Advertenties


Water in de kofferbak Estate

Gestart door gjcvro, 25 juni 2016, 12:57:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ik zou nooit silicone gebruiken. Je kan de lak dan niet meer herstellen. Er is speciale strijkbare naden kit te koop en die is met autolakken overspuitbaar. https://www.nonpaints.com/nl/3m-strijkkit-kwastbare-carrosseriekit-in-blik-grijs-1kg

remie

Bedankt voor de tip. Iemand nog enig idee hoe die bak er af te krijgen is?

remie

Nog steeds ben ik aan het klooien met de lekkages in mijn kofferbak.
Hij loopt inmiddels minder snel vol, de grootste lekkage zat aan de bestuurderszijde op de plek waar de gasveer gemonteerd zit in de auto. Daar is een klodder kit tussen gedaan en dat heeft het ergste opgelost.
Echter is het zo dat aan de bijrijderszijde in de uiterste hoekje/bakje van de bak nog water blijft komen.
Ik rijd nu al een tijdje zonder bekleding aan de bijrijderszijde en mijn enige aanwijzing is dat er soms druppeltjes onder het cirkelvormige gat onder het slot van de achterdeur komt. Voor de rest zie ik niets stromen als ik er de slang op zet. Maar als het een tijd lang heeft geregend dan staat er toch weer een behoorlijke plas in het hoekje/bakje van de kofferbak komt.


De lekkage moet volgens mij hoog zitten maar de sponning van de achterklep kan het niet meer zijn gezien ik daar alles al heb afgekit. Het raam boven het slot is droog rondom dus die lekt ook niet. Wat zie ik over het hoofd? Ik ben inmiddels al heel wat monteursbezoekjes verder en ik zou het doodzonde vinden om gaatjes in de kofferbak te boren om alleen het symptoom weg te nemen en niet de oorzaak.

Hieronder wat foto's:


Overzicht foto van de kofferbak met het gat waar druppels zitten omcirkeld



Foto van het het hoekje/bakje in de kofferbak waar ik het over heb. (Water naast het bakje komt omdat ik daar met mijn handen ben geweest)

mark29

Doe eens onder dat kleine ruitje keukenpapier plakken, zodat als daar vocht komt, het op het keukenpapier zal zakken.
Ik zou er niet gek van opkijken als dat ruitje er niet mooi in gekit is.
Die ruiten brengen ze aan in een cirkel kit, stel die cirkel sluit niet mooi, dan loopt er toch water binnen.
Verder zijn het ook vaak de randen van het dak, waar onder de lak kitranden zitten etc.
Als het zo moeilijk te vinden is, zou ik het zo eens proberen, onder verdachte plekken keukenpapier plakken, dan dan zie je gauw of er vocht is geweest aan het papier.
En de hemel bekleding desnoods compleet demonteren zou ook een beeld kunnen geven, misschien dat je witte sporen kan vinden.

remie

Hoi Mark,

Dankjewel voor jouw tips, die ga ik zeker uitvoeren.
Wat bedoel je met dakranden? De aanhechtingspunten van de dakdragers, of misschien bij het pano(d)ramadak?

Voor de rest zitten er geen vlekken in de hemel, zit er een waterdichte laag in de hemel waardoor het water er af loopt misschien?


mark29

Alle plaatdelen zijn oorspronkelijk aan elkaar gelast, over die lasnaad smeren ze kit, daarover heen spuiten ze de laklaag.
Kitten ze de lasnaad niet goed, dan kunnen daarin kleine gaatjes zitten, wat de laklaag ook niet afdicht, dit kwam wel vaker voor bij de randen van de daken.

mark29

Misschien zie je bovenop de hemel wel vlekken, en de onderkant(de zichtkant) geen vlekken, het kan maar zo.

De afvoeren van het panoramadak die moet je zeker controleren, kan goed dat die verstopt zijn.
Dat het water uit het dak niet goed weg loopt.

remie

Hoi Mark,

Laatste vraag:


Waar kan ik die pano(d)ramadak afvoeren vinden? Als ik langs de randen van het glas kijk zie ik niet zo 1,2,3 waar de afvoer zit.
En loopt de afvoer door de kofferbak heen? Waar zit die dan precies?

mark29

De voorste eindigen in de paravan, de achterste sorry kan ik zo niet meer herrinneren hoe die exact zaten,
als de bekleding weg is, zul je dit kunnen zien.

remie

#54
Inmiddels ben ik wat verder.
Als ik kort de sproeier (5 minuten) er op zet dan lekt er niets.
Maar als ik langer dan 10 minuten te sproeier op zet raakt de auto verzadigd en begint het druppen.
Als ik daarna de sproeier rechtstreeks op mijn rechter achterlicht zet begint het naar binnen te komen. Het water loopt dat via de achterkant van de sponning naar beneden en een deel over het ventilatierooster. Er zit een soort trechtervorm in het plaatwerk waardoor het in de de uiterste hoek van de bijrijderszijde in het bakje komt. Ga ik dan nog langer door loopt het via de kitrand van de reservewielkuip uiteindelijk ook andere vakjes in.

Bij de achterlichten heb ik al behoorlijk wat kit zitten op de doppen en daar kan het dus niet meer lekken. Het lijkt dus via de bevestiging naar binnen te komen.

Wat kan ik doen om dat achterlicht weer dicht te krijgen? Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe unit kopen of zijn er andere kwalen bekend met de achterlichten?

remie

Te vroeg een oordeel gemaakt, het zijn niet de lampen maar de ventilatieroosters in de achterbumper.
Weet iemand de juiste benaming voor deze roosters? Ik krijg ze helaas niet gevonden in Dialogys, alleen het carroserie deel waar het in moet klikken..


mark29

Rooster eruit halen, rubs kit eronder, rooster terug klikken.
Ja nieuwe roosters erin is beter tuurlijk.
Magazijn van de renault dealer kan je zo aan een onderdeelnummer helpen, en ze kosten denk ik ook niet veel.

remie

Ik heb ze gewoon besteld. 26,60 de stuk kan ik wel hebben.
We gaan het zien of mijn lekkage saga eindelijk een einde ziet.

Tot nu toe gefixt:

- Lekkage via gasveer voet
- Lekkage via dopje bovenin de sponning

To do:

- Lekkage ventilatieroosters links + rechts

Dan kan ik hopelijk weer de boel terug er in bouwen en dit allemaal loslaten.
Geef mij maar een motorstoring ipv een lekkage, jeetje wat een gedoe is dit.

remie

De ventilatieroosters zitten er in en het water stroomt niet meer in de hoeken naar binnen.
Helaas is het zo dat er nog steeds een lekkage in de kofferbak is (Wederom minder erg maar er is toch nog iets wat moet lekken)

Het lijkt uit de balk te komen in de bumper (Trekhaak is al reeds afgekit waar die naar binnen gaat en bij de kabeldoorvoer)

Hier komt het water terecht:



Foto vanaf het natte bakje kijkend naar de achterbumper/balk/rand van de bak:




Ik ga zo naar de bouwmarkt om de juiste torx schroevendraaier te halen en dan ga ik maar voor mijn huis de bumper demonteren. Na dat ding er al 10x (zonder overdrijven) afgehaald te hebben op de brug ben ik er van overtuigd dat dat ook gewoon op een parkeerplaats kan.

Iemand nog suggesties?

mark29

Ik kan me voorstellen dat je dat beu bent.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev