Advertenties


Blueprinten

Gestart door Benjamin Renon, 16 mei 2010, 16:31:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Blueprinten
Door een speciale vorm in de klepzetel te brengen kan het koppel in het laag- en middengebied verhoogd worden. Dit uiteraard in samenwerking met bewerkingen aan kleppen en in- en uitlaat kanalen en door diverse onderdelen uit te wegen, te balanceren en uit te literen. Het "matchen" van de in- en uitlaat spruitstukken moet na deze behandeling uitgevoerd worden anders is al het natuurlijk werk grotendeels voor niets geweest. Wanneer mogelijk is het aan te raden om grotere inlaatkleppen te plaatsen. Al deze handelingen kunnen een koppelwinst opleveren tussen de 10-25% dit is grotendeels afhankelijk van hoe goed de onbewerkte cilinderkop is.

Door dit te combineren met een set snellere nokkenassen, aangepaste elektronica, gemodificeerd luchtinlaatsysteem en een sportuitlaatsysteem zijn zeer hoge winsten te behalen. Hierdoor verkrijgt men een soepele motor met veel koppel in lage toeren gebied en veel vermogen in het hoger toeren gebied.
De specifieke gegevens zijn natuurlijk "het geheim" van iedere tuner. De theorieën over het tunen van motoren lopen vaak nogal uiteen maar uiteindelijk komt goede tuning vaak op hetzelfde neer. Uiteraard gaan wij in dit verhaal uit van betaalbare tuning. Buiten het gewone tunen is er nog een wereld van geld-verslindende tuning. Hier zal door gebruik van zeer hoogwaardige materialen, zoals speciale krukassen, zuigers, drijfstangen en nokkenassen nog hogere koppel en pk waarden bereikt worden. Door deze materialen is het dus mogelijk om extreme compressieverhoudingen en toerentallen te bereiken waardoor vermogens tot ruim boven de 200pk mogelijk wordt met "gewone" produktie motoren dit is te zien in de DTCC.

Een standaard Megane 2.0 16v heeft circa 147pk. Na cilinderkop bewerking en het verleggen van de begrenzing heeft deze motor meer dan 175 (echte) pk's. Deze waarde kan natuurlijk nog hoger echter tot deze waarde blijven de soepele rij-eigenschappen absoluut behouden.

Voor dit soort serieuze motorische tuningonderdelen, kan je het beste contact opnemen met een specialist. Een voorbeeld van een bekende Renault tuner is Achterberg Motorsport in Vlaardingen, telnr: 010-4602655.




Bedenk je wel dat serieuze motorische tuning een behoorlijk prijskaartje met zich mee zal brengen, en dat je motor minder lang mee zal gaan omdat je er meer vermogen uit gaat halen.......

Geschreven door: Michel Cijs
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev