Advertenties


Electrisch raam probleem

Gestart door Sjaakster, 19 juli 2011, 21:21:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaakster

Hi allemaal,

Sindskort ben ik de trotse eigenaar van een Renault Megane Cabrio uit 97. Bij aanschaf werkte alles perfect maar nu heb ik problemen met het raam aan de bestuuderskant. Deze gaat wel omlaag maar niet omhoog. Eerst heb ik de schakelaars schoon gemaakt aangezien dit een veel voorkomend probleem is, dat had helaas geen effect.

Vervolgens ben ik gaan meten. Eerst de schakelaar, deze is in orde. Vervolgens de stekker die op de motor gaat, als ik de schakelaar naar beneden doe meet ik gewoon 12v. Echter als ik de schakelaar omhoog doe meet ik niets. Dit doet dus een electrisch probleem vermoeden.

Ik heb het raam vervolgens weer dicht gekregen door er rechtstreeks 12v op te zetten, dus het motortje werkt nog.

Heeft iemand misschien een electrisch schema?

Ik raak nu verdwaald in de bedrading en een schema is dan wel prettig om te weten hoe het eea met elkaar is verbonden. Bedankt alvast!!

Tips zijn ook altijd welkom :)!

Gr,
Rens

Ps. alle andere ramen werken wel naar behoren.

Jacques

Waarschijnlijk wordt het raam bestuurd door de UCH. Ik bedoel die zwarte doos onder bij de stuurkolom. Sinds *de Megane lopen alle signalen via een PLC. Die kun je uitlezen en als je wilt ook repareren. Vervangen is een probleem. Dan moet je hem met de CLIP weer inlezen. (*In tegenstelling tot de R19 waar nog alles met relais en contacten gaat). Ik denk dat er in jouw geval een poortje in de PLC stuk is. Kijk eens of andere leden ervaring hebben met het vervangen van een ingesoldeerd relais.

Christian de Vriend

begin er maar niet aan

de relais voor het raam zitten gesoldeerd,van alle relais die er uit kunnen,solderen die stomme fransoosen die relais vast,en de ubix (interieur ecu) is niet open te maken
geloof me,ik ben 5 dagen op het dooie gemakje (en veel geduld) bezig geweest om alles op te halen,maar helaas,alles zit zo vast als een huis,krijg je het wel voor elkaar
dan zou ik dat graag willen weten hoe,dan kan alles hersteld worden.
ik heb bij de schakelaar een paar plussen erbij gemaakt,en bij de koppeling van poortier naar binnen 2 draden doorverbonden en alles doet het weer
enige wat jammer is,is dat de automatische stand het niet meer doet,maar ook daar ben ik mee bezig,om dat op te lossen met relais.

komende dagen heb ik helaas niet veel tijd om die schemas op te zoeken,aangezien het er heel wat zijn waar ik in moet zoeken.
op zn vroegst vrijdag,komt dat uit?
Horsepower is how hard you hit the wall,torque is how far you take the wall with you.

Horsepower sells cars,torque wins races

Megane 16V nu met 147pk en 200Nm schoon aan de wieltjes

Sjaakster

Ja dat zou grandioos zijn! Ik heb zelf al veel op internet zitten zoeken maar kan ze maar niet vinden :(

Jacques

Je kumt het ook aansluiten zonder gebruik te maken van de Renault electronica. Bijgaand een schema:

Sjaakster

Thanks, het is gelukt! Ik heb inderdaad bovenste oplossing gemaakt en het werkt perfect!

Jacques


jur

Jaq.. dank je wel voor het hier getoonde schema ik heb nog wel meer info nodig hoe ik het allemaal aan moet sluiten..mijn rechter raam werkt niet. en aan de motor ligt het niet aan. waarschijnlijk de aansturing dus. waar kan ik het centrale unit voor de ramen vinden om een directe 12v. aansturing te geven zodat het raam weer kan functioneren. ?

Nikk

Mooi dat ik dit oude topic vond. Heb de toepassing voor mijn linker voorrraam uitgevoerd met de 2 relais met het gewenste resultaat.

Uit documentatie bij de auto heb ik terug kunnen zien dat er al wat moeite in was gestoken in het verleden.  Zonder resultaat.

Nog dank aan Jacques, weer een punt van de lijst  !-!
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Jacques


Nikk

Ja dit soort topics zijn zeer welkom Jacques. Was zelf zonder schema al zover dat het probleem in het gedeelte in de auto zat. Had ik daarin moeten gaan spitten. Waarom gaat de bedrading vanaf de schakelaar naar binnen en niet direct naar de motor zoals rechts wel het geval is vraag je je dan af. Buiten hoe geeft een posting als deze je dan het vertrouwen om een alternatief toe te passen.   
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

mark29

Heb een soort oplossing ooit ook eens toegepast op een scenic van 2000. Dit schematje zie ik nu overigens voor het eerst.
Die wisser achter deed het niet, probleem zat in de uch, duur om te vervangen, dus bedrading omgeleid van schakelaar naar relais door naar achteren.

Nikk

Redelijke simpele en welkome oplossingen zijn dit. Kon in de historie terugvinden dat er een garagebedrijf al een keer naar het raam had gekeken ( stond op een rekening ) en de eigenaar zelf had zich er ook in verdiept. Beiden zonder resultaat. Nu dus gefixt met 2 relais. Blij mee.
Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

Nikk

#13
Nog ff schema uit de vraagbaak van raambediening voor de geintresseerden:

Megane Cc     Tech line     2.0 16v Bleu Crepuscule  Automatic '08
Megane break RXT           1.6 16v Bleu Crepuscule  Automatic '00
Espace           The race    2.0 16v  Gris Titane "02

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev