Advertenties


Melding electrische storing in display

Gestart door MarcN, 19 maart 2015, 14:52:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcN

Gisteren leek het erop dat mijn accu leeg was. Startkabels eraan en uiteindelijk ging mijn display weer branden, waarna ik kon starten. Helaas kreeg ik direct de melding electrische storing in het display en op het dashboard brandde alle lampjes, ruitenwissers bleven op en neer gaan en de verlichting bleef branden.

Als ik ga zoeken op deze melding dan kom ik vooral uit op een vochtprobleem in de zekeringen onder de motorkap.
Het vreemde is echter dat de auto totaal niet vochtig geweest is. Niet gewassen en volgens mij heeft het ook niet geregend.

Het enige wat ik aan de auto veranderd heb zijn de achterremschijven + remblokken vervangen en daarnaast ben ik met de mistlichten en koplampen bezig geweest.
Alles werkte toen naar behoren, maar hierna is er tijdens een kort testritje een koplamp uit elkaar geklapt.

De volgende dag weer de bumper eraf gehaald, glasscherven uit de koplamp verwijderd, nieuwe koplamp erin, getest en alles weer terug gemonteerd.
De lampen deden het weer allemaal tijdens het testen en de auto startte ook nog normaal. Een uurtje later wilde ik weer gaan rijden en kreeg ik helaas de storing.

Kan deze kapotte lamp toch de oorzaak zijn van de electrische storing? Het vreemde is namelijk dat de koplampen na vervangen gewoon werken. Intern zijn er ook geen zekeringen kapot.
De achterremmen kunnen sowieso niets met deze storing te maken hebben lijkt me. Is dit gewoon toeval en pech hebben?

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen? Alle connectors en zekeringen onder de motorkap nalopen?

Rogier

Ik denk dat wanneer je de auto uit laat lezen door een Renault dealer dat je probleem sneller is gevonden dan wanneer wij moeten gaan gissen.

Felix

Ik had met het aansluiten van de accu dat er ook een lampje de geest gaf. Op dat moment bleven ook mijn koplampen branden zonder dat de auto uberhaupt 'aan' stond.

Toen de motor gestart en alles was weer normaal. Misschien helpt het als je je accu aan de druppellader hangt (nu geloof ik te koop bij Lidl) en hem op die manier start? Dwz dat de auto in de tussentijd weer even spanningsloos i. Je weet het nooit met een Megane  :P

Waarom was je accu in eerste instantie leeg?

MarcN

@Rogier Bedankt voor je reactie, maar het doel van dit forum is toch om problemen op te lossen en niet om iemand naar de dealer te verwijzen? :q

@Felix Dat was inderdaad ook mijn gedachte dat de boordcomputer misschien toch even in de war was door die lamp, het vreemde is dat hij na het vervangen van de defecte lamp wel gewoon gelopen had. De accu had ik inderdaad al aan de druppellader gehangen maar bleek niet echt leeg te zijn. Ook was de auto al een hele nacht spanningsloos geweest dus mijn gevoel was dat ik het toch in de zekeringen moest gaan zoeken.

Connectors op UPC loskoppelen:


UPC eruit gehaald en alles zag er op het oog goed uit (intern geen vocht of oxidatie). Voor de zekerheid toch nog alles doorgemeten:


Deze grote jongens ook nog even gecontroleerd, maar bleken ook nog in orde:


Nu had ik inmiddels alle zekeringen doorgemeten, op deze twee na:


Zou deze defecte 30A zekering de boosdoener van dit alles zijn? Morgen dus even naar de dealer om een paar nieuwe zekeringen te halen.
Hopelijk komt er dan weer een beetje leven in mijn Mégane! :)

mark29

Zat die op de accupool?
Kan wel eens die zijn die naar startmotor zijn.
Vaak als je wil starten, en de startmotor doet niets, valt ook alles weg.
Doe eens alles dichtbouwen, verbind die zekering eens door, met een ijzerdraadje.
Kijk of ie dan wel start.
Kan zijn namelijk dat jouw startmotor kapot is, en daarom die zekering geklapt is.
Kan ook zijn dat jouw startmotor nog wel werkt, maar teveel inwendige weerstand heeft, en daarom de zekering klapt.
Ff goed verder zoeken voor je onnodig dingen vervangt, ja die zekering moet je zowiezo hebben.

MarcN

De rode/roze 30A zekeringen zitten inderdaad in het blokje op de pluspool.

Ik heb hier sinds aankoop van mijn Mégane geen beschermkapje op gehad, dus de zekeringen zijn aardig verweerd.
Een tijdje terug had ik een accukapje bij de dealer gehaald maar deze zit er pas een paar maanden op. Het lijkt erop dat de zekering niet eens gesmolten is, maar gewoon afgebroken door oxidatie.

De automaterialenzaak in de buurt van mijn werk had dit soort midi zekeringen helaas niet liggen, alleen een ander soort midi blokje van 30A. Zou opzich wel passen als noodoplossing maar ik ga straks toch nog even langs de dealer om te kijken of ze de MTA midival-30A op voorraad hebben liggen. Het is zover ik kan zien geen specifiek Renault onderdeel dus ik zou het anders ook nog bij een Fiat of Alfa garage kunnen proberen.

Zekering doorverbinden doe ik liever niet in verband met gevoelige electronica. Ik haal gewoon een aantal reserve zekeringen en als hij klapt moet ik helaas verder gaan zoeken naar de oorzaak hiervan. Wel echt pech hebben dit. Het ene slijtage probleem opgelost (remmen) en voordat ik ze fatsoenlijk heb kunnen testen verschijnt het volgende probleem weer. Maar we houden de moed erin :grin:

mark29

die hebben ze gewoon liggen bij de renault dealer hoor.

Da Likita

Zijn inderdaad altijd op voorraad. Gebeurt vaker dat deze breken, vooral een keer met een accu wissel kan het eens gebeuren.
Kijk ook even goed naar de behuizing waar de zekering op zit. Die scheurt heel soms aan de onderzijde waardoor er druk op de zekering zelf komt te staan

MarcN

Vanmiddag langs de Renault dealer in Den Bosch geweest. Ze hadden er nog eentje liggen. Gezien de prijs was ik sowieso niet van plan om nog reserve zekeringen te kopen.
Ik vind €5,72 (incl. BTW) voor een simpele midi zekering veel teveel, maarja ik heb hem toch maar meegenomen omdat ik na een lange werkdag nog even met mijn auto aan de slag wilde gaan.

Gelukkig bleek deze simpele zekering wel de oplossing !-! Dus als je het op die manier bekijkt heb ik voor €5,72 weer een rijdende auto. Had natuurlijk ook heel anders kunnen uitpakken qua kosten als er meer defect was ;)

Het Renault onderdeelnummer van deze MTA midival-30A zekering is 8200177921.







mark29

Door wie was je geholpen? Ik werk daar namelijk...
En zo en nu dan zit ik tijdelijk in oss, als er zieken zijn of te druk is enz.

mark29

Owja goed dat het opgelost is inderdaad.
Ja die prijs, jammer. maar ook niet heel gek toch.

MarcN

Ok dat wist ik niet! Het lijkt me niet gepast om namen van medewerkers openbaar te gaan posten. Ik zal dit even via een privé bericht doen.
Ik woon in Oss dus daar ben ik de vorige keer naar de dealer geweest, maar deze keer lag Den Bosch wat beter op de route.

En tja over de prijs. Als je regelmatig met electronica klust dan voel je je er toch niet helemaal lekker bij :P Ik denk namelijk dat ik een vergelijkbare zekering bij een andere leverancier voor nog geen euro gehad zou hebben. Was dan waarschijnlijk wel een ander kleurtje geweest.

Ach hij doet het gelukkig weer en dat is het belangrijkst Y

mark29

een elektronika zaak koopt dat dan groot in denk ik.
bij een dealer word de voorraad maar met 1 of 2 stuks aangevuld dan.
ik denk dat het zo iets is.

appie

Zijn idd wel goedkoper te krijgen maar dan moet je er wel meer dan een bestellen . En wat moet je met 20 zekeringen in de schuur als je er maar een nodig hebt .http://www.tme.eu/de/details/midival-30a/fahrzeugsicherungen-sonstige/mta/midival-30a/ zie link .

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev