Advertenties


Renault Megane III Estate 2015 (Face lift model) audio pinout

Gestart door Timeless, 3 mei 2017, 14:04:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timeless

#15
Ah mijdrecht, ik rijd de laatste tijd i.v.m. toch een deel van Nederland af maar helaas ben ik bijna nooit in de randstad. En aangezien ik zelf woonachtig ben in het oosten zullen we het eerst even op afstand moeten proberen.

Bijlagen toevoegen op dit forum is helaas geen optie. Persoonlijk gebruik ik zelf graag opties als Dropbox/Microsoft One-Drive/Google Drive en gebruik daarbij de "share/embed" optie zodat ik niet afhankelijk ben van die "image host" websites die na verloop van tijd verlopen. Vergeet alleen niet de afbeeldingen niet door iedereen aanpasbaar te maken :). Natuurlijk zou ik je graag persoonlijk helpen echter stel ik voor het eerst openbaar te houden zodat als er eventueel mensen zijn met hetzelfde probleem hebben hier hulp in kunnen vinden.

Ik weet niet precies welke "rode kabel" je bedoelt. Voor zover mij bekend hebben draden in de auto niet een specifieke kleur voor een specifieke functie. Niet zoals Rood is positief en zwart is negatief. Sterker nog mijn oude Nissan Primera Estate gebruikte zelf kabels die zwart met rode spikkels waren als massa(negatief). Het enige dat de kleuren beteken is dat ze uniek zijn en daarna verwezen kan worden in de service handleiding. Dus ik weet niet of je rood zag als positief, en dat je daarom bent gaan meten?

Misschien is het handig om het complete plaatje te schetsen. In de basis werkt het als volgt.

1. De kabel van de originele radio zorgt voor Spanning/Massa/Luidsprekers
2. De kabel van het LCD zorgt voor de 3 LEDs (gordel/airbag controle/airbag error) en voor de CAN bus communicatie.
3a. Tussen 1 en 2 zit een knooppunt waar de CAN-bus signalen naar de CAN-bus decoder gaan
3b. Op datzelfde knooppunt gaan er kabels van de CAN-bus decorder naar de radio voor ACC(Inschakel signaal)/RX(seriële communicatie)/TX(seriële communicatie).
4. Er zit nog een kleiner kabeltje (4 draden als ik het goed heb) die van datzelfde knooppunt naar het nieuwe LCD gaat, dat zijn de 3 LEDs van punt 2.

De CAN-bus decoder zet de signalen van bijvoorbeeld de stuurbediening/temperatuur om in seriële communicatie die de radio weer begrijpt. Dit is om ervoor te zorgen dat de radio universeel ingezet kan worden in een groot aantal auto modellen.

Mag ik vragen of je momenteel over een Radio met monochrome(zonder navigatie) of een radio met kleurenscherm (Carminat/navigatie) beschikt? Naar mijn weten missen er vooral de draden van de 3 LEDs op de navigatie versie. Ik gok niet dat dit een probleem gaat geven voor het inschakelen van de radio. Maar het kan zijn dat de auto er over gaat klagen.

Misschien is het handig om te weten: er zit een (...3min?) failsafe op de radio. Mocht de auto in die tijd "idle/geparkeerd" zijn ongeacht of de sleutel in het slot zit gaat de failsafe in werking. Alle elektronische systemen worden dan uitgeschakeld totdat je handmatig de sleutel uit/in het contact doet of de auto start. Ik kan me voorstellen dat je meer dan 3 min nodig hebt om de radio in te bouwen, en je zult dan even de sleutel uit/in het contact moeten doen om de radio überhaupt aan te krijgen. Wanneer de failsafe inwerking treed hoor je ook meerdere relais klikken.

Ik ga even vragen of ik de schema's die ik gekregen heb van de garage mag publiceren, daar heb je misschien wat aan. Zodat je eventueel de pinnummers kan geven die jij niet/wel hebt. Maar tot heden lijken mij foto's totaal niet overbodig en wees vooral creatief met paint om je verhaal/vragen ondersteuning te geven :)
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

Oke dat is jammer, maar helaas lukt het ons via dit forum ook.
inderdaad wel handig voor anderen.
Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen te zijn.
en even proberen of mijn foto's nu werken:

https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxVTlsU29XWmVpZmc
hier is een beetje te zien hoe het allemaal aan elkaar hangt.

voor de duidelijkheid in het rood zijn de speakers en positief en aarde verbindingen.
deze stekkers pasten niet in die grote zwart/witte stekker en heb ik een verloopkabeltje voor besteld, die komt morgen binnen.
Dus tijdelijk heb ik de positief (rood aan de kant van de auto) en (geel aan de kant van de stekker van de radio)
en aarde (zwart) met een kroonsteen en een stuk kabel aan elkaar gemaakt.

in het groen is aan gegeven de zoals jij het noemt Lcd stekker. deze zit dus aangesloten op de kabel die daarvoor bestemd is die ook in de oude radio aangesloten zat. en hoefde ik niet zoals jij aan te passen!
zo zien ze er van binnen uit:
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxMkF4MTk2YWl6VDg
ik vermoed dat daar dus het probleem zit, maar een pin out zou wellicht wel helpen.

in het blauw de canbus aangesloten en wel.
waar ik dus de rode ader die daar de canbus uit gaat en naar de ACC op de radio loopt gemeten heb op spanning en waar dus niks op staat.

in het geel zit die connector van de canbus naar het nieuwe scherm, die moet zorgen voor lampje van airbag, gordel e.d.

hier nog een plaatje van de achterkant van de nieuwe radio:
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxS195Mmo2S1FNT0k

Om terug te komen op jou vragen, ik had een unit MET navigatie, en ook airbag en gordel lampjes.
foto van oude radio:
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxM05yeXJkcGthazg

hoor van je  ;)

Timeless

#17
Ik zit momenteel even mobiel te werken dus kan niet heel uitgebreid zijn in mijn reactie. Maar de datasheet van het LCD

Komt betreft pinout niet overeen met:
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxMkF4MTk2YWl6VDg
En hier:
https://drive.google.com/file/d/0B1mh7HRKv0ZxM05yeXJkcGthazg
Zie ik dat die ook uit je originele radio komt?

Het kan het aan mij liggen maar heb je geen kabel in het LCD paneel zitten van je Carminat navigatie?
Want volgens de documentatie zou de stekker pin 1 tot 12 bezet moeten hebben, en dat is bij jou niet het geval?

Want als ik mij niet vergis moet jou LCD er van de achterkant zo uitzien:

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

ja ik heb inderdaad ook waar het oude lcd scherm zat zo'n zelfde type connector maar dan in het grijs.
zie afbeeldingen.
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxYzhIRmVucHY4MDQ
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxbS12REpJQzBzbVk

en achterkant van mn oude lcd ziet er zo uit
https://drive.google.com/open?id=0B1mh7HRKv0ZxWVdYU2QwVHFER3M

op de rest reageer ik morgen even uitgebreid.

Timeless

#20
Ik weet haast zeker dat je die grijze stekker van je LCD moet hebben. Vandaar dat ik het ook steeds een LCD stekker noem. Daar staan namelijk de CANbus signalen op die de nieuwe radio nodig heeft.

Wel vreemd dat Renault het zelfde type stekker gebruikt op 2 verschillende componenten zo dicht bij elkaar. Misschien dat ze betreft pinout hetzelfde zijn echter dat de pinbezetting afwijkt. Misschien dat er daarom ook nog niks dramatisch is gebeurd.

Ik wacht je andwoord af.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

Hoi Timeless,

Ik denk inderdaar dat de pinout hetzelfde is maar het verschilt welke pinnen er op de plug aanwezig zijn.
Ik had de grijze lcd connector laatst op jou aanwijzing wel al geprobeerd echter zonder resultaat.
Mijn verloopkabel voor iso is een dag verlaat dus ik ga het pas weer proberen als die binnen is.

Als ik ga kijken naar jou schema, en naar welke pinnen er op die grijze connector zitten klopt er niks van.
Heb jij toevallig een foto van jou grijze lcd connector maar dan van de achterkant dat ik goed kan zien welke draden aangesloten zijn ?
De leverancier waar ik de radio gekocht hebt geeft ook geen thuis  8)7
vind het ook bizar dat je nergens duidelijke boekjes of schema's kan vinden voor de bekabeling van je auto.
op de schema's na dan die jij had geregeld.

hoor je  :)

Timeless

#22
Hi,

Ah dat is wel jammer dat de grijze connector ook niet veel toevoeging geeft. Ik moet zeggen dat ik die ook niet echt goed gefotografeerd heb. En aangezien het LCD nogal een stug plastic is haal ik het ook niet te graag los.

Ik kan eens kijken of ik niet toevallig een foto heb gemaakt. Daar kom ik straks op terug.
Dit is de beste foto die ik kon vinden:


Wellicht dat je het bij Witson zelf eens kan proberen op: bob@witson.com
Daar heb ik nog wel redelijk van informatie van weten te krijgen.

Wat voor ISO verloop heb je gekocht als ik vragen mag?

Schema's zijn inderdaad bijna tot niet te vinden. Ik kan gelukkig voor mijn eigen auto aankloppen bij mijn lokale Renault garage. Die hebben een (soms wat niet gebruiksonvriendelijk) software systeem waar ze alle componenten en schakelschema's kunnen vinden.

Helaas is het tegenwoordig allemaal digitaal en is er nog weinig op papier waardoor er niet veel meer openbaar wordt.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

#23
Ja balen inderdaad, had wel goede hoop toen je t zei.
nooit aan gedacht dat ik die zou moeten hebben.
die andere connector die bij de lcd zit heb jij los gelaten ?

snap dat je die niet weer helemaal los wilt halen ja haha,
hoop dat je nog wat vind. ben ten einde raad  8)7
Wauw op jou connector zitten echt veeeeel meer aders aangesloten.
en als je dat schema pakt klopt dat ook wel.
daar moet het probleem wel zitten dus.


De kabel die ik besteld heb is:
http://www.carkit-shop.nl/kram-iso2car-86795.html
de enige manier die ik heb kunnen vinden om die kabels te verbinden.
dan knip ik zeg maar het linker deel er af.

Wie is dat bob ?
moet ik hem mailen en mijn probleem voorleggen ?

Timeless

Ik heb nog even het internet voor je afgespeurd en ben deze video tegengekomen waar mijn type connector van de andere kant in zicht is:


Bij mij in de auto zit ook alleen die stekker bij het LCD. Ik zie op jou foto ook half die andere stekker waar jij over spreekt. Ik ben mijzelf wel aan het afvragen welke deze dan voor functie heeft. Het kabel harnas dat bij de Android radio zit, zit eigenlijk complex in elkaar. Veel draden zijn afgetakt en gaan naar verschillende uiteinden. Ik heb ook het idee dat deze harnassen universeel gebruikt kunnen worden we moeten alleen de juiste volgorde vinden :/

Bob is eigenlijk een van de verkopers/vertegenwoordigers van Witson. Mijn radio is van dat merk. Wanneer je hem een technische vraag stelt in het Engels krijg je na verloop van tijd via hem een antwoord van één van zijn "developers" in het chinglish. Ik gok dat jou radio ook van Witson is?

Betreft die ISO stekker. Heb je enig idee of dat aangesloten kan worden. die stekker met blauwe onderdelen komt me niet bekend voor?
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Timeless

#25
Misschien iets wat goed nieuws, ik moet dit nog even nalezen maar wellicht kan je alvast een kijkje wagen. Hier is een Witson S160 radio, een van de voorlopers van de W2-B5515S die wij hebben en de connector die je nodig hebt zit heel ergens anders:

CiteerHi Subaru_driver,
I give some news about our problems.
With Nicavo, we found the original connector going to the S160. (Number 653)

This is wiring scheme for Megane 3 without GPS
Here is the original connector (Megane 3 without GPS) with pin used by S160 plug. Colored pins are those that are used.

After some research, we found a connector using almost the same informations on our Megane 3 with Carminat TomTom. (Number 1714)


Nicavo has plugged this connector on the S160 plug and almost everything seems working well !
I have not been able to do this because I need a specific tool to remove the odometer. Connector is behind odometer...

SWC is very buggy and do not work properly but it's possible to assign button. (Vol+, etc..)
I think we should try to bypass the CanBus Decoder but we have not enough informations for trying this...

Die pinout komt overeen met die schema's die ik eerder in dit topic al gepost had. Ik weet nog niet hoe het in elkaar steekt maar je kan het hier nalezen: post 12. Het lijkt me alleen wel ontzettend vervelend om überhaupt bij die connector te komen. En het lijkt mij ook dat hier de LED status signalen op missen, dus wat daarmee gebeurd is ook nog ongedefinieerd.

Nu begrijp ik ook waarom de pinout van jou LCD stekker niet overeen komen met de door mij gevonden schema's online. Ik ben bang dat we echt de pinout van jou LCD stekker nodig hebben om dit uit te sluiten. Want wellicht zijn de signalen er al maar moeten de draden simpelweg wat gewisseld worden en dan ook de LED draden op diezelfde plug aansluiten zodat die ook werken. Al met al vind ik het wel veel werk voor een "pasklare" radio naar mijn idee. Dus je zou toch zeggen dat het makkelijker moet kunnen.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

Wauw heel scherp opgemerkt van je!
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik daar moet zoeken.
Ik moet even kijken wanneer ik tijd heb want als die halve auto uit elkaar moet ben ik waarschijnlijk wel even bezig  --

Ja handig is inderdaad anders..
Maar om nou in alle pinnen te gaan zitten rommelen is ook zo wat.
Zeker zonder pin out van de kabelboom

Mijn radio komt bij autostereo uit china vandaan.

Ik ben eigenlijk al super blij man! In ieder geval een plan.

Je hoort van me als ik meer.weet

Dank

Timeless

Geen probleem, als mede Megane rijders help je elkaar:).

Ik heb succes gehad bij mijn garage om voor m'n eigen type Megane de schema's op te vragen, om nu voor een ander type Megane ook de scherma's op te vragen wordt waarschijnlijk wel wat lastiger. Zit je met je wagen ook bij de Renault Dealer of heb je een universele garage? Wellicht dat ze je bij de Renault Dealer van schema's willen voorzien. Dan kunnen we wat met de bestaande LCD plug.

Mocht je het verhaal van stekker 1714 willen doorzetten komen deze instructies je vast goed van pas:


Autostereo ken ik niet, is dat de webwinkel of het merk radio? Heb je misschien een linkje voor me?
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

Dentechr

nogmaals heel erg bedankt voor de moeite, je hebt mij nu al heel erg geholpen.
Ik heb een maat die werkt bij peugeot die de auto nakijkt. maar kan wel eens langs renault dealer gaan.
Toch ga ik inderdaad maar op zoek naar die kabel.
dat lijkt me de beste oplossing. maar ik heb het even druk dus nog even geen tijd voor kunnen maken.

dit is de link van de radio:
https://nl.aliexpress.com/item/Quad-core-Android5-1-Car-DVD-Player-Radio-for-Renault-Megane-3-Fluence-2009-2014-Car/32782778631.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.TwjAa7

je hoort van me !

Timeless

#29
Helemaal prima. Succes!

Ah het is inderdaad een ander merk radio. Helaas zal de door mij eerder gegeven mailadres niet van toepassing zijn.

Update:

Overigens viel mij op dat in je gegeven product advertentie staat:
"Attention please: this car stereo does not support the car with the original navigation system and BOSE amplifier"

Echter op de automatisch vertaalde NL website van Aliexpress staat:
"Opgelet: deze stereo ondersteunt de auto met de originele navigatiesysteem en BOSE versterker"

Dus eigenlijk is de automatische vertaling precies andersom l-.
Misschien dat je daarom op het verkeerde been bent gezet?

Extra Update:

Ik kwam ook dit Franstalige forum tegen. Ik heb het even voor je in google translate gezet mocht je geen Frans begrijpen. Maar hier zijn mensen die dezelfde procedure volgen als jij van plan bent. Wellicht dat je daar nog nuttige informatie uit kan halen.
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own."
- Benjamin Disraeli -

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev