Advertenties


luchtfilter topic

Gestart door Tuned, 20 september 2004, 23:32:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erix

nja... 'misschien' dan ben ik wel erg benieuwd waarom dat dan zou zijn.
ZX-Audio · the finest audio products around

Tuned

een backfire zorgt er volgens mij voor dat je luchtslang er afklapt, en bij lpg komt dat eerder voor, mij is toen verteld dat als je nu nog nooit met lpg een backfire heb gehad dat met een open lucht filer ook nie zo is, voor alle veiligheid heb ik er een carbon dynamic airbox op gedaan toch een soort sport filter maar in een gesloten circuit, o nu toe nog geen problemen gehad..let er wel op dat je met een lpg installatie wel een lucht verdeel ring er tussen heb zitten en de filter niet de volle 100% zal functioneren  :-\

Erix

Die ring zit er om wervelingen in de luchtstroom te cre?ren waardoor het gas zich beter vermengt met de aangezogen lucht. Beetje zelfde effect als het roeren in een kopje thee om de suiker op te lossen zegmaar.

Ik heb sinds kort een Megane Coupe op LPG en zie hier en daar van die berichten dat een zgn 'open lucht' filter niet kan op een LPG motor. Een hoop leden hier roepen iets wat ze ergens gehoord hebben en weten eigenlijk niet eens wat ze roepen en waarom ze het roepen (no offence! ;)). Er moeten sowieso een aantal dingetjes aan de auto gebeuren en tijdens beurtje aan de motor zal ik hoogstwaarschijnlijk ook een ander filter monteren. Ik houd niet van die papieren crap...

Omdat er een aantal roepen dat een zgn open lucht filter niet kan moet dit toch wel ergens vandaag komen. Naar mijn mening maakt het geen fuck uit, tis nou niet echt dat de aangezogen lucht ineens een andere samenstelling krijgt. Ik geloof ik niet dat een open lucht filter zelf ooit backfire door de inlaatkleppen zou kunnen veroorzaken. Op zo'n moment ontbrandt er namelijk een mengsel in de cilinder terwijl de inlaatkleppen nog niet geheel gesloten zijn.
ZX-Audio · the finest audio products around

Michel Cijs

Citaat van: Erix op 18 oktober 2004, 22:01:33
'backfire'

wrom zou een openlucht filter backfire niet overleven of veroorzaken en een standaard papieren filtertje het wel overleven of tegenhouden?!

een motor op gas staat heel nauwkeurig afgesteld

bij een open luchtfilter is de aangevoerde lucht lang niet zo stabiel als bij een standaard luchtfilter

vandaar de kans op backfire's

ik zeg altijd maar of je wil pk's of je wil zuiniger rijden, een mix van beiden zou de uitvinding zijn vd eeuw ;)

Erix

grrr  >:( ghehe geintje ;)

Na lange zoektocht en wat mailtjes ben ik er achter.

Het antwoord of een luchtfilter met een lage stromingsweerstand op motor met LPG 'goed' is, is inderdaad NEE.

Het probleem ligt in het feit dat LPG op het moment van menging in gasvorm is. Wanneer de inlaatkleppen zich openen ontstaat er een onderdruk in het inlaatspruitstuk en de rest van het inlaat traject. Hierdoor ontstaat er een sterke luchtstroom die nodig is om het LPG te laten oplossen in de aangezogen lucht. Zoals al vermeld was staat een motor op LPG zeer gevoelig afgesteld. Dit maakt het vacu?msignaal kritiek. Op het moment dat er een filter gemonteerd wordt met een lage doorstromingsweerstand zakt de onderdruk en is het vacu?msignaal zwakker. Daarnaast is luchtstroom een stuk minder sterk waardoor de kans dat er mengsel resten in het inlaat traject achterblijven groter wat eventueel backfire kan veroorzaken.

Een manier om LPG resten tegen te gaan is door een kleinere mixer te gebruiken maar door de afmetingen van deze kleinere mixer belemmerd nu de mixer zelf de luchtstroming waardoor het voordeel van een lage doorstromingsweerst filter weer verloren gaat. Dit wilt nu natuurlijk niet gelijk zeggen dat een filter met een lage doorstromingsweerstand backfire veroorzaakt. De mate waarop het LPG zich vermengt met de aangezogen lucht is minder en de kans op backfire is iets groter. Backfire blijft meestal de oorzaak van ontstekingsproblemen.

ps. Ik heb de Megane zeker niet voor de snelheid gekocht. Bij het filter ging het dus enkel voor de uitstraling onder de kap en het geluid. Als je snel wilt zijn moet je niet met een Megane beginnen en al helemaal niet aan filtertjes gaan denken om sneller te zijn. Dat kleine beetje (bijna verwaarloosbaar) wat je dan sneller bent zit meer tussen je oortjes.
ZX-Audio · the finest audio products around

peterachterop

Je ziet de laatste tijd steeds meer filters op de markt verschijnen.
E?n die mij wel erg opvalt is deze.


Heb hem in nederland nog nergens gezien. In de autostylegids staan ze wel maar dan alleen voor de peugeots ed.
Het is ook een soort Ramair system.
Als iemand hier info over heeft?

Erix

Met zo'n idee heb ik zelf ook een tijdje lopen spelen voor een atmosferische motor. Hier wordt de lucht erin gedrukt door de rijwind. Mitsubishi heeft deze standaard zitten op de nieuwere GDI motoren. Het principe zou je naar kunnen maken met een zelfgemaakte trechter en bijv een Twister van Green ofzo.

Voor het filter specifiek van het plaatje staat de fabrikant erop (K-Tec). Die had je waarschijnlijk zelf al wel gevonden  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

Kasteel

maar die is niet leverbaar voor de 2.0 16v...

peterachterop

Citaat van: Erix op 20 oktober 2004, 14:26:19


Voor het filter specifiek van het plaatje staat de fabrikant erop (K-Tec). Die had je waarschijnlijk zelf al wel gevonden ;)

Hoe denk je dat ik aan die foto kom?

Erix

#24
poe poe... URL van de foto was niet bij K-Tec zelf gehost...? :-X

Filtertje zal trouwens wel stuk vaker schoongemaakt moeten worden dan normaal. Al het vuil wordt er direct ingedrukt en echt een groot mondoppervlak zal het filter zelf niet hebben zo te zien.

Ennuh... niet voor 2.0 16v?! beetje zelf knutselen zal toch wel gaan lukken. Buisdiameter zal anders zijn en monding van filter iets groter.... Zoiets is best te fixen op basis van een Twister bijv  ;)
ZX-Audio · the finest audio products around

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev