Advertenties


stotteren 1.2 tce 130pk bij constant rijden

Gestart door Edwin, 7 december 2016, 15:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haelewyn

Kent er iemand enig voorbeeld van de verkoop van een nieuwe auto die echt ontbonden is en de redenen die er toen waren ?

densoft

Na meer dan 3 weken geleden de software update laten doen van het motormanagement. Ik moet eerlijk zeggen dat het schokken zo goed als weg is. Heel soms is het licht waarneembaar, maar dan alleen als ik er echt op gaat letten.

@ megane17
Het ontbinden van het koopcontract is zeker haalbaar. Bij mijn collega is dit dus ook gelukt via de rechter. Die gaf hem volledig gelijk dat de auto niet voldeed wat je van een auto kan/mag verwachten. Maar wat je ook kunt proberen is om een deal te sluiten met de dealer (niet Renault Nederland) om hem naar de tuning te brengen. Ze zijn meestal wel bereid om dit te doen, want het ontbinden van het koopcontract kost veel meer voor de dealer. Bij mij wilde de dealer het ook doen als de software update niets deed.

@Edwin,
Het tunen van de auto gaat niet ten koste van je garantie. Vaak neemt het tuningsbedrijf de garantie over. En volgens de Europese wetgeving kan een fabrikant de garantie helemaal niet laten vervallen vanwege het feit dat het voertuig niet in originele staat is. Mits deze door een erkend bedrijf wordt gedaan.
voor meer info zie hier : https://www.br-performance.nl/nl-nl/faq/



Mégane17

#302
Hallo allemaal,

Nou eindelijk bericht van renault gehad maar die blijven bij hun standpunt dat het een producteigenschap is.

Zie brief:

Uit de technische beoordeling van uw klacht is gebleken dat er in deze kwestie sprake van een producteigenschap. Deze producteigenschap is gerelateerd aan het behalen van de vereiste CO2 uitstoot, zodat de auto voldoet aan de Euro6 norm.

Er is aan uw Renault Mégane Estate geen afwijking of eigen gebrek geconstateerd welke te wijten is aan een materiaal- en/ of fabricagefout.

Het verschijnsel van inhouden bij een bepaalde snelheid en toerental komt voort uit een combinatie van het toegepaste rijgedrag en de aanwezige rijeigenschappen van de Renault Mégane Estate met het motortype H5F. Binnen de technische en milieu-wettelijke mogelijkheden wordt door Renault voortdurend onderzoek gedaan naar een optimalisatie van de rijeigenschappen.

Dit heeft recentelijk geleid tot een update van de besturingssoftware van de inspuitrekeneenheid welke inmiddels bij uw Renault Mégane Estate is toegepast.

Desondanks begrijpen wij dat u niet tevreden bent met het resultaat van de genoemde update. Wij zien (op dit moment) helaas geen verdere mogelijkheden om de rijkarakteristiek van uw Renault Mégane Estate verder op uw wensen af te stemmen.

Dus het standaard afwimpel verhaal van renault.
Ik ga nu opzoek naar een jurist die ervaring heeft met dit soort zaken. Dus als iemand een connectie heeft dan hoor ik dat graag.

Als er nieuws is zal ik het doorgeven. Graag van jullie kant ook updates als die er zijn.



gjcvro

Wij vinden het normaal en je hebt er maar mee te leven..
Is ook een antwoord..  l-

Als de verkopen weer inzakken gaan ze wel weer nadenken over hoe ze klanten kunnen behouden.

puccini

#304
Renault kan het wel een product eigenschap noemen daar staan ze vrij in, maar dan hadden ze dat ook moeten vermelden bij de aanschaf van de auto, en dat hebben ze niet gedaan.
En daarom . . . .  zal Renault volgens mij bakzeil halen bij de rechtbank !
Megane IV HB TCe 130 Bose

Tedo

Dus tegenwoordig is het binnen de uitstootnormen blijven belangrijker dan het rijplezier/comfort van je klanten? Het moet niet gekker worden  --

De GT 205 heeft hier geen last van, toch?

densoft

#306
Ik zou de auto gewoon naar de tuning brengen. Dan ben je er van af. Je kan proberen om met je dealer een deal te maken of anders dan maar zelf 500 euro neerleggen. En ja, het blijft een schande dat Renault de klanten niet serieus neemt. En over de garantie zou ik me geen zorgen maken. De dealer kan het toch niet zien dat hij getuned is en volgens de Europese regels vervalt de garantie niet zolang het door een erkende tuningsbedrijf wordt gedaan. En binnen de marges valt van de motor.

Verder is de update ook gedaan door de dealer. Ik schreef eerder dat het hikken bijna weg was, maar deze is nu weer terug. Hoe kouder het buiten werd, hoe meer hij begon te hikken. Dit gebeurde in het begin alleen tussen de 30-70 km/h, maar nu ook bij 120 km/h. Echt super hinderlijk!

Inmiddels weer een afspraak gemaakt bij de dealer voor het probleem. De dealer gaat contact opnemen met een tuner om te kijken of hun wat voor mij kunnen betekenen.

Jeroen2016

Ik heb een half jaar geleden Kassa en Radar een mail gestuurd maar helaas geen reactie mogen ontvangen.
Misschien is het volgende nog iets:
Iedereen zijn klacht indienen over Renault op "Klachtenkompas.nl". Maakt onderdeel uit van de Consumentenbond. Het schijnt dat bedrijven hier wel vaak werk van maken aangezien hun reputatie op het spel staat.

haelewyn

#308
Ik schreef eerder ook dat het fenomeen een stuk beter geworden is en dat vind ik nog steeds.
Maar : hoe kouder de motor, hoe meer hij hikt. Hoe zuiniger je dan gas geeft , hoe meer gehik.
Je kan beter eens flink gas geven, dan doet hij het niet.

Dat verhaal over de emissienormen had ik al vernomen van de garage ook .
Je ziet trouwens dat deze motor bij koude start aan een heel laag toerental draait. Wie ooit met een handchoke gereden heeft kan zich misschien wel inbeelden dat die motor dan gewoon niet perfect KAN lopen. Mochten ze het toerental bij koudstart hoger maken zou de motor minder hikken maar zou je meer verbruiken en zou je uiteraard meer gaan vervuilen (en dus hier meer taksen betalen). Ik ben tevreden zo en denk dat Renault alle voor- en nadelen heeft afgewogen en een middenweg heeft gekozen.

Al bij al blijft er toch beterschap en ik leer er mee leven.

Ik denk zelf dat bij een vraag om ontbinding van de verkoop van nabij zou bekeken worden hoe groot de impact van 'het gebrek' is en heb het gevoel dat dit euvel niet zwaar genoeg zou wegen in de eindbalans.

A110

Wij hebben als 2e auto een Peugeot 108 uit 2015 en die houd ook in bij constante snelheid, het is duidelijk voelbaar. Vandaag zelf eens bij Peugeot servicebox gekeken of er iets over bekend is en wat denk je er is een technisch servicebulletin voor deze klacht.
Oorzaak: producteigenschap, ivm emissie-eisen hoort dit bij deze motor.
Oplossing: geen, er hoeven ook geen onderdelen vervangen te worden.

Ik wil er maar mee zeggen dat niet alleen Renault met dit probleem zit. Ook Peugeot (en de C1 van Citroen) heeft hier dus ook last van.
De milieu eisen zijn zo groot dat de fabrikanten er eigenlijk niet meer op een normale manier aan kunnen voldoen.

Wat hierboven geschreven word is helemaal waar, dat je vroeger met koude motor de handchoke uitzetten en hierdoor de motor een toerental van +/- 1200 toeren maakten. En als motor warmer werd zetten je de choke weer dicht.

Dus ja ik denk dat we met zijn allen te kritisch zijn geworden. En ik snap de frustratie ook wij vinden het hinderlijk het inhouden van onze Peugeot 108 maar je doet er niet veel tegen.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Jacques

Ook een niet direct ingespoten motor kan dit gedrag vertonen. Als je vaak in een te hoge versnelling rijdt, zeg maar bijvoorbeeld 70 in de vijfde versnelling, krijg je dit gedrag.

haelewyn

Door bv het oprekken van de distributieketting of slijtage aan 2massa vliegwiel ?

A110

Citaat van: haelewyn op 19 november 2017, 16:10:27
Door bv het oprekken van de distributieketting of slijtage aan 2massa vliegwiel ?

Nee, dit word veel gezegd en deze onderdelen worden vaak als oorzaak aangeschreven. Tuurlijk ze gaan kapot maar dat komt dus eerder door het verkeerd gebruik van de auto. Vanuit zeer laag toerental gas gaan geven. Zeer slecht, hierdoor komen dus enorme krachten te staan op de ketting en vliegwiel waardoor ze sneller slijten.
In mijn optiek is de grootste oorzaak van het inhouden dat de moderne motoren op een zeer arm mengsel rijden om maar aan de emissie eisen te voldoen. Een rijker mengsel zal het hele probleem oplossen. Maar tja dan halen ze de eisen niet meer.
Denk dat de brandstofmotor een beetje op zijn eind is wat er nog aan milieu eisen uit te halen is en die dan nog een fijn rijgedrag heeft.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

densoft

#313
Alleen is dan wel de vraag waarom de tuning bedrijven wel het hikken eruit krijgt en ook binnen de EU normen blijven? Het komt eigenlijk meer door bezuinigingen. De monitormanagementsystemen worden tegenwoordig universeel gebruikt. Zo zit er dezelfde hardware/software(Siemens) in o.a. alle Renault,Nissan,Peugeot modellen. Alleen is de ene motor de andere niet en geeft dit dus problemen. De software van het motormanagement is zo ontwikkeld dat deze een ruime marge heeft met de inspuiting van de motoren van alle modellen.     

CreatoX

Bij deze wil ik mijn verhaal doen.

Een week geleden bij onze Renault Dealer geweest om de huidige Mégane (Bose, 2012) in te ruilen voor de nieuwe Mégane (GT-Line, 2016).
Tijdens de testrit voelde ik de auto wat schokken/hikken. Er was wat twijfel of dit met het wegdek te maken had... maar het voelde niet goed. Terug bij de garage zag de verkoper dat ik (natuurlijk  ;) ) ook aan de Multi Sense gezeten had. Doordat ik dit tijdens het rijden aangepast had zou deze in onbalans zijn geraakt en dit deze symptomen kunnen veroorzaken. Na nog een stukje gereden te hebben in 'Comfort' modus leek het wel iets beter te zijn... of wilde ik het niet meer voelen?

We hadden nog een andere Renault gezien, maar deze moest eerst van elders komen. Ook hiervoor een testrit aangevraagd.
Ondertussen thuis toch eens gezocht op 'schokken megane benzine' en al snel kwam ik op dit forum terecht. Vol interesse heb ik dit draadje doorgelezen in de hoop dat er uiteindelijk een oplossing zou komen. De enige oplossing zou ChipTuning zijn, maar dat zie ik niet zo zitten bij zo'n jonge auto. En zou ook niet moeten!

De testrit stond nog gepland en met een kleine hoop dat deze auto toch 'beter' zou rijden. Na enkele meters wist ik het al...  ;( Nog een tijdje doorgereden en goed doorgetrokken om vervolgens weer 60 in de 4 te rijden (doe ik nu ook)... het was helaas duidelijk voelbaar.
Diezelfde verkoper, die ik inmiddels hierover verwittigd had, gaf nu aan dat dit inderdaad een probleem was van deze motor. Nou ja, probleem wilde hij het niet noemen, meer een eigenschap van de motor. 

Een prachtauto om te zien, van buiten en van binnen, ik had er graag in willen rijden, maar wanneer het rijcomfort niet goed is, dan houdt het op!
Oh oh oh Renault... wat laat je hier een steek vallen!

Ik heb slechts in 2 auto's met dezelfde motor gereden en in beiden hetzelfde ervaren. Ik kan me niet voorstellen dat er relatief zo weinig mensen klagen.
In dat opzicht voel ik wel snel wanneer er iets met een auto is. Daar waar mijn vrouw het bijvoorbeeld niet opviel. Pas nadat ik haar dit draadje liet lezen en bij de 2e proefrit er op ging letten, gaf ze mij gelijk. Valt het andere mensen dan niet op? Of zijn er toch auto's die wel goed rijden? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

In ieder geval leef ik mee met degene die de auto nieuw gekocht hebben en geen testrit hebben kunnen maken. Al is er al veel gedaan, misschien toch een collectief vormen en de strijd tegen Renault aan gaan? Alleen dan kunnen jullie iets bereiken.
Voor degene die de auto willen aanschaffen... maak een testrit en ervaar het zelf.

Persoonlijk heb ik veel gehad aan dit topic en het heeft mij de doorslag gegeven de auto niet aan te schaffen. Daar ben ik jullie heel dankbaar voor.
Ik hoop voor jullie (en Renault) dat dit probleem ooit opgelost wordt! Sterkte!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev