Advertenties


Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.

Gestart door Gert, 6 december 2004, 15:19:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tony

Bij gebruik van LPG moet de klepspeling altijd groter zijn dan op benzine.
De kleppen worden op gas altijd heter omdat er geen koeling plaatsvindt door verdamping (gas is al verdampt) Benzine ontrekt tijdens de verdamping warmte aan de verbrandingsruimte, waardoor deze enigzins gekoeld wordt.
Dat die koeling best veel is kun je opmaken uit de verbrandingswaarde van benzine en gas. LPG heeft een lagere verbrandingswaarde - vandaar ook een hoger verbruik en lager motorvermogen.

Over backfire:
- Het verhaal van FUBAR is correct. Er bestaat ook nog een oplossing van een BF-klep. Deze zit voor de luchtklep, ik weet niet of die ook voor renault leverbaar is.
- De nieuwe LPG installaties die LPG direct inspuiten hebben geen last van BF meer.
- Gas geven tijdens het omschakelen moet je ook niet doen, gewoon rustig rijden totdat de motor is overgeschakeld op LPG
- Goede bougies en een schoon luchtfilter helpen ook
- Op LPG wordt het motor management gefaked, zodat deze "denkt" dat ie op benzine rijdt. Het kan gebeuren dat hier iets ontregeld is waardoor de LPG installatie niet meer afgestemd is op het motor management.
- Verder schrijft renault voor om in ieder geval - vooral - bij oudere types regelmatig olie te verversen die iets dikker is.
Kooldeeltjes van gloeiende roetdeeltjes kunnen zorgen voor voortijdige ontbranding en niet goed sluitende inlaatkleppen. Hier heb je een speciale toevoeging voor die je bij de benzine moet gooien. Tijdens dit schoonrijden moet je even niet op LPG rijden (+/- 500 km)

Tony

Aanvulling:

Om zelf een BF-klep te maken kun je een universele afdichtklep van een trekhaak stekerdoos gebruiken.
Deze moet je dan voor de luchthoeveelheidsmeter monteren (dus tussen inlaatspruitstuk en luchthoeveelheidsmeter)
Dit schijnt heel goed te werken.
Een ander punt is de afstand tussen verdamper en inlaatspruitstuk:
deze moet niet meer zijn dan +/- 10 cm.
Als laatste: vergeet niet tijdens iedere beurt de verdamper af te tappen. Vaak wordt dit vergeten, waardoor het/de membraam/membranen niet goed werken. Dit merk je vooral tijden het optrekken, bijv. dat de motor gaat inhouden of een BF geeft.
En als laatste: de contactpunt afstand van de bougies moeten kleiner zijn dan bij de benzine uitvoering (dat is per motortype  weer verschillend)

Pffff, ik denk dat nu alles wel gezegt is over BF en het voorkmen hiervan.

Tony

Extra aanvulling:

Nabij of op de verdamper zit een doseur-relais, die qua werking het zelfde doet als de stationair regelklep. Hierin zit een plunjer die vaak kan vastzitten vanwege bramen of vochtinwerking.
Remedie: plunjer en veer uitnemen en goed reingen en met wd40 inspuiten.

Roeland

hallo, ik heb ook al enige BF's gehad, maar nooit met schade, tot vorige week alleszins...

filterdarm erafgevlogen (zat met klemring vast) en darm gescheurd, het filter was nog ok (origineel renault kaars filter)

ik ga me zelf zo een BF klep maken, gewoon een terugslagklep wat normaal op verwarmingsbuis zitten (heb ene gevonden opt werk van 1/2 duim, maar mag ook kleiner) deze gewoon plaatsen tss inlaatspruitstuk en luchtmeter)
de terugslagklep opent makkelijk (je kan hem zo open blazen met je mond) en laat dus maar lucht door in 1 richting.
open gaan als je geen BF hebt kan niet gebeuren omdat er een onderdruk heerst in je filterbuis omdat je inlaatspuitstuk lucht aanzuigt.
Woensdag zal ik proberen wat fototjes te maken. Het plaatsen en testen zal pas voor in het weekend zijn.

Groeten Roeland

ppveenstra

ben erg benieuwd, moet zeggen dat ik er al ruim een jaar geen last meer van heb  :)

Tuned

ik reed vrijdag avond op dat heuveltje naar de rai (parkeerplaats) en hoorde een knal vanonder de motor kap direct erna rook ik iets van een brand lucht en dacht; ojee luchfilter maar na een inspectie onder de kap kon ik eigenlijk niets vinden, zou mijn filter geklapt zijn of de slang er af dan zou ik dat met het rijden op de snel weg toch moeten horen en minder vermogen hebbe??

zou ook heel goed een auto of 2 voor me geweest kunnen zijn maar vertrouwde het even nie

Roeland


Tony

Lees de FAQ is zou ik zeggen..
Je kunt trouwens een prima anti-backfireklep maken van een universele stekerklep voor een aanhangwagen.
Als je een lpg ridder bent, dan is een openluchtfilter vaak een uitkomst, klinkt nog lekker sportief ook!

member of De Slee

 :o
Naast mn verdamper hangt een losse 'klep' het lijkt er op dat dit de actuator is? Dus dit ding doet niets meer. Kan dat want de auto loopt vrij goed op gas! af en toe BF maar voor de rest geen problemen!!


Tony

Met een defecte actuator loopt de motor niet of slecht op gas.
Je kunt hem een keer schoonmaken en eens kijken of ie niet versleten is (Dat zie je wel aan de plunjer en het huis (uitgelubberd en soms ingevreten).

Ik ga vandaag nog een kiekje maken van zo'n opengewerkte actuator (dwarsdoorsnede)

Mike R.

Gebruik dit topic maar even, nieuw topic is ook nutteloos.  ;)
Vorige week een knappe backfire gehad, bijna nooit eerder, recent nog wel eentje en nu meteen een goede, hele luchtslang gescheurd. Flinke klap, direct de kracht eruit, gelukkig een straat voor thuiskomst, dus heb hem met enige moeite wel de straat ingekregen om te parkeren. Slang even met tape afgedicht en inmiddels is ie ook alweer vervangen, ruime 6 tientjes en daarnaast nog montage, is overigens ook zelf nog wel te doen. Hebben dit keer de slang niet volledig afgedicht met klemmen om bij een eventuele volgende backfire een goede kans op losschieten te krijgen i.p.v. scheuren.  ;) Hij voelde overduidelijk minder stevig dan de nieuwe, klemmen waren ook knap verrot, die had dus al een hele beste tijd gehad.  ;)



Renault Megane Coupe PH1 - 2.0 16v "Williams" 150pk

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev