Advertenties


Koppelings pedaal VS Koppelingsplaat

Gestart door 2dehans, 17 juni 2017, 14:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2dehans

Hallo Renault Ervaringsdeskundigen,

Na een paar google-hits heb ik me geregistreerd om zo een aantal mensen met ervaring te vragen (I hope  o-)).

Ik heb een Megane Estate 1.5 Dci uit 2009. Sinds 2014 in mijn bezit op 100.000 km. Na aanschaf een trekhaak laten monteren en nu 2017 zijn we 50.000 km verder.
Als de trekhaak wordt belast is dat altijd met een boottrailer/ aanhangwagen  geweest. Lekker aan gewicht 750-1250 kg.
Korte stukjes 50 km. Maar ook richting Frankrijk-Duitsland, Spanje en Italië 1700 km.

De tips gingen zonder problemen. Ook op de boothelling de boot eruit trekken gaat prima.
Het enige wat me sinds vorig jaar opviel is dat het koppelingspedaal gevoelsmatig pas op de laatste paar centimeter de koppeling oppakt.
Als het pedaal helemaal indrukken 100% is dat pakt het pendaal gevoelsmatig pas bij de laatste 10% op.

Vorige jaar voor de zomer had ik dit gevoel al. De bergen in Duitsland naar Spanje ging prima! Geen problemen met de bergen en geen ruikende platen.

Dit jaar weer op vakantie en het blijft "zeuren" in mijn achterhoofd... straks staan we stil... met versleten platen.. hoop gedoe ..eindelijk vakantie .. .had ik niet beter...???

Wat ik heb gedaan:

- Versnelling 4 en 5 ... rond de 80 km... .vol gas intrappen... toerental en snelheid in verhouding lopen gelijk op
- Boottrailer achter auto.... kleine 1000 kg aan de haak... zelfde resultaat... geen problemen...
- boot van een helling getrokken uit het water... In zn 1 uiteraard... spelende met gas en koppeling ... gaat zonder problemen...

Ik heb al gelezen dat de koppeling zich automatisch stelt...


Na deze (hele) lange intro komt mijn vraag:

- Wanneer is nu een objectieve indicatie dat de platen etc moet worden vervangen...

Heb op dit forum ook gelezen dat na het vervangen de "aanpak"  van het pedaal bijna net zo hoog lag met nieuwe platen... en zou ik na een hoopje euros voor nix de platen hebben vervangen...


Alvast bedankt voor het meedenken..!!

A110

Welkom,

Tja dat is natuurlijk lastig vanachter een computer.
Ik als technicus zijnde heeft met mijn eigen Meg III 1.4 TCe benzine hier ook last van. Ook ik vind dat de koppeling pas op het laatst oppakt (nu 60.000km/ 7 jaar oud).
Vind dit eerlijk gezegd niet lekker rijden. Heb getwijfeld om er een nieuwe in te zetten maar vind het een hoop werk en ik heb gewoon hiervoor geen tijd, het is te druk in de werkplaats om aan mijn eigen auto te werken. Ik laat het nog even zitten, maak niet van die lange ritten.

Om op jou vraag terug te komen een koppeling is een slijtage onderdeel. En het zal inderdaad sneller slijten als er getrokken word achter de auto. Wat voorkomt in uw geval. Een gemiddelde koppeling is aan vervanging toe tussen de 150.000 en 200.000 km uitzonderingen daar gelaten.
Dus het kan zo zijn dat bij uw de koppelingsplaten al aardig versleten zijn.

Pas de koppeling vervangen bij de Nissan van mijn broer met dezelfde 1.5 DCi motor en ik moet zeggen na het vervangen voelt het pedaal toch zeker beter aan, pakt echt eerder op. Bij zijn auto was het hydraulische koppelingsdruklager lek waardoor er vloeistof op de koppelingsplaat is terecht gekomen bij 110.000km.
Ik raad ook zeker aan als je de koppeling vervangt neem gelijk het dubbelmassa vliegwiel mee. De koppeling en vliegwiel zijn op elkaar afgestemd. En dit soort vliegwiel krijgt veel voor zijn kiezen qua trillingen en onbalans.
Het is een dure reparatie maar stil staan met een trailer midden in de bergen in het buitenland is vele malen vervelender.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

2dehans

Hoi A110 ...

Je slaat de spijker op zn kop:

" ... Het is een dure reparatie maar stil staan met een trailer midden in de bergen in het buitenland is vele malen vervelender .."

Ik ga eens voorzichtig informeren wat een vervanging incl je gesuggereerde dubbelmassa vliegwiel.

Auto bevalt verder prima... wel iets beperkte ruimte achter met 3 kids en trekhaak ligt laag aan de grond d >:(

Maar na een dergelijke investering (120.000  distr.riem) en dan de platen maar een paar kilometers blijven rijden...

Enig idee wat een dergelijke reparatie bij benadering kost  :cry:

zapp

Is een dure reparatie, want veel werk.
Je kunt testen of de plaat is versleten; Zet je auto stevig op de handrem en probeer dan weg te rijden (1e versnelling of achteruit).
Als de motor dat afslaat, is je koppeling nog goed en kan je zonder zorgen met je bootje met vakantie  !-!

2dehans

Vandaag even getest.

Auto op de handrem.
In z'n een optrekken
En auto slaat netjes af.....

Dat is lekker  _o_

Blijft "bijzonder" dat er maar zon klein beetje
speling in het pendaal zit .....

Spijtig dat niet te achterhalen is "hoeveel er nog over is "


l-

mark29

#5
Dat zie je pas als de boel los ligt.
Eenmaal als een koppeling eruit gebrand is vaak ook het vliegwiel te heet geweest, te zien aan de kleur en haarscheuren.
Vaak vervormd hij dan ook en een nieuwe koppeling past dan niet eens meer. Dus wacht je te lang, fik je hem eruit heb je zowiezo een duur vliegwiel erbij.

Die test met stilstaan en dergelijke is leuk voor een slippende koppeling, maar niet afdoende vind ik persoonlijk.
Vaak voel je aam het pedaal al dat hij op zijn eindje zit, tenminste een renault monteur die dan elke dag in 10 verschillende meganes zit met dezelfde motor, want dan voel je makkelijk de verschillen.

Mensen die jaren met dezelfde auto rijden merken het vaak niet eens meer en doen onbewust een zwaardere koppeling intrappen.

Jacques

Op een gegeven moment word de drukgoep minder. De vingers van de drukgroep zakken in en de koppeling komt minder goed vrij. Meestal pas op het aller laatste moment grijpt de koppeling aan. De koppeling slipt niet, maar het schakelen gaat steeds moeilijker. Dit is een verschijnsel dat zich voor doet bij zwaar belaste koppelingen of koppelingen met een extreem hoge km stand. Ik heb het nu twee keer aan den lijve meegemaakt. Na vervanging van het hele setje (plaat/drukgroep/druklager) schakelde alles weer als nieuw.

mark29

Ik ben megane`s tegen gekomen die met meer dan 2 ton nog met de originele rijden, maar ook zat die hem voor de 60k er al uit gebrand hebben.
De manier van gebruik, dus file rijden, aanhanger, of simpelweg niet kunnen autorijden speelt heel veel mee.

2dehans

Resumé :)

De handrem -koppeling test en
Volgas test in versnelling 4-5

Zijn geen voldoende indicatie dat dit voeldoende "garantie" geeft om met een max beladen auto 1600 enkele teis heen en weer te sturen  --

Fluppie

Dacht dat dit bij renault normaal was heb een cabrio pakt hem ook op het laatste moment verder geen last.Test is simpel in ze achteruit handrem er op slaat je motor niet uit heb je een probleem

2dehans

Ook in z'n achteruit slaat me motor netjes af.

Of het "normaal/ gebruikelijk" is of het penaal bij dit type auto "oppakt" weet ik niet. Dat hoor ik graag van de ervaringsdeskundigen  Y


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev