Advertenties


Focal ervaring

Gestart door bloky, 2 augustus 2016, 11:49:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimH

Citaat van: mark29 op  5 december 2020, 20:42:26
Voor een dikke versterker waar een subwoofer op aangesloten zit etc?
Beter dan audio kabel trekken naar de accu.
Van bijvoorbeeld sigarettenaansteker is veel te dun.

En waar moet je die kabel doorvoeren van het interieur naar de motorkap, hoe kan je dat het beste aanpakken?

mark

Achter het luchtfilterhuis zit een doorvoer in het schutbord.

TimH

De audio zit erin. Setup is als volgt:

2x Pioneer GM-A4704 (Op marktplaats op de kop getikt voor 80eu per stuk).
Focal RCX-690 in de hoedenplank.

De reden van de 2 versterkers was dat 1 niet genoeg vermogen leverde. Het geluid was goed maar zodra de volume regelaar boven de 24 kwam werd het onzuiver, dus hoppa weer marktplaats op nog een zelfde versterker (wel zo mooi) erbij gehaald koppelmoer op de hoedenplank en rammen maar. Ik zal morgen even wat foto's in de chat sturen van de hoedenplank ziet er nog al indrukwekkend uit met die 2 versterkers boven elkaar al zeg ik het zelf  8)

En last but zeker not least, Focal IFR165-2 + Focal TWU 1.5 voor.

De voorspeakers inbouwen hebben aardig wat voeten in de aarde gehad aangezien ik dacht dat 16cm wel zou passen (plug&play) zoals er staat op de doos, helaas kwam ik toen de originele speakers waren uitgeboord erachter dat 16cm nooit ging passen. Dus weer even gekeken in de handleiding blijkt het plug and play te zijn voor de Megane CC. . . Maar die 16cm speakers moesten en zouden erin komen, Dus van MDF mooi verhoogstukje gemaakt 3 gaten bij boren in de deur  8)7 en met de dremel een klein beetje uit de binnenkant van het deurpaneel gefreesd. En ja hoor het was een beetje gekloot maar ze zitten erin. En wat was het het waard! Niet normaal het geluid wat erin zit beuk je elke kleffe Sonos of Bose installatie er vanaf. Kom gerust een keer langs om te luisteren  :P

Echter wil ik wel iedereen waarschuwen dat het inbouwen van een aparte versterker dus dat de versterker van de radio wordt gebypassed neveneffect met zich meebrengt. Er zit namelijk zeer veel gebrom, geruis en geplof in het geluid bij het openslaan van de deuren of bij het gebruiken van de knoppen op de radio, Dit komt door alle vervuiling op het net. Hier is echter (gelukkig) wel een oplossing voor namelijk de Focal HILO.V3 dit zorgt ervoor dat 99% eruit wordt gefilterd dus dat was mooi verholpen. Maar dan komt het volgende omdat je geluidsniveau door de versterkers zo verhoogd wordt in de auto zorgt dit er ook voor dat bijvoorbeeld je navigatiestem enorm hard gaat klinken, dus als jij zometeen op de A6 rijdt en je moet er bij Almere af "OVER 500 METER AFSLAAN!" dan gooi je je stuur zeker wel om van de schrik zo hard als dat gaat. Ook een mooi voorbeeld is als je op de "Radio CD" knop klikt op je autoradio en er zit geen cd in de cd-speler hoor je normaal gesproken een zacht piepje. Nou ik kan je verzekeren dat dit piepje zo hard wordt dat je met de nagels in het dashboard zit, nou is dit natuurlijk wel op te lossen door een cd in de cd-speler te doen. Maar blijkbaar is er bij Renault dus niet nagedacht dat het misschien handig zou zijn om de systeem-geluiden te regelen. . . Dus mijn tip: Donder die originele autoradio eruit en zet er een aftermarket ding in nou is dat ook geen gegeven dat dat ding zo geweldig is  o-)

Maargoed dit waren mijn avonturen met het inbouwen van het geluid en het was het 100% waard, al helemaal als je die boze blikken van mensen ziet als je het geluid zo hard zet dat je het buiten de auto 300meter verderop nog kan horen.

Ik zal morgen wel is even wat mooie foto's van de installatie maken.

mark

de radio's in de megane 3 beginnen al aardig beginnen te verouderen.
Eruit met die troep, mooie android er in en gaan met die banaan.

Ik heb de android zelf zonder handleiding aan kunnen sluiten, dus met een handleiding zou eigenlijk iedereen die een beetje handig is het moeten kunnen.

De audio upgraden staat nog wel op m'n to do lijstje, maar heeft geen prio.
Heb voorlopig eerst andere dingen te doen.  !-!

TimH

Het heeft even geduurd maar hier zijn de beloofde foto's van de hoedenplank + aansluitingen:

https://ibb.co/R31XZpW
https://ibb.co/85X66zd
https://ibb.co/bgnPkgF
https://ibb.co/CMgjLSg

De voorspeakers is niks aan te zien aangezien ik deze gewoon weer achter de standaard deurpanelen heb ingebouwd.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev