Advertenties


dashboard verlichting aanpassen Megane 2 phase 1

Gestart door J to the H (Jeroen), 28 oktober 2012, 23:53:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rened

ik zou desoldeer lint gebruiken om eerst de overtollige soldeer weg te halen,
en daarna het principe van jeroen van voorzichtig optillen gebruiken.
let idd op met teveel optillen, want als het spoor van de printplaat afscheurt/breekt ben je echt verder van huis!
daarna met wat nieuwe soldeertin terugplaatsen.
De ledjes liggen dan ook vlakker op de printplaat.

Ik adviseer wel om zwakke ledjes te gebruiken voor de displays anders krijg je net als bij jeroen
dat je de intensiteit heel erg terugdraait om de displaytjes zwak te krijgen, en dat de tellers dan ook erg
zwak zijn.
Ik had zelf ook te felle leds hiervoor, maar heb er ipv het standaard folietje een stuk wit papier achter gedaan.

Hiermee heb ik bij de temperatuur/klok ook een leuk logotje toegevoegd.
Maar beter is om andere ledjes aan te schaffen.

J to the H (Jeroen)

Ik heb geen desoldeer gebruikt, gewoon het soldeer opnieuw gebruiken.
Op 4 punten van de in totaal 48 soldeerpunten heb ik een klein beetje extra soldeer moeten toevoegen.
Te verwaarlozen dus.

Bedankt voor het meedenken.

Waar heb jij dat papier tussen gedaan dan? Ik ben geen folietje tegengekomen (ook niet naar gezocht).

Jeremy

Ik heb zondag even geoefend op een oude printplaat en heb even een instructievideo gekeken op youtube, maar had geen soldeertin in huis dus ben ik nog niet aan het echte werk begonnen.
Ik ga aankomend weekend echt starten en proberen elk oranje ledje te vervangen in de auto.
Ik ga het wel met desoldeer doen om echt goede kwaliteit te krijgen.
Heb dezelfde ledjes als Jeroen besteld, maar als ze te fel zijn wen ik er wel aan hoop ik.
Hoe heb je dat logo gedaan dan? dat zou ik ook wel willen want dat display is wel erg leeg aangezien ik geen originele radio meer heb.

Heb trouwens nog wel 1 tip van de instructievideo... Gebruik zo dun mogelijk soldeertin zodat je goed kan doseren.

Jeremy

Nou Jeroen... Zo makkelijk als jij zegt bleek het voor mijn niet te zijn.
Ten eerste waren de ledjes iets groter dan de originele (en de originele zijn echt microscopisch klein!)
Ik had 1 ledje erop gesoldeerd en getest en die deed het, maar hij zat er echt heel lelijk op dus ging ik hem weer verwijderen.
Met dat verwijderen heb ik de plek beschadigd waar je de contactpunten op soldeert... nou maar hopen dat iemand dat kan repareren.
En het was echt mijn geluksdag, want ik had ook nog tin gemorst op een weerstandje(?)(bruin dingetje) en toen ik dat wilde verwijderen ben ik dat bruine dingetje kwijtgeraakt en nu doet heel de unit het gelijk niet meer, dus nu zit ik te bedenken wie dat voor me op kan lossen op korte termijn.

Misschien ben ik gewoon een pechvogel, maar misschien is het beter om de how-to aan te passen en erbij te vertellen dat het best een priegelwerk is en dat niet iedereen het kan.

Tedo

Jouw uitkomst is precies waarom ik er vanaf blijf, Jeremy. Tenzij ik een reserve tellerunit zou hebben. En dan kan ik met mijn modelbouwskills nog best aardig solderen.

Hoop dat het snel goed komt voor je!

matthew

Het is ook een printplaatje waar je aan werkt,als je geen stille hand hebt en geen geduld hebt of rust kan bewaren,dan er van afblijven.

Ac tronics is een bedrijf die dit soort dingen kan reparen.Gaat wel wat kosten echter goedkoper dan een nieuwe.

J to the H (Jeroen)

Hey Jeremy,

Vervelend dat het niet gaat zoals je wilt.
Als ik jouw verhaal lees dan heb je of andere leds ontvangen, of jouw printplaat is anders dan die van mij.
Bij mij waren ze even groot namelijk.

Het zou natuurlijk kunnen dat ik een natuurtalent ben, maar daar geloof ik niet zo in  o-)
Met geen soldeerervaring ben ik er ook aan begonnen en heb zo 35 ledjes verwijderd en 35 bevestigd.
Geen desoldeer gebruikt, en bijna geen extra tin.
Met wat voor een soldeerapperaat/punt heb je gesoldeerd? heb je een foto?


Ik heb EXACT dat opgeschreven wat ik gedaan heb, niet meer, niet minder.
Ik voel me desalniettemin wel schuldig dat je mede door mijn how-to-do nu zonder tellerplaat zit.

Op marktplaats staan er diverse te koop (http://link.marktplaats.nl/592410498 vraagt er 50 euro voor)

Ik zal de how-to-do aanpassen.

Jeremy

Ik denk dat mijn printplaat anders is dat de jouwe want op jouw foto's lijken ze inderdaad groter.
Je hebt er sowieso meer aanleg voor dan ik blijkbaar haha!
Ik heb een soldeerbout gebruikt met een dunne punt (als de punt van een raket :P )

Het is me eigen stomme schuld... Ik had er gewoon niet aan moeten beginnen of in ieder geval meer moeten oefenen.
Ik ga eerst proberen het te laten repareren morgen zodat de unit in ieder geval weer werkt en dan later maar kijken hoe ik de schade kan oplossen op de plek van het ledje... denk dat die 2 niet brandende ledjes niet erg veel uitmaken voor het display :)

Tedo

Is een andere (reserve) scoren niet goedkoper? Kan je op die verknalde nog wat oefenen met solderen.


Renegade (Mark)

Citaat van: Renegade (Mark) op  1 november 2012, 16:30:55
Ik denk dat de weerstand intern in het instrumentenpaneel al afgeregeld is !-! het lijkt me iig geen doen om er ook nog een weerstand bij te proppen aangezien smd solderen met de hand al een kunst opzich is.

Daarom deze opmerking ook :q smd solderen gebeurt normaal met een hele fijne pincet !

http://youtu.be/5uiroWBkdFY

Misschien handig om een how-to te bekijken zodat het niet mis kan gaan.

Jeremy

#25
Vermoeden bevestigd... De tellerunit van de CC is dus anders kwam ik vandaag achter.
Ik heb nu een unit van een sedan gemonteerd en toen ik vanmiddag mijn dak sloot was de ''piep'' niet te horen die normaal wel te horen is als het dak klaar is met sluiten.
Of de dakgerelateerde meldingen ook niet af te lezen zijn op deze unit heb ik nog niet getest, maar heb zo'n vermoeden van niet.
Dit verklaard waarschijnlijk wel waarom de ledjes op mijn printplaat kleiner waren.

Tedo

Hmm, da's jammer, Jeremy (wist ik ook niet). Gelukkig doen de basisfuncties het wel (da's nog vervelender rijden). Misschien heeft die sloper nog een CC unit liggen, en kan je ruilen?

J to the H (Jeroen)

Oke Jeremy,

Ik wist niet dat je een CC hebt.
Ik betwijfel ook of de gegevens op je display zullen komen.
Het lijkt me dat dit op het computertje op je printplaat staat opgeslagen.
Misschien is inleren door de dealer mogelijk, maar dat zal dan ook een duur geintje worden.

Tedo

Misschien beide units wegbrengen naar een reparatiebedrijf om er weer een goede van te laten maken?
Of alleen de CC unit (kan je voorlopig tenminste wel gewoon rijden met de sedan unit), en die laatste weer verkopen als de eerste gemaakt is?

Jeremy

Het is niet dat ik de meldingen ga missen... enigste wat ik meegemaakt heb is de melding ''open of sluit dak volledig'' en dat is niet echt een boeiende melding aangezien ik zelf ook wel zie of hij open of dicht is.
En dat piepje is ook overbodig aangezien ik 9 van de 10x de muziek hard aan heb en je voelt het dak vergrendelen.
Maar ik ga voor je tweede optie Tedo... gewoon deze erin houden en die andere laten repareren.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev