Advertenties


Controleer luchtverontreiniging foutcode P1485

Gestart door dodojuice, 10 april 2017, 19:25:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dodojuice

Goedenavond allemaal,

Ik heb sinds kort een storing in de Megane... de melding stond er op een ochtend in verdween toen ik een stuk had gereden en de auto even geparkeerd had bij een benzinepomp.

Daarna is er een aantal weken voorbij gegaan, maar de storing is de laatste weken frequenter en soms is hij wat hardnekkig en blijft hij een aantal dagen staan.

Nu heb ik afgelopen zaterdag, de auto laten uitlezen bij mijn (niet Renault) garage en daaruit kwam naar voren dat er twee storingen in de auto aanwezig zijn op dit moment.



Ik lees daarin de volgende codes:

P1485 - Producentspecifiek
P0308 - Gloei / verwarming circuit A

Vandaag kreeg ik bericht terug van de garage, hij had contact gehad met de Renault dealer en ik kreeg als terugkoppeling dat de EGR vervangen moest worden. Totaal zou dit op ca. € 400 ex BTW gaan kosten.
De P0308 melding zou duiden op een gloeispiraal, advies zou dan zijn om ze maar tegelijkertijd allemaal (4 stuks ?) te vervangen omdat het vaak zo is, dat wanneer er een de geest geeft, de andere ook snel kunnen volgen.

Wat zou wijsheid zijn, eens bij de dealer uit laten lezen of is dat niet nuttig? Kun je zo'n EGR niet reinigen dan? Of is dat juist vragen om problemen?

A110

Vervang zeker alle gloeibougies. De motor heeft alle gloeibougies nodig om het roetfilter goed te laten regenereren (schoonbranden). Dit is niet zoveel werk.
De andere storing is de egr klep die halverwege de uitlaat gemonteerd zit. Komt veel voor. Is een reparatiedeel bij de dealer te krijgen. Deze klep gaat vast zitten en geeft dan de foutmelding.  Fijn al die milieu eisen. Is ook niet veel werk. Heb er de afgelopen week al 3 vervangen en woensdag staat er ook weer 1 in de planning.
De prijs komt aardig in de buurt..
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

dodojuice

Duidelijk verhaal @A110

Kan iemand mij ook vertellen of het een optie is om de EGR softwarematig of compleet verwijderen een optie is?

Ik lees daar bedragen van rond de € 200 voor en dan ben je er ook vanaf toch? Het milieu zou mij eerlijk gezegd een biet zijn in dat opzicht...

dodojuice

Niet zo'n heel actief forum, maar ja...

Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij Unlimited Tuning in Amersfoort om de EGR dicht te laten zetten danwel weg te schrijven, is dat probleem gelijk opgelost !

BadEend

EGR werking kan je ook bijna tot 0 reduceren dmv een pakking met gat van 8 of 9mm.

dodojuice

Inmiddels zijn we een stapje verder..

Ik heb bij mijn eigen garage de gloeibougies laten vervangen en afgelopen vrijdag ben ik naar Unlimited Tuning geweest om de EGR software-matig uit te laten schakelen.

Helaas zaterdagochtend al gelijk weer dezelfde melding in het display "controleer luchtverontreiniging" daarop vandaag contact gehad en het werd als volgt medegedeeld: "in sommige gevallen kan er een hardnekkige code blijven hangen die handmatig weggeschreven dient te worden"

Nu heb ik voor woensdag weer een afspraak staan om het probleem met de EGR op te lossen. Heb nu ook duidelijk gemaakt dat ik verwacht dat ze het probleem nu definitief oplossen want ik heb weinig trek om elke keer op en neer naar Amersfoort te knallen,...

Mastertje

heb je toch mazzel dat je geen vag product hebt. egr van 3 cilinder 1200 cc vervangen kost rond de 900 euries.
heb er al 3 gehad en zit bij een universeel bedrijf. aandeel vw is klein.
kijk maar op foutcode p0405. bij vw/seat/skoda. op google..
Huidig:
Renault megane hatchback 1.6 16V
Renault megane cabrio 2.0 16v
Renault megane cc  2.0 16
Renault megane cc 1.9 diesel
Renault megane cc 1.6 16v
Renault master 2.5 diesel

A110

Die P-code staat niet voor de EGR klep maar voor de klep in de uitlaat (midden onder de auto) dit is een klep die met het start/stop systeem te maken heeft. Deze kleppen gaan veel vastzitten en dan komt die storing naar voren.
Nieuwe klep monteren (renault heeft hiervoor een reparatie pijp met klep) en je bent van die storing af.

Deze motoren hebben eigenlijk nooit geen last van de daadwerkelijke EGR-klep.

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

dodojuice

Oke lekker dan, verkeerde diagnose door de "specialist"  :?

Het beste kan ik dus langs de dealer gaan met deze foutcode / probleem?

mark29

Maar de oplossing werd al eerder genoemd in dit topic door a110. Had je kunnen lezen.
Ik heb ook in meerdere topics al aangegeven dat de megane 3 bijna geen egr problemen meer heeft.

Een goed diagnose is het halve werk. 30 euro uitgeven aan een diagnose door de dealer voorkomt ook daarna onnodig dingen vervangen.
Die uitlaatklep zoals a110 aangeeft komt erg veel voor, die worden elke week wel een aantal van vervangen bij de dealers.

Lucvandeplas

Beste dodojuice,

Ik weet niet of je probleem inmiddels is verholpen, maar ik heb hetzelfde issue met mijn Renault Mégane, met aanvullende de code P0470: Uitlaatdruksensor geeft onjuiste werking.

In eerste instantie heeft de Renault garage de gloeistiften vervangen. De melding kwam weer terug, toen is de klep van de EGR inderdaad vervangen. Na nog een melding is inderdaad de sensor van de uitlaat vervangen. 3 reparaties verder en zo'n 2000 euro lichter kwam de melding weer terug. Ik een formele klacht ingediend bij Renault Nederland aangezien de auto toen net 3 jaar oud was en ik het niet normaal vind dat Renault blijkbaar zoekt naar de oplossing op mijn kosten middels 3 reparaties. 
Vervolgonderzoek bij Renault in Velserbroek wees uit dat de slang van de EGR kapot was. Kosten: € 1.500,- om te maken. Deze slang (kost online 40 euro) zit blijkbaar achter de motor, waardoor de hele motor uit elkaar moet. Dit kost ca 8 uur aldus de standaardinfo van Renault.

Ik heb dezelfde optie gekozen en ben ook naar Unlimited Tuning in Amersfoort gegaan. Inmiddels komt de melding af en aan, maar heb ik al wel 90.000 kilometer gereden met deze storing. De EGR heeft je motor niet nodig aldus de expert bij Renault, dus ik ga er geen geld meer aan uitgeven.

Hopelijk was het bij jou alleen de klep, maar mocht je nog steeds last hebben dan zou ik ze naar de slang laten kijken. Het viel mij op doordat de auto bij het koud starten licht naar uitlaatgas stonk van binnen. (alleen de eerste minuut)

Will_I_am

Citaat van: A110 op  9 mei 2017, 08:15:19
Die P-code staat niet voor de EGR klep maar voor de klep in de uitlaat (midden onder de auto) dit is een klep die met het start/stop systeem te maken heeft. Deze kleppen gaan veel vastzitten en dan komt die storing naar voren.
Nieuwe klep monteren (renault heeft hiervoor een reparatie pijp met klep) en je bent van die storing af.

Deze motoren hebben eigenlijk nooit geen last van de daadwerkelijke EGR-klep.

Jeroen

Klopt wat je zegt...
Had maandagmorgen zelfde probleem en dacht eigenlijk aan een sensor.

Oplossing :
1x gloeibougie (de rest was goed)
Klepvervanging in de uitlaat

Kost 492,= bij de dealer.

Geen storingen meer op dit moment.

Arb7

Citaat van: Lucvandeplas op  3 oktober 2017, 13:43:02
Beste dodojuice,

Ik weet niet of je probleem inmiddels is verholpen, maar ik heb hetzelfde issue met mijn Renault Mégane, met aanvullende de code P0470: Uitlaatdruksensor geeft onjuiste werking.

In eerste instantie heeft de Renault garage de gloeistiften vervangen. De melding kwam weer terug, toen is de klep van de EGR inderdaad vervangen. Na nog een melding is inderdaad de sensor van de uitlaat vervangen. 3 reparaties verder en zo'n 2000 euro lichter kwam de melding weer terug. Ik een formele klacht ingediend bij Renault Nederland aangezien de auto toen net 3 jaar oud was en ik het niet normaal vind dat Renault blijkbaar zoekt naar de oplossing op mijn kosten middels 3 reparaties. 
Vervolgonderzoek bij Renault in Velserbroek wees uit dat de slang van de EGR kapot was. Kosten: € 1.500,- om te maken. Deze slang (kost online 40 euro) zit blijkbaar achter de motor, waardoor de hele motor uit elkaar moet. Dit kost ca 8 uur aldus de standaardinfo van Renault.

Ik heb dezelfde optie gekozen en ben ook naar Unlimited Tuning in Amersfoort gegaan. Inmiddels komt de melding af en aan, maar heb ik al wel 90.000 kilometer gereden met deze storing. De EGR heeft je motor niet nodig aldus de expert bij Renault, dus ik ga er geen geld meer aan uitgeven.

Hopelijk was het bij jou alleen de klep, maar mocht je nog steeds last hebben dan zou ik ze naar de slang laten kijken. Het viel mij op doordat de auto bij het koud starten licht naar uitlaatgas stonk van binnen. (alleen de eerste minuut)

Sinds afgelopen zondag krijg ik ook de melding :P0470 uitlaatdruksensor onjuiste werking, en "controleer luchtverontreiniging", in mijn 1.5 dci GT Line van 2012 (145000 op de teller).

Vanwege jouw verhaal ben ik wat huiverig om mijn auto gewoon naar de garage te brengen. Het is blijkbaar onduidelijk wat het probleem precies is, en wil voorkomen dat er wat sensoren hier en kleppen daar vervangen worden om vervolgens die meldingen weer te zien verschijnen... Ook mij valt het op dat na het starten binnen in de auto het wat naar uitlaatgas stinkt. Dus we hebben hetzelfde probleem. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het probleem nog steeds niet verholpen is, je rijdt nog rond met een kapotte slang en een uitgeschakeld EGR systeem?

Bij mijn auto zal binnenkort de distributieriem vervangen moeten worden. Komen ze dan in de buurt van die kapotte slang? Misschien 2 vliegen in 1 klap.

Heeft iemand anders nog tips?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev