Advertenties


[Mégane II] Panoramadak, geleiders vervangen

Gestart door RMee, 25 april 2013, 22:00:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RMee

[Mégane II] Panoramadak, geleiders vervangen (ongeveer 45 min)

Sinds 3 maanden heb ik een megane van 2003 met panoramadak. Erg tevreden met mijn auto. Met het mooie weer lekker het dak open. Eerder merkt ik al dat mijn dak trilde tijdens het rijden. Open en weer dicht doen stopte tijdelijk het trillen. Vorige week ging mijn dak niet meer open en moest ik het mee helpen. Na een paar keer haken hoorde ik iets afbreken. Sindsdien ging het openen van het dak niet soepel.

Reparatie kan je makkelijk alleen doen. Ik kijk regelmatig op de forum en waardeer het als mensen hun oplossing melden. Hierbij mijn reparatie:

Benodigheden

- Nieuwe geleiders, bij de dealer rond 105 euro. Nr. 7701209744
- Torx set (T20 en T25)
- WD 40 (schroeven van de oude geleiders zaten bij mij erg vast)
- Deken. Om je glazen dak op te leggen

Hoe ga je aan de slag:

1. Nieuwe geleiders, met schroeven en tube smeer


2. Dak halverwege open en vooraan zit het dak aan beide zijden met 2 schroeven vast.


Ze zitten erg vast, dus rustig los maken zonder de schroeven te beschadigen. Ik had ze nog niet helemaal uit gehaald voordat ik de schroeven van de achterste geleiders los had gemaakt.
3. Schroeven van achterste geleiders met WD40 inspuiten en los maken. Bij mij erg verroest. (geen foto, zie laatste foto hoe het eruit ziet)
4. Nu alle schroeven verwijderen. Totaal 6 schroeven. Dak kan je verwijderen. Leg het vlak op een deken. Je kan het nu eventueel goed schoonmaken. De achterste geleiders kan je naar voren schuiven en verwijderen.

5. Hier zie je de boosdoener en de nieuwe geleiders.


6. De nieuwe geleiders goed insmeren en in de rail plaatsen. Ook insmeren waar de geleiders vast zit aan het dak.


7. Leg rustig het dak terug. Het beste is om de achterste geleiders eerst vast te schroeven. Daarna kan je de dak naar voren schuiven en vast schroeven met 4 schroeven. Ga alle schroeven nog even na. Klaar.

Karin

Netjes gedaan zo met de foto's en beschrijving

Dante

1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Stefan

***VERKOCHT***VERKOCHT***
Megane III 2.0TCe-180 Privilege (kleur Rouge Dyna)

Dominique Reijerink

top! mijn dak moet ook nog eens nagekeken worden! Hij fluit erg, en vooral met tegenwind  Y

Het is dus een piece of cake...
In bezit van Renault Mégane II Grand Tour 1.6 16V
Een leeg glas bier is hetzelfde als een bh aan de waslijn, het beste is eruit.

.Erik

Goedkooop alternatief alhier:


http://myworld.ebay.nl/uw_parts



koop gewoon alleen de rubbertjes, ben je voor 2 tientjes klaar :D

Stef66

Hoi allemaal,

Weet iemand of die rubbertjes los te koop zijn en zoja waar ?
Linkje hierboven doet het niet meer denk ik.

Alvast bedankt en grts,  Stephan

mark29

Nee is compleet. is ook het beste gezien die geleiders scheuren.
Probleem bij megane 3 hetzelfde.
Overigens hoeft die glazen plaat er niet vanaf. Er tussenuit friemelen kan ook.

mirandacf

#8
hoi ik ben miranda ik moet mijn panorama dak verniewe de rubbers en geleiders ik heb een renaul megane 2 denk ik mijn kenteken is 07-gtr-8 uit 2003 wie kan me helpen zon zet uit te halen kan ze nergens kopen ben ook al bij renault gerage geweest die vraag om zo iets te maken tussen de 500 honderd en 600 eur  :cry: :cry: :cry:het is zo iets als de foto op deze site die rubber en geleiders hoop dat iemand mij kan helpengr miranda   RENAULT MEGANE II (BM0/1_, CM0/1_) 2.0 16V (BM0U, CM0U) (ab 11.2002 135 PS)dit zijn mijn gegevens van mijn auto

butterfly-7

#9
Probleem gevonden.het hele motortje ontbreekt ja dan gaat hij niet open logisch....gekocht met de mededeling technische storing!

4hetleven

Ik heb na het lezen van deze keurige handleiding de onderdelen gevonden en besteld bij okzam.de


Pavano

Goedendag ik ben sinds kort eigenaar van megane 2 uit 2005, het schuifdak van mijn megane suist links achter. Ik heb geconstateerd dat geleider niet meer aan de ijzeren plaat hecht.

Ik heb het laten primeren en er een glas metaal lijm in
Aten spuiten maar dat houd niet.

Iemand hetzelfde probleem gehad? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Sjakie

#12
thanks

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev