Advertenties


Verbruik

Gestart door RvR, 10 februari 2017, 21:06:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Nog als update...

Heb die winterbanden eens even flink wat meer opgepomp, de welbekende 2.6 en 2.3 en heb over 1,5 tank al de ervaring dat ik steeds 1:12 / 1:13 rijd..zowel via boordcomputer als aan de pomp (na 1 tank).
Kennelijk dus bijna 10% verschil..had een spanning van rond net onder de 2  :?

mark29

Ik pomp ook de meg 3 op de 2.6 voor en achter 2.3.
Net hoger dan voorschrift. 9 van de 10 klanten pompt veel te weinig de banden op.

knight-rider

Bij mij staat de Megane 4 op 2,9 vooraan en 2,6 achteraan.

Joske

Rij toch al aardig wat jaren auto (en motor) maar nooit echt iets mee gedaan qua experimenteren...maar voor het eerst lijkt het echt wel 5 / 10% uit te maken.

haelewyn

Wat betreft het verbruik in de winter :  Ik probeerde al een tijdje hierover cijfers te verzamelen en nu kom ik tot een statistische interessante vaststelling :
Ik heb mijn auto afgetankt in een naburige gemeende deze week. Het ritje naar huis beeindigde ik met  6,2 liter (=16,12 km per liter) gemiddeld verbruik en 10 km op de teller (met warme motor naar huis).
Verspreid over de volgende dagen moest ik regelmatig een boodschap doen in de gemeente. Het is koud weer nu. Iedere keer geeft dat een koude start met een ritje van een paar kilometers. Koud heen, lauw of koud terug.
Verbruik na 16 kilometers na de tankbeurt : 9 liter per 100 km (=11,11 liter per km)
Ter herinnering : 6,2 l/100 km na de eerste 10 km = 16,12 km per liter.
Dat zou betekenen dat ik bij koud weer met veel koude starts en enkel korte ritten aan ongeveer 12 liter per 100 km (= 8,3 km per liter) benzineverbruik zit. Ik had al eerder de indruk dat de motor in koude start en koude, korte ritten makkelijk over de 10 liter verbruik gemiddeld per 100 km gaat (= 10 km per liter), wat ik hier bevestigd zie. Ik denk dat dit statistisch gezien ook bij langere tests zou bevestigd worden.
Bij een lange, warme rit kan ik met het kiezen van de ideale motorbelasting wel onder de 6 liter komen.
Gemiddeld verbruik in de winter in mijn geval, met zuinig rijden, en mijn mix van korte en lange ritten gaat naar iets minder dan 8 liter per 100 km (12,5 liter per km) wat voor een voormalig dieselrijder een tegenvaller is, vind ik.

Maar wel even in perspectief :  Ik reed hiervoor 8 maanden met een Auris hybride. Ook daar ging de koudstart altijd gepaard met een hoog verbruik. De Hybridetechnologie werkt namelijk zo dat de auto bij koudstart altijd met een versneld toerental in neutraal draait (blijft constant ook zo door de CVT). Bij echt koud weer kon dit wel meer dan 5 km zo doorgaan en dan ging het verbruik echt hoog.
Op de hybride Auris stonden 17 inch velgen met banden met kleine hoogte. Echt slecht om mee te parkeren. Iedere aanraking van een stoeprand (veel vaker door de lage banden) ging niet ongestraft voorbij en leidde tot velgschade. Het verbruik was voor mij rond de 5,2 liter per 100 (19,23 km per liter) met meer stadsverkeer toen.
Ik haalde gemiddeld een verbruik van onder de 6 liter per 100 km (16,66 km per liter) in de winter.
Een kennis van me, die met andere banden rijdt (16 inch) haalt met een iets modernere versie (2014 tov 2016 bouwjaar) een verbruik dat nog ietsje lager gaat.

Met de hybride maakte ik er wel meer een zaak van om zo zuinig mogelijk te rijden terwijl ik met de Renault iets vaker de paarden die onder de motorkap zitten een klein tikje met de zweep geef. Kwestie van een auto te gebruiken waarvoor hij gemaakt is..

Mégane1973

Goedendag, ik heb de 2017 1.2 tce motor in een Mégane Zen Estate. Rij met gereedschap achterin elke dag zo'n dikke 150 km, waarvan zo'n 100 km op de snelweg 108 km/h op de cruise controle en soms 138 km/h op de cruise controle (A2 Amsterdam- Utrecht) Mijn gemiddelde verbruik is 8.1-100km 😐

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev