ouders ophaalde die zelfde avond kreeg ik het volledige verslag te horen.

Ik wil er toch tussendoor zeggen. Respect voor alle mensen die in de warmte moesten werken deze week  _o_. Het is niet niets om met deze hitte te moeten werken, laat staan fysiek intensief werk :neen:.

Nou de wiellager had mijn pa met een uurtje vervangen. Dus dat ging soepel.
Mijn pa had ook 2 remleidingen opgemerkt die bijgewerkt moesten worden omdat er lichte roestputjes te zien waren.
Dus mijn pa alles opschuren, maar de putjes gingen niet weg...
Dus toen moesten de 2 hoofdleidingen naar achteren vervangen worden. Dus daar is hij nog een paar uur zoet mee geweest  :').
Maar daarna kwam de APK er ook zonder problemen op.
Op de Mégane waren ook gewoon nog alle originele remleidingen aanwezig. Dus wel bijzonder dat het zo lang goed gegaan is  :q.
Een paar bekende leidingen hou ik de komende jaren ook wel nauwlettend in de gaten.

En toen dacht ik ook wel dat mijn pa het allemaal gezien had met de auto, maar hij heeft thuis ook gewoon nog de luchtfilter vervangen.





Dus we kunnen er weer een jaar tegenaan.



Toen ik naar huis reed kon ik ook gewoon genieten van de rit. Tot ik opmerkte dat het bij mijn voeten erg warm werd. Motor was ook behoorlijk warm en zonder airco was het ook gewoon warme lucht wat er uit de ventilatie kwam.
Maar maakt ook allemaal niets uit. Het wordt vanzelf weer koeler.







1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

04-08-2018 – Side project Trekhaak onder de Clio

Onder mijn oude Mégane heb ik ooit een trekhaak gezet. Voor het verkoop heb ik deze er onderheen gesloopt met de intentie dat ik deze mogelijk onder de Zwarte Mégane te monteren.
Echter of het kan of niet leek het me niets. Als we weg gaan met fietsen zou ik niet de Mégane willen meenemen.

Een trekhaak onder de Clio leek me logischer. Kosten APK vielen mee, dus heb ik de goedkoopste trekhaak die ik kon vinden besteld.
Zaterdags was het sinds tijden weer wat koeler, dus hier direct gebruik van gemaakt om de trekhaak te monteren.
Trekhaak zat er met 45 minuten onder (instructies zijn niet super duidelijk en had beugels eerst verkeerd zitten). Tijdens het proces kwam ik er ook achter dat de achterbumper er ook echt af moest voor 2 boutjes.

Daarna moest de kabelboom in orde gemaakt worden en uiteraard wil ik het netjes solderen, dus dat nam uiteindelijk het meeste tijd in. Eerste keer dat ik een test deed met de fietsdrager deden de knippers het niet. Half uur later bleek er niets aan de hand te zijn...

Maar ok. Trekhaak zit er onder. Ik had nog willen kijken naar de voorbumper van de Clio (zit er niet goed op, waarschijnlijk door schade uit het verleden), maar daar was het uiteindelijk te laat voor.








11-08-2018 – Auto's wassen en bumper fixen

Het weer lijkt er nu meer op. Zaterdags droog weer bij 20 graden. Mooi weer om de auto's weer eens goed schoon te maken. Ik had de ritme goed te pakken. Zowel de Clio als de Mégane een grondige was beurt gegeven.
Plastic trim even op gefrist en daarna de Mégane in de Wax gezet.



En toen was het middag.

Nog zat tijd dus ben ik met de voorbumber van de Clio aan de slag gegaan. Bij de aankoop viel het me snel op dat deze er niet goed op zat. En 1 van mistlampen was ook iets naar binnen gedrukt.
Nu dus maar even werk van maken en zien wat er aan de hand is.

Met behulp van een Youtube filmpje was de bumper er zo af. Onder zat de bumper met 2 verschillende bouten vast en aan de rechterkant ontbrak zelfs een bout.
Aan de linker kant was te zien dat iemand het heel goedkoop heeft laten fixen. Mistlamp was simpelweg niet goed gemonteerd dus dat was zo opgelost. Gezien ik er nu goed bij kon ook allebei even goed schoongemaakt van binnen. Gril (welke eerst los zat) zat nu opeens weer vast. Waarschijnlijk ergens niet goed in geklikt.

Met het terug monteren ging het op het linker deel na (waar de schade goed te zien was) allemaal goed.
Voor het linker deel is het grootste probleem een barst in de bumper en het feit dat deze niet op de goede punt vast klikt (plastic fantastic). Misschien dat ik hier met iets van componentenlijm wat kan maken in model in de toekomst.

Hier te zien dat de mistlamp iets naar binnen gedrukt zit:


En weer gefixt:


En de zichtbare schade aan de rechterkant van de bumper wat ik nog een keer wil aanpakken:


Voor nu een hele verbetering.

Nog steeds was de dag niet voorbij. De Clio vervolgens ook in de Wax gezet en beide auto's nog even uitgezogen.
Na het eten heb ik het lederen bekleding van de Mégane een keer behandeld. Ook al bijna een jaar niet gebeurd.

En zo staat alles er weer even strak bij.

15-08-2018 – IR ontvanger

Via Marktplaats heb ik een originele IR ontvanger gevonden voor mijn auto. Deze binnen gekregen en even gewisseld.
Het werkt. Nu ook zien of daarmee de problemen zijn verholpen. Want het lijkt soms heel lang goed te gaan om de auto te vergrendelen en te ontgrendelen tot het er opeens zonder reden mee stopt. Sleutel is nagekeken en dat werkt goed (IR LED opnieuw vast gesoldeerd en nieuwe batterij).
We kijken het aan.



Ondertussen vanuit de reacties ben ik ook geïnspireerd om met de verlichting van de auto aan de slag te gaan. Ik zat eerst te denken om Osram Nightbreakers te kopen ter vervanging van de Standaard Philips H1 lampen, maar toen Michiel begon over LED lampen vond ik dat wel interessant.

Dus even een impuls aankoop gedaan, gevolgd door meer impuls aankopen.

Ik heb dus H1 LED lampen set gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Uiteraard wanneer de licht verstrooiing afwijkt houd het op. Indien het wonderbaarlijk goed werkt moet ik nog zien hoe de hele gevaarte ingebouwd krijg en de unit kan sluiten tegen condens.

Osram lampen waren makkelijker geweest.

Daarnaast ook een hele wrap set besteld voor de Clio. Ik heb voor de hobby wel eens wat dingen gewrapt en op zich met een hoop geduld kom je ver.
Ik wil pogen een stuk van de voorbumper te wrappen, zodat j een beetje het effect creëert zoals bij de Clio 3 RS ph2.
En dan een set Gordini strepen / Spiegels / Deurlijsten aanbrengen en iets met de achterspoiler.

We zien wel
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

18-8-2018 Remmen upgrade

Ik heb mij tussendoor een beetje zitten verdiepen in de mogelijkheden voor het upgraden van de schijven. Dit vooral gedreven door het feit dat er op mijn oude phase 2 Mégane 28cm schijven ten opzichte van de 26cm schijven welke er nu opzitten.

Op dit forum is het al vaker besproken en via dit topic heb ik me laten leiden door een stuk wat Jacques er in had vermeld.

Link naar meganeclub.nl http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=19391.msg350814#msg350814

Quote: "Als je 259 schijven en klauwen met montage gaten met hart op hart maat van 82mm hebt , kun je met adapter platen 280 mm schijven en grotere remklauwen monteren.
Als je nu al 266 mm schijven met de remklauwen met hart op hart maat 142mm hebt, is het een kwestie van remzadels en schijven van een van de latere types Mégane 1 met 280mm schijven over te zetten. (Ik heb dit al eerder gedaan op een R19 en heb 280mm schijven met Mégane remklauwen)."

Dus toen ik heb ik als eerste de maat nagekeken van de remzadel. Dit was inderdaad 142mm van mijn fusee.
Vervolgens op onderdelen websites de onderdelen met elkaar vergeleken om te zien wat de verschillen waren. Voor zover ik het kon zien waren de klauwen en blokken het zelfde. De spacing van de schijf waren anders.

Toen was er dus de kwestie dat ik het een keer moest testen. Dus zo had ik het plan om een keer de sloop op te gaan om zo aan de benodigde onderdelen te komen. Maar op Marktplaats kwam ik zomaar een complete set tegen gedemonteerd van een Mégane coupé uit 2001. Navraag bevestigd dat het een 28cm schijf is. Dus toen alles zo snel mogelijk opgehaald.

Ik kon het echter de dag erna niet laten om te kijken of het ook allemaal klopt. Dus zaterdag toch even de auto opgekrikt en de schijven gewisseld om te testen.
Schijf er op. Remzadel er op. Deze past perfect en de schijf loopt geheel vrij in de remzadel.
En de originele klauw kan ik er zo op monteren. Alles past perfect.

Alles daarna weer terug gebouwd en nu dit setje oplappen zodat ik het daarna kan monteren.
Kameraad kan de spullen schoon borstelen en stralen en daarna voorzien van kleur.
Klauw hoeft dus niet gewisseld te worden, maar ik zie het nog wel.

Zie hier het resultaat:



Hier nog wat andere foto's van het proces:











1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

25-08-2018 – LED lampen binnen

Ik heb de bestelde LED lampen uit China binnen.
Ik heb tussen de buien door een proeffitting gedaan om te zien of ze passen en hoe het licht verstrooid wordt.

Links H1 Halogeen Rechts H1 LED.



Het resultaat val me zo op het eerste gezicht niet tegen.
Er komt mooi wit licht van af en er doet zich zo op het eerste gezicht geen verstrooiing voor wat het niet moet doen.
Echt zichtbaar verschil doet zich onder in de licht bundel voor.



Uiteraard passen de units er niet in het geheel er in.
Hiervoor moeten we eerst nog creatief worden.



Dus alles even hersteld en dit op de plank gelegd voor een beter moment
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

01-09-2018 – Wrappen Clio Gordini style

Ik heb veel moeite met stil zitten en ondangs dat de Clio voor voordelig is omdat mijn vrouw veel kilometers maakt, heb ik het nooit de mooitste Renault gevonden (pre facelift vind ik ook veel mooier) :) .
Het is vooral de voorkant / bumper waar ik me aan stoor :').
Dit heeft Renault na mijn idee bij de RS model beter voor elkaar gemaakt. Met dat idee liep ik dan ook heel lang en dan ook door niets meer dan een wrap aan te brengen op de bumper.

Omdat ik toch lekker bezig was met bestellen in China heb ik me ook 2 sets wraps besteld (1 set in het grijs en een zwarte set indien het grijs echt niet mooi staat).

Ik heb in het verleden wel eens enkele kleine onderdelen gewrapd, maar nog nooit een groot oppervlak als een bumper. Dus het was ook zeker een uitprobeersel.

Een middag verder en ik ben samen met een beetje hulp van mijn pa behoorlijk ver gekomen.

Weer een sideproject verder  :q






1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

15-09-2018 – Renaultoloog 2018

In 2014 was ik al een keer met mijn oude blauwe Mégane Coupé naar de Renaultoloog geweest.
Dit jaar wou ik er weer heen met de zwarte Coupé.
Auto voor de tijd nog even gewassen en in de wax gezet. Documentjes uitwerken met wat info over de auto.

Van de aangemelde auto's werden de Mégane en Clio het meest vertegenwoordigd. Helpt dan ook wel mee dat je van beide auto's al 4 generaties hebt.
Ik was vooral benieuwd hoeveel Mégane's er zouden zijn van de eerste generatie.

Uiteindelijk was die van mij de oudste in de rij. Naast die van mijn was er nog een classic van de eerste generatie en een phase 2 hatchback (welke er niet heel mooi meer uit zag).

De rest waren vooral RS en GT uitvoeringen van generatie 2, 3 en 4.

Er waren ook veel kraampjes met onderdelen, maar dan merk je dat de Mégane nog net te nieuw is. Hiervoor was dan ook heel weinig.

Hier enkele foto's van de dag.










1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

21-11-2018 – Nieuwe koplampen en chroom

Het is al weer een tijdje rustig, maar ik ben nog wel met enkele dingen bezig (geweest).
Ik heb nieuwe originele Valeo koplampen gevonden  :). De huidige zien er op zich niet verkeerd uit, maar er zit een lelijke waas in door de booskijkers. Laat ik hier nou heel slecht tegen kunnen.
Daarbij heb ik ook een set knipperlichten en een set  nieuwe mistlampen gekocht (geen originele).



Het zal waarschijnlijk nog wel tot het voorjaar duren voor ik ze monteer. Ondertussen ben ik ook nog even aan het stoeien om de LED lampen passend te maken, zonder dat ik de unit te veel moet aanpassen.
Ik ben hier ook nog niet uit hoe ik dit voor elkaar ga krijgen... :neen:


Ondertussen heb ik ook iets gevonden voor de 16V emblemen boven de knipperlichten. Normaal zou ik deze er echt afgehaald hebben, maar nu ben ik wel trots om te laten zien dat het een echte 16V uitvoering is.



De emblemen zagen er echter niet uit en ik was bereid ze er af te halen en dat met een spuitbus zilver te maken. Maar ik wist dat het geen geweldig effect zou geven.
Toen kwam ik een product tegen vanuit de modelbouw.
Liquid Chrome
Het is verf in een stift vorm. Na enkele video's bekeken te hebben een kleine stift gekocht.

Hier het resultaat:





Ik heb geen idee hoe het zich zal houden. Misschien dat ik ze er later toch een keer afhaal. De liquid chrome aanbreng met een laagje blanke lak. Maar voor nu een hele verbetering.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

22-12-2018 – Kapjes en lampen

Nog even op de valreep voor het nieuwe jaar heb ik de laatste onderdelen gevonden die ik zocht. Bij mij ontbraken de kappen welke origineel over de schokbrekerschalen zitten bij deze Mégane.
Na verschillende slopen benaderd te hebben, enkele marktplaats advertenties afgestruind te hebben en zelf via via met iemand in Duitsland in contact was, was het me nog niet gelukt deze onderdelen te vinden  :neen:.
Van de week heeft het echter zijn vruchten afgeworpen, toen ik nog een keer gereageerd heb op een advertentie van een Mégane. Op 1 van de foto's kon ik nog een hoek van de kap zien en de verkoper benaderd of hij deze eventueel los zou willen verkopen. De verkoper was erg meewerkend en een dag later had ik 2 nog hele mooie kappen in mijn bezit.



Nu is alles weer origineel onder de motorkap. Ik ben er echt superblij mee. Ook veel mensen niet begrijpen waarom ik zo graag een paar van die kappen wil hebben.



Daarnaast heb ik ook van het moment gebruik gemaakt om de koplampen en mistlampen te wisselen voor de nieuwe welke ik al een tijd had liggen.

Het resultaat overtreft mijn verwachtingen. Zie hier het resultaat:



En hoe het er eerst uit zag:





Ik heb nu nog het LED verlichting liggen waar ik nog mee verder moet. Vandaag ook nog een bericht gekregen van mijn kameraad is van start is gegaan met de Remklauwen. Dan zal dit van het voorjaar ook vervolgd worden. En dan moet ik echt een start maken met de roest en wil ik de deuken er uit hebben. We zullen zien.

Voor nu aan ieder die dit project bijhoud. Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar  --.


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#26
2019-04-12 – Het voorjaar breekt aan. Wat is er allemaal gebeurd...   

Het is alweer een tijdje geleden dat ik het project geüpdatet heb. Ook om de simpele reden dat ik de afgelopen winter er weinig aan gedaan heb, behalve dat ik de auto schoon heb proberen te houden. En dat er wat andere zaken waren die hogere prio hadden.

Velgen laten spuiten.

Ik heb nog een set 16" 16v velgen van de Mégane "over". Kameraad had een goedkoop adresje om ze te laten spuiten. Voor 80 euro een heel setje. Onder de noemer, we proberen het wel en zien wel hoe het eruit komt  8)7. Als het niets is, doe ik het wel opnieuw.

Ik heb verder ook geen ervaringen met deze man en wat hij dan doet voor het geld. Ik deed de aanname dat hij de hele velgen zou spuiten. Het tegendeel was waar. Mijn pa had me ervoor gewaarschuwd  8)7.

Dus alleen de buitenkant is gespoten (eigenlijk best netjes) en de binnenkant laat nog steeds de wensen over. Dus dit ga ik zelf nog in orde maken. De spuiter heeft ook een heel licht grijs gebruikt, dus ik ga kijken hoe ze eruit komen  :). Bij twijfel is het helaas en moet het opnieuw gebeuren. Scheelt dat ik het setje over had.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#27
Mijn winter project 1/18

Een andere hobby waar ik mijn geld in kwijt kan zijn schaalmodellen  :q. Vooral de 1/18 modellen.
Heel wat jaren terug heb ik een keer een Mégane Maxi bemachtigd van het merk Anson.
Leuk, maar niet een mooi gedetailleerd model. Dus heb er in de loop der jaren wat aanpassingen aan gemaakt, maar nu wou ik hem af maken. Ik wou hem zwart maken (goh  :P) in dezelfde kleur als mijn auto en detail toevoegen.
Zogezegd, zo gedaan. Auto zwart gemaakt. Interieur ben ik nu nog mee bezig (hier behoorlijk wat aangepast). De schijven voor aangepast zodat de klauwen naar voren gericht zijn.
De koplampen voor moeten daarna alleen nog een keer goed gebeuren.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

De Clio en toen was die zwart.

Wat mindere ontwikkeling van de afgelopen maand, was dat mijn vrouw onderweg naar het werk betrokken is geraakt bij een kop/ staart botsing. Ze stond stil, een auto is achterop haar geklapt en de auto is vervolgens geklapt op de auto voor haar.
Mijn vrouw heeft er gelukkig niets aan overgehouden, dus daar zijn we erg blij mee. Echter, als auto welke er tussenin zit, kom je er niet goed van af.

Schade was uiteindelijk te groot om dat de achterkant nog flink naar binnen gedrukt was. Dus auto werd al gauw total loss verklaard. Omdat mijn vrouw echter afhankelijk is van de auto en mijn auto een dure aangelegenheid is betreft brandstof, wouden we gauw op zoek naar een andere auto. Omdat de restwaarde van de auto niet heel hoog is, hebben we ervoor gekozen om een vergelijkbare auto terug te kopen, zodat we minimale onkosten hebben.
Dit betekent een Renault Clio uit 2011 1.5 dci met rond de 195 K op de teller. En dan kom je erachter dat niet iedereen even zuinig is op zijn auto. We hebben er 4 in het echt bekeken (te veel via alle websites bekeken). De auto's waren wat je mag verwachten van een auto met zoveel kilometers. Niet dat er per se iets mis mee was, maar een hoop deukjes, krasjes en uitgeleefd interieur.
En omdat we de auto kennen wisten en elke auto waar we een proefrit in maakte was wel een opmerking over te maken. Vloeistofdruppels/ rammeltjes waar je een vraagteken bij kunt zetten.

Uiteindelijk kwamen we uit bij een bedrijf om de hoek (nadat we half NL al afgereden hadden). Auto viel niet op, omdat deze al 225k gereden had, maar na een 2de oordeel toch maar wezen kijken.
Auto was van de eerste eigenaar, zag er erg netjes uit van binnen en buiten en een jaar ervoor was er groot onderhoud geweest waarbij de distributie vervangen is (het bedrijf van de stempel hiervoor even snel opgebeld). Auto was eigenlijk voor de handel, dus het bedrijf wou er eigenlijk van af, maar heb er nog een nieuwe APK en kleine onderhoudsbeurtje bij kunnen kopen voor niet te veel geld.

Zo hadden we weer voor 3740, een andere auto. Eenmaal opgehaald direct de zomerwielen van de "oude auto" er onder gezet. Gezien deze niets geleden hebben bij het ongeluk en er net 2 nieuwe banden op zaten. En ik had ook direct een trekhaak besteld, welke ik er dezelfde avond weer onder gezet heb (we wisten hoe het moest). 1 nadeel welke tijdens de proefrit niet opgevallen was. Er is in gerookt... En dit viel niet op met de proefrit, omdat ze er 1 of ander geurtje ingespoten hadden. Helaas. Volgende week heb ik een afspraak staan voor een dieptereiniging van het interieur.
Inmiddels de stickers en DCI-logo verwijderd. Het dak gepolijst met de hand (ziet er verweert uit), maar dit ga machinaal nog even over doen.

Kleurcode van de Clio is hetzelfde als van de Mégane. Scheelt ook weer een lakstift.



Radio is nog een punt. Ik heb de Oude Bluetooth Renault Radio verwijderd om in deze Clio te installeren (waar een TomTom Carminat in zit). Ik had gehoopt op een plug-and-play situatie, maar kwam erachter dat de kabelboom van de MiniISO stekker verschilt met die van de "oude Clio". Post ik nog even separaat met details.

Als de auto gepoetst is gaan we er ook weer wat strepen overheen trekken, Gordini style. Waarschijnlijk dezelfde zilver als op de oude of matzwart.

Voor de rest lijkt de auto goed te zijn. Een paar kleine dingetjes en we zien wel weer verder. Hopen dat we er nog 3 a 4 jaar mee verder kunnen (zijn we denk ik de 350k voorbij).

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Overige punten, omdat het toch een Mégane forum is.

Het roest onder het rechter achterlicht komt door mijn tijdelijke oplossing. Ik wil zien dat de auto naar de spot repairder gaat en dat dit en zoveel mogelijk deukjes opgepakt worden (tot zover mijn portemonnee het aankan  l-)

En de krukas kering lekt iets. Mijn pa zegt dat het nog niet iets is, waar ik me zorgen over moet maken. Alleen voorkomen dat ik niet de hele oprit thuis onder de olie krijg. Kwam ook aan het licht door een olieplek toen mijn auto van de plek was.

Leuke sidenote  ;). Mijn pa had een week mijn auto bij huis, zodat wij hun Clio (die met een 1.2 benzine iets zuiniger is) konden gebruiken. Mijn pa werd door iemand benaderd, bij een supermarkt, die de Mégane wel kon waarderen. De man vroeg aan mijn pa het "een echte" was. Hij heeft er zelf ook ooit 1 gehad en herkende hem aan de velgen en schijven achter. Mijn pa uiteraard ook wel trots op het moment. Leuk dat die sentiment nu begint te komen  Y.

Mooie spot met een Clio RS die ik tegenkwam in januari  8)


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev