Advertenties


1e Versnelling

Gestart door E.tenBrinke, 1 januari 2010, 21:26:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

E.tenBrinke

Beste mensen,

graag zou ik willen weten of één van jullie dit probleem eerder gehoord heeft,
onlangs is in mijn megane coupé 1.9 DCI ph2 de versnellingsbak gerepareerd na dat ik voor de 2e keer problemen had met de bak
( korte beschrijving ) eerste keer tanden uit de spiebus. 2e keer tanden van het as gedeelte in de bak. dit is bij de renaultdealer gerepareerd.
vervangen is er toen satteliet, koppel geleider, complete koppelingsset plus de as. de eerste maanden reed de auto weer als nieuw dus niets aan de hand
naar verloop van tijd begon de 1e versnelling bij het opkomen van de koppeling te trillen. hiermee ben ik terug gegaan naar mijn dealer die tot 2 keer toe de bak onder garantie er weer
onder vandaag gehaald hebben en opnieuw onderdelen vervangen hebben maar helaas zonder resultaat. zijn er mensen die dit probleem kennen of mee gemaakt hebben, dan zou ik dit heel graag horen zodat ik misschien nog iets mee kan.

m.v.g Erwin ten Brinke
Megane 3 2.0 DCI 160
Tuned @ Van Beek Autoracing:
196,0Pk@3650rpm / 428,0Nm@2750rpm

matthew

Wat hebben ze daarna voor garantie vervangen?

Wat je probleem was en wat er vervangen is komt weleens vaker voor.

Maar de trillingen in de 1e versnelling is dat bij wegrijden of constant rijden in de 1.

E.tenBrinke

ze hebben de 2e keer drukgroep opnieuw vervangen 3e keer alles opnieuw uit elkaar gehaald en het vliegwiel gecontroleerd maar ze konden niets vinden wat te trilling kon veroorzaken.
het trillen is alleen bij het oplaten komen van de koppeling, tijdens het rijden is het weg, en tevens bij het terugschakelen naar de 2e versnelling tril hij ook alleen bij het oplaten komen van de koppeling.
ik zou de trilling kunnen beschrijven alsof je met de auto over een oude klinkerweg rijd, een snelle trilling die je door de hele auto voelt.
Megane 3 2.0 DCI 160
Tuned @ Van Beek Autoracing:
196,0Pk@3650rpm / 428,0Nm@2750rpm

maXcomX

Ik zou de motorsteunen even checken.

E.tenBrinke

maXcomX, bedankt voor je reactie.

de monteur heeft de motorsteun vervangen door een nieuwe maar geen verschil dus hebben ze de oude weer terug geplaats dus ben bang dat motorsteun afvalt.
Megane 3 2.0 DCI 160
Tuned @ Van Beek Autoracing:
196,0Pk@3650rpm / 428,0Nm@2750rpm

subzero

Misschien is een van de drukvingers van de drukgroep lam,welke dan bij lage toeren even in onbalans is ??


matthew

Er zijn meerdere motorsteunen,zijn ze allemaal in orde?

Zou kunnen drukvinger misschien koppeling niet goed gecentreerd.

@SUbzero een astra 1.4 met 600 pk daar wil ik wel een plaatje van zien haha

maXcomX

Ahh zo! Nou dat is dan weer een meevaller, maar er zijn meerdere motorsteunen allemaal gechecked?

Lamme drukvingers? dan zou ik eerder aan een diafragma breuk denken. Maar als de gehele drukgroep vervangen is, dan kan dat het niet zijn. Wat wel kan is een oneffenheid of blauw vliegwiel. Dan heeft de koppelingsplaat op sommige gedeeltes weinig grip, waardoor je een resonantie krijgt. Je knt dat zo testen, door heeeel langzaam je koppeling op te laten komen en beetje gas bijgeven tegen het slippen aan.
Merk je dan een trilling of ongelijk slippen?
Dan kan het zijn dat het loopvlak iets "verbrand" is. (dat zie je aan blauw-verkleuring). De enige remedie is dan het vliegwiel afdraaien of goed opschuren. Dit kan aan de motor gebeuren.
Als het gewoon vet is dan even een paar keer de koppeling laten doorslippen, misschien dat het dan ook weg is.



subzero

Citaat van: matthew op  6 januari 2010, 00:00:12
@SUbzero een astra 1.4 met 600 pk daar wil ik wel een plaatje van zien haha

Euhm......ja,........het zit namelijk zo,hij heeft alleen s'nachts 600 pk,overdag is het gewoon 60 pk. Y :D

subzero

Citaat van: maXcomX op  6 januari 2010, 00:06:45
Lamme drukvingers?

Daar heeft mijn slopel last van,schijnt een vrij bekend probleem te zijn bij de astra.

Daarom dacht ik bij bovengenoemd probleem hier aan omdat mijn auto ook schud.

maXcomX

Tja Opel, Die bouwen ook niet meer de kwaliteit van vroeger. Waar je bij je Astra wel op moet letten, zijn de achterste wielkuipen - de naden om precies te zijn. - die zijn binnen in de holle ruimte namelijk niet gecoat en is verlijmd. Hier loopt via de achterruit altijd water in en die kan niet weg. Met als gevolg dat de randen gaan rotten. Even heel goed behandelen met ML!
Ik geloof dat de Tigra hetzelfde probleem heeft.
Na 3 jaar begint dat al.

600 pk... Shetlanders zeker?  :D

E.tenBrinke

bedankt voor jullie ( leuke ) reacties, !-!
als ik de koppeling langzaam op laat komen dan krijg je een constante trilling en op het moment dat je gas bij gaat geven word de trilling erger,
er zaten de laatste keer geen blauwe plekken op het vliegwiel er is helemaal niets aan te zien volgens mijn monteur.
ik heb vandaag gebeld met de garage om te kijken wat het vervangen van het vliegwiel kost ze gingen kijken of ze met de prijs iets konden regelen.

bedankt voor jullie reacties en ik zal jullie op de hoogte houden bij eventuele ontwikkelingen.

m.v.g Erwin ten Brinke
Megane 3 2.0 DCI 160
Tuned @ Van Beek Autoracing:
196,0Pk@3650rpm / 428,0Nm@2750rpm

maXcomX

Wel fijn dat ze iets willen regelen met de prijs.
Maar, ik heb altijd geleerd om bij vervanging van de drukgroep meteen het vliegwiel te checken met een micron-meter. Als namelijk de koppelingsplaat versleten is, dan gaat die slippen. Tegen de tijd dat een normale bestuurder bij de garage is, dan is er al zoveel hitte geproduceerd, dat soms het vliegwiel blauw is of krom/oneffen geworden is. In zulke gevallen wordt het vliegwiel niet meteen vervangen, maar afgedraaid of geslepen aan de motor. Nu kan het zo zijn dat vervangen goedkoper geworden is, in dat geval kies je natuurlijk voor die optie.
Maar goed; Het had gecontroleerd moeten worden toen de nieuwe drukgroep geplaatst werd.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev