Advertenties


Yorick zijn gele Mégane 1 Phase1

Gestart door Yorick, 24 maart 2014, 23:30:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yorick

Nu het voor forumleden ook mogelijk is om een projectpagina te openen, maak ik daar maar gebruik van.
Ik heb de auto al bijna een jaar, maar ga nu met wat foto's en het verhaal erbij het even chronologisch up-to-date maken zodat ik dan verder kan.

In maart 2013 ging de Polo kapot die ik met mijn broer had gekocht, mijn broer hoefde geen auto want ging bijna het huis uit en zou er weinig in gaan rijden.. Ik was nog niet echt bekend met de Renault Megane totdat m'n schoonpa ineens met deze gele auto kwam. Of dat niet wat voor me was. Ik vond het wel wat, en moest er 500 euro voor betalen. Dan zat er nog geen nieuwe APK op. Dit gevraagd aan de verkoper, en toen viel het lijstje hem ineens toch wel wat tegen wat er nog moest gebeuren. Hij wilde het zelf doen, maar had er geen tijd meer voor en wilde de auto toen wel kwijt. Ik mocht hem voor 300 wel op komen halen, maar hij reageerde niet en deed er niets meer aan.. Op een zaterdag reageerde hij toch en toen heb ik de auto uiteindelijk voor 220 euro opgehaald!

Opgehaald op 18 maart:






Afijn, er moest nog wel een nieuwe APK op. Er zat nog een maand APK op en met mijn monteurmaat gekeken wat er allemaal aan moest gebeuren. De lijst van de vorige eigenaar klopte aardig, en er is een nieuwe APK op gekomen eind april (zonder foto's):
- Beide veren voor vervangen
- Uitlaat maken
- Aandrijfas
- Remschijven
- Achteruitrijlicht schakelaar vervangen
- Aantal leidingen
- Ruitenwissers
- Accu
Ik weet het allemaal ook niet meer. Mijn monteurmaat was iig voor 600 euro klaar! Vriendenprijsje, zoals hij altijd doet :) Held.

Na lekker rondrijden zonder problemen de eerste dingen gedaan aan mijn Mégane:
Juni 2013: Pedalensetje (ga ik nog weer veranderen, dit is niet echt kwaliteit (tips? :)), matten erin en roosters gespoten. En mooi vaantje uiteraard ;)


Julie 2013: Kentekenplaten vervangen (waarom nou geen luxe gedaan..  :neen:) en mistlampen erin! Heb alleen geen aansluiting  :cry:


Ondertussen kreeg ik wat geknooi met het starten van mijn auto, uiteindelijk bleek dat de startmotor en de dynamo aan vervanging toe waren. Dat laten vervangen, 2e hands onderdelen. Hopen dat het goed blijft.

Midden juli ongelukje gehad, zat kats niet op te letten na een drukke werkdag..
Afijn, knipperlicht, lamp, grill vervangen en het voorscherm wat verbogen, en het kon weer. Wel balen zeg! Kras in mn bumper.. (Kom ik nog op terug)
Dit dus hersteld en een Laguna lip eronder gezet!  !-!


Toen een tijdje rustig gedaan (vakantie geweest etc) en in november besloten om donkere Lexus achterlichten erop te zetten!


Even later in december zat ik te kijken naar Angel eyes koplampen, en ik wilde al langere tijd iets aan die blanke plekken op mn motorkap doen.. Ik wist alleen niet wat. Via de forumleden hier wat gepraat over plastidip, en toen kwam Josje (van hier) met een leuk aanbod. Naar hem toegegaan en het volgende gedaan:
Gecleande motorkap erop
Morette koplampen gemonteerd (vind het erg uniek en gaaf, niet?  :))
Smoke knipperlichten erbij op
Zijknipperlichten vervangen en die 1.6e logo's erom weg gehaald.




Alleen hiermee moest ik natuurlijk wel wat. Besloten om de blauwe motorkap, de morette koplampen en de velgen te gaan plastidippen in het matzwart. Dat kon gelukkig vrij snel bij Dipsane in Enschede.. Auto op zaterdag neer gezet en op donderdag opgehaald! Dipsane heeft mijn trommels en klauwen ook nog geel geverfd. Foto's:

In de dip:




Velg:






Nog wel een raar maar grappig detail, de jongen van Dipsane kon een van mijn voorste banden er niet afkrijgen! Hij heeft er twee van die kruissleutels aan krom gedraaid haha. Ik weet niet waar het aan ligt. Hij heeft de klauw eerst gespoten tussen de velg door en daarna de velg gedaan.

Nog een paar plaatjes:






Goed, en toen was het maart 2014! De laatste tijd weinig aan de auto gedaan, enkel de achterruitenwisser en de multiriem vervangen. Het vervelende is dat ik zelf vrij weinig kan. Onder de motorkap hoef ik me niet te begeven, enkel om met medepassagier 'hamer' de startmotor een tik te geven haha..

Eerst de APK van april afwachten, ik ga er vanuit dat de kostenpost niet al te hoog uitvalt. Op een halve rug reken ik wel.

Als dat verder goed gaat..
Ik heb nog wel een wensenlijst waar ik in de toekomst wellicht nog aan ga werken:
- De bumperkrassen wegwerken als dat mogelijk is. (tips?)
- Sportstuur met naaf
- Pedalenset vervangen voor een kwalitatief goede
- Gaas in de voorbumper, en misschien ook in de grill van de Morette koplampen maar ik weet niet of dat kan
- Binnenste morette koplampen laten werken (Heeft Frank mee lopen spelen ;)..) Volgens mij is het vrij lastig.  :dunno:
- Dak matzwart plastidippen
- Kofferbak dan ook maar matzwart (wat jullie?)
- Misschien verlagen.. (vind t prijzig)
- Misschien achter nog omlaag.
- Ik heb nog een actieve subwoofer liggen, het geluid wat er in zit kan prima maar die zou het nog wat beter maken. Die komt er nog in!
- Laguna lip matzwart plastidippen/ spuiten + gaas in de roosters
- Kleine antenne monteren (iemand ervaring met een goede/ kleine antenne?)
- Open luchtfilter vervangen
- Motorisch goed onderhouden, met de apk ook veel mee laten pakken (zie het onderhouds preventie topic :))
>>> http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=18213.0

Ik heb niet veel verstand van auto's, ik heb twee identiek linker handen maar ik doe wel m'n best en loop toch elke dag wel rond te speuren op Marktplaats en dit prachtige forum! Tips zijn altijd welkom, en ik hoop op meer updates op deze project pagina  !-!

Yorick  :whistle:

Yorick

#1
Eerste kleine update..

Kentekenverlichting vervangen voor LEDjes  Y

Die ouden zien er niet heel goed meer uit..


Nieuw:


Voor:


Na:


Allemaal niet zo spannend, maargoed. Eerste update is een feit  :q

In de komende twee weken zal mn maat de Mégane door de APK halen.
Dan zal er sws het volgende worden gedaan:
- Andere lampen (Philips Xtreme Vision)
- Green luchtfilter
- Kleine antenne
- Hij verwacht twee nieuwe banden
- Hij zal het lijstje van het preventietopic ook even nalopen

Ben benieuwd!

Yorick

#2
Zo dan, mijn Mégane blijft nog minimaal een jaar op de weg als er niets geks gebeurd!
APK is gelukt bij mn monteurmaat.  !-!

De volgende dingen hebben we aangepakt:
Wilde eerst een andere luchtfilter erin, maar deze paste niet mooi..


Dus toch maar gelaten zoals het is, en de K&N luchtfilter schoongemaakt en terug geplaatst (zit toch een stuk beter zo)  Y:


Fototje van onder de motorkap:


Voor de APK moest een spoorstang vervangen worden, en twee bandjes.  !-!


Ook een kleine antenne erop gezet  !-!:


Verder olie ververst, koelvloeistof bijgevuld en kentekenplaathouders verwisseld.
Heb ook nog mn hoofdsteun gemaakt, die viel telkens voorover en een speakerrooster bij de deurpost aan de bijrijderskant vervangen. Die trapt mn invalide pa telkens open waardoor ie gescheurd was  :D

Tijdens alle bandenwisselingen en toestanden is mn plastidip wel een beetje beschadigd... Al even contact gehad met Dipsane en die wil het wel fixen als ik een keer kan komen (uur sturen voor me, dus even aankijken)






Dus voor alle gebruikers van Plastidip, wees voorzichtig met banden wisselen en toestanden  :cry:.. Verder blijft t fijn spul! :)
Heb ook racegaas in huis, dus binnenkort daar maar is mee aanknooien. Ik wil onder de achterbumper ook nog een lip monteren waar ik racegaas in wil verwerken. Ben benieuwd of dat lukt!  o-)


Ook afspraak gemaakt met een kennis die mijn actieve subwoofer er wel in wil leggen!  !-!
Dit is het beestje:


En hier komt ie te liggen:


Nu nog even iets bedenken om de speakers en woofer een beetje te bedekken tegen de zon enzo.. Miss raamfolie, maar dat ga ik zelf niet erop plakken haha. Of iets over de speakers heen?
Tot zover!  _o_

Yorick

Zo, de actieve subwoofer is geplaatst! Geluid (hardstyle  _o_) weer een stuk fijner te beluisteren.
Nog even goed laten afstellen door een maat die dat goed kan en ik ben tevreden :)



En de regelaar van de sub:

Yorick

Zo, dat was niet heel relaxed allemaal gisteravond maar het is gelukt!
Leon (Carrera) is langsgekomen en we hebben samen de verlagingsveren van Eibach eronder gezet!
De eerste veer ging vlot, maar bij de tweede wilde de bout bovenop de schotel maar niet los.. Wat een geknooi. Uiteindelijk toch gelukt, hier wat plaatjes:


Eerste veer eronder weg, met de Eibach veer ernaast


Veerklemmen erom


Het verschil van de veren :)


Actiefototje van Leon  :q, met de Eibach erom


En hier zit ie eronder.

Eindresultaat:


Bij de wielkast:


In totaal mooi een stukje gezakt, als je hem vergelijkt met de andere foto van m'n wielkast in dit topic.
Ik ben tevreden denk ik! Even testen de komende dagen. Staat iig een stuk beter  !-!

Morgen naar GlassTinter voor mn achterste drie ruiten en vrijdag wordt ie gepoetst bij een professioneel bedrijf die mn lak gaan verbeteren (als het goed is).. Ben benieuwd! Bijna klaar met school, dan zal ik wat meer tijd voor alles gaan krijgen :)
Tot zondag!  -- #Meeting

Yorick

Zo, vandaag de auto even naar Emmen gebracht, naar Glasstinter.
Ze hebben mijn zijruiten en achterruit geblindeerd. Het was zo klaar, heb hem om 10:00u neer gezet en ben toen met de bus naar huis gegaan, was om 12 uur thuis maar mocht om kwart voor 1 de bus weer pakken omdat hij alweer klaar stond  :D Wachten was makkelijker geweest.  o-)

Ter preventie voor mijn actieve subwoofer op de hoedenplank en een strakke look.





!-!

Yorick

Even een paar mooie plaatjes van de shoot bij de RMC Meeting in Zwolle  :)
De auto is afgelopen dinsdag verlaagd, donderdag zijn de ruiten geblindeerd, maar vrijdag is hij gepoetst en gepolijst door Autopoetsbedrijf Zuidwolde. Ze konden de extreme plekken waar de blanke lak niet herstellen, maar hebben dat opnieuw gespoten met blanke lak waardoor het nu niet meer verder gaat. Ook zie je het minder goed. Verder is de lak goed aangepakt en ik vind dat de Mégane er weer shinend bij staat! 
:gj:

Die van Jos is nog altijd lager..  :q





Dit is de mooiste vind ik:


Geslaagde week!  !-!

Yorick

Zo dan!
Was op zich wel tevreden over mijn velgen, en was er ook niet naar op zoek.
Had in Leens iemand gevonden met een sportstuur + naaf. Hij had ook velgen staan, nieuw sinds maart met nieuwe banden en die ging hij ook verkopen. Z'n Megane gaat in onderdelen weg. Staat wel op het Marktplaats topic via Willem.
Uiteindelijk tijdje met de verkoper geappt en toch besloten om zijn velgen over te nemen!

Ik ben achteraf echt blij dat ik het gedaan heb. Wát een verbetering man!
BBS Lemans Replica 17"
De banden voor pasten niet, de verkoper heeft er spacers tussen gezet.

Ook het sportstuur gemonteerd bij hem! Foto's:







Proud!  :9~

Yorick

Gisteren weer gekomen van vakantie, auto heeft een dikke week in de schuur bij schoonpa gestaan.
Flink smerig, met name de velgen. Gewassen en paar mooie kiekjes genomen, met name omdat ik die nog niet had icm mijn nieuwe velgen.

Ook een aantal nieuwe updates in de planning:
Windschermen met RMC stickers
Dak gaat ook gedipt worden in het matzwart
Matzwarte dakspoiler
Achterbumper update
Eventueel dakdragers erop, lijkt me wel gaaf staan icm met het andere zwarte.











BTW; helaas er wel achter gekomen dat de vorige eigenaar van de velgen zijn trommels niet goed genoeg heeft laten drogen... :(:(
De blauwe verf is ietwat afgespetterd op de velgen.
Iemand een idee hoe ik dit er goed af kan krijgen? Terpentine en Thinner al voorzichtig geprobeerd, ietsjes resultaat.

Yorick

Kleine update, met wat plannen die er aan komen:
Zijwindschermen van Jos erop gezet:




En even een preview van hoe het eruit komt te zien: Een zwarte dakspoiler icm dakdragers




Moet even gaan passen en meten met daklijsten die ik van Jos heb meegekregen. Die wil ik op maat maken zodat ze er mooi op blijven zitten. Zonder vind ik geen porem..
De dakspoiler zat nog vol met glas en kit aan de bevestigingspunten, maar dat heb ik er vanmiddag even afgebeiteld :)

Yorick

Zo, na een heerlijk avondje Ajax tegen Apoel toch maar even een laatste update voor 2014.

Heb m'n oude banden + velgen er weer onder gegooid, zonde van de BBS replica's in de winter. Zo kom ik de winter vast door.
Verder dus remlichten links/ rechts vervangen tijdens de aanhouding, blij van.

Blijkbaar is m'n stappenmotor in de kou niet best, ik heb elke winter nog gehad dat hij m'n toerental niet stationair kan houden als de motor koud is. Als ik dan afrem van een wat hogere snelheid en trap de koppeling in, dan slaat hij af. Nu ook weer. Dit schoongemaakt en schoon geblazen, nu lijkt het weer goed te zijn. Is iets wat elk jaar terug komt, zo kijk ik er maar naar.

Plannen voor 2015?
Gaas in de voorbumper/ andere bumper met gaas.
De roosters van m'n lip van gaas voorzien.
Achterlip erop zoals Willem het ook heeft, alleen dan wellicht ook gaas erin.
Dakstrips op maat maken en dakdragers monteren
Dakspoiler erop
Eventueel dak laten dippen + motorkap bij laten werken.

Tijdens de APK ga ik m'n dorpels ook laten behandelen als de auto verder nog in orde is. Die beginnen aardig te roesten.
Verder doet m'n bakkie het nog prima!  :play:

Yorick

Deze week waren er weer LEDjes aangekomen voor de Mégane..
Geen grootse update, voor de rest blijven de plannen van de post hierboven nog staan. Dit is allemaal wel in huis, nu alleen een dag vinden om er eens flink mee bezig te gaan.

Het lampje van mijn dashboardkastje doet het niet meer, weet niet waar aan het ligt. Dat laat ik zo (denk ik).
Verder de lichtjes van de interieurverlichting en de kofferbak vervangen. Resultaat is niet groots, maar oogt wel een stukje mooi in het echt.








Yorick

Zo dan, stof afblazen. :whistle:

De Mégane heeft weer een jaar APK erbij.
Geen grootse problemen. De remmerij achter moest even iets meer gangbaar gemaakt worden, er zat wat verschil in.
Verder waren de dorpels achter door, rechts nog verder dan links. Kennis van me heeft dit voor me gedaan, ook weer klaar!
Ook de zomervelgen zitten er weer onder. Flink gepoetst.

Dit is de slechte kant, hij heeft het zo opgelost:




En de andere kant alleen de onderkant:


Plus de velgen (al poetsende):


Moet nog even kijken hoe ik dat zwarte randje bij de dorpels kan verhelpen. De auto op alle punten die slecht/ zwak zijn laten spuiten vind ik het eigenlijk niet waard. Ideeën?
Wel blij dat ie weer een jaar zonder grote problemen door kan  !-!

Yorick

Op de vraag van Igor in het MP topic, dan maar even een post hier voor mijn update:

Ik heb de Mégane overgenomen van Edwin uit Sappemeer. Hij had een Mégane 1 ph 2 die niet veel meer werd gereden en wat problemen kent. Heb de auto met mijn broer opgehaald na wat regelwerk qua auto en aanhanger  !-! Allemaal gelukt. Foto's bij het plaatje:





De auto heeft qua buitenkant alleen wat steenslag op de motorkap en een klein krasje in de klep. Verder ziet hij er van buiten nog verrassend goed uit. Als ik hem laat poetsen (of ik doe het zelf) dan komt hij er weer mooi uit te zien denk ik. Edwin is zelf spuiter en heeft bepaalde delen nog weer overgespoten.
Zoals je ziet, staat de auto mooi laag: Er zit een goede schroefset onder. Deze wil ik overzetten naar mijn auto.







Ook het leren interieur is nog goed. De bestuurdersstoel kan een onderhoudsbeurt gebruiken, maar dat ben ik sowieso van plan. Ik vind leer echt stukken beter dan het stoffen interieur.  Y



En zo stond ie dus op de kar, en nu staat hij bij mijn baas! Hij smult ervan, haha. Echt Renautliefhebber.
Zoals ik al zei in het andere topic, de auto rijdt nu niet. Er is iets mis met een zekering die er telkens uit knapt. Wat Mark al zei, verwacht ik zelf ook dat er ergens sluiting zit oid. Wellicht is het goed op te vangen, misschien niet. Ik wil een maat (monteur) vragen of hij er is goed naar wil kijken met me. De motorkap gaat ook niet lekker open en de uitlaat hangt los.
De winterbanden die eronder zitten zijn nog prrrrima (die ik zelf dus ook kan gebruiken) en ook heb ik nieuwe schokdempers meegekregen  !-!

Nogmaals, wat ik er precies mee ga doen weet ik nog niet, daar kom ik vanzelf achter als het duidelijker wordt hoe erg de problemen zijn. Voor het interieur en de schroefset heb ik het in principe gedaan, dat begreep Edwin ook wel. Maar als de auto verder nog goed is en ik zou er zonder al teveel kosten en moeite weer een goedlopende auto met APK van kunnen maken, ga ik daar misschien ook wel voor. De lak, de auto en de motor zijn jonger en ik vind de kleur echt mooi staan bij een ph 2. Al vind ik de neus van een 1 mooier.. Maargoed. Who knows! We gaan het zien. Hij staat nu op mijn naam en is geschorst. Eerst maar eens op vakantie Y

Mocht er iemand zin hebben om me te helpen, PM..  8)7 8)

--

Yorick

Mooie mijlpaal voor mn gele gebakje, de 250.000 km is aangetikt.  Y



Ik ben samen met een maatje ook bij de grijze Mégane geweest. De brandstofleiding zat niet goed vast, toen we dat wel deden startte de auto gewoon! Bijzonder.. Zo stationair leek de motor rustig te lopen. Ik heb een aantal vragen uitgezet richting Edwin, hopelijk kan hij ons meer vertellen. Dan gaan we er verder mee aan de slag. Toch zou ik de gele auto eigenlijk eerst op willen rijden denk ik. Het hangt nog even van een aantal dingen af.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev