Advertenties


Trilling in gaspedaal bij optrekken, welke motorsteun?

Gestart door Abraxas, 2 maart 2018, 18:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abraxas

Hallo allemaal,

Na de Apk keuring (wielen even los van de grond?) waar niets gerepareerd is, heeft mijn auto opeens een trilling in het gaspedaal bij optrekken.

Ik vermoed een motorsteun, maar welke? Het blokt schudt niet extreem bij kopelling oplatenkomen icm handremproef.

Hoe controleer ik de verschillende motorsteunen.
Ook heb ik opeens last van een te hoge accuspanning  8)7 zou dit verband houden ergens mee?

Zou binna denken dat mijn auto gesaboteerd is :?

Wie heeft er een tip op de motorsteunen te controleren? Ik heb zelf geen brug bij de hand.

Groet abraxas


mark29


hemi24

???

Ik zou zeggen bandenlichter of bandafnemer, tenzij je daadwerkelijk bandijzer gebruikt natuurlijk...

(beetje flauw, maar toch)

o-)  8)7


mark29


hemi24

Heeft de quickfitter even de voorwielen op verkeerde wijze willen ontlasten om de ophanging te controleren?
Iets met garagesteun en auto laten zakken op de brug, wat niet helemaal goed is gegaan, is mijn beste gok...

zapp

#6
Ik vind 'em lastig. Kan je die trilling in het gaspedaal wat nader toelichten, bij welke snelheid, welke versnelling, maakt hij er ook geluid bij. Is het snelheidsafhankelijk of toerenafhankelijk. Dat soort dingen.
Volgens mij geeft dat gaspedaal elektrisch een signaal door naar de gasklep, geen mechanische verbinding dus. Daar kan dus geen trilling vanuit de motor bij het gaspedaal terechtkomen.
Toch??

mark29

Nee dat kan ook niet.
Wel als hij bedoelt fysiek in de buurt van de gaspedaal, stel de aandrijfas bonkt, voel je dat vaak onder je voeten.
Stel de motor stottert voel je dat vaak tijdens gasgeven.   Het is niet het gaspedaal, maar zo kan dat vaak wel voelen.

Mojo

#8
Lijkt ook wel op het volgende; wellicht hebben ze bij de keuring 1 of beide voorwielen eraf gehad om bv remblokken te checken, schijfdikte te meten ivm twijfel oid.

Naderhand wielen weer gemonteerd maar niet geheel juist? Wellicht wat rotzooi tussen naaf en velg gekomen of ze hebben de wielbouten niet evenredig aangedraaid waardoor die niet strak/"recht" op de naaf gemonteerd is.

Ps: dit is me zelf ook eens overkomen! 😁

Abraxas

Hallo allemaal,

Dank voor het meedenken! De achterste motorsteun (het botje) is vervangen. Dit was redelijk gescheurd. Resultaat: rijdt stuk strakker en minder speling bij optrekken en loslaten gas.

Helaas is de trilling niet weg. Gevoelsmatig wel ietsje verminderd, maar nog steeds duidelijk voelbaar. Wat merk je er van? Bij indrukken gaspedaal voel je de motortrilling (dus motorvibratie zoals de motorrijders van ons kennen aan je voeten). Dit is alleen bij gas geven in de versnelling. Bij ontkoppeld gasgeven voel je geen trilling. Het is in alle versnellingen.

Mijn eerste gevoel is dat een van de motorsteunen onvoldoende de motortrillingen dempen. In hoeverre kunnen de overige 2 motorsteunen de boosdoener zijn? Ik heb de motorsteun aan distr.zijde losgehad. Erg moeilijk te controleren. Hij was niet stijf, maar zeker niet gescheurd of uitgelubberd.

Preventief vervangen vind ik altijd erg zonde geld, maar goed, die trilling ....

(PS: die trilling zit in het gaspedaal, maar ook in de rem en koppeling voelbaar bij gasgeven. Dus vanuit de motor.)

zapp

#10
Dan moet je toch naar de motor of aandrijving gaan kijken.
-  Loopt hij op drie poten (bougie, bobine, kleppen)?
-  Aandrijfas (homokineet)?
-  Voorwielen uitbalanceren?
-  Zitten je wielmoeren wel goed vast ('t zal toch niet waar zijn..)?

Even aan de clip hangen....

A110

Kijk eens goed naar je rechter motorsteun (distributiezijde). Heb even een foto opgezocht en omcirkeld waar je naar moet kijken. Op de motorsteun zitten 2 uitstulpingen die mogen elkaar niet raken. als ze dat wel doen dan geeft dat een trilling.

www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Abraxas

Bedankt voor de reactie.

Ik kan ondanks de hoge resolutie de uitstulpingen niet zien. Ik verwacht als ik de boel losmaak (op een warmere dag) dat ik het dan wel kan zien.

Zijn de uitstulpingen beide van rubber? Of bedoel je dat het zilverkleurige metaal het andere metalen deel niet mag raken?


mark29

Ja als ik je een doorgezakte motorsteun laat zien hoe makkelijk die doorzakt en een nieuwe, zeg je waarschijnlijk: Owja.
Net onder dat aluminium zit rubber, dan een diepe inkeping en daaronder weer rubber, als dat bovenste deel te slap word gaat die leunen op het onderste deel, en gaat de boel mee trillen.

Het kan goed jouw probleem zijn, maar wie weet ook niet..... De laguna van mijn zusje heeft er ook last van, ding kost 200 euro, is iets anders model, en bij materialenzaak hier in de buurt de helft, valt alleen in back order  :x dus even afwachten tot die binnenkort loont wel, overigens deze prijzen is met monteurs korting.
Maar een beetje online shoppen kan je ook geld schelen, ik vind dat persoonlijk alleen vaak heel onhandig met langere levertijden en wat als er iets verkeerd binnenkomt. Maar goed veel onnodige info, even jouw motorsteun checken dus.

Abraxas

#14
Hallo allemaal,
Dank voor de reacties.
Heb nu mijn motorsteun eruit geschroefd en een filmpje gemaakt. Kan iemand aangeven of de steun vervangen moet worden? Alvast enorm bedankt!

https://youtu.be/ERuFbVgCV8Q

update: motorsteun zit er weer in. Ik vermoed nu de bobines aangezien dit een zwak punt is en hij mogelijk op 3 poten zou kunnen lopen wat het schokkend optrekken verklaard. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een permanente trilling is doordat hij permanent op 3 poten loopt :S ik rijd 500km per week en dit doet hij al ruim een maand!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev