Advertenties


Carminat vervangen door Android 7.1?!

Gestart door sjah, 22 februari 2018, 16:26:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timeless

Citaat van: Felix op  9 maart 2018, 20:28:43
Ik weet het niet zeker wat ik nu zeg, maar volgens mij werken de knoppen van een Megane III via CAN bus.
De Laguna II heeft die knoppen ook, maar die werken daarentegen via I2C (volgens mij, net als alle Tuner list radio's). Dat werkt dus met verschillende weerstandswaardes tussen twee draadjes. De radio weet zo welke knop je indrukt.
In feite werkt het hetzelfde als een matrixtoetsenbord. Je kan door elke knop een eigen weerstand te geven een weerstandsladder maken. Deze kan je weer aansluiten op een van de ingangen die op die chinese radio zit. Vervolgens de functies toewijzen en je bent klaar.
In theorie dan. Want de draaiknop is bijvoorbeeld weer een extra uitdaging, die ziet hij waarschijnlijk als drie verschillende knopjes (omdat elke stand van de knop zijn eigen weerstand heeft).

Mag ik even toevoegen dat i2c een protocol is en beslist geen weerstandsladder, dat over die weerstandsladder theorie klopt inderdaad maar dat heeft niks met i2c te maken. En bij mijn Megane III werkt de SWC inderdaad via de MultiMedia CAN bus en hiervoor is een decoder nodig om dit naar universele KEY1&KEY2 te krijgen.

Citaat van: Shikimori op 27 maart 2018, 17:57:08
Even een update, de unit die ik ontvangen heb is helaas defect.. ik heb van alles geprobeerd en ondertussen ook mijn geld terug van AliExpress. dus ben weer op zoek naar een nieuwe op de website...
Inbouwen is verder wel redelijk te doen maar helaas dus nog geen antwoord op of het werkt.. wel mag ik de defecte unit houden dus wellicht krijg ik hem zelf nog aan de praat haha
Mag ik vragen hoe je bepaald hebt dat de radio defect is? De Megane III heeft namelijk geen ACC signaal, waar deze radio's meestal voor gemaakt zijn. De CAN-bus decoder genereerd zelf dit signaal maar dan moet deze wel de CAN bus kunnen raadplegen. Kan je eens proberen de ACC (vaak rood) te verbinden met de 12v, en daarnaast ook de vaste 12v (geel) en GND (zwart) verbinden natuurlijk. Wellicht dat daarom de radio zo snel uitgaat omdat deze geen ACC detecteert.

Wellicht even als toevoeging. Ik heb een tijd geleden ook een Android radio in mijn Megane III (zonder carminat) gezet en ben er zeer tevreden over, er zijn wat software problemen maar niks dat ik als programmeur niet zelf kan oplossen :)
Ik heb daar ook iemand geholpen om zijn Android radio op een Megane III (met carminat) aan te sluiten, alleen is dit niet zo plug&play als mijn Megane III zonder carminat dat was. Pagina 2 & 3 zullen je daarbij helpen.
Ziehier mijn topic: link
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Ja ik heb de unit aan alleen stroom aangesloten in een winkel dus buiten mijn auto en dan gaat die 1 sec aan en gelijk weer uit. Mocht je een idee hebben om dat te fiksen ik hoor het graag :p

Timeless

Dat deed mijn unit ook wanneer ik deze in de auto aansloot. Pas wanneer deze ACC detecteerde ging die pas echt aan. Heb je 3 draden aangesloten?
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Hmm misschien moet ik het nog eens proberen? Ik had volgensmij alles wel aangesloten? Maar begin nu toch te twijfelen haha ik ga ff kijken :)

Shikimori

Citaat van: Timeless op  2 april 2018, 16:06:36
Dat deed mijn unit ook wanneer ik deze in de auto aansloot. Pas wanneer deze ACC detecteerde ging die pas echt aan. Heb je 3 draden aangesloten?

ik moet nog een keer kijken maar had volgens mij alles wel aangesloten wel hield ik 1 kabel over (die van de gordel en airbag lampjes) en als die los blijft geeft de auto een foutmelding.
Hoeveel kost het mij als ik jou wil vragen mij te helpen met inbouwen :D?

Gr Guido

Timeless

Heb je de radio nu zowel op de werkbank en in de auto getest? Beschikt je auto momenteel over navigatie? Zoja dan moet je ook een stekker achter je odometer (snelheidsmeter) hebben gebruikt anders gaat het niet werken.

Het klopt dat de auto een waarschuwing melding geeft als de waarschuwings lampen niet zijn aangesloten, iets wat rigoureus als je t mij vraagt maar zo heeft Renault 't nou eenmaal bedacht.

Wat mij betreft kost het je niks, wil prima assisteren maar niet volledig zelf inbouwen zeg maar.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

het allemaal losmaken en open maken dat kan ik ondertussen wel maar de aansluiting van alle kabels heb ik mijn twijfels over haha. ik heb het twee keer aangesloten gehad in de auto zonder suc6 en 1 keer in een winkel alleen de stroom kabel er op en dan gaat die dus heel kort even aan en dan uit. als je zou willen helpen heel graag!
Mijn auto heeft op het moment inderdaad die tom tom navigatie, ik weet niet zeker of ik een kabel achter mijn snelheidsmeter heb gebruikt,

Timeless

Als je de stekker achter je odometer hebt gebruikt dan had je dat wel geweten, die zit vlink verstopt.

Wellicht dat je t op de werkbank nog even kan testen zoals ik zei. Dan kan je testen of de radio werkt. Zonder de stekker achter de odometer heb je geen CANbus signaal in de megane met TomTom-Carminat. Dan heb je geen ACC signaal via de CANbus decoder en gaat de radio ook niet aan.

Woon je in t Oosten? Dan kan ik je eventueel helpen.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Citaat van: Timeless op  9 april 2018, 19:41:36
Als je de stekker achter je odometer hebt gebruikt dan had je dat wel geweten, die zit vlink verstopt.

Wellicht dat je t op de werkbank nog even kan testen zoals ik zei. Dan kan je testen of de radio werkt. Zonder de stekker achter de odometer heb je geen CANbus signaal in de megane met TomTom-Carminat. Dan heb je geen ACC signaal via de CANbus decoder en gaat de radio ook niet aan.

Woon je in t Oosten? Dan kan ik je eventueel helpen.

Die heb ik er zeker niet in gehad dan haha :D ja eigenlijk wel :D ik woon in Ede Gelderland :) en jij?

Timeless

#39
Zelf woon ik in de buurt van Enschede, net wat meer in het oosten dan Ede ;)

Overigens heeft Dentechr in een post omschreven welke stappen je zou moeten ondernemen,  wellicht dat je je daar mee kan oriënteren: link
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Citaat van: Timeless op 10 april 2018, 13:59:32
Zelf woon ik in de buurt van Enschede, net wat meer in het oosten dan Ede ;)

Overigens heeft Dentechr in een post omschreven welke stappen je zou moeten ondernemen,  wellicht dat je je daar mee kan oriënteren: link

Aha interessante link! alles wat hij beschrijft met de kabelboom aanpassen en zo gaat mijn kennis helaas iets te boven haha ik ga er morgen eens naar kijken, ben de rest van de week vrij :).
Ik had het meer gekocht met het idee niet super veel kabels te hoeven verschuiven. zo was het ook aan mij verkocht plug and play haha.
Mocht je een keer tijd hebben dan rij ik graag bij je langs, als je wilt helpen!

Timeless

Als je hebt bepaald dat de radio werkt dan mag je prima langskomen. Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om de individuele kabels uit de connector te halen en dan in de juiste volgorde 1 nieuwe stekker te maken gelijk aan de versie zonder carminat. Maar dit heb ik nog niet getest.

Misschien ga ik eens na de lokale autosloop en vragen of ze die connectoren hebben liggen zodat ik het eens kan testen. Dan zou je namelijk geen kabels hoeven knippen :)
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Citaat van: Timeless op 10 april 2018, 16:09:40
Als je hebt bepaald dat de radio werkt dan mag je prima langskomen. Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om de individuele kabels uit de connector te halen en dan in de juiste volgorde 1 nieuwe stekker te maken gelijk aan de versie zonder carminat. Maar dit heb ik nog niet getest.

Misschien ga ik eens na de lokale autosloop en vragen of ze die connectoren hebben liggen zodat ik het eens kan testen. Dan zou je namelijk geen kabels hoeven knippen :)

Ja dat zou helemaal top zijn als je gewoon kabels om kan switchen :) vorige keer ben ik langs een winkel gegaan om aan te sluiten. maar bij mij thuis buiten de auto aansluiten. wat heb ik daar voor nodig?

Timeless

#43
Enige wat je nodig hebt is een 12v voeding. Liefst met 2A of 3A, maar sluit geen speakers aan anders heb je te weinig vermogen. Overigens is een auto nooit exact 12v maar eerder tussen 11v tot 14.2v (+/-10%) i.v.m. de (start)loodaccu maar 12v voedingen zijn nou eenmaal makkelijker vindbaar.

GND aan de min
ACC aan de plus
En dan de voedingsdraad (vaak geel) ook aan de plus.

ACC moet je als laatste aansluiten. Met deze draad kan je de radio aan en uit laten gaan. ACC staat voor accessoire waarme de auto eventuele accessoires zoals de radio schakelt.

Wat voor winkel ben je geweest, was het een autozaak? Want die hadden het zeker moeten weten.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Shikimori

Citaat van: Timeless op 10 april 2018, 23:16:22
Enige wat je nodig hebt is een 12v voeding. Liefst met 2A of 3A, maar sluit geen speakers aan anders heb je te weinig vermogen. Overigens is een auto nooit exact 12v maar eerder tussen 11v tot 14.2v (+/-10%) i.v.m. de (start)loodaccu maar 12v voedingen zijn nou eenmaal makkelijker vindbaar.

GND aan de min
ACC aan de plus
En dan de voedingsdraad (vaak geel) ook aan de plus.

ACC moet je als laatste aansluiten. Met deze draad kan je de radio aan en uit laten gaan. ACC staat voor accessoire waarme de auto eventuele accessoires zoals de radio schakelt.

Wat voor winkel ben je geweest, was het een autozaak? Want die hadden het zeker moeten weten.

Ja was bij Automat maar ik heb het ze verder ook niet gevraagd dacht dat de radio kapot was namelijk en ze waren daar al niet zo happig op chinese radios haH

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev