Advertenties


Luchtfilters

Gestart door Benjamin Renon, 16 mei 2010, 16:26:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benjamin Renon

Luchtfilters
Vanuit de fabriek wordt elke auto voorzien van een filter om de inkomende lucht te filteren. De fabriek maakt hiervoor gebruik van papieren luchtfilters vanwege de kostenreductie. Deze filters hebben een relatief hoog doorstroombelemmeringsgraad. Tevens wordt het luchtinlaattraject dusdanig geconstrueerd dat het aanzuiggeluid tot een minimum beperkt blijft. Deze beide aanpassingen hebben tot gevolg dat de motor niet de optimale hoeveelheid lucht toegevoerd krijgt.

Door toepassing van een vervangingsfilter met een lagere doorstroombelemmeringsgraad krijgt de motor meer lucht. De computer van de auto regelt de brandstoftoevoer dusdanig bij dat het mengsel hetzelfde blijft en in de meeste gevallen juist verbeterd. Hiermee valt een vermogensstijging van 3 tot 5 pk te behalen. Een vervangingsfilter gaat een autoleven lang mee, af en toe (om de 20.000 km) moet het filter worden gereinigd met een speciaal reinigingsmiddel.

Ook kan het standaard luchtfiltersysteem vervangen worden door een complete injectiekit, ook wel een open luchtfilter genoemd. Hierdoor zal ook de belemmering in het totale aanzuigtraject worden verminderd wat een vermogensstijging van 5 tot 8 pk oplevert. Ook het aanzuiggeluid zal (behoorlijk) toenemen.

Een open filter is erbij gebaat dat er geen warme, maar koude lucht bij in de buurt komt. Veel leden van ons doen dit door een buis achter een frontlip te maken en deze naar je open filter te leiden, dit brengt dus koude lucht naar het filter. Ook kan je een soort behuizing maken om je filter wat ervoor zorgt dat het filter niet de warme motorlucht aanzuigt.



Bekende merken zijn: K&N, King Dragon, Green en J&R

Bij onze clubsponser (MCC) hebben ze een leuke aanbieding voor een optimale in- en uitlaat van je motorblok: Club-korting

Daarnaast zijn er 2 extremere mogelijkheden:

Cold Air intake
Buizen naar ene locatie waar de lucht koud is en daar het filter erop.



Ram air
Windhapper ergens op de moterkap of in de bumper die de rijwind in een kamer forceerd en hierdoor dus overdruk ontstaat. Na deze happer komt pas het luchtfilter.

Eigenlijk is een Ram air oplossing ook altijd een Cold Air intake, maar een Cold air intake dus niet altijd een Ram Air.

Voorbeelden
Gat in je moterkap en luchtfilter steekt eruit, dit is een Cold air intake en dus niet een Ram air. In tegendeel dit velaagd zelfs de druk omdat de lucht die langs het filter gaat ook lucht uit de buis probeert mee te zuigen.

Een trechtervormig gat in the bumper, achter dat gat zit een gesloten kamer waarin zicht het luchtfilter bevindt. Door de rijwind ontstaat er een overdruk in die kamer en omdat het filter daar de lucht aanzuigt dus ook gelijk in je inlaat. Dit is dus een Cold air intake met Ram air.

Geschreven door: Michel Cijs
Daily: RMC 1.6 8v 90 pk SOLD Clio 1.6 16v Dynamique Luxe SOLD Mégane 2 RS F1 team 2006
Performance parts: www.part-box.com

Renault Mégane Club ook op facebook!
https://www.facebook.com/pages/Renault-Megane-Club-RMC/123715931060265

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev