Advertenties


Turbo vraagstuk...

Gestart door Unnamed, 18 maart 2018, 00:43:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Unnamed

Beste,

Ik zit even met het volgende probleem...

Ik ben sinds juli 2017 in het bezit van een Megane Gt-line dci uit 2012 met toen 149.000 op de teller. De auto is een ex-lease wagen en is gekocht met 6 maanden garantie bij een officiële dealer van een andere merk. Tot zover nog geen gekke dingen meegemaakt anders dan een lekkage in airco en een inspuitsysteem issue. Beide vaak voorkomende gevallen bij een megane waarbij dit tijdens de garantie periode gerepareerd is.

Nu met 164.000 op de teller hoor ik sinds een paar dagen een soort fluitend geluid wat onder de motorkap vandaan komt. Ik merk niets aan de auto, dus er branden geen lampjes, geen verlies van vermogen, geen sporen van olie onder de auto en/of onder de motorkap oid... Alleen een fluitend geluid als ik stationair draai en als ik optrek. Meestal tussen de 2 en 3000 toeren.

Omdat ik zelf niets geks kon achterhalen en toch wilde weten waar het gefluit vandaan komt, besloten om naar een Renault dealer vlakbij mijn werk te gaan. Ze wisten me na een controle te vertellen dat de turbo defect aan het raken is en dat ik deze moest vervangen. Kosten hiervoor zou volgens de offerte op 2.500 euro uit komen.

Achterdochtig dat ik ben en het echt niet vertrouwde, ben ik naar de dealer geweest waarbij ik hem had gekocht. (Daar natuurlijk niet verteld dat ik al naar een andere garage was geweest..) Daar zeiden ze ook dat dit waarschijnlijk met de turbo te maken zou hebben en dat ze dit eerst goed moesten uitzoeken en de auto en dagje bij hun moest laten staan zodat ze  goed  naar konden kijken. Ook gevraagd of ik er mee kon door rijden, ja was het antwoord. Zolang ik er niet merkte was het goed en moest ik mijn olie wat vaker te controleren... Over de kosten kon ie niets zeggen omdat hij het eerst moest uitzoeken maar dat het erg duur zou worden, Als de turbo kapot was, want er kon ook een leiding gescheurd zijn en dat kon ie zo niet zien....

Nu zit ik met het volgende vraagstuk:
Wat is wijsheid om nu te doen? Kan ik hiermee nog een tijdje mee rijden zonder andere onderdelen kapot te maken of moet ik hem toch nu vervangen?

Daarnaast heb ik ook mijn bedenkingen over de kosten. Er zit zo'n groot verschil tussen de verschillende prijzen die ik heb gehoord...

En als laatste zou ik willen weten hoe ik zelf eea nader kan onderzoeken om enigszins te weten waar het probleem zich in bevindt?

Ik baal hier enorm van en ben dan ook goed van de kosten geschrokken dat er nu al zo'n hoge kosten aan zitten te komen... Zijn er leden die dit ook meegemaakt hebben en die me van goed advies kunnen voorzien?

Alvast Bedankt.

A110

Bij mijn weten zijn de turbo's  van Renault zeer betrouwbaar. Misschien dat de monteurs die bij Renault werken dit kunnen toelichten.
Ik zit meer te denken aan een leiding of slang waar een scheurtje in zit waardoor je dat gefluit hoort.
Hoe is het vermogen momenteel? Zelf controleren is lastig je moet een hoop weghalen voordat je aan het turbowieltje kan voelen of er speling op zit.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Unnamed

Dat dacht ik ook..  Ook kan ik me niet zo goed voorstellen dat een turbo naar 164.000 KM het al begeeft...

Nou, ik merk totaal niets aan de auto. Heb nog steeds even veel vermogen als voorheen.

Jammer dat ik niet zo 123 er bij kan om bv de slangen en leidingen te controleren op lekkage.. Ik wil gewoon even weten waar het in zit voordat ik zo'n groot bedrag er voor betaal en het blijkt iets anders te zijn en/of het gebeurt nog een keer...

mark29

Turbo defect op de megane 1500 dci is sporadisch inderdaad.
Wat je zou doen is de intercoolerslang eraf halen en voelen of er speling op het schoepenwiel zit.
En de leidingen controleren op lekkage, iemand gas laten geven en de ander gaan luisteren in de motorruimte.
Of het circuit laten roken met een rookapparaat.

Maar ik zou een defecte turbo niet uitsluiten, dealer adviseerd om problemen te verkopen altijd turbo vervangen, met alle leidingen en pakkingen erbij en nieuwe olie en oliefilter.
Zou zonde zijn als de nieuwe turbo kapot gaat door gruis van de oude turbo die in de olie rond dwarrelt.
Dus die prijsverschillen, kan je met een goede offerte goed naast elkaar leggen en onderbouwen, ja je kan goedkoper uit zijn door veel onderdelen opnieuw te gebruiken, wil je die risicos?

hemi24

Je kunt ook doorrijden; uiteindelijk kom je er dan achter wat het probleem echt is (geweest), maar dan maak je nog meer kans op de hoofdprijs...

Ik zou het intuïtief zoeken in de smering van de turbo (of gebrek daaraan).

Unnamed

Het mag duidelijk zijn dat ik geen risico's wil lopen en verdere problemen wil voorkomen. Maar ik wil graag zeker weten waar het probleem vandaan komt voor dat ik er geld tegenaan ga gooien en misschien onderdelen onnodig laat vervangen.

Zo'n rookaparaat; is dat iets wat door elke garage wordt gebruikt? Hiermee kan ik dan in ieder geval uitsluiten dat het niet om een kapotte slang gaat...

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev