Advertenties


Jungleman's Cabriolet

Gestart door Jungleman, 18 mei 2014, 12:23:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jungleman

zoals bekend  heb ik recent een Renault Mégane 2 liter cabriolet gekocht. vrijwel meteen bij aankoop bleek dat er wat aan de auto mankeerde:
- de electrische kap werkte niet (dat is zo ongeveer standaard bij cabriolets, na verloop van jaren), maar is wel met de hand te bedienen.
- er was een onduidelijk verhaal over een cylinder. op mijn vraag of het een cylinder in de motor of een cylinder in de kapbediening betrof, werd onduidelijk geantwoord. navraag bij de Renault dealer waar ik in mijn Renault-tijd kwam, in 's Graveland wees uit dat de nokkenas versleten is. in het kort komt het erop neer dat er een nieuwe kop op moet. nou is dat op zich niet zo'n vreselijke klus (ik heb bij mijn andere hobby, Saabs, wel complete motoren uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet). punt is alleen: ik heb geen lokatie waar ik 'm kan stallen en de kop kan demonteren om hem te laten reviseren. van een mede-forummer heb ik een adres in Utrecht gekregen waar ik een keer naartoe zou willen om te kijken of het inderdaad is wat er gezegd wordt dat het is. voor degenen onder jullie die kennis hebben van Renault-motoren: het gaat hier om een 2 liter 8-klepper. stationair loopt-ie beroerd, en net na de koude start varieert het toerental tussen de 500 en 1250 (stappenmotor?).

volgens de verkoper is het een zwarte Mégane Cabriolet, maar je hebt zwart en zwart. voor een leek is het inderdaad zwart, voor een 'iets minder-leek' is het zwartmetallic. zelf zou ik er de benaming 'Java-black' of 'Jet-black' aan willen geven. dat is een Saab-kleur. van veraf is dat zwart, maar kom je dichterbij, dan zit er een vleug van bruin in.

zo ging het transport, gisteren:


vanochtend achter mijn huis de auto eerst maar eens gewassen:



(raampje rechtsachter doet het niet. motortje draait wel, maar het raampje doet (gelukkig) niets, en blijft dus 'dicht'.

video-opname van de motor bij stationair toerental:
https://www.facebook.com/photo.php?v=462618380549882&set=vb.100004051716899&type=3
het klinkt een beetje als een ouwe koffiemolen, alsof de motor op 3 poten loopt. vraag is dus eigenlijk ook: zitten de bougiekabels wel goed? de bougiekabels zijn volgens mij overigens niet echt goed geïsoleerd, er steekt een stukje metaal boven het afdekrubber van de bougie uit, en als je dat vastpakt....geen pretje.



de kap is zoals gezegd wel electrisch, maar is met de hand te openen (touwtje trekken, aandrijving eruit draaien, klep openen en hoppa, weg is het dak). vloeistof staat zwaar onder het minimum, wegens een lekke hydraulische leiding, maar dat heeft geen prioriteit.

die strips op de hoeken van de auto gaan er (uiteraard) nog van af.

en o ja: dit is wat er uit de uitlaat komt:


staat dus behoorlijk te rijk afgesteld, als ik het zo mag zeggen.

Jungleman

vandaag de rest van de dag het dakje open gelaten, zodat de Mégane even goed kon uitwaaien:

vanuit mijn achtertuin ziet het er dan zo uit:



toen ik net weer even over het hek klom om het dakje dicht te doen ontdekte ik dit:



de vloeistof die er ligt is wat vettig en na wat speurwerk kwam ik er achter dat het hier vandaan komt:



ik 'vrees' dat het een langlopend projectje gaat worden: motor aanpakken en koelradiateur vervangen. wat me wel opviel is dat de vloeistof die uit de radiateur komt, resp. op de straat ligt, wat vettig is.  dat verbaast me enigszins, aangezien ik die soort koelvloeistof niet eerder ben tegengekomen.

l-

Jungleman

vanmiddag de Mégane naar het parkeerterreintje bij mij in de straat gereden en net de bougies gecheckt. wat me direkt al opviel: bougies 3 en 4 (vanaf de distributie gerekend) kon ik met de hand losdraaien.
de foto's:

Cylinder 1:



Cylinder 2:



3


Cylinder nummer 4 is wel erg zwart:



na vastdraaien van de 4 bougies de motor gestart en dat klonk een stuk gezonder, maar na korte tijd begint-ie stationair 'zagend' te lopen met toeren tussen 500 en 1250. google leverde me het volgende antwoord: stappenmotor/gasklephuis reinigen. (hoe? met remmenreiniger? en waar zit dat ding ongeveer?). bovendien denk ik dat een goeie onderhoudsbeurt geen kwaad kan, gezien de kleuren van de bougies.

start en stationair:
net na de start loopt-ie best goed, maar na een tijdje (ongeveer 15 seconden) begint de motor zagend stationair te lopen met toeren tussen 500 en 1250:
https://www.facebook.com/photo.php?v=463288140482906&set=vb.100004051716899&type=3&theater

Jungleman

net nog even de bougiekabels bekeken en gecorrigeerd:



daarna op zoek gegaan naar de stappenmotor, want die verdenk ik van vuiligheid/defect, aangezien het stationair toerental behoorlijk varieert. en daar kwam ik dit kabeltje (onderin de foto) tegen:



het lijkt me dat het wel aangesloten moet zijn. meest logische plek is de 'nokkenas-sensor' aan het eind van de kleppendeksel/nokkenas:



het kabeltje loopt een kabelboom in die naar de ECU gaat. iemand enig idee wat dit piefje doet?

het begint er een beetje op te lijken dat het motorisch nog wel meevalt (als is bougie nummer 4 veel zwarter dan de rest, dus 'verdacht', de bougies zijn overigens geen van alle nat), en dat de garage hier&daar wat heeft losgehaald om maar werk te hebben, of zo...

Jungleman

#4
vandaag weer een mogelijke oorzaak weggestreept in mijn zoektocht naar de uiteindelijke oorzaak van het zagend stationair lopen van de 2 liter motor.

vanmiddag gedaan: bougies vervangen

wat kwam er uit: NGK BP6E
wat ging er in: NGK BPR5ES
op basis van het kenteken kwam de automaterialenboer op de BPR5ES uit.
vraag is: waren de bougies die er uit kwamen de verkeerde?

bougies gewisseld en de stekker op de nokkenassensor geplugd en...:
http://s683.photobucket.com/user/9kGriffin/media/CAM00066_zpsb9c8138f.mp4.html

het blok zaagt een stuk minder! het is bij lange na geen Saab 2 liter 16-klepsblok (gebruik ik maar even als referentie), maar het is een stuk in de goeie richting. in mijn herinnering lopen (de oudere) motoren van Renault stationair altijd wat rauw. ook de toerenteller blijft aardig rond de 750tpm hangen. of dat afdoende is voor de emissie, zal moeten blijken bij de APK. die haalt-ie sowieso niet, vanwege de lekke uitlaat, die behoorlijk pruttelt, dus die is niet 'alleen maar' lek op een overgangetje.

Jungleman

project is beëindigd, auto is afgevoerd naar een demontagebedrijf. voor wie onderdelen voor een Cabrio nodig heeft:

de auto staat bij Van der Ven Auto's in Roosendaal.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev