Advertenties


Carminat vervangen door Android 7.1?!

Gestart door sjah, 22 februari 2018, 16:26:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jojo1508

Citaat van: Felix op  7 maart 2018, 14:23:23
Ben benieuwd naar de verschillen met Android 8. Mooie specs zo!
Die knoppen op je middenconsole kan je trouwens vervangen voor een bekerhouder. Ook wel zo handig :)

Aansluitschema's zijn wel te vinden met wat zoeken op google. Anders sowieso bij de dealer.

Waar kan je zo'n bekerhouder kopen, ik denk er nl. over om mijn TT buiten werking te zetten en dan heb ik dat middenconsooltje toch niet meer nodig. Als ik daar een handige bekerhouder voor in de plaats kan zetten zou mooi zijn!

Francois

Ik wil ook een android radio erin zetten en heb ook een carminat systeem erin.
Waar zit de orginele radio ergens verwerkt? Als ik mijn radio/wisselaar uit dashbord haal en stekker eruit haal speelt radio gewoon door dus moet er ergens nog radio module achter dashbord zitten toch?
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Timeless

Citaat van: Srdroid op 20 mei 2019, 08:56:28
Wat ik belangrijk vind is dat de knopjes op het stuur blijven werken en het liefst zo plug & play mogelijke oplossing.
Dat kan zolang je een radio geschikt voor de Megane III aanschaft, met bijbehorende CAN-bus decoder.
Citaat van: Srdroid op 20 mei 2019, 08:56:28
Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Citaat van: Francois op 11 mei 2020, 19:32:01
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Natuurlijk, maar ik kan jullie aanbevelen eerst dit topic en deze van pagina 1 tot het eind door te lezen.
Staat vol met informatie en heeft meerdere mensen geholpen hun Megane III met een nieuwe radio te voorzien.
Citaat van: Francois op 11 mei 2020, 19:32:01
Waar zit de orginele radio ergens verwerkt? Als ik mijn radio/wisselaar uit dashbord haal en stekker eruit haal speelt radio gewoon door
Dat is vreemd? Kun je eens een foto sturen van hetgeen dat jij verwijderd?
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

madmaus

#63
Ik ben ook aan het oriënteren voor een ander scherm
Die carminat begint nu toch wel oud aan te voelen.
Kaarten worden nog wel geüpdatet maar de look and feel is echt oud.

Ik ben op ebay en alie aan het kijken want daar staan er meerdere te koop.
Bij elke staat dat die niet geschikt is de carminat versie (alleen versie zonder radio). Ook de verkopers zeggen dat je ze deze niet ondersteunen.
Met dank aan dit topic en het topic wat timeless aangeeft klopt dat dus aangezien de stekkers iets anders zijn.

Ik zie hoeveel moeite dit kost voor mensen dat nooit gedaan hebben en dat houd mij tegen.
Zijn er mensen die ervaring hebben het inbouwen?
Of met inbouw stations die dat doen?

Edit:
Mocht iemand mij tegen betaling wil helpen met oa het probleem van de gordel en airbag lampjes dan wil ik eentje bestellen.
Anders laat ik het hierbij aangezien er geen passende zijn voor meganes met carminat systeem.

MurkDaHurk

Citaat van: madmaus op 28 juni 2020, 14:31:30
Ik ben ook aan het oriënteren voor een ander scherm
Die carminat begint nu toch wel oud aan te voelen.
Kaarten worden nog wel geüpdatet maar de look and feel is echt oud.

Ik ben op ebay en alie aan het kijken want daar staan er meerdere te koop.
Bij elke staat dat die niet geschikt is de carminat versie (alleen versie zonder radio). Ook de verkopers zeggen dat je ze deze niet ondersteunen.
Met dank aan dit topic en het topic wat timeless aangeeft klopt dat dus aangezien de stekkers iets anders zijn.

Ik zit met exact hetzelfde probleem, daarintegen volg ik dit topic al een maandje en na research van o.a. Timeless en de Franse forums (documentatie over alle procedures is hier aanwezig) toch de knoop doorgehakt en een PX6 Android 10 combinatie besteld.

Ik bezit een 2009 versie met Carminat.. Ga de uitdaging aan.

Hoop toch dat ze nog actief zijn hier mocht ik er niet uitkomen  :D

Francois

Ik heb inmiddels ook de android 10 radio erin.
En werkend met stuurbediening en ook werkend op het canbus systeem.

MurkDaHurk

Na een klein dagje tobben alles werkend gekregen. (2009 Carminat)

Bij mij paste alle stekkers 1op1 zoals bij Dentechr, moest alleen de 4 draden doorlussen,  (4x draadje signalering 1601 afgeknipt thv de stekker, en ja ook dat vond ik een spannend moment) de + en massa daarop laten zitten, diezelfde 4 aders gevolgd vanaf de aansluiting harnas op de 1714, dan de in totaal 6 volgen die als aftakking lopen naar het nieuwe LCD. (je heb er 4 daarvan nodig)

Op die aftakking verbindde ik de juiste draden met elkaar, 4 om 4 (verbindingrichting > naar het scherm toe) op de juiste manier verbonden door 653 schema (zonder carminat) ernaast te leggen en mijn airbag melding was foetsie! Alle lampjes branden op de nieuwe unit, geen storingen meer.

Had geen schema van het Chinese Android harnas, maar op mijn PX6 harnas liep die vanaf de radio naar de 1714, waarvan 1 aftakking naar canbus decoder is, en de andere een soortgelijke 6 pins lcd stekker die naar het nieuwe lcd gaat. In of eruit laten maakte geen verschil tot functioneren(werkt beide) zo wist ik dat dat deze 6 pins tevens ook de nieuwe signalering was. Door deze 4 aders te volgen en te zien welke pinout ze hebben op de harnas aansluiting op de 1714 (waar ze niet opzitten, dus je Android harnas heb ze wel) wist ik dmv het schema 653 welke aders ik op het harnas moest hebben (zeker een uur bestudeerd en draden gevolgd). Dit was wel een gok ten opzichte van het harnas, maar kon er voor mijn gevoel niet naast zitten na bestudering harnas pinout en diezelfde 4 draden op die locaties

(let op: niet als kleur. Kleuren zijn verschillend ten opzichte van auto als zowel harnas, hier kan je niets mee: bijvoorbeeld wit > grijs, lichtblauw > blauw) De rood en zwart etc spreken voor zich, die zijn hetzelfde. Signalering op het harnas was daarentegen anders.

Timeless en allen, reuze bedankt. Zonder deze info was me dit nooit gelukt. Ben heel dankbaar dat ik deze topics gevonden heb inclusief pinouts. !-!

Ps: Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Een ander die ik hiermee probeer te ondersteunen heeft een 2010 met hele andere stekkers (ISO) achter het handschoenen vak waar die twee grote units had zitten voor zijn Carminat. Auto's kunnen verschillen van elkaar.


Roadkill (Michiel)

Zo is me nog een heel klusje blijkbaar, netjes dat het gelukt is 👍
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Papayano

Hi MurkDaHurk,

Ik heb alles inmiddels geïnstalleerd, ik loop alleen vast bij die 4 draden voor airbag en gordel. Het gaat erom dat ik de 4 signaleringsdraden van 1601 ook richting de nieuwe lcd laat gaan.
Klopt het dan ik deze moet aansluiten bij de aftakking (van 1714 en 6 pins kabel richting lcd) op de 6 pins kabel die richting de nieuwe lcd gaan. Ik snap alleen niet zo goed op welke 4 draden ik de andere 4 1601 signaleringsdraden moet aansluiten. Omdat ik niet weet op welke pinnetjes het nieuwe lcd schermpje de signalen moet ontvangen.

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Thanks alvast!


TheStig

#69
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Renault Mégane Monaco GP occasion met daarin een Carminat Live met Bose systeem. Ik vind eigenlijk de TomTom navigatie wel heel goed werken. Ik zit daarom een beetje te twijfelen tussen hiermee verder gaan (met een kaartupdate) of de handel te vervangen door een Android systeem, maar hoewel ik best wat ervaring heb met inbouw van e.e.a. schrikken die verhalen over het gegraaf naar kabels, demontage van het dashboard e.d. me wel af want ik denk niet dat het me dat waard is. In dat geval zou ik wellicht kiezen voor een inbouwservice.

Ik had een aantal vragen:
- Er zijn inmiddels nieuwere systemen zoals de PX6 met Android 10, wordt gepresenteerd als plug and play, is die inbouw daarvan nog steeds zo moeizaam?
- Gaat er informatie / functionaliteit verloren (zoals buitentemperatuur) of blijft het alleen bij verlies van functie van het navigatiepookje? En in hoeverre valt de beschikbare info (bijv. via custom rom en widgets) te configureren?
- Hoe is het geluid van zo'n Android t.o.v het Bose systeem? Is het in dat verband niet een betere optie om alleen een schermversie in te bouwen (want die bestaan ook)?
- Ik begrijp dat de GPS antenne en externe microfoon opnieuw ingebouwd moeten worden, waarom kunnen de bestaande componenten niet worden gebruikt? En is de GPS van de Android even nauwkeurig als de TomTom?
- Ik dacht eraan om het navigatiepookje dan te vervangen door een draadloze GSM oplader. Heeft iemand daar wel eens aan gedacht of geprobeerd?

MokanRaz

Wie wil mij helpen stuurbedining en airbag lampje aan de praat te krijgen. Ik ben heel technisch aangelegd maar door al die verschillen in zelfde voertuigen zie ik door de kabels de radio niet meer. Heb een Megane met carminat live.

Felix

Ik heb eventueel wel de draaddiagrammen voor je. Volgens mij zijn die Android radio's gemaakt voor auto's zonder navigatie. Die hebben een iets andere pin configuratie dan auto's met navigatie. Dat is redelijk makkelijk op te lossen.

MokanRaz


MokanRaz

Citaat van: Felix op 26 februari 2018, 20:33:56
Ja, daar weet ik wat van. De kabelboom tussen de niet tomtom en wel tomtom is iets anders (verschilt niet veel). De draden die bij de niet-tomtom via één stekker naar het display gaan, zijn bij de wel-tomtom verdeeld over twee stekkers. Eentje voor een of andere module (wit kastje) en de andere gaat naar het tomtom scherm.
Je zou dus de draden uit de stekkers kunnen losmaken (heel makkelijk) en bij één stekker alle benodigde draden weer samenvoegen op de juiste plek. Dan zou het in feite moeten werken. De overige draden zijn dubbel of niet nodig.

Je kan dat mooi zien in de draaddiagrammen.


Hier ben ik echt benieuwd naar. Ik heb zo'n unit met een brede en smalle stekker op display.

Felix

Ik zal je de schema's sturen per PM. Je mag dan zelf even uitzoeken welke voor jou auto van toepassing zijn :)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev