Advertenties


1.6 K4M hortend stotend rijden

Gestart door srb, 23 juni 2013, 23:08:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

srb

Nee helemaal niet. Dus ik denk dat het eigenlijk niet eens nodig is. Maar hij ziet er wel een beetje versleten uit, dus wie weet. Vriend van me heeft de zijne ook vervangen en dat maakte wel verschil uit hoewel dat rubber er goed uitzag.

srb

Goed, nieuw hoofstuk.
Vanmiddag heb ik mijn OBD2 stekker binnengekregen op het werk en die heb ik gelijk gebruikt. Ik heb de p0340 storing uit het geheugen verwijderd en vervolgens probleemloos 25km naar huis gereden. Auto rijdt weer 100%. Kennelijk ziet de motor een storing en vindt ie dat ie dan maar slecht moet lopen. Omgekeerde wereld dus, want na verwijderen is het klaar.

Na het eten is mijn vriendin met de auto weggeweest en toen is de service melding in het dashboard weer teruggekomen, maar de auto rijdt verder wel uitstekend  :? :? l-

Uitlezen geeft weer de p0340 melding.

Aangezien ik voor het vervangen van de nokkenaspositiesensor nog nooit een servicemelding op het dashboard heb gehad heb ik de oude sensor weer teruggeplaatst en storing in het geheugen maar weer eens verwijderd. Morgen neemt mijn vriendin de auto weer mee naar het werk en gaan we bekijken of de storing weer terugkomt. Zoja, dan ga ik de voeding van de nokkenaspositiesensor opnieuw aanleggen daar die een weerstand van 26 Ohm heeft. Op zich niet wereldschokkend, maar misschien is dat wel de oorzaak van de storing.

De auto rijdt nu wel weer goed, maar ik vind het nogal storend om een brandend motor- en servicelampje in het dashboard te zien, dus ik wil dat graag verholpen hebben.

BadEend

Lijkt toch steeds meer op een software fout. Software update is het proberen waard.
Als dat niet helpt kan je altijd nog verder kijken.

srb

#18
Vriendin is vanochtend met de auto naar het werk gereden en nadat ze van de snelweg af was bokte de auto wel weer een beetje en is stationair weer minder goed. Maar geen lampje in dashboard.
Dus oude nokkenassensor geeft geen melding, maar auto rijdt niet goed. Nieuwe sensor heb ik niet uitgebreid kunnen testen, maar die lijkt goed te presteren, maar wel met foutmelding.

Zou idd misschien toch aan software kunnen liggen, alhoewel dat de hiervoor 11000 km goed ging (en waarschijnlijk 203000 km).

Ik ga voedingdraadje opnieuw aanleggen. Als dat niet goed is, dan misschien toch maar weer naar de dealer. Alhoewel ik daar nog niet echt op zit te wachten gezien de vorige ervaring...

srb

Probleem nog niet verholpen. Auto rijdt soms even ok en daarna weer niet. Meestal helpt het resetten van de storingsmelding wel even. Inmiddels bedrading ook al gecontroleerd en gaskleprubber vervangen.
Morgen naar de dealer voor software check/update.

Long Term Fuel Trim is -4% ??? Lijkt me niet juist. Wat zegt dat?

BadEend

LTFT is goed zolang deze niet veel hoger is als 10%.
Min geeft aan dat het mengsel armer is als ideaal en plus dat het rijker is.

srb

Zojuist bij dealer geweest. Heb (helaas) al versie 7600. Ik moest het ze notabene uitleggen hoe en wat. Was een kantoormedewerker die toen zei: "ja, je moet daarna herprogrammeren".
Maargoed, gelukkig kostte het deze keer niets. Maar dit betekent natuurlijk wel dat de software het probleem niet is. In overleg met monteur toch maar een Renault sensor besteld, omdat de nokkenassensormelding maar terug blijft komen. Kan me nauwelijks voorstellen dat mijn huidige nieuwe stuk is, maar wie weet (hopelijk) helpt het.

Lamdasensoren vanochtend ook nog gemonitord. Ik vermoed dat je dat bij warme motor moet controleren?
Sensor 1 fluctueert tussen ong 0,1V en 0,9V. Sensor 2 is bij contant toerental op de snelweg constant ~0,5V. Deze fluctueert echter wel bij veranderend toerental. Gas los 0,1V en gasgeven ~0,8V (belaste motor)

BadEend

#22
Lambdasensoren werken alleen met warme motor.
De waardes van de lambdasensoren zien er goed uit.

Heb je de nokkenasversteller al laten controleren?
Het kan ook liggen aan de electroklep van de nokkenasversteller.

srb

Gisteren kwam de melding inspuiting controleren ook ineens tevoorschijn en bij uitlezen was er ook misfire op cilinder 4. Ik heb de handdoek geworpen en de auto met tegenzin bij de dealer gezet. De D-riem is oud (in november 5 jaar) dus ze gaan de timing controleren en een compressietest/druktest uitvoeren om te kijken of de kleppen zijn gezakt. Zou ik vrij vlot vinden na 2 ton, maar het kan.
Ik hoop vanmiddag bericht te krijgen.

srb

Vandaag bericht gehad. Compressie en timing is goed. Ze vonden een aantal stekkers niet zo mooi, dus dat hebben ze wat aangepast.

Hun volgende stap zou zijn andere, originele bougies. Ik heb van die LPG units erin. Ik heb de oude nog wel ergens liggen geloof ik, die eerst maar eens proberen. En met de originele bougies erin wilden ze ook nog wel een keer de bobines uitwisselen. Dan hoefde ik ze niet eerst te kopen.

Onder inlaatspruitstuk is blok wel wat vettig, dus ik ga voor een tientje de pakking vervangen.

En de bedrading van de injectoren moeten ook gecontroleerd worden zeiden ze. Dus daar ga ik mee bezig en dan wil ik gelijk LPG en benzine injectoren bekijken.

Moet zeggen dat ik wel behoorlijk tevreden ben over ze. Ze denken goed mee. Vanochtend -> daarom compressie en timing check. En vanmiddag ook aan de telefoon.


- - -

Vanavond heb ik vermoedelijk het probleem gevonden. Ik heb de luchtinlaat van kunststof direct na het gasklephuis eraf geschroefd en toen ik dat ding scheef hield kwam er allemaal olie uitlopen. Olie verbrandt natuurlijk minder goed dan benzine/lpg, dus dat verklaart vermoedeljk het inhouden wel.
Ik vind het alleen wel vreemd dat er olie in de inlaat zit. In principe betekent dat dat er overdruk in het carter is door lekkende zuigers/zuigerveren, alleen dan kan je volgens mij de druktest niet halen en die was in orde.
Ik haal morgen ook de olieafscheider eraf en na inspectie zet ik die weer vast met vloeibare pakking. Hopelijk is het daarna klaar.

BadEend

Beetje olie in inlaatspruitstuk is normaal, grote hoeveelheid niet.
Is er een onderdruk als je de oliedop eraf draait terwijl de motor loopt?

srb

Dat heb ik nog niet kunnen testen, want ik heb de olieafscheider eraf gehad en dat moet met vloeibare pakking weer worden vastgemaakt. Het spul zit nu weer in elkaar, dus morgenochtend kan ik het pas weer eens proberen.

Ik heb ooit wel een keer met een draaiende motor de dop eraf gehaald maar er is me toen niets opgevallen/bijgebleven. Maar als je een onderdruk in het blok hebt zuigt ie de olie toch juist weer terug uit de inlaat zou je zeggen?

Er zat denk ik wel een halve liter olie in de inlaat. Het ding zat vol. Ik had het eerst ook helemaal niet in de gaten dus liep het over mijn schoen heen.

Ik heb overigens niet echt kunnen ontdekken waar een terugslagklep van de carterontluchting zit. Ik neem tenminste aan dat die er moet zijn.

Ik heb de injectoren van zowel benzine als gas ook bekeken. Benzine injectoren lekten niet en zagen er schoon uit en de stekkers zagen er ook goed uit. Bedrading heb ik doorgemeten en dat was prima.

BadEend

Lekt er geen olie bij het kleppendeksel?

srb

#28
Het was wel wat vettig aan de voorkant, maar dat zou ook vanaf het kunststof spruitstuk kunnen komen. Dat is nu wel schoon.

Vanochtend gereden, helaas nog niet goed. Op de snelweg prima op zowel gas als benzine, ook beter dan laaatst, dus schoonmaken heeft wel effect gehad. Maar stationair en lage toeren doet cilinder aan de bak-kant niet mee. Zonet nog bobines omgewisseld, maar helaas was accu leeg, dus kon niet starten. Vanavond maar weer. (Ik dacht trouwens dat 20 minuten rijden wel genoeg zou moeten zijn om de accu weer op te laden, maar kennelijk niet. Of accu stuk natuurlijk, kan er ook nog wel bij)

Weet iemand toevallig of injectoren voor gas en benzine min of meer parallel aangestuurd worden? Ik bedoel daarmee dat als er een storing zit in het injectiedeel dat dan zowel lpg injector als benzine injector van die cilinder niet goed wordt aangestuurd?
Want onsteking kan het bijna niet zijn omdat bougie en bobines nieuw zijn en ze bovenin toeren wel meewerken. (En compressie was volgens garage in orde)

Vanavond iig bobines en bougies uitwisselen met naastgelegen cilinder.

- - -

Edit: Ik bedenk me vanmiddag dat misschien de pakking bij het aluminiumdeel van het inlaatspruitstuk misschien wel lek is. Daar heb ik niet met remmenreiniger gespoten. Verder ploft de auto wel een beetje in de uitlaat en dat geluid lijkt wel op het geluid dat onze Opel maakte toen de pakking van dat inlaatspruitstuk lekte.

Ik kan in ieder geval al wel concluderen dat dit een gecombineerde storing is geweest.

BadEend

#29
Ploffen duid op een probleem met de ontsteking.
Is er ook al een cilinder lektest gedaan? (hiermee kom je erachter of de kleppen en zuigerveren nog goed zijn)
Heb je al getest met de oliedop los?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev