Advertenties


[FAQ] Cabrio dak wassen

Gestart door Rick Santbergen, 4 februari 2011, 16:05:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick Santbergen

Er zijn verschillende manieren om een cabriokap schoon te krijgen. Er zijn mensen die zweren bij speciale middeltjes zoals raggtopp, er zijn erbij die het met groene zeep proberen en er zijn erbij die het met de hogedrukspuit of autowasstraat doen. Hieronder mijn ervaringen.

Hogedrukspuit: Nee! Heel misschien dat je hiermee troep van je dak af krijgt. Echter hogedrukspuiten zijn veel te sterk voor dit karwei. Er is een grote kans dat je het waterbestendige gedeelte van het dak (onder de zichtbare stof) beschadigd. Waardoor na het wassen, je dak niet meer waterbestendig is. Ook al gebeurde dit de eerste keer niet toen je het met de hogedrukspuit deed, grote kans dat het later alsnog een keer gebeurt.

Autowasstraat Kom op, dit is toch geen optie? De borstels van de autowasstraat zijn niet vriendelijk voor je kwetsbare dak of het plastic raam.(om over de rest van je auto niet te praten) Krassen op je raam zijn gegarandeerd het gevolg. Daarnaast maken veel autowasstraten gebruik van wax. Wax droogt echter je dak uit en is niet goed voor de levensduur van je dak.

Speciale middeltjes (bijvoorbeeld raggtopp) Veel cabrio rijders gebruiken deze speciale middeltjes. Deze bestaat vaak uit één dat schoonmaakt en één dat naderhand je dak impregneert (beschermt). Ik heb hier nog geen ervaring mee, als ik ooit mijn dak niet meer schoon krijg op mijn manier ga ik ze zeker proberen. Koop echter geen goedkope troep, veel chemische middeltjes die hierin zitten schijnen ook de waterbestendigheid van je dak te beschadigen. (vooral raggtopp staat goed bekend en wordt door veel mensen aangeraden)

Groene zeep: Het doet niet veel, maar het beschadigt ook niet! Dit is de optie die ik momenteel gebruik. De volgende hulpmiddelen gebruik ik hiervoor:



-   Een zachte (grote) badborstel (ik heb de steel verwijderd van de borstel, zodat het makkelijker wassen is).
-   Een pot groene zeep
-   Een afwasborstel (van zacht paardenhaar) voor de moeilijk bereikbare plekken
-   Een emmer
-   Een tuinslang
-   Heel veel tijd
-   Een handdoek of iets anders om het dak af te drogen.

Nu gaan we aan het werk. Schep twee eetlepels groene zeep uit de pot en gooi deze in een lege emmer. Vul de emmer vervolgens met warm water en zorg dat de groene zeep oplost. Spoel je dak van te voren nat met een tuinslang, doe de borstel in de emmer sop en begin je dak te schrobben. Dit kan je het beste doen in de richting van de naden in je dak. (om pluizen te voorkomen)



Op deze manier sop je heel je dak in. Spoel de sop iedere keer af met de tuinslang. Dit karwei blijf je volhouden totdat er overal witte sop verschijnt. Zolang er bruine/groene sop verschijnt, is het gedeelte nog niet schoon. In onderstaande afbeelding is dit weergeven. De groene cirkel geeft het schone gedeelte van de kap aan en de rode cirkel het vieze gedeelte.



Spoel iedere keer de sop eraf en blijf doorgaan totdat er geen groene/bruine sop ontstaat, maar schone witte sop.

Als je denkt dat je dak schoon is, droog je deze af met een handdoek. Vervolgens laat je dak helemaal drogen en controleer je of alle aanslag verdwenen is. Als je dak nat is, lijkt het dak vaak verlost van groene aanslag. Echter zodra je dak droog is, verschijnt de aanslag weer. Op dat moment moet je dak weer natsproeien en verder gaan met soppen.



Dit is een heel arbeidsintensief karwei maar hiermee krijg je alle aanslag van je dak. Reken op zijn minst op 2 uur werk, maar dit kan oplopen tot 4 uur bij daken met zeer veel groene aanslag.

Zo was mijn dak voor het schoonmaken:





En zo was mijn dak na het schoonmaken:



Tips:
-   Gebruik een zachte borstel, anders gaat je dak pluizen, gebruik de borstel niet op je raam! Dit zal krassen.
-   Gebruik de afwasborstel voor de moeilijk bereikbare plekken.
-   Was altijd je gehele dak, anders krijg je kleurverschil op je dak.
-   Was naderhand de rest van je auto, aan de zijkanten zal veel groene zeep zitten. Was niet vooraf je auto, dit is zonde van je tijd.

Bovenstaand dak was niet zwaar verontreinigd, dit komt doordat ik het jaarlijks bijhoud. Dezelfde methode is getest op daken met veel groene aanslag met hetzelfde resultaat.



EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev