Advertenties


Afbladderen handgreep interieur

Gestart door zoop, 30 maart 2012, 17:38:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tedo

Citaat van: Tedo op  2 april 2012, 23:18:09
Zou op zich nog wel eens de goede (beige) kleur kunnen zijn. Of zilvergrijs. Ik heb gemaild en ze zijn antraciet. Ik heb ze (op de gok) maar gekocht, dus bedankt Felix!

Yup! Mocht het toch niet (helemaal) mijn kleur zijn dan gebruik ik ze tijdelijk om de mijne te herstellen, en verkoop ze dan weer (vast animo voor, want ze gaan bij iedereen een keer bladderen). Ook als ze niet los te krijgen zijn doe ik ze weer weg. Zoals gezegd, het is een gok. Voor € 34,- voor nieuwe grepen kon ik het niet laten (bij de dealer kosten ze tussen de 130 en 150 euro).

Tedo

Ze zijn binnen, en het betreffen nieuwe handgrepen in de donker-antraciete kleur van mijn auto's. Nu maar eens kijken hoe e.e.a. vervangen kan/moet worden.

matthew

Ben benieuwd,even foto's posten ervan ook van resultaat.

Felix

@Tedo: Zo doe je dat

CiteerHi there.

Having removed quite a few door trims, you'll probably find yours is like this;

You'll need a small flat-headed scewdriver, and one with either a torx or star head.

Using the flat-head prise away the cover which is in where the door handle is (on the inside), this will expose another screw. There will also be one in where the door pull is, and by running your fingers around the outer edge of the panel (in where the hinges are, and at the door bottom) you will find at least another 2.

Once these have been removed, this is where it gets tricky; starting at a lower corner, gently (but firmly) prise away the panel from the door - it is plastic clips (which are intended as single-use only, but you want to keep them undamaged). Work your way around, then once they are all off, you will need to feed the inerior release handle through the trim aperture.

Re-attaching is the opposite of removal, but ensure that all the pop studs are on the trim panel rather than stuck on the door.

It used to be that cars were like mecanno, now its more like lego.

Best of luck, don't be afraid, but don't be reckless either.

Paul :)

Tedo

Ik heb nergens een tutorial kunnen vinden, dus ben ik op goed geluk (en met wat nadenken) gewoon begonnen:

Voor menig Megane II rijder een bekend fenomeen in het interieur: afbladderende handgrepen van de voorportieren.


De grepen hebben een soort rubber coating, die wel heel prettig aanvoelt, maar na verloop van tijd besschadigd raakt (door ringen en nagels),
en dan gaat bladderen:

Mijn ene Megane had er iets meer last van dan de ander, en ik besloot de minst beschadigde grepen te vervangen door
nieuwe exemplaren die ik voor een kwart van de dealerprijs op eBay had gekocht (zie hiervoor in deze draad).

De passagierszijde leek me het makkelijkst om mee te starten, o.a. omdat mijn auto elektrisch inklapbare spiegels heeft, en daarvan zit de bediening in de greep van de bestuurderszijde. De greep aan de rechterkant heeft alleen een schakelaar voor het elektrische raam. Omdat een renault voornamelijk met torx-schroeven in elkaar zit, heb je voor deze klus qua gereedschap naast je handen alleen een schroevendraaier waarin je losse bitjes (torx in dit geval) kunt plaatsen. Er zijn twee maten schroeven gebruikt.
Drie grote in de maat T30 waarmee de greep aan de deur zit en zo'n zelfde schroef achter de deurhendel waarmee het deurpaneel vastzit aan de deur.
En drie kleinere waarmee de greep aan het deurpaneel vast zit in de maat T20.

We beginnen met het, rustig met de hand, losklikken van de voorzijde van de greep:


Je ziet nu hoe de schakelaar van het elektrische raam in de bovenzijde van de greep zit. Ontkoppel de stekker, en verwijder de schakelaar:



Nu is het voorste deel los, je moet alleen nog het ronde deel waarin de schakelaar zat eruit klikken.
Vervolgens verwijder je het opbergvak in het zijpaneel, door de twee dopjes die daar binnenin zitten eruit te trekken,
waarna je het bakje los kan wrikken uit het deurpaneel en recht omhoog eruit kan trekken:


Nu gaan we de drie T30 schroeven waarmee de andere helft van de greep aan de deur vastzit los draaien, die zich bevinden bij de rode cirkels.
De derde schroef zit achter een afdekkapje in de deurkrukschaal.


Hier is het bovenste schroefgat van de greep de zien:

De onderste zit een stuk dieper.

Nu kan je het deurpaneel voorzichtig aan de onderzijde lostrekken, en omhoog klappen. Hierna kan je bij de drie T20 torxen die de greep met het deurpaneel verbinden:


Hierna is de greep los en kan je deze uit het deurpaneel trekken:


Nog even een plaatje achter het paneel waar je goed kunt zien waar de drie T30 schroeven vastzitten in de deur:


Vervolgens plaats je het achterste deel van de nieuwe greep op dezelfde manier terug (let op de stekker voor de schakelaar van het raam!):


Hierna kan het opbergvakje weer teruggeplaatst worden, en het deurpaneel onderaan weer vastgeklikt worden.

Nu is de voorzijde aan de beurt. Monteer de schakelaar en de ronde schijf waarin deze zit terug in de voorzijde van de nieuwe greep.
Maak de stekker hiervoor aan de achterzijde vast, en klik de voorzijde voorzichtig op zijn plaats.

Het resultaat is een strakke greep zonder bladders:



Hierna was de andere zijde aan de beurt.

De werkwijze is ongeveer hetzelfde, alleen moet je hier bij het omhoogtrekken van de deurkaart eerst het paneel met de (in mijn geval) vier schakelaars voor de ruitenbediening omhoog eruit trekken en de stekkers ontkoppelen. De "joystick" van de spiegelbediening zit geklemd en kan je met een draaiende beweging uit zijn huisje krijgen:



Al met al was het prima te doen. Doe rustig aan, en trek er ongeveer een uur per kant voor uit. Dan blijft alles heel  Y ;)
Zoals te zien is viel het bladderen van deze grepen nog mee. Mijn andere Megane heeft het iets erger. Ik wil de grepen die er nu vanaf gekomen zijn ontdoen van de coating en ze dan zilver of zwartmetallic spuiten. Deze komen dan in de andere Megane.

Ik hoop dat anderen met hetzelfde probleem hier iets aan hebben!






Felix

Netjes! Zo ga je ook te werk als je de bekleding van de deur wil verwijderen neem ik aan?

Tedo

Ja, want als je de greep laat zitten, krijg je je deurpaneel er niet uit  8)7

Felix


matthew

Ziet er netjes uit en een mooie how to do.

Jeremy

Heel handig dit! Nu weet ik gelijk hoe het achterste deel van het handvat los moet. Goed bezig !-!

Tedo

Bedankt heren!

Ik heb de "oude" grepen een nacht in een zak met ovenreiniger gelegd (modelbouw trucje), en daarna kan je de coating met een schuursponsje verwijderen. Wat overblijft is een gladde zwart kunststoffen handgreep. Die gaan we vervolgens spuiten (wordt vervolgd).  :)

Roy (Coup a One)


Tedo

Ja Roy. Mr. Muscle om precies te zijn. Krachtig goedje (en niet geheel ongevaarlijk).  o-)

Roy (Coup a One)

Inderdaad Mr. Muscle krijgt meer schoon dan menigte denkt en je kunt het goed gebruiken.
Tip keuken ontvetter, om de harde kunstoffen diep in de poriën schoon te krijgen maar let wel ga even na met een vochtig doekje je water is vuiler dan ooit tevoren Y (minimaal 1x per jaar) !-! en niet elke week/maand :neen:

Tedo

De oude grepen ontdaan van de rubber coating, licht opgeschuurd en vervolgens in de primer.
Daarna weer licht schuren, twee lagen velgenzilver en vier lagen glansvernis. Paar dagen drogen, oppoetsen met Commandant carpolish 5
en ze waren klaar voor montage. Dat heb ik vanavond maar eens gedaan (wist nu hoe het moest, dus ging twee keer zo snel):





EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev