Advertenties


1.5 DCI 110 - Lekkage bij intercooler

Gestart door hoi3344, 9 januari 2017, 11:02:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Ik heb een tijdje terug meegelezen in dit topic. Nu kwam ik er tijdens het vervangen van mijn condensor achter dat mijn intercooler slang ook (licht) wat olie lekt.

Het was een beetje nat/vettig op de plek van nummer 15 uit bovenstaande tekening, maar omdat op de slang ook wat sporen zichtbaar waren zou het ook nummer 13 kunnen zijn. Wat is nou precies het effect van deze lichte lekkage, een turbo die niet goed werkt? Ik merk er op dit moment (nog) weinig van tijdens het rijden.

Ik vond de intercooler zelf er ook niet al te fris meer uitzien, deze heeft flink wat steenslag en corrosie. Hoe kan ik erachter komen of deze nog optimaal koelt? Want een normale gebruiker haalt zijn bumper er tussentijds natuurlijk niet af en zal dus pas bij merkbare problemen naar een garage gaan.

Op de foto's is niet veel olie meer te zien omdat ik er al even met een doekje overheen was gegaan.












mark29

Die erboven zit. Ter hoogte van de dynamo, als die lekt geef ik die altijd op. Stel deze lekt hard, lekt alles op de dynamo en multiriem, wat motorschade op kan leveren.
Kost niet veel, en makkelijk te vervangen. De lekkage reinigen met hoge druk.
Die aansluiting die jij aangeeft was dacht ik geen losse o ring. En dus veel duurder. Stel deze lekt wat, kan het weinig schade aanrichten daar, of het moet echt hard lekken.
Ik zou zeggen even de hoge druk erop, goed schoonspuiten en in de gaten houden. Is het heel heftig kan je die altijd nog vervangen.
Ook al is de intercooler gehavend, zolang het systeem dicht is, is er geen probleem, als jouw auto goed trekt en er niet van alles blaast is er niks aan de hand.

MarcN

Ik zal binnenkort nog even goed met een lampje de dynamo en multiriem controleren, maar volgens mij is het bij mij vooral het stuk slang eronder en het kunststof gedeelte van de intercooler aan de linkerkant waar het een beetje zweet. Ik heb alles met een doek schoongepoetst ipv een hogedrukreiniger, maar als er weer nieuwe olie bij komt dan zie ik het verschil wel.

Als ik bij de dynamo en en multiriem geen oliesporen zie dan laat ik het voorlopig gewoon even zo. Dan kan ik later bij merkbare problemen altijd dat stuk slang nog vervangen.

If it ain't broke, don't fix it :)


Exodus

Hallo geachte lezer hoe kom ik bij de onderste bevestiging!!?
Gr exodus

MarcN

Bumper eraf en de slang zit met een metalen klem vastgeklikt. Ik heb die O-ring / pakking een paar jaar later nog vervangen omdat hij nog erger was gaan lekken, en de auto trok daarna weer veel beter op.

remie

#21
Citaat van: mark29 op  9 januari 2017, 21:11:239 van de 10 keer is nummer 13 lek.
Die 15 ook wel eens. Maar die lekt niet op de multieriem en zit onhandig achter de bumper, dus daar minder druk om maken.

Nummer 13 dus is makkelijk te maken zoals ik hierboven al beschreef.

Hoi Mark,

Dit lijkt mij een gevalletje "13"?
Ook nattigheid rondom de plastic koppeling en de dynamo is zwart van de vettigheid.




Gevalletje rubber ring vervangen en behandelen met een remmenreiniger douche?

remie

Citaat van: remie op 15 april 2024, 18:07:00Hoi Mark,

Dit lijkt mij een gevalletje "13"?
Ook nattigheid rondom de plastic koppeling en de dynamo is zwart van de vettigheid.




Ik denk de praatplaat al gevonden te hebben die nu niet meer zichtbaar is.



Kan er niet helemaal uit maar het lijkt wel op de slang die vanaf de turbo over het blok loopt en richting intercooler duikt aan de voorkant.


Gevalletje rubber ring vervangen en behandelen met een remmenreiniger douche?


remie

O-Ring al besteld bij de dealer, heeft mij €12,06 gekost.
Op de tekeningen van mijn auto stond er niets bij over een losse o-ring en moest ik een hele slang kopen.
Dus op de gok deze ring besteld en kijken of hij past, qua diameter lijkt het wel een heel eind in de richting.

Vanavond als het droog blijft even de koplamp er uit trekken en de slang losklikken en kijken of het past :-)

mark29

Die o ring is het vaak inderdaad, maar zit ik nu op die foto naar een scheur in de slang te kijken?
Terhoogte van die klem links boven.

remie

Citaat van: mark29 op 19 april 2024, 17:21:09Die o ring is het vaak inderdaad, maar zit ik nu op die foto naar een scheur in de slang te kijken?
Terhoogte van die klem links boven.


Nu je het zegt lijkt het op de foto inderdaad zo maar is het niet. Wat je ziet is de naad van de slang en het rubber is daar een beetje losgekomen, de slang is nog intact.

Ik was al naar de dealer geweest en die hadden enkele de intercoolerslang op de tekening staan en daar zou "waarschijnlijk" dan wel de o-ring bij zitten.

Toen heb ik ze het nummer doorgegeven en was ik voor 12 euro klaar.

De slang heb ik eerst aan de bovenkant (turbozijde) los gemaakt, de 10mm moer er af gehaald en de slang zo een beetje gedraaid, 2 vorken achter de veer met de ruggen naar elkaar en toen kwam de slang erg gemakkelijk los.

Nu moest ik wel even zoeken want ik kon geen versleten o-ring vinden. Wel zag ik een groef op de pijp lopen waar de slang op klikt, daar past de o-ring perfect op. Dus nu verwacht ik dat het wel opgelost zal zijn. Klopt het dat de o-ring daar hoort? Alles past nog steeds prima in elkaar.

De multiriem zag er nog goed uit dus die hoeft gelukkig niet.
De rest heb ik  met remmenreiniger en een doek schoongemaakt en nu maar zien of hij droog blijft :-D




mark29

Laat ff iemand flink gasgeven, en jij onder de motorkap met je hoofd, zodra het gas erop gaat, blazen de slangen zich op, en worden ze wat harder.
Gaat deze sissen of blazen daar, dan weet je, die slang is meer gescheurd dan wat nu lijkt.
Ik zou het even checken, kost je niks, alleen een minuut.

Want op druk, word die uitgerekt, en dan komt vaak meer tevoorschijn, dan van te voren op valt.

remie

Dankjewel zal ik doen!

Wat betreft mijn vraag over de O-ring? Heb ik hem juist geplaatst want ik kon geen andere plek bedenken waar die moest.

remie

Citaat van: remie op 25 april 2024, 12:41:37Dankjewel zal ik doen!

Wat betreft mijn vraag over de O-ring? Heb ik hem juist geplaatst want ik kon geen andere plek bedenken waar die moest.

Gisteren even geluisterd/gekeken/gevoeld en de slang is nog intact  :)

Bedankt voor de tip!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev