Advertenties


12 volt in kofferbak megane III HB

Gestart door gebrouw, 11 juni 2012, 21:34:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gebrouw

weet iemand wat de mogelijkheden zijn voor een 12V aansluiting in de kofferbak van een hatchback.
in een stationwagon is dit een optie, dus er moet toch haast wel iets voorbereid zijn?

waar sluit men de eventuele trekhaak aan? deze zou ik ook kunnen gebruiken.

graag julie reactie, de zomervakantie zit er weer aan te komen en ik neem graag een koelbox mee.

Gert

Christian de Vriend

mijn advies zou zijn,controleer of de voorzieningen er zijn,dan bekijken hoe zwaar die is afgezekerd
wat verbruikt de koelbox?

beste (uit voorzorg) is om een draad te trekken vanaf de accu,bij de accu een zekering,en dan van achter
een sigaret aansluiting maken,op die manier weet je zeker dat er niks overbelast raakt,of in het ergste
geval,iets doorbrand
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

gebrouw

Christian,

Iedere autofabrikant maakt het zichzelf tegenwoordig toch makkelijk door bepaalde dingen voor te bereiden in de auto.
Ik had hiervoor een ford mondeo uit 2001, waar zo'n beetje alles in de basis uitvoering voorbereid was voor alles wat in de meest complete variant aan optie gekozen kon worden.
Met andere woorden, er zal toch wel een stekker of een centraaldoos ergens achter in de auto zijn om een 13-polige trekhaakaansluiting aan te sluiten, (of een 12V aansluiting).
Welke voor een caravan voldoende belast worden kan, en dus meer als voldoende is voor mijn koelbox.
Mijn intentie is helemaal niet om een extra kabel te trekken vanuit mijn motorruimte.

In ieder geval alvast bedankt voor jouw reactie

Gert

Marc H.

Heb ook een Meg III HB, maar daar zit achterin, op de middenconsole, een 12V aansluiting. Kan met de uitvoering te maken hebben, heb zelf een Business Sport (vergelijkbaar met Dynamique). Kort kabeltje onder de achterbank door en klaar is kees..

gebrouw

Marc,

Klopt, daar zit er bij mij ook een echter is die al in gebruik voor de dvd schermen voor de kids.

Ik wil echt een aansluiting in de kofferbak maken, dus geen losse draden van vooruit naar achter.

Gert

Roadkill (Michiel)

Waarom trek je dan niet een draad door vanaf het 12v punt achter??? (misschien wat simpel gedacht misschien,maar lijkt mij het makkelijkst)
Slow&Low

Byebye WhattsApp, hello Telegram (same number, better app)

Een Renault is net zo betrouwbaar als de garage die het onderhoud doet!

Megane1981

Trek je dan niet te veel over 1 bestaande aansluiting? Dan hang je er dus dvd + schermen aan, en een koelbox. Sowieso goed kijken hoe je dat moet afzekeren, mits de kabel zelf het überhaupt trekt.

Daarover gesproken, als ik een extra LED strip als kofferbakverlichting wil integreren (Megane III HB) trek ik dan beter ook de 12v door naar achter, of kan ik het aftappen van de bestaande kofferbakverlichting? En als mensen hier ervaring mee hebben, welke stripjes zijn het beste geschikt?

Felix

Welk stripje geschikt is weet ik niet. Ik zie ze vaak staan op dealextreme.com

Het lijkt mij geen probleem als je die op de bestaande kofferbaklampjes aansluit. Heb ik ook gedaan, alleen heb ik een extra lampje ingebouwd, geen LED dus.
Als je de bestaande lampjes vervangt voor LEDs lijkt het mij al helemaal geen probleem. Dan heb je alleen maar minder stroomverbruik :)

Megane1981

#8
Ja precies, die van DX zie ik ook vaak voorbij komen en zijn ook nog eens lekker goedkoop :p
Maar goed... vraag me wel een beetje af of die er zomaar bij aan te koppelen zijn, zonder gekke gevolgen.
Maar, in plaats van het bestaande lampje is wel een idee, zo'n strip zou al genoeg licht moeten geven en trekt zeker niet meer dan de standaard lamp vermoed ik.

edit: Overigens zie ik nu bij DX ook kant-en-klare strips met een 12v stekker eraan. Da's nog makkelijker, hoef ik geen draadjes te solderen achter de originele lamp, maar pak ik gewoon de 12v achterop het middenconsole, draadjes ff wegwerken en klaar   o-)

euh, edit 2: In dat geval schakelen ze natuurlijk weer niet aan en uit met het openen van de kofferbak.....  ;(

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev