Advertenties


Tikkend geluid als ik de auto op contact zet!

Gestart door rianne80, 7 mei 2014, 14:49:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rianne80

Weer een nieuw 'probleem', en een rare ook dit keer, nog nooit eerder meegemaakt!

als ik mn auto op contact zet, dus niet start maar alleen op contact, hoor ik een aantal tikken links voor onder het dashbord vandaan komen? na een aantal seconden houd dit weer op, soms herhaalt het zich nog een keer, daarna kan ik wel gewoon starten en rijden, ook, en dit vind ik echt heel vreemd, hoor ik twee bonken als ik de auto deur dichtgooi !  :?  zowel bij de linker als rechter autodeur, als ik hem dichtgooi hoor in links voor onder het dashbord twee klappen....heeeel vreemd! wat kan dit zijn???

alvast bedankt!!


BadEend


musje83

Je hebt wel een beetje een afdankertje gekocht.. Kwam dit allemaal niet naar voren bij de proefrit?

Dat tikken is inderdaad de recirculatieklep. Je zult het dan ook horen als je je luchtcirculatie aanzet door bij de draaiknop het knopje met het circulatie in te drukken (soort recycle logo) en de blower op 3-4 te zetten.

Dat van die klappen in het dashboard heb ik nog nooit gehoord, lijkt dat geluid op die tikken van de luchtcirculatie?

BadEend

#3
Dat klappen in het dashboard is ook de recirculatieklep, die zit links onder in het dashboard.
Er zijn 2 mogelijkheden om dat te verhelpen, de recirculatieklep repareren of loskoppelen.
Laatstgenoemde is de meest gekozen oplossing.


wickydude

Dat klapperen had mijn oude megane ook. Is inderdaad de recirculatieklep, of eigenlijk het armpje van die klep waarmee hij aan de stelmotor vast zit.
Het klapperen komt door het drukverschil tussen binnen en buiten op het moment dat je de deur dicht gooit.
Standaard zou hij in de lucht-van-buiten stand moeten vallen.
Om het te repareren moet er best veel uit elkaar, kreeg toen geloof ik een prijsopgaaf van een paar honderd euro (2005).
Ik heb er niks aan gedaan, heb er ruim vijf jaar mee gereden 170k km.
Het enige is dat ie niet meer op recirculatie kon, maar dat deed en doe ik toch nooit.

Alessio

Als je een beetje handig bent,kan je het zelf oplossen ook.
Je haalt de kapjes onder de linker ruitenwisser(kliksysteem) los,dan zie je een zwart kapje daaronder zitten(4vijsjes) dan zie je de regelaar zitten van de circulatieklep.

Je zet deze op de stand,dat hij lucht van buiten neemt(onderste stand),dan volg je de kabels en trek je de stekker uit van het motortje.

Geen getik meer,geen kosten,je kan nog lucht van buiten nemen maar niet meer van binnenuit.

Klopt het ook dat je op 1stand getik hoort en op de andere stand gebonk hoort?


RobScénic

En dan zet je de klep vast, dan is dat klapperen met het dichtgooien van de deur ook voorbij.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

rianne80

Citaat van: musje83 op  7 mei 2014, 16:20:45
Je hebt wel een beetje een afdankertje gekocht.. Kwam dit allemaal niet naar voren bij de proefrit?

Dat tikken is inderdaad de recirculatieklep. Je zult het dan ook horen als je je luchtcirculatie aanzet door bij de draaiknop het knopje met het circulatie in te drukken (soort recycle logo) en de blower op 3-4 te zetten.

Dat van die klappen in het dashboard heb ik nog nooit gehoord, lijkt dat geluid op die tikken van de luchtcirculatie?

Een afdankertje?  omdat de aandrijfassen vervangen moeten worden en ik getik heb van de recirculatieklep?
hmzzzz heb wel eens veel ergere autos gekocht, dit valt te verhelpen toch??
Dat van de aandrijfassen had ik met de test rit ind gehoord, maar valt wel te vervangen dus dat wist ik, wilde alleen graag jullie ervaring, dat van de klep had ik niet gehoord want dit doet hij niet altijd...

rianne80

Citaat van: Alessio op  7 mei 2014, 20:35:52
Als je een beetje handig bent,kan je het zelf oplossen ook.
Je haalt de kapjes onder de linker ruitenwisser(kliksysteem) los,dan zie je een zwart kapje daaronder zitten(4vijsjes) dan zie je de regelaar zitten van de circulatieklep.

Je zet deze op de stand,dat hij lucht van buiten neemt(onderste stand),dan volg je de kabels en trek je de stekker uit van het motortje.

Geen getik meer,geen kosten,je kan nog lucht van buiten nemen maar niet meer van binnenuit.

Klopt het ook dat je op 1stand getik hoort en op de andere stand gebonk hoort?

Dankje! hier kunnen we wel wat mee, ik weet niet of de ene stand getik is en de andere gebonk, ik zal dit vanavond even testen:-)
het klopt wel dat ik het soms ook hoor als ik hem van de ene stand op de andere zet...als ik het dus goed begrijp kan ik hem het beste op de stand zetten met dat pijltje? niet op de circulatiestand?


rianne80

 !-! !-!

Citaat van: RobScénic op  8 mei 2014, 06:38:17
En dan zet je de klep vast, dan is dat klapperen met het dichtgooien van de deur ook voorbij.

Alessio

Citaat van: rianne80 op  8 mei 2014, 16:36:17
Dankje! hier kunnen we wel wat mee, ik weet niet of de ene stand getik is en de andere gebonk, ik zal dit vanavond even testen:-)
het klopt wel dat ik het soms ook hoor als ik hem van de ene stand op de andere zet...als ik het dus goed begrijp kan ik hem het beste op de stand zetten met dat pijltje? niet op de circulatiestand?

Eerst had ik dat gebonk ook niet dus is mogelijk dat je het ook niet hebt,kwam er pas door bij mij na paar dagen.
Van binnenuit moet je er niet op letten,zodra de stekker uit is kan hij toch niets meer doen en blijft hij zitten in de onderste stand(buitenlucht),ook al zit je binnenin als een gek op die knop te drukken hij blijft beneden staan.

RobScénic

Nee, de stand met het pijltje is de recirculatiestand. Je kunt hem het beste op verversingsstand zetten, dus verse lucht van buiten pakken. Als je hem op recirculeren zet, ontwasemen je ruiten veel slechter.
Renault Scénic 2.0 16v Sportway Aut. 2002 SOLD!!

Renault Mégane Cabriolet 1.6 16v Sport 1999 SOLD!!

>>Renault Grand Scénic 2.0 16v Tech Road Aut. 2006<<

>>Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6 16v Privilege Luxe 2004<<

Alessio

Mijn garagist zei me dat het van binnen en buiten was? Ook ik dacht dat het tecirculatiestand was/is maar hij overtuigde mij ervan dat het dat was.
Maar de werking van het demonteren blijft hetzelfde hoor,of het nu dat is of wat ik zeg :)

H.Treur

Bedankt voor dit topic!

Vanochtend bij het starten hoorde ik het opeens ook.
ik kon het niet plaatsen: Stuurbekrachtiging? Rembekrachtiging?Ruitewissermotortje los?
Vervelend, want over 5 dagen gaat ie voor de APK.

Uiteindelijk drie woordjes intikken in de zoekbalk op dit forum en dankzij dit topic was mijn probleem in 5 minuten gedetermineerd en verholpen!
1997-98: een paar geweldige Alpenreizen gemaakt in de Megane Cabriolet van een vriend. En sinds 2014 zijn we zelf in het rijke bezit van een '98 Cabriolet.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev