Advertenties


Tce motoren en hoe we daar over 15 jaar over zouden denken

Gestart door haelewyn, 20 januari 2018, 20:37:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Internet afgezocht.  Ik vind weinig grote problemen met de tce motoren van renault en meer bepaald de 1,2.
Gaan de tce motoren over 15 jaar dezelfde bijklank hebben als de naam 'Laguna 2' ? Of dichter bij 'niet stuk te krijgen' ?

Van de 900 cc lees je wel eens dat hij gulzig is bij normaal of sportief gebruik.
De 1200 vind ik niet echt zuinig maar wel nog ok. Waarom verandert Renault de 1,2 naar een 1,3 ?
Meer vermogen, maar is er ook iets veranderd omwille van gebreken aan de huidige motoren ?

Je leest veel over vervuiling van direct ingespoten motoren maar het is me niet compleet duidelijk hoe je dat kan vermijden. Enkele zaken zouden kunnen zijn : olie op tijd verversen, goede en voorgeschreven kwaliteit motorolie gebruiken.
Verder : af en toe eens een langere rit maken ? Niet de nieuwe manier van rijden op lage toeren hanteren ?

De thp van peugeot schijnt meer last te hebben van deze problematiek maar klopt dat ook, dat de renault tce minder vaak problemen geeft bij weinig km ?

Vanaf welk bouwjaar is de 1,2 aangepast of verbeterd en op welke manier ?

mark

Tja hoe kan je vervuiling voorkomen. Stoppen met het nieuwe rijden, is helemaal niet goed voor motoren.

Af en toe is flink in de toeren jagen, vinden ze lekker.  8)
1 of 2x per jaar van die injector cleaner prut in de tank gooien.

Over 15 jaar zijn deze motoren er niet meer, zijn dan allang kapot gelopen. Ze zijn veel te klein, voor wat ze moeten doen.

haelewyn

#2
https://carcarenewsservice.org/press-release/easy-use-crc®-gdi-ivd™-intake-valve-cleaner-first-product-proven-dissolve-damaging

Of elke 10.000 km een product als dit...   werkt aan de goede kant van de kleppen, de vuile kant.
Als dit product werkt (?) geeft het ook alleen uitstel, geen komplete oplossing ter preventie van vervuiling.

Ik weet niet in welke richting mijn afweging het meeste gaat. Je kan geen pilletje halen bij de apotheek voor mooi weer,...
Aan de andere kant zal deze fabrikant ook wel ergens voor staan, durf ik te hopen.

Als ik het goed heb zou een product in de tank de injectoren wel cleanen maar werkt het niet aan de andere kant van de inlaatkleppen. Alles onder voorbehoud gezegd want ik ben een theoretische hobbyist. Geen praktijkervaring om me kennis of wijsheid te geven in deze materie.

Edit : premium brandstof tanken wordt ook genoemd als nuttige factor ter voorkoming van...
Ik weet ook niet of ik dat moet geloven. In deze kleine markt komt alles nagenoeg uit 1 en dezelfde tank en is er weinig verschil in kwaliteit (?).

Nikk

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark

waterstof is de toekomst voor verbrandingsmotoren.
Echt geen denken aan dat ik electrisch ga rijden.  :D

haelewyn

#5
Ik heb een hybride Auris gehad..  Geen wegligging, geen voelbaar vermogen, rot versnellingsbak, een flintstonebak om mee te rijden. Na 6 maanden verkocht..
De overstap naar volledig elektrisch rijden betwijfel ik dus ook.
Ik zou eerder naar lpg gaan als ik genoeg km deed. Daar is de 1,2 Tce net licht genoeg voor om weinig taksen te betalen.
Het schijnt technisch mogelijk te zijn maar is wel meer storingsgevoelig, heb ik ooit ondervonden.

gjcvro

Omdat de auris niet beviel denk je te weten hoe elektrisch rijdt? Dan staat je nog een verassing te wachten de komende jaren  :D

mark

jah zo'n auris rijdt ook niet lekker, vaak genoeg in zo'n hok gereden.

Onder de kap hoort een brullende motor, die uiteraard gekoppeld is aan een handbak.  8)

haelewyn

#8
Citaat van: gjcvro op 21 januari 2018, 20:36:27
Omdat de auris niet beviel denk je te weten hoe elektrisch rijdt? Dan staat je nog een verassing te wachten de komende jaren  :D

Wat denk ik zoal te weten :

- Dat ik niet weet wat een ander denkt te weten en dat eigen interpretaties van wat een ander schrijft meestal fout zijn..   o-)

- Tot ze er eentje uitbrengen met minstens 5 versnellingen is het voor mij niet echt iets voor morgen.
De cvt achtige bakken vind ik niet plezant om te rijden. Dat weet ik al wel uit de auris.  l-

- Tot er een auto komt op elektriciteit met gelijk laadvermogen aan passagiers en bagage, die beneden de 27.000 euro kost (batterijen inbegrepen) en in de winter niet na 200 km plat staat : niet voor morgen.  :9~

- Tot ik verhuis naar een plaats waar ik dat ding op eigen stroom kan leggen ''s nachts ... jahhhhhhhhhhh. .. je weet het al. Y

Maar ooit zal het er wel van komen.
Tot die tijd ben ik meer bezorgd over wat on topic was : de tce van mijn renault   8)7

gjcvro

Ik denk dat het dan gezien word als wanhopige/zielige poging om minder benzine te gebruiken, die jammerlijk verkeerd uitpakte door foute keuze's. Dat denk ik.

adinsx

Je vergeet een aantal hele belangrijke woorden. Op papier.

De afwijking van NEDC is alleen maar toegenomen, want fabrikanten hebben (niet zo gek) maar oog voor een ding, er moet zo min mogelijk uit de uitlaat komen tijdens de NEDC en tegenwoordig WLTP en RDE.

Gevolg is ook dat wat er intern weggepoetst kan worden, maar wel problemen oplebbert, men maar voor lief neemt.
Over Eem kaar of drie tot vijf is een elektrische auto goedkoper in gebruk/bezit dan een brandstofauto. En dan gaat her gewoon heel snel. Helaas misschien wel, al rijdt een EV echt wel erg goed.
Terug op snelheid met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

mark29

Stap eens in een mitsu outlander phev of een golf gte of een passat gte, dat rijd toch wel goed hoor.

haelewyn

#12
Ik heb op de auris weinig verlies gehad. Goedkoop ingekocht, dik jaar oud. Aan een goede prijs weer verkocht en goede inruil wegens de megane ook weer redelijk goedkoop ingekocht.
Auto met 0 km van een jaar oud, kwam van renault Duitsland zelf. Gevalletje Voorinschrijving.
Geen dure ervaring geweest. Wel eentje van : de zuinigheid bedriegt de wijsheid.
Het verschil in verbruik bij een gelijke rijstijl is mogelijk te klein om het bestaan van een hybride systeem te rechtvaardigen, vind ik. Vooral als er vaak autosnelweg wordt gereden.
Het rijplezier ontbrak voor mij. Anderen hebben daar soms een tegengestelde mening over.

Hybride in de winter ging rond of net boven de 6. Megane minder dan 8 liter per 100. Als je dan naar aankoopprijs kijkt...
Inruilprijs hybride is een moeilijke zaak hier in BE. Meer aanbod dan vraag.
Proberen minder te verbruiken vind ik niet zielig. Ik kan mijn centen ook wel aan andere dingen kwijt dan aan benzine. Belgische zuinigheid zeker ?

Mark29 : met die auto's heb ik nog nooit gereden.  Maar ik kan of wil ze me ook niet veroorloven (te duur).
In 2000 hadden we verwacht om nu al lang over dat kantelpunt te zijn waar die dingen betaalbaar zouden worden. Ik denk dat het nog tot 2025 of 2030 zal duren eer we zover zijn. Tot die tijd kan ik er nog een lpg installatie uit halen, financieel dan.
Is de megane met tce een goede combinatie met lpg ? Als ik meer km zou rijden zou dat een optie zijn.

Mijn idee is bv : 
Kan je 2 keer een reiniging met stralen (genre walnootschillen) uitsparen met LPG omdat dat een properder en hetere verbranding geeft ?
Dan spaar je al rond de 1500 euro.
Als je dan nog rekent dat je goedkoper gaat rijden ben je helemaal binnen. Geen idee of dat een juiste veronderstelling kan zijn.
Uiteraard wordt een auto met LPG (volgens mij toch) weer wat storingsgevoeliger. Dat neem je er dan maar weer bij..

duckie1098

ev heeft geen toekomst omdat er nu al een gigantische waterstof terminal gebouwd wordt op de maasvlakte.Tuurlijk, kleine of dikke motor en vette dynamo om de accu's te laden of gewoon directe aandrijving.dus ook een soort hybryde.Denk aan een diesellocomotief.Die drijft ook alleen maar een super dynamo / aggregaat aan.En zo'n ding heeft dus ook super vermogen / koppel.Maar eerst moet iedereen aan de ev, want economie.Dus over 15-20 jaar rijden de kleine mensen in een ev met versleten accu's en de mensen die nu ev rijden in zo'n waterstof auto.

duckie1098

Het laden van zo'n accupack is ook veel te tijdrovend, ik bedoel heb je zin om een (opportunistisch)
uur te wachten om weer 200 km te kunnen rijden?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev