Advertenties


knipper-relais ivm LED

Gestart door zapp, 3 maart 2018, 15:05:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zapp

Ik wil dus LED lampjes in mijn knipperlicht zetten. Als je dat zomaar doet, gaan die lampen ineens veel sneller knipperen; het systeem denkt dat er een lampje kapot is.

Remedie 1 is een weerstand parallel zetten aan de LED's zodat er meer stroom wordt afgenomen (zo'n weerstand wordt heet!).

Maar het zou natuurlijk veel mooier zijn als je het knipperrelais kan instellen dat er LED's inzitten, en dat er dus veel minder stroom wordt afgenomen. Of een ander relais inzetten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Het gaat om een Megane2 (phase2) uit 2006.

Joske

#1
Sorry, geen antwoord op je vraag...wel indirect..

Dat heb ik op mijn motor exact zo gedaan en dat werkt inderdaad prima. Probeer eens uit te zoeken of dat relais een standaard relais betreft en google er eens op.

Of binnen het forum:

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21676.0

Als je weet welk relais er exact inzit qua 'pootjes' is het wat makkelijker zoeken. Heb je al gekeken waar hij zit in je Megane?
Verwacht gewoon in zekeringenkast of soms boven gaspedaal.

In de motorwereld is dit vaak DE oplossing idd

Succes

mark

Of je pakt gewoon canbus ledjes die evenveel weerstand als een normaal lampje hebben.  :coffee:

Lucas Hermans

#3
Heb er ooit een DIY voor geschreven. Gewoon een kwestie van eventjes de goede weerstand ertussen solderen.

Ik gebruik bij mij ook canbus LED's maar dat wil niet werken zonder weerstanden..

mark

Dat is toch juist het hele punt van een canbus led?
Dat die evenveel weerstand heeft als een normaal lampje?
Anders kun je net zo goed de goedkope ledjes bestellen.

Tedo

Zou je zeggen Mark. Maar ik heb het ook nooit werkend gekregen. Dus maar bij Silvervision bolletjes gehouden.

gjcvro

Kan zijn dat de weerstand voor de canbus wel voldoende is, maar voor het knipperrelais niet.

zapp

Dat bedoel ik dus, moeilijk doen over canbus-led's, parallelweerstanden enzo. Soms werkt het wel, soms niet terwijl het wel zou moeten werken. Gedoe.
De ultieme oplossing zou zijn: een knipper-relais dat rekening houdt met het lagere stroomgebruik van led's, maar ik begrijp dat die mogelijkheid (nog) niet voorhanden is  :neen:

Weet iemand trouwens waar dat knipperrelais zit bij een megane2 (ph2), dan ga ik zelf eens op zoek.
Is dat een relais dat je er zo uit kan trekken, of zit dat geïntegreerd in de UCH ?

TsaArno

Zou 1 grote weerstand in het circuit voldoende zijn om het relais te foppen? Ben niet zo'n voorstander om over al en nergens in de kabbelboom te gaan knippen..

zapp

#9
Citaat van: TsaArno op 13 maart 2018, 16:43:07
Zou 1 grote weerstand in het circuit voldoende zijn om het relais te foppen? Ben niet zo'n voorstander om over al en nergens in de kabbelboom te gaan knippen..

Zou moeten kunnen. Even rekenen (wet van ohm)  Y
Voor één LED-lampje zou je dan een weerstand van 6,8 ohm in het circuit moeten opnemen (21 watt). Voor twee ledlampjes wordt dat 3,4 ohm (42 watt).
Die weerstanden worden wel warm.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev