Advertenties


wisselend toerental stationair 1.6 1998

Gestart door Sindrab, 14 februari 2016, 17:33:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sindrab

Hallo,

Wij hebben al bijna een jaar het volgende probleem: de auto loopt niet goed stationair. Bij starten slaat hij vaak af/soms start hij goed. Na een klein stukje rijden gaat het elektronische storingslampje branden en slaat hij op hol bij stationair draaien. Soms alsof je iedere keer gas geeft alsof je meedoet met een race. Een andere keer slaat hij tijdens het rijden ineens af. Na een grote afstand 120 gereden te hebben slaat ie helemaal op hol.

Inmiddels hebben we het gaskleppenhuis en de stappenmotor vervangen. Een slang bij het gaskleppenhuis is vervangen. De bougie, de olie en de filter zijn vernieuwd. Alle stekkers zijn los geweest zonder merkbaar verschil.

Zou het misschien de lambdasonde kunnen zijn?? Morgen ga ik weer naar de garage om hem uit te laten lezen..

Alvast bedankt voor je reactie!

Sindrab

De auto is vanmorgen uitgelezen en gaf twee foutmeldingen aan: 4103 Spanningsverzorging schakelapparaat, opgeslagen foutcodes gewist. 3204 Gasklepstelmotor kortsluiting/onderbreking.

Toen ik zonet met de auto reed hoefde ik in zijn 2e en 3e versnelling geen gas te geven maar hij trok hem vanzelf vooruit.

Het elektrische storingslampje gaat aan en uit zonder regelmaat.

Misschien toch de sensor zelf??

JasperBreda

Kan inderdaad van alles zijn! Vaak een stom sensortje dat het niet goed meer doet, kan het hele systeem op hol laten slaan

ewoud k

(oude berichten woeden ook gelezen, en hebben mij in ieder eval wel geholpen, vandaar een reaktie:)

Controleer -of vervang, op de sloop kan dit geen duur onderdeel zijn- de gaspedaalsenor.

Als je de diverse onderdelen vervangen hebt en de motor "stilstaand" goed loopt, maar bij het rijden weer op hol slaat niet meteen in paniek raken:
het motormanagement heeft niet meteen door dat het probleem verholpen is. Een aantal keren starten (bij mij als ik het me goed herinner 5 keer) en de storingslamp gaat uit en de motor loopt weer als vroeger. Goed voor de volgende 300 000 km (op gas en benzine).
Mijn "nieuwe" gaspedaalsensor (25€) komt overigens uit een Kangoo 1.5 dci, dus ik denk dat de hier beschreven problemen voor de hele modellenreeks gelden....

Sterkte

RobScénic

Ewoud, een 98-er 1.6 heeft nog geen elektronisch gaspedaal. De bovengenoemde problemen werden vrijwel zeker veroorzaakt door een vacuumlek, meer specifiek verdenk ik het slangetje van de MAP sensor. Leuk dat je ervaringen probeert te delen, maar in dit geval compleet misplaatst. Bovengenoemd model heeft zeer specifieke problemen.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev