Advertenties


achteras vervangen bij kapotte torsiestang?

Gestart door korte, 18 augustus 2015, 19:39:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

korte

Ja dat zou kunnen maar daar heb ik helemaal geen tijd voor de komende weken en we willen toch de megane wel weer snel kunnen gebruiken, de 156 als daily is geen optie. Qua tijd zit ik muurvast en heb ik er te weinig van om zelf op de sloop te gaan hobbyen.


Willem

Je kunt dan het beste eens bellen of ze de torsiestaven ook los aan je verkopen. Dan kunnen ze gewoon opgestuurd worden.

korte

Heb het ook ff geplaatst op onderdelenlijn eens kijken of er iemand reageert. Anders inderdaad eens naar de sloop bellen.

mark

Als je hier in nederland niks kan vinden, moet ff naar dat bedrijf in polen mailen. Ik had mijn achteras in een paar dagen thuis  ;)

Jacques

Ik zou gewoon een complete achteras eronderuit halen. Zelfs op de sloop ben je dan zo klaar. 4 moeren (moerensplijter) 2 handkabels en 2 remleidingen. Montage zou ik op een brug doen met gebruik van assteunen. In ieder geval bij Weteringbrugautos staan er nog genoeg megane's (zelfs een cabrio)

korte

Ik heb nu 2 aanbiedingen binnen voor €150.-

Iemand een idee wat het wisselen van zo'n as op z'n max gaat duren qua tijd?

mark

Alleen torsiestaven of een complete as?
Want voor 150 euro heb je ook een complete kale sloopas.  ;)

korte

Complete achteras incl remtrommels etc.

Maar dan weet ik nog niet hoeveel werk erin gaat zitten... Wil de kosten beperkt houden anders gaat ie eruit

Willem

Haal je uit de sloopas de torsiestaven als dat lukt. Dat scheelt in arbeidsuren.

korte

Dat is inderdaad een optie, maar waaraan moet ik dan denken? Uurtje om ze eruit te halen bij mijn eigen as, half uurtje uit de as van de sloop en een uurtje om ze er bij mijn as in te zetten? Zeg als het tegenzit 4 uur en als het mee zit een uurtje of 2,5-3...?

Of moet dat sneller kunnen  :)

Willem

T zou in een 1,5 a 2 uur wel moeten kunnen eigenlijk. Hangt ervan af of de torsiestaven vast zitten of niet.

korte

Mooi  !-! Dan zal ik dat maandag eens bespreken, als hij ermee akkoord gaat om het zo te maken dan kan ik die as gaan halen.

mark

#42
Bij een classic loopt de dorpel wat langer door, net als bij de hatch en break.  Dus zul je de 4 moeren waar de torsieas mee vast zit er uit moeten draaien, en de as een stukje laten zakken om de staven er uit te trekken.  ;)  bij het verlagen is het laatste stukje dorpel wat bijbuigen voldoende, maar jij moet de hele staven er uit trekken  ;) de auto zal daarna wel uitgelijnd moeten worden. (Belangerijk dat je wel een fatsoenlijk adres vind die weten hoe je zo'n torsie as er recht onder zet  ;) )  de torsiestaven hebben M10x1.5 schroefdraad. ( dat is standaard M10 schroefdraad)

korte

#43
Tja, of het een fatsoenlijk adres is... Ik denk het wel maar geen specialist of zo. Daar ben ik ook niet zo in thuis, de Alfa breng ik zonder twijfel naar een specialist ongeacht waar ik in NL zou staan weet ik deze wel te vinden, helaas heb ik dat met Renault niet. Dealer vind ik te duur, daar kom ik nooit alleen al vanwege het uurloon.
Als je een specialist weet in de buurt van Tilburg dan is dat altijd welkom.

Maar er recht onderzetten? Dat zal toch wel lukken? Neem aan dat de as er maar op 1 manier in past?

mark

Nee deze kan wat schuiven. bij het uitlijnen moet de achterkant op worden gekrikt (niet onder de as uiteraard), met de uitlijn sensoren aan het wiel. Dan de moeren van de as iets los draaien zodat de as wat kan schuiven. Dan verkoop je de as een paar tikken met de moker totdat de as er 100% recht onder zit. Dan de 4 moeren weer vast zetten.

Dan een rondje rijden en vervolgens nog een keer uitlijnen om de voorkant uit te lijnen. (En een dubbel check voor de achteras)  dit alles bij elkaar was ik een uurtje bezig met het uitlijnen.  ;)

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev