Advertenties


Sportuitlaten

Gestart door Benjamin Renon, 16 mei 2010, 16:28:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Sportuitlaten
Sportuitlaten zijn leverbaar voor bijna elk merk auto, dus ook voor de Megane. Er kan gekozen worden uit het monteren van alleen een sportdemper, dit heeft in de praktijk een vermogenstoename van zo'n 3 tot 4 pk tot gevolg. Een ander voordeel van een sportdemper is het mooiere geluid en het fraaie uiterlijk. Ook kan er gekozen worden voor een compleet systeem vanaf de katalysator. De middendemper wordt dan meestal vervangen door een rechte buis, deze aanpassing heeft een vermogenstoename van zo'n 5 a 6 pk tot gevolg. Je auto gaat er voornamelijk mooier en luider van klinken en zal iets soepeler oppakken.



De katalysator kan je ook weglaten of vervangen door een katvervanger, maar met de APK is dit dus niet toegestaan. Dit betekent dat je ieder jaar voor de APK je kat er weer onder zal moeten zetten.

Uiteindelijk kan er ook nog voor worden gekozen om het uitlaatspruitstuk te vervangen. Deze aanpassing heeft niet alleen zo'n 5 pk winst tot gevolg, maar ook de trekkracht onderin (koppel) stijgt.

Bij onze clubsponser (MCC) hebben ze een leuke aanbieding voor een optimale in- en uitlaat van je motorblok: Club-korting

Uitlaat op maat

Naast sportuitlaten van de bekendere merken als Remus en Sebring, kan je ook kiezen voor een uitlaat op maat denk hierbij aan een einddemper links en rechts. Dit kost uiteraard meer, maar het ziet er erg mooi uit en de uitlaten zijn meestal compleet van RVS dus je hebt dan wel iets speciaals met een hoogwaardige kwaliteit.

Een gerenommeerd bedrijf in Nederland die deze specialiteit beheerst, is EPS in Hoogezand, dit bedrijf is al jaren gespecialiseerd in het maken van uitlaten op maat.

Gerwin Batten heeft daar reeds een operatie laten uitvoeren:

Megane met naar wens gemaakte RVS sportuitlaat. De bumper is niet standaard, maar uitermate geschikt voor deze toepassing. De pijp die van links komt en naar het rechter eindsierstuk loopt zit lekker strak onder de bodem, totaal niet storend en (normaal) nauwelijks te zien. De eindsierstukken zijn 100 mm in doorsnede en hebben absorptiemateriaal aan de binnenzijde voor een extra diep geluid. Mooie, fraaie combinatie! Dit is een RVS sportuitlaat vanaf de kat. In het midden is weer een demper aangebracht, uiteraard een exemplaar zonder tegendruk met goede doorlaatcapaciteit. Juist achter de achteras zit een demper van het CRX-design (sorry.). Deze demper heeft de ingang gewoon aan de voorzijde, maar heeft de uitgangen aan de achter- én voorzijde. De uitlaatgassen worden zo mooi regelmatig verdeeld. Het geluid van de hele combinatie is diepdonkerbruin, bij gasgeven lichtjes te voelen in de maagstreek.




Geschreven door: Michel Cijs
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev