Advertenties


2.0 16v F7R Coupé Ramon

Gestart door Ramon87, 28 mei 2018, 22:04:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon87

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ramon en kom uit de plaats Doetinchem  :).

Sinds september 2017 heb ik mijn 2001 Mégane Coupé 1.4 16v vervangen voor een 1996 Mégane Coupé 2.0 16v.
Hier een zo beknopt mogelijke verslag van wat er tot nu toe allemaal gebeurd is, wat er op de korte termijn de planning is en wat de toekomstplannen zijn.
Gezien de ontwikkelingen doe ik dit in meerdere posts de komende dagen  ;).

Aanschaf 14-09-2017

Ik heb de benodigde websites in de gaten gehouden in mijn zoektocht. In 2016 bij eentje wezen kijken welke het niet werd. En na enkele ben ik vorig jaar september uitgekomen bij een zwarte Mégane Coupé 2.0 16v F7R.
Uit feb. 1996, origineel NL.
3 vorige eigenaars en 120.000 logische KM 's.
Bij een bezichtiging in de regen, hebben mijn pa en ik vooral gefocust bij de technische staat en roest. Krassen en deuken waren heel slecht te zien (ik zou het ook niemand aanbevelen om zo een bezichtiging te doen).









Maar voor een auto van 22 jaar oud zag het er allemaal wel erg goed uit.
Enige punt was dat de distributie, welke echt aan vervanging toe was. En daarnaast waren er nog een paar gebreken waar we nog niet zo van opkeken.
En zo op het eerste oog lijkt de auto behoorlijk origineel. Alleen de luchtfilter die al een keer is vervangen en de achterspoiler wat een ander model is.

Voor 1250,- de auto meegenomen (gaat je met een Clio Williams niet lukken  :q). Ik was volgens mij nog nooit zo blij  :).

Mijn eerste echte project auto, waarbij ik veel samen doe met mijn vader die meer als 30 jaar heeft gewerkt als Renault monteur. Dus dat zit wel goed  ;). Alleen komen we er nu al achter dat het een unieke auto is. Of het nu om onderdelen gaat, documentatie of aanpassingen. Hierbij hoop ik ook nog veel te weten te komen via dit forum  :).

Wordt vervolgd...
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Technisch onderhoud 16-09-2017

Toen ik de auto 2 dagen later ophaalde zijn we eerst naar de garage geweest zodat we hem op de brug even goed konden bekijken (garage in de buurt waar zowel ik als mijn vader gewerkt hebben en waar we nog langs mogen komen  :).
Inspectie laat zien dat de auto er netjes aan toe is. Onder de auto zijn beginselen van roest te zien en op een plek rechts achter onder de achterlicht is er roest te vinden wat niet te lang genegeerd moet worden.







Wel een paar lelijke deuken gevonden welke ons niet opgevallen waren bij de bezichtiging (eigen schuld, maar gaat goed komen).
Op een open luchtfilter en de achterspoiler, lijkt alles origineel te zijn. Hier ben ik heel erg blij om. Behoorlijk uniek bij deze auto's.

Even met de stoom cleaner over de auto:


Punten die we toen op de lijst gezet hebben:
•   Bij het schoonspuiten van de motor komen we er achter dat de kleppendeksel lekt bij de bougies (zetten we op de lijst).
•   De staat van de bougies laat ook de wensen over (zetten we op de lijst).
•   Distributie riem moet vervangen worden en dat laten we doen (was al bekend bij aankoop).
•   Rechter raam mechaniek was kapot (vorige eigenaar had hiervoor de spullen al, maar nog niet vervangen).
•   Sleutel (infrarood) werken beide niet (goed) meer. moet nader bekeken worden.
•   Nieuwe olie met oliefilter (we gaan even uitzoeken welke olie we er het beste in kunnen zetten).
•   En we zetten een brandstoftoevoeging op de lijst. Dit om de eerste tank de motor eerst goed schoon te branden.



Met een deel van de andere Renaults in de familie  :q


De auto is hierna weer terug gegaan naar de garage voor de nieuwe Distributie riem.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#2
Na een week of 2 hadden we de auto weer terug met nieuwe distributie.

Intussen ook het 1 en ander besteld:
•   Nieuwe bougies van NGK
•   Olie: Kroon-Oil Helar 0W-40
•   Oliefiler
•   Kleppendeksel pakking
•   Origineel Instructieboekje voor de Mégane Coupé (deze zat er helaas niet meer bij).
Grappig  :q. In mijn zoektocht naar de instructieboekje kwam ik ook 2 bladen tegen waarin de Megane werd aangekondigd en gereviewd in 1995  !-!. Ik kon het niet laten en daarna ook nog een origineel reclame folder te scoren van de Mégane coupé  :9~.



Mijn pa heeft nog zelfs even de kleppendekselpakking vervangen en de nieuwe bougies geïnstalleerd toen hij wat tijd over had.



Banden wissel 30-09-2017

Op het moment dat dit gebeurde was ik ook bezig met een set 16" velgen voor de Clio van mijn vrouw. Deze goedkoop kunnen krijgen (waarom zie foto), opnieuw gespoten en klaar gemaakt voor een setje banden. Ik had ook nog niet zolang daarvoor 4 nieuwe banden gekocht voor de blauwe Megané 1.4.



Dus het ging zo :P:
•   195/50R16 banden welke op de 2.0 lagen zijn naar de nieuwe velgen van de Clio gegaan.
•   Nieuwe 195/45R16 zijn op de velgen van 1.4 gezet (oude waren op) en deze velgen zijn op de 2.0 gezet.
•   De 185/55R15 banden met metalen velg van de Clio zijn op de 1.4 gezet voor de verkoop (ik had er een setje doppen bijgekocht voor de verkoop).
•   De 16" velgen welke onder de 2.0 lagen zijn zonder banden op de voorraad gezet.



Clio met de nieuwe velgen (ik ben blij met het resultaat. Staat goed :)




Hiervoor moesten we met 3 auto's naar de garage en de werkzaamheden waren goed voor de hele ochtend :P.

In de ochtend dat we met de wielen bezig waren ook de schijven van de 2.0 flink zitten schuren om de roest er af te krijgen. Voor is goed gekomen, achter betwijfel ik. Een tijdje inremmen en zien hoe het loopt.



En we hebben ook de nieuwe olie in het blok gegooid.

Dat zit er ook weer op. Nu kon ik beginnen met het er uit slopen van het interieur van de 2.0
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#3
26-09-2017 Interieur oplappen

Op moment dat het wat slechter weer was, ben ik even bezig geweest met het interieur wat ik er bij gekocht had.
De stoelen moeten in de 1.4 en de panelen zijn voor de 2.0 (ik zet ook de lederen stoelen in de 2.0 gezien deze beter waren als welke ik gekocht had).

De stiksel was ook kapot van de passagiersstoel. Via een lokale zaak werd ik voorzien van de correcte naald en draad en na een paar uur werk (ja dat had ik ook niet verwacht  :neen:) was het stiksel hersteld. Niet perfect maar altijd beter als dat het was en beter verkoopbaar  :q



Toen al het leder nog behandeld met speciale crème wat kleur hersteld en het leder voed.



Ik had helaas geen foto van hoe het er uit zag voor de tijd, maar echt een wereld van verschil.

En de panelen even goed schoon gemaakt en behandeld.



Als laatste ook nog het onderstel van de passagier er onderuit "gedemonteerd". Gezien dit onderstel er voor zorgt dat de passagiersstoel ook in hoogte verstelbaar is.Upgrades :)



Weer wat afgevinkt  :)
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Auto interieur strippen 03-10-2017
De 2.0 helemaal ontdaan van zijn interieurdelen op de dashboard na.
Alles ging soepel los. We hebben al wat ervaring met het interieur van de Mégane Coupé, dus op alle pijnpunten waren we voorbereid.
Bij de eerste bezoek aan de garage hadden we de montage punten van de stoelen al schoongemaakt ingespoten met WD40 en goed klodder vet er omheen. Na een paar weken ging het los alsof er niets aan de hand was.







De achterruitverwarming was in deze auto ook nog helemaal goed dus met extra voorzichtigheid achter alles weggehaald om te voorkomen dat de stekkerverbindingen beschadigen (is bij de 1.4 wel eens mis gegaan).
Hierbij ook alle metaalwerk geïnspecteerd en wat roestplekken in de kofferruimte aangepakt.
Roest weggeschuurd en primer aangebracht.
Ook alle bekabeling die er niet in hoorde verwijderd.
Het raam mechaniek van de linker raam nagekeken. We keken er ook van op toen we een houten blok onderin de deur vonden. Deze verwijderd om een uurtje later er achter te komen waarom deze er in lag... Raam onderin de deur gevallen...
Dus het blokje weer terug geplaatst en in de toekomst dit nog een keer goed in orde maken.



De infrarood diodes ook weer even vast gesoldeerd aan de printplaat van de sleutel en een nieuwe sleutelcase er omheen gezet. Zier er wel zo netjes uit.

1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Audio overzetten 14-10-2017

Ik had voor mijn 1.4 16v net een nieuwe Pioneer DEH-X8700DAB gekocht en de Pioneer speakers die ik nog in mijn auto had zitten klonken me ook nog erg goed.
In de 2.0 16v heeft in het verleden wel behoorlijk wat audio in gelegen. De dikke accu kabels naar achteren en de verknipte speaker kabels hebben dat verraden.
Al het overbodige er uit getrokken en via de sloop 2 din stekkers met kabels meegenomen om deze aan het resterende nog goede kabels te solderen.



Dus alle bekabeling origineel hersteld en de Pioneer radio ingebouwd (met een DAB+ antenne converter zodat ik geen lelijk aparte DAB antenne hoef te monteren).
Oude radio met wat redelijke speakers die we nog in huis hadden terug gebouwd in de 1.4 16v
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Interieur wissel 14-10-2017

Omdat het interieur van de 2.0 16v kapot was, was ik sowieso van plan de leren stoelen van mijn 1.4 16v over te zetten.
Probleem echter is dat ik de stoelen niet kan terug plaatsen in de 1.4 16v (want side-airbags). Via marktplaats een compleet leren coupe interieur op de kop getikt met alle panelen.
De panelen gaan in de 2.0 en de leren stoelen van de aankoop in de 1.4.







Het is allemaal gelukt :P.

Nog een laatste paar foto's samen voordat de 1.4 verkocht wordt.



Al met al verschillende avonden en wat weekenden waren we na ongv. 4 weken klaar.
De blauwe auto nog een keer goed schoon gemaakt voor de verkoop. En voor niet te veel geld op Marktplaats.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

De auto was al afgetankt met een performance fuel 102 uit de buurt i.c.m. de brandstof toevoeging.

Missie. Motor goed warm stoken en zien dat alles even een keer goed los komt  >:D.
Je hoeft je niet voor te stellen dat dat niet moeilijk was om te doen.

Echter mij de eerste echte rit die ik er mee maakte ging het niet helemaal goed  ;(.
Een luide knal en het klonk alsof er iets goed los zat onder de auto.
Rustig naar huis gereden en krik er onder. Het klonk dat het rechtsvoor vandaan kwam.



Alles even aangevoeld en zaklamp er op. Ik kon niets zien.
Mijn pa ingelicht en hij moest het ook even nader bekijken.

De verkoop van de 1.4 16v werd even tot nadere orde uitgesteld  :').

Het bleek een motorsteun te zijn die was geknapt... Heeft mijn pa op deze manier niet vaak meegemaakt. Nieuwe bestellen en mijn pa heeft hem met een krik onder het blok vervangen.





Alles weer in orde  :).

Vervolgens de eerste tank er doorheen gehaald met 1L op 11,5km en daarna zaten ik en mijn vrouw tot februari in het verkoop van ons huidige woning en de aankoop van onze huidige woning.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#8
Eind Oktober 2017 moest de 1.4 verkocht worden.

Ik had al wat strakke foto's gemaakt voor de verkoop. Ik heb hem gunstig in de markt gegooid. Rond 800, moest het wel goed komen.
Ook genoeg reacties gekregen en uiteindelijk naar enkele dagen 2 kijkers gehad. Eerste was voor een dochter, maar je kon zien dat ze het geen mooie auto vond. Dus dat ketste af en daarna een stel die tijdelijk een auto nodig hadden. Die hebben hem ook meegenomen. Dus daar waren we ook van af.

Hier een paar foto's van de verkoop:








En de laatste samen nog een keer op de foto  :)


1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

Update na een paar maandjes.

We zijn inmiddels in december 2017 beland.

We zijn verhuist naar ons tijdelijke onderkomen bij mijn schoonouders op de boerderij. Dit omdat we de sleutels van ons nieuwe huis pas halverwege januari krijgen.

Inmiddel al een paar duizend kilometer mee gereden door onder andere woon werk verkeer. Wanneer we in januari verhuist zijn kan ik op de fiets naar het werk en dan is het alleen nog een hobby auto.

Inmiddels ben ik ook aan het nadenken over wat ik / wanneer wil doen. Mede omdat het geld heel makkelijk verdwijnt in zo'n hobby  :q.

We hebben 4 elektrische storingen die we moeten nalopen:
- bij aankoop bleek de airbag niet te werken. Met een computer uitgelezen, maar we zullen dit specifieker moeten uitzoeken.
- De infrarood deurvergrendeling systeem werkt nog steeds niet fantastisch. We vermoeden hier een kabelbreuk of de unit in de auto (tegen de hemel), wat niet lekker is
  Ik heb de noodcode, dus kom nog weg  :P.
- We hadden een andere schakelaar gevonden met boordcomputer knop. Deze werkte helaas niet. Maar dit omdat volgense de schema die ik had er geen draad voor de Boordcomputer naar de stekker ging... Beetje raar. Maar o.a. hierom willen we zien dat we wat goede schema's kunnen krijgen / inzien.
- Aanwaaier ging kapot. Motor nog heel, maar blijkt een kabelbreuk te zien. Tijdelijk even snel opgelost, maar moet ook nog goed opgelost worden.

Remmen:
- Achterremmen worden er niet beter op en ik heb echt het gevoel dat de auto niet optimaal remt (de 1.4 remde voor mijn gevoel veel harder).
Dus ik wil de achterremmen op de lijst zetten.
- Ook het wilde idee om de voorremmen 260mm te vervangen door 280mm schijven van een megane fase 2. Hier nog even wat uitzoek werk in hoeverre ik hiermee wegkomt in combinatie met de remklauwen en de fusee. Dit ga ik nog even verder uitdenken.
- En wat ik nog voor deze zomer wil doen is de remklauwen even goed in de verf zetten. Ik ga ze met Hammerite dan weer goud verven (had ik ook op de 1.4).


Roest en deuken:
Roest rechts achter wil ik het snelste laten bijwerken. Hopelijk dat een spot repairder dit kan zonder dat de halve auto overgespoten moet worden.
Wanneer dit gebeurd wil ik kijken hoever mijn budget het toelaat om zoveel mogelijk deuken er uit te laten halen (3 grotere en de rest allemaal parkeerdeukjes).
Ik ga de auto nog eerst detailen in het voorjaar om hier een beter beeld bij te krijgen.

Roest op het subframe en onderkant ga ik zelf bijwerken wanneer ik hier ruimte voor heb. Maar het is ook de bedoeling dat dit binnen 2 jaar gaat gebeuren.

Onderdelen:
Een zoektocht naar wat onderdelen.
- Ik wil van de huidige open luchtfilter af. Dit ding zuigt alleen maar warme lucht aan van de motor en ik wil er weer een originele op hebben.
- En ik mis de covers die op de 2.0 16v origineel zitten om de schokbrekerschalen af te dekken.

Als iemand hier dit leest en denkt "volgens mij heb ik nog wat van dat grei of weet ergens wat te liggen", reageer dan even  :)
Ik zal mijn vraag ook nog even goed posten op de juiste plek op het forum.


Auto ook even gewassen met de winterwielen er onder (net een dinky toy). Nadeel wanneer je in de winterperiode op een boerderij woont.
Het wassen loont wel. Zie hier het resultaat.











1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#10
04-2018 Detailen Deel 1

Inmiddels zijn we aanbeland in april 2018. Iets waar ik lang naar uitgekeken heb, maar waarvoor ik wat tijd wil inplannen en goed weer nodig heb  :q.

Detailen van de auto.

Paar punten waar ik mee aan de slag wou:

- Mist achterlichten een opknapbeurt geven
- Steenslag bijwerken
- Roest rechtsachter (tijdelijk) bijwerken
- Kleien van de auto
- Polijsten van de auto
- waxen uiteraard
- Plastic trim opknapbeurd geven
- Ramen behandelen
- Interieur (als ik er nog energie voor heb)


1 Probleempje. 2 weken ervoor heb ik een ongeluk gehad met mijn klassieke brommer. In een bocht ben ik onderuit geschoven (waarschijnlijk lag er iets op de weg) en ben ik met mijn schouder / rug op de grond gekomen. Resultaat waren een paar gekneusde ribben...  :neen:
Ik kan zeggen dat ik me beter heb gevoeld.

Ik had 3 dagen staan voor de detail werkzaamheden, maar moest echt kijken hoelang ik het kon volhouden.

Begonnen met het kleien van de auto, wat verbazingwekkend snel ging. Ik kwam er achter dat de lak er op een paar plekken na, er erg goed uit zag.
Weinig viezigheid / teer en ook weinig echte krassen. Een van de vorige eigenaren was er behoorlijk zuinig op. Kan ik erg waarderen  :).

Vervolgens wat steenslag aan de voorkant weggewerkt (achteraf heel veel beschadigingen niet gezien).

Rechtsachter heb de lak weggehaald waar roest onder zat. Alles goed schoon gemaakt en er zwarte primer aangebracht. Kijken hoe lang dit goed gaat:







Daarna het polijsten machinaal gedaan met een dual action polijstmachine. Nieuwe pads gekocht voor de gelegenheid met aan het werk gegaan met Poorboys Polish.

Dat is allemaal redelijk gelukt. Alleen richting het einde van de dag (moest nog 1 zijkant), ben ik wel gestopt omdat ik niet verder kon.

Hier wat foto's:





De booskijkers zijn er ook vanaf gegaan  :). Niet mijn ding. Ze zijn er heel af gegaan. Als iemand interesse heeft laat het me weten  ;).



Op de tweede dag heb ik helaas niet meer veel kunnen doen. Ik ben nog even bezig geweest met de mist achterlichten. Alle blanke lak er af schuren om er vervolgens nieuwe blanke lak er op te pluiten. Het werk ook flink onderschat. Ik dacht eerst dat de glazen er uit konden, maar dat bleek dus niet. Toen snapte ik ook waarom deze achterlichten zo vaak verweerd waren bij de Megane.



Uiteindelijk was dit helaas niet goed gegaan. Ik dacht dat ik het redelijk geschuurd had. Echter na 2 dagen van goed drogen zag ik weer witte plekken te voorschijn komen.
Dit dit moet nog een keer over gedaan worden. Misschien dat mensen nog goede tips hiervoor hebben?
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

19-05-2018 Detailen Deel 2

En toen was er een zaterdag dat ik nog niets in de planning had staan  8). Met de kneuzingen ging het nu ook beter dus ben ik verder gegaan met het detailen. Eerst de auto maar weer eens gewassen en daarna eerst met al het plastic trim aan de slag gegaan.

Hiervoor heb ik Chemical Guys Tyre / Trim gel gebruikt. Heel mooi spul. Het is echt een vettige gel. Aanbrengen op plastic trim en je krijgt zo goed als de originele kleur terug van het plastic. En het effect houd vaak enkele weken aan. Ook als je het en paar keer herhaald blijft de plastic aanzienlijk donkerder dan voorheen.

Daarna de ramen schoongemaakt van binnen en buiten en behandeld met RainX. Ik gebruik het al jaren en zeker op de autobaan geweldig spul bij regen. En mooie druppel effect als je de auto ook net in de wax gezet hebt  ;).

Het ging vlot en toen heb ik een oude bus Sonax polish wax er bij gepakt (blauw en niet zwart, maar beter als de witte Turtle wax waarbij je alle steenslag weer terug zag) en de auto met de hand nog een keer in de wax gezet. Toen ik klaar was had ik ook echt het idee dat ik klaar was. En het resultaat was zeer geslaagd.

En toen ik alsnog wat tijd over had heb ik onder de motorkap alles nog even iets opgefrist.

Hieronder enkele foto's van het resultaat:









De volgende dag toen het een beetje geregend had:




1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

15-06-2018

Vakantie geld is binnen en er zijn een paar dingen die ik nu wel wil.

In de laatste weken begon ik een wiellager te horen. Mijn vermoeden was achter, maar controle moest het uitwijzen.
Voor mij in ieder geval een mooi excuus om nieuwe schijven en blokken te bestellen voor achter.
Dus naar een beetje rondspeuren op het internet een set gekocht. Ik had echter eerst Delphi schijven gekocht, maar deze hadden ze blijkbaar niet op voorraad en toen hebben ze me Mapco schijven aanbevolen. Hier geen ervaring mee, maar er was niet te spreken van negatieve reviews.

In combinatie met een setje blokken van  om de bestelling compleet te maken.

Bij controle bleek het uiteindelijk dat rechts voor de lager kapot was... Dus nog even een SKF wiellager er bij besteld.

En ik had nog een andere dubio. Ik maak nu bijna geen kilometers meer met de auto en gebruik hem nu vaak alleen nog in het weekend voor een ritje. Probleem wat ontstond was dat de auto vies werd bij het stil staan. Dus de eerste ritjes die ik maakte was naar de wasplaats.

En ook voor het behoud van de lak heb ik besloten een goede autohoes te kopen. Dus toen heb ik er ook 1tje besteld via autohoezenonline.nl. De hoes past goed en redelijk makkelijk in gebruik.





Op marktplaats kwam ik ook nog een paar leuke sleutelhangers tegen en ik kon me er niet bij inhouden :q.



1tje is een Marlboro Experience Sleutelhanger  8). Terug verwijzend naar de Mégane cup races.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

#13
16-06-2018 Likje verf op de remmen

Sinds dag 1 dat ik de auto heb stoorde ik me aan de staat waarin de remklauwen verkeerde. Zeker met de velgen er op is het geen porum om aan te zien. En rood vind ik persoonlijk ook niet meer mooi op deze auto. Op de blauwe 1.4 had ik de klauwen voor goud gemaakt. Niet de eerste kleur waar je aan denkt, maar ik werd door mijn motor van destijds geïnspireerd. Ik had toen een Triumph Daytona 675 SE uit 2008 en deze had veel gouden accenten. Waaronder gouden Nissin Remklauwen. En als de motor daar goed mee weg komt dan kan mijn auto het ook hebben. Dus daar ben ik afgelopen weekend maar mee begonnen.

Een foto uit de archiefdoos van mijn oude motor:



Ik vond het niet slecht staan onder de blauwe, maar onder de zwarte 2.0 ziet het er gewoon super gaaf uit.
Het is minder “in your face”, maar wel stoer.

Het verven duurde me ook iets langer dan ik me had voorgesteld. Vooral het voorwerk was zwoegen. Schoonmaken. Alle rode lak dat er niet fijn op zag er af bikkelen. En vooral de achterrem die veel hoekjes heeft waar je je omheen moet wurmen.
Ontvetten en wel en dan met Hammerite er op los. Met een kleine kwast een eerste dunne laag aangebracht. Zien dat alles wat geverfd moet worden ook een keer aangeraakt is. Na een uurtje een tweede dekkende laag aangebracht.
En de roestige randjes van de achterrem (ondanks dat deze binnen een maand waarschijnlijk vervangen is) heb ik zwart geverfd. Zeker al je dan in het wiel kijk zie je niet direct de roestige randen.

Op zaterdags de auto aan 1 kant omhoog gehaald en de achterrem helemaal aangepakt. De zondag erna ben ik met de rem aan de voorkant aan de slag gegaan.

Hier de resultaten Links = Voor de tijd en Rechts = na de tijd (al zal zich dat wel wijzen  :q )





Hier wat foto's van de progressie:









In het proces ook even wat dingen gecheckd voor een eventuele remmen upgrade:



En in het proces ook de nieuwe schijven voorzien van een mooi zwart randje (zodat het er over een jaar straks niet rood verroest oogt):





2 klauwen gehad en nu nog 2 te gaan. Wielen er weer op en even een klein rondje gereden om de remmen te testen.
Kwam ik zo maar een oude Renault 6 tegen. Kon het niet laten om even wat foto's te schieten  :q




Zo. En nu zijn we ook helemaal bij met de weblog  :q. Voor de komende weken staat nu op de lijst:
- Overige remmen even opfrissen
- APK welke voor 11-07 geregeld moet zijn (i.c.m. de remmen achter en wiellager voor)
- Mist achterlichten opknappen.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

Ramon87

30-06-2018 APK voorkeuring

In aanloop naar de APK op 11 juli gaan we de auto zelf voorkeuren. Dit gezien mijn pa 30 jaar ook APK keurmeester is geweest doen we dit nog zelf. Uiteraard wordt de reguliere APK daarna gewoon uitgevoerd.

We hadden op onze lijst staan:
•   Wiellager rechtsvoor vervangen
•   Schijven + blokken achter vervangen
•   Nieuw remvloeistof (we hadden geen idee wanneer dit voor het laatst is gedaan).
•   En uiteraard alle APK punten nalopen

De APK punten liepen we redelijk vlot door. Op de wiellager na geen afkeur punten.
Toen we de fusee los hadden om de wiellager te vervangen zagen we dat ik helaas de verkeerde lager had besteld.

Te klein...



En de garage of lokale onderdelen zaak had er ook geen op voorraad. Dus helaas. Dit moeten we uitstellen.
Vervolgens aan de slag gegaan met de achterremmen.
Vervangen was in ieder geval geen overbodige luxe.





Dit ging allemaal vlot. Alles ging redelijk makkelijk los. De rechter kant waarvan ik de klauwen nog niet geverfd heb, heb ik grof opgeschuurd. Scheelt straks weer werk.



Daarna het remsysteem ontlucht. De vloeistof wat er uit kwam, zat er denk ik al een tijd in, aan de kleur te zien.

Ook vast een klodder vet aangebracht bij de torsiestaven achter. Mocht ik de auto nog willen verlagen, is het handig als dit makkelijker los komt. Kan het de aankomende jaar er mooi in trekken.



Eenmaal thuis de auto nog even een wasbeurt gegeven.

Indien de lager van de week op tijd binnen komt, gaan we zaterdag weer aan de slag.

Mijn vader had dan ook het idee om aan de onderkant enkele roestplekken direct aan te pakken met roeststopper. Dus dan pakken we dat er mogelijk volgende week ook bij.
1996 Mégane Coupé 2.0 16v - Project Car
2001 Clio 2.0 16v RS 172 - Daily - for sale

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev