Advertenties


Brandstofpomp van Mégane bj2002 makkelijk zelf te vervangen?

Gestart door Fientje, 21 juni 2021, 19:54:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fientje

De brandstofpomp van mijn '02 Mégane Break is binnenkort aan vervanging toe. Na een halve dag stilstaan hapert 'ie de 1e minuut. Een maand of 8 geleden heeft de garage er al eens een 2e hands in gezet, die heeft het niet heel lang uitgehouden nu blijkt.

Deze keer overweeg ik 'm eigenlijk zelf te vervangen, maar is dit een beetje te doen voor iemand die dat nooit eerder heeft gedaan? De voornaamste vragen zijn "hoe schroef ik de zwarte kunststof ring eraf" en "hoe klik ik de brandstofleidingen los".

Die ring... ik zag dat de garage 'm destijds met een platte schroevendraaier tegen de opstekende randjes en een hamer los mepte. Maar ik krijg er geen beweging in op die manier. En bovendien zijn door de garage een aantal van die opstaande randjes al kapot. Zijn er andere manieren om zonder Renault-gereedschap deze ring te verwijderen?

En de brandstofleidingen, de garage deed het met een punttangetje. Terwijl een oude Haynes een speciale tang met 2 vorken meldt. Echter, deze Mégane lijkt andere aansluitingen te hebben dan de Haynes beschrijft :shocked: De groene heeft aan beide zijkanten een groen vlak wat ingedrukt kan worden. Bij de rode is het rode stuk indrukbaar, van wat ik kon voelen zit er aan de onderkant ook een. Is het zo simpel als de gekleurde vlakken van beide indrukken of zijn andere handelingen nodig om ze los te krijgen?

De brandstofdruk v/d leidingen afhalen kan van wat ik heb begrepen door de stekker v/d pomp te halen en de motor te starten.




mark29

Die leidingen, zo simpel is het ja.
Spuit er eens wat wd40 in, voor je de boel los klikt, dan gaat ie veel makkelijker.
Die ring hoor je met een beugel los te halen inderdaad, een renault dealer gebruikt dat ervoor.

Haal dit pas los als je tank zo leeg mogelijk is, ivm gewicht volle tank kan je tank krom trekken en daardoor gaan lekken erna.

Fientje

#2
Een beugel om die ring te lossen... zo deze ook werken?
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-montagesleutel-voor-brandstofpompen

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen van wel. Kan alleen zo niet inschatten of het materiaal niet te dik is om tussen de ring en dat gat te passen.

Is 15 liter al leeg genoeg? Veel meer zit er nooit in, de auto rijdt het grootste deel v/d tijd op LPG.

cabrioliefhebber

Als de pomp eenmaal is vervangen, advies om de tank minimaal 35% gevuld te houden. Droog lopende pomp betekent einde van de pomp.

mark29

Dat gereedschap is niet duur, het lijkt wel te kunnen.
Hoe oud is de benzine die erin zit? Oude benzine kan ook stotteren veroorzaken.
We hebben hier 2 (nu tijdelijk 3) autos op lpg staan, tanken als we benzine tanken euro 98 ivm toch al weinig tanken, de e10 is namelijk rommel en geeft meer afzettingen.
Vaak met lpg auto blijft er een paar maanden dezelfde benzine in zitten, dus af en toe een rit op benzine is wel wenselijk.

Fientje

Het heeft even geduurd, maar ik heb de pomp afgelopen zaterdag vervangen :) Dat stuk gereedschap van de HBM kwam wel van pas, hoewel ik betwijfel of het had gewerkt als de ring niet vorig jaar al eens los is geweest.

Het stotteren na een koude start op benzine is weg met de nieuwe pomp !-!

De benzine is niet heel oud, er wordt per keer zo'n 15l getankt en dan gemiddeld eens per maand. En altijd E5/Euro98.

mark29


EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev