Advertenties


Marc's Mégane III Estate 1.5 dCi 110

Gestart door MarcN, 30 januari 2017, 20:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Sinds januari 2017 ben ik in het bezit van deze bruine Mégane III Estate uit november 2012. Ik heb deze auto rechtstreeks van de leasemaatschappij overgenomen en ik ben de tweede eigenaar. Bij aankoop stond er ongeveer 160.000 km op de teller. Op deze pagina zal ik alle (kleine) aanpassingen en werkzaamheden aan de auto bijhouden inclusief foto's.


MarcN

Vandaag de olie ververst, aangezien dit bij het laatste dealer bezoek niet uitgevoerd was.

Bij 180000 km pak ik ook alle filters mee zodat alles weer gelijk loopt met de dealer intervallen.


MarcN

#2
Omdat ik bij de koop van mijn auto maar één sleutelkaart ontvangen had, heb ik bij Arend Auto Oss een nieuwe sleutelkaart besteld en vandaag laten inleren.

Via AliExpress heb ik een siliconen beschermhoesje (rood) voor de sleutelkaart besteld ter bescherming. Deze is op dit moment nog onderweg.


MarcN

Het beschermhoesje voor mijn sleutelkaart is inmiddels binnengekomen.




MarcN

#4
Ik kwam er vorige week ineens achter dat er onder de achterklep een clip van de hemelbekleding miste. Deze clip vervolgens besteld bij de dealer (onderdeelnummer 964480001R / prijs €5,13) maar in eerste instantie ontving ik een clip die qua design afweek van degene die ik al had.

Het onderdeelnummer kwam wel precies overeen en de magazijnman snapte ook niet hoe dit kon. Daarna nog een clip bijbesteld omdat ik wel twee dezelfde wilde hebben en toen kwam er ineens wel de juiste binnen. Gelukkig heb ik de eerder bestelde clip mogen omruilen waardoor ik er maar één heb hoeven afrekenen.


MarcN

Vorige week heb ik in Duitsland een setje H7 LED koplampen gekocht. Deze heb ik vanmiddag ingebouwd.
Het lichtbeeld zag er goed uit. De komende dagen even kijken hoe de lichtsterkte is en of ze niet te warm worden.






MarcN

Het setje Bosch Aerotwin (A116S) is inmiddels ook binnen en heb ik vanmorgen gemonteerd.



Oud (Valeo?) vs. nieuw


MarcN

Deze week is mijn reservewiel geleverd door Mobiele Bandenservice Eindhoven, ter vervanging van het reparatiesetje.
Het is een Alcar velg met Starmaxx band geworden. Ik heb er in totaal 100 euro voor betaald.

Geeft me toch een wat fijner gevoel onderweg :) Bij een lekke band zelf even wisselen en weer door.




MarcN

In verband met een lekke condensor heb ik deze zelf vervangen. Ik heb een Valeo 814187 condensor gemonteerd, dus precies dezelfde als dat Renault origineel gebruikt.
Het verschil tussen de nieuwe en oude condensor is goed zichtbaar. Na het monteren heb ik het systeem laten vullen en de airco werkt weer perfect !-!




MarcN

#9
De laatste tijd even weinig aan mijn auto gedaan, maar nu was het toch weer tijd voor zijn 180000 km beurt.
Hij kan dus weer 30000 km vooruit met een setje nieuwe Purflux filters en ELF olie :)

Voor de gein ook nog even gekeken wat me dit bij de Renault dealer gekost zou hebben; 416 euro.
De onderdelen hebben me ongeveer 100 euro gekost dus dat is een leuke besparing met een middagje klussen.








MarcN

Nadat ik de auto een jaar in mijn bezit heb, vond ik het na een aantal keer uitstellen toch echt eens tijd om luxe kentekenplaten met opgelegde letters te monteren.

Ook heb ik de kentekenplaathouders met reclame van de dealer vervangen voor nieuwe houders en deze vastgezet met popnagels.


MarcN

Ik heb al een tijdje geen updates meer geplaatst, maar natuurlijk heb ik in de tussentijd niet stil gezeten :grin: Ik heb vooral het standaard onderhoud gedaan en onder andere mijn dashcam gemonteerd.

Gisteren heb ik mijn remschijven en remblokken aan de achterzijde vervangen, beide van Brembo. Deze keer heb ik weer eens een aantal foto's gemaakt:




MarcN

Dit weekend was het tijd voor de 240000 km beurt !-! In februari 2020 heb ik de accu een keer vervangen (YUASA YBX7096) en verder eigenlijk geen kosten gehad afgelopen jaar.

Wat ik deze keer heb vervangen: Oliefilter Purflux LS946, brandstoffilter Purflux FCS770, luchtfilter Purflux A1314, interieurfilter Purflux AHC281, olie 5 liter Eurolub Cleantop C4 5W30 (Renault RN0720 specificatie) en een flesje injector reiniger welke ik bij elke beurt eentje preventief in de tank gooi. Totale kosten iets meer dan 80 euro en een middagje knutselen :)



MarcN

Afgelopen week de 270K km beurt gedaan.

Gebruikte onderdelen: Purflux LS946 oliefilter, Blue Print ADR162501 interieurfilter, Shell Helix Ultra 5W-30 olie en een flesje Wynn's diesel injector cleaner. Totale kosten €70,39.

Begin januari heb ik een afspraak staan om de distributieriem set te vervangen. Ik heb ervoor gekozen om dit uit te besteden omdat ik hier zelf nog geen ervaring mee heb en ik mijn auto vrijwel dagelijks nodig heb. Het gaat dan om de complete set dus distributieriem met spanrol, waterpomp met koelvloeistof en multiriem.


MarcN

CiteerBegin januari heb ik een afspraak staan om de distributieriem set te vervangen. Ik heb ervoor gekozen om dit uit te besteden omdat ik hier zelf nog geen ervaring mee heb en ik mijn auto vrijwel dagelijks nodig heb. Het gaat dan om de complete set dus distributieriem met spanrol, waterpomp met koelvloeistof en multiriem.
Inmiddels ben ik bij Auto Service Bladel geweest en de kosten waren €495,-. Dit adres ben ik ooit hier op het forum tegengekomen toen het over distributieriemen ging en nu was mijn eigen Mégane aan de beurt.

Het was vast ook iets dichter in de buurt mogelijk geweest, maar ik vond het prettig dat je er daar tijdens de werkzaamheden op kunt wachten. Ook staat er duidelijk op de website wat ze allemaal vervangen (bij andere adressen zit de waterpomp en/of multiriem niet altijd in de prijs).

Tussendoor kon ik ook even meekijken in de werkplaats. Ik heb de oude onderdelen die eraf gekomen waren gezien en het moment dat de nieuwe riem erop ging. Daarna heb ik de monteur weer even alleen gelaten en zijn ding laten doen ;) Binnen 2 uur was alles geregeld inclusief proefrit. Ik ging uit van 3 tot 4 uur dus dat was een stuk sneller dan ik verwacht had.

Ik kan de komende jaren weer vooruit!


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev