Advertenties


Subwoofer inbouwen

Gestart door Wouterr, 14 juni 2013, 12:02:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lennart

#30
Inderdaad..

Maar kijk anders eens dit filmpje..


Als ik het even snel belees, heb je weinig tot geen ervaring met plaatsten van sub/versterker. (is niet erg hoor.. voor iedereen is er een eerste keer)
Ik raad je aan om eens langs de plaatselijke automaterialen shop te rijden. Deze kunnen je vaak zeer goed informeren over de juiste kabels.

Volgens mij heb je met een set als deze alle materialen die je nodig hebt.
assumption is the mother of all f*ck ups

Heatzone (Mark)

#31
Wat je meestal nodig hebt is het volgende

Powerkabel (12v kabel, van de accu naar de versterker (let op ze leveren een zekering mee, dus hoort tussen accu en versterker)
Massa kabel (kan op een aarde punt, kan ook op de - van je accu. Echter is massa vaak makkelijker. Pak een goed massapunt, dit is heel belangerijk)
Remote kabel (geschakelde 12v vanaf je radio, wanneer je radio aangaat geeft deze spanning door aan de versterker waardoor deze aanspringt)
Rca kabel, (vaak 2 tulpstekkers)

Ik zal zo 1,2,3 niks over de remote kabel welke mij wel nodig lijkt. Want zonder remote zou de versterker de accu zo leegtrekken want dan staat hij constant aan en onder spanning.

Overigens als je een goede actieve subwoofer zoekt, zou ik gaan voor een MTX:
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-subwoofers/119l-actieve-subwoofers/7135d-mtx-rt8pt/

Deze is vrij klein en heeft een 8inch subwoofer, heel veel positieve berichten over gelezen en recentelijk ook bij een vriend aangelegd in zijn suzuki alto.
Dan zou ik zelf deze achter de bijrijders stoel plaatsen voor het beste geluid en gemak. Tenzij je heel vaak meerdere passagiers mee hebt dan is het misschien vervelend. Aangezien bij de cabrio de achterbak goed gescheiden is en een skiluik de enige opening is zal dit elke subwoofer best wel dempen qua bass en geluid. Tevens zit er voor die 119 euro ook een kabelset bij!!

Lennart

Klopt inderdaad mark.

Eerder in dit topic was de remote al besproken  ;)
Veel auto RCA (tulp) kabels (of signaalkabels) hebben een extra draadje. Deze kan prima als remote fungeren.
(aangezien die kabel toch tussen autoradio en versterker komt  :))
assumption is the mother of all f*ck ups

Heatzone (Mark)

Haha, ja ik keek even snel zonder het gehele topic te hebben doorgelezen. Zojuist wel gedaan :P.
Maar je hebt gelijk.

Lennart

no problem mark ;)
Volgens mij is het nu wel redelijk duidelijk..
Kortom.. ben benieuwd naar het eindresultaat  8)
assumption is the mother of all f*ck ups

Wouterr

Super! Bedankt voor alle reacties :)
Ik ga er vanavond even rustig naar kijken en laat het jullie dan weten.
Thanks again!

Wouterr

Mark, ik heb je advies opgevolgd en die subwoofer besteld incl. de kabelset. Binnen 2 werkdagen zal het hier zijn!

Lennart

Netjes Wouter!
Succes met het inbouwen and.... keep us posted  !-!
assumption is the mother of all f*ck ups

Heatzone (Mark)

Succes met inbouwen Wouter !-!
Je zal waarschijnlijk merken dat ondanks het formaat deze sub aardig wat kracht heeft. Bij de alto van een vriend gaf hij echt flink geluid!

Wouterr

Dank je wel : )

Na 2 weekjes vakantie ben ik nu echt begonnen...
Accu eruit gehaald om bij de bundel kabels te komen, en met een dikke naald er doorheen gepord, aan de binnenkant vastgetaped aan de powerkabel van de sub en er terug doorheen getrokken. De naald kwam terug alleen zonder de powerkabel, die was eraf gegaan en lag nog aan de andere kant.

Hoe doe ik dit het makkelijkst? Ik zag in een filmpje op youtube dat die gozer er met een boor een gat in boorde. Wat raden jullie aan?

Heatzone (Mark)

Een beetje een puntige schroevendraaier of priem zou ik doen! Boormachine ben ik niet z'n fan van want je weet nooit waar je aan de andere kant doorheen boort

Wouterr

#41
Na wat gepruts en toch de boormachine te gebruiken is het gelukt!

Nu de vraag.. Als ik m alleen aansluit op de accu zuigt die m leeg, toch?
Dus zou ik zon draad via de zekering van de radio, sigarettenaansteker etc, laten leiden?

please reply soon! :)

Edit: remotekabel bedoel ik. Er staat in de instructiefolder dat ik deze op een source unit aan moet sluiten

Wouterr

Solved het remote control mistery.

Maar nu:p

Er staat in het boekje dat als ik geen luidspreker niveau ingangen heb, maar rca, dat ik nog steeds de remote ook dien aan te sluiten.
Dit staat bij de uitleg van de luidspreker niveau ingangen.. Dingetje met 5vierkantjes bij elkaar.

Het heeft aan de andere kant van de draad 4 uitgangen. High left +, high left -, high right +, high right -
Hoeeee sluit ik dit op de remote aansluiting aan:o

Heatzone (Mark)

De remote sluit je meestal ook niet direct op de radio aan maar in het stekkerblok wat er tussen zit. Vaak zitten er een paar ongebruikte kabels tussen vanaf de bekabeling vanaf de radio naar het stekkerblok. Een van deze kabels is de remote kabel en hier staat geschakelde 12v spanning op. wanneer de radio aangaat stuurt deze 12 volt door waarop de actieve subwoofer aangaat. Je zou met een multimeter even kunnen doormeten hoeveel spanning er staat op deze losse kabeltjes.

Wouterr

Ga m zo zoeken, die remote.

Maar they say dat ik een remote kabel erbij geleverd heb. Welke is dat dan?


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev