Advertenties


stotteren F7R bij warme motor

Gestart door 16valves, 1 januari 2016, 16:01:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

16valves

Weet niet of dit al eens vaker gevraagd is, maar heb bij m'n megane 2.0 16v (met F7R motor) last dat ie heel erg stottert vanaf 3750 toeren als 'ie warm is. Als de motor koud is geen enkel probleem, alleen als ie warm is stottert 'ie heel erg bovenin de toeren, en nu brand (sinds kort) ook het motorstoringslampje, iemand een idee wat dit kan zijn?

mark

Dat kan van alles zijn.

Zou de auto is laten uitlezen.  ;)
Anders blijft het ook maar gokken.

Christian de Vriend

is inderdaad moeilijk te zeggen,kan van alles zijn.

bdp sensor
nokkenas sensor
lambdasonde

je egr was er al van tussen toch?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

16valves

Bedankt voor de reactie  !-!
EGR is er compleet tussenuit, mede dankzij jou Christian :)
Vind het zelf een beetje vreemd dat 'ie alleen stottert als 'ie warm is en vanaf 3750 toeren, heb het benzinefilter uit voorzorg vervangen en een cleaner voor de injectoren gebruikt (door de benzine) maar dit heeft niets geholpen.
Zal morgen de bougies er eens uitdraaien om te kijken welke kleur die zijn, en de sensoren eens nalopen en anders maar een keer uit laten lezen idd. Hoopte alleen dat het jullie misschien zo wel bekend voorkwam, of dat het een bekend punt zou zijn...

Christian de Vriend

ik gok sensor,begin al te neigen naar de lambdasonde

als ik me niet vergis,werkt de lambda half of niet als het blok koud is,op je th staat huis zit een
temp sensor direct verbonden met de ecu,is het blok op temp,schakeld die over naar een normale
instelling/mapping als het ware.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

16valves

Ok, bedankt voor het meedenken  !-!
Ga er morgen eerst zelf eens naar kijken en anders maar laten uitlezen...

Jacques

#6
Christian heeft denk ik gelijk. Temp sensor kun je zelf met multimeter checken:
Koelwater naar ECU Megane. De sensor met 2 draden Onderste op thermostaathuis.
0 graden
20 graden 3060 - 4045 Ohm
40 graden 1315 - 1600 Ohm
80 graden 300 - 370 Ohm
90 graden 210 - 270 Ohm


Lambdasonde kun je van NGK kopen bij auto-onderdelenhandel (Brezan etc.). Is veel goedkoper dan renault en ook goed.

fitz

Lambdasonde moet al werken bij een kvs temperatuur van een graad of 30/40 (of soms zelfs lager), afhankelijk van het motortype.

Jacques

Ik heb dezelfde storing gehad met mijn blok en de lambdasonde en temperatuursensor waren defect. Bij een defecte lambdasonde loopt je blok alsof er een wilde nokkenas in zit, alleen dan zonder bijbehorend resultaat. Wat ik al aangaf de temp sensor kun je zelf doormeten.

Christian de Vriend

de lambda zal wel werken,alleen negeert de ecu bepaalde waardes ivm warmloop,omdat blok
koud is,zal er (iets) meer benzine ingespoten worden.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

16valves

Bedankt voor alle reacties. Heb vanmorgen nog eens een stukje gereden; stationair en tot 3750 toeren is er geen enkel probleem, en als de motor koud is stottert 'wel een beetje rond 4500 toeren (maar daar kom je normaal ook niet met een koude motor)
Motorstoringslampje was vanmorgen ook gewoon uit, en ging ook niet aan tijdens het rijden dus vraag me af of uitlezen nu dan nog zin heeft? Zal de sensors en stekkers eens nalopen.

Christian de Vriend

Als mn 16v koud is,kom ik sowieso niet boven de 3000 toeren,als ik te vroeg op het gas ga,houdt die
ook in,liefst laat ik het blok paar min
draaien na start,als mn oliedruk meter tussen 1e en 2e streepje staat,is de olie op besrijfs temp.
maar binnenkort wil ik de meters installeren (aparte temp en druk)

een manegment lampje heb ik ook gehad,en die ging branden na een sprintje getrokken te hebben
en ging ook van zelf weer uit,ik had ik niet meer nadat de motorkabelboom vervangen was.

dus kan (als mee zit) ook een connector zijn,maar ergens betwijfel ik het,omdat je het enkel
hebt met warme motor.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

16valves

Even een update;
Heb de bougies vervangen, en deze waren vrij wit van kleur. Toen alle stekkertjes losgehad en schoongemaakt maar dat hielp allemaal niet echt. Enigste waar de motor op reageerde was de nokkenas sensor, als ik daar wat aan zat te klooien ging het motormanagement lampje branden en liep 'ie beroerd. Dus nokkenas sensor eruit gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd. Nu loopt de auto netjes (koud en warm) alleen gaat het motormanagment lampje branden als ik hem goed doortrek 6000-6500 toeren (de auto was goed warm ;)) laat ik hem dan een poosje rustig draaien gaat het lampje weer uit en loopt de auto gewoon goed, tot ongeveer 6000 toeren. Heeft dat dan ook met de nokkenas sensor te maken?
stotteren vanaf 3750 toeren is helemaal weg, en loopt netjes tot ongeveer 5500-6000 toeren...

Christian de Vriend

hmm apart,witte bougies is dacht ik dat het blok te arm loopt.

nokkenas sensor geeft aan de ecu door in welke stand de nokkenassen staan.

waarom dat dit naar voren kwam met warme motor?of het zo is weet ik niet,maar het staat me bij dat
de ecu op een soort instelling draait bij koude motor,en dan geleidelijk overgaat naar normale
functie met alle sensoren.
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

16valves

Bedankt voor het meedenken Christian  !-!
En dacht zelf ook dat witte bougies betekent te weinig benzine. Nokkenas sensor een keer schoonmaken heeft wel echt geholpen, alleen bovenin (boven de 550 RPM) de toeren is het net of de toeren begrenzer erin komt.
Vraag me af of het zin heeft om de nokkenas sensor te vervangen, en of de benzinepomp z'n max. capaciteit wel haalt?
Heb wel gezien dat je zelf een externe brandstof regelaar hebt geplaatst bij je megane, maar vraag me eigenlijk af wat dat precies doet?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev