Advertenties


Defecte Megane

Gestart door John B., 29 maart 2010, 12:07:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John B.

Hallo,


ik ben een lange tijd niet online geweest omdat ik het vrij druk had, deze week moest auto voor APK, maar daarvoor had ik al problemen met de waterpomp, die defect aan het gaan was. Had het bij degene gemeld waar hij gekocht was (BOVAG bedrijf) maar kreeg onderstaande reactie:


(wel even van beneden naar boven lezen!)

Geachte heer Corné,



De waterpomp is misschien kapot gegaan door gewone slijtage? Dat kan natuurlijk ook. Wij vervangen honderden distributieriemen op jaarbasis en bij misschien 15% wordt de waterpomp gelijk vernieuwd. Misschien komen er juist zoveel klanten naar ons omdat wij niet zomaar klakkeloos (zoals bij de dealer) elke waterpomp op kosten van de klant vernieuwen. Nu heb ik het betaald vorig jaar voor jou en dan had ik de waterpomp wel preventief moeten vernieuwen?



Helaas dat het gebeurd is maar wij willen je voor een schappelijk bedrag helpen. Als je een afspraak maakt gaan we het repareren.



Met vriendelijke groet,



Alexander Dijkwel





Geachte heer Dijkwel,





Bedankt voor uw reactie,



Graag zou ik willen weten waarom bij aflevering ook niet direct de waterpomp vervangen is, het schijnt wel gebruikelijk te zijn bij het vervangen van de distributieriem.



Nu zit ik bijna 1 jaar na aanschaf met een (bijna) defecte waterpomp, terwijl dit waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden. Ook is bij aflevering daar niets over vermeld.



Met vriendelijke groet,



J. Corné





Geachte heer Corne,



De distributieriem is bij aflevering op onze kosten inderdaad vernieuwd.



Wat u het beste kan doen heeft Andre Wouters, onze chef werkplaats reeds verteld aan uw broer. Dat is de waterpomp vervangen op korte termijn en niet meer mee rijden om gevolgschade te voorkomen.



Met vriendelijke groet,



Alexander Dijkwel



Goedenavond,





15-01-2010 heb ik onderstaande mail naar u gestuurd, maar tot op heden nog geen reactie ontvangen,



Wellicht dat u deze mail over het hoofd heeft gezien,



Graag hoor ik van u,



Met vriendelijke groet,





John Corné























Goedemiddag,





Gisteren is mijn broertje bij jullie langs geweest omdat er een tikkend geluid van onder de motorkap te horen was.



Een monteur heeft verteld dat dit waarschijnlijk de waterpomp is.



Ik vroeg mij af of bij aanschaf de waterpomp is vervangen.



De distriebutieriem is namellijk wel vervangen, en, na wat informatie op te hebben gedaan via internet, zouden ook de waterpomp en multiriem vervangen moeten worden, doordat er op de waterpomp ineens meer kracht komt te staan, kunnen de lagers stukgaan, en dat is waarschijnlijk ook gebeurd.



Nu zou ik graag van jullie willen horen, wat ik het beste kan doen,





Met vriendelijke groet,



John Corné





Ik heb daarna nog een mail gestuurd, en gevraagd een afspraak te maken, en kreeg als reactie:  Bel maar.


Ik had het toen helemaal gehad met de garage, en daarna niet meer in de auto gereden.

Deze week bij een andere garage een waterpomp laten monteren, en de distributieset vervangen, er kwam trouwens een orginele renault-driem vanaf, dus weet niet eens zeker of ze m wel vervangen hadden...

Maar nadat de boel weer terug was gezet en t spul op tijd stond, motor gestart, maar waterpomp was defect, dus terug uit elkaar, nieuwe waterpomp erop, salles terug en hij liep prima,  voor even, tijdens het naar keuringsstation rijden stopte de auto ermee, en wilde ook neit meer aanslaan, na compressietest bleek dat 2 cylinders geen compressie meer hadden. Overigens daarvoor nog wel gekeken of er niets versprongen was, maar alles stond nog goed. Is er een kans dat er iets met de nokkenas is gebeurd?

Wie kan mij verder helpen en vertellen wat te doen?

Groeten John




A110

Ik denk dat je nokkenaspoelie kapot is omdat ik in de tekst lees dat het een tikkend geluid is. Als een waterpomp kapot is hoor je een lagergeluid oftewel een zoemend of gierend geluid.

Ik neem aan dat het om een megane 1.6 16V gaat?

Daarom zou ik beginnen met het vervangen van de nokkenaspoelie of de elektroklep laten controleren of deze nog wel werkt deze elektroklep stuurt de nokkenaspoelie aan deze gaan ook wel eens kapot. En uitlezen kan misschien ook al iets aan het licht brengen. De dealer heeft een protocol waar ze zich aan moeten houden aan de hand van de storingscode's die bij het uitlezen tevoorschijn komen. Zo kunnen ze nagaan wat er kapot is en hoeven ze niet kwakkeloos onderdelen te vervangen.

Het standaard vervangen van een waterpomp doe ik ook niet en ja het kan een risico zijn op langere termijn maar zolang een waterpomp niet lekt laat ik hem ook zitten en ik weet nog wel meer garage's en dealers die ze laten zitten. En mocht de waterpomp kapot gaan dan kun je in overleg met de klant ook wel tot een oplossing komen qua kosten van de reparatie.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

John B.

Toen de waterpomp die er inzat bij 1e keer demonteren was duidelijk te horen dat de lagers kapot waren.

Toen een nieuwe eringezet, die het niet deed, en daarna een exemplaar die wel werkte.

D-riem is vervangen omdat ie 5 jaar oud was.. Had op het forum hier gelezen dat het hoorde dat je alles dan vervangt? Niet dat het nu nog uitmaakt, ik wil uiteraard gewoon dat ie weer rijdt!

Bedankt voor je reply trouwens Jeroen

A110

Dan snap ik het van de waterpomp. Dan hadden ze die gelijk mee moeten vervangen als de lagers al hoorbaar waren.

Maar dat neemt niet weg dat hiermee het probleem is opgelost. Ik zou zeggen laat de auto uitlezen en kijk of er een storing in staat die je opweg kan helpen naar het probleem. Maar zoals ik al heb geschreven ik vermoed dat er iets met de nokkenaspoelie aan de hand is.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

John B.

Vanavond proberen ze de oude poelie te vervangen voor een andere, maar mss beetje dom van mij: zit dat al bij een distributieriemset?

Lagers waren nog niet hoorbaar toen ik m kocht, bij 49000, nu op 60000 wel goed te horen.

A110

De verstelbare nokkenaspoelie zit niet standaard bij een distributieset. Daarin zitten alleen de distributieriem, spanrol en loopwiel.
Ik denk dat ze de distributieriem te strak hebben gezet waardoor de lagers van de waterpomp zo snel kapot gegaan zijn. Maar het blijft moeilijk om zoiets te beoordelen op afstand. Ik kan natuurlijk ook de voor geschiedenis van de auto niet.

Is het geluid van de lagers niet afkomstig van de dynamopoelie die gaan ook nog wel eens kapot. Als de multi-riem eraf is en je start de motor is het geluid dan nog steeds hoorbaar?

Succes ermee en hou ons op de hoogte.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Zakaria

Citaat van: A110 op 29 maart 2010, 21:04:59
De verstelbare nokkenaspoelie zit niet standaard bij een distributieset. Daarin zitten alleen de distributieriem, spanrol en loopwiel.
Ik denk dat ze de distributieriem te strak hebben gezet waardoor de lagers van de waterpomp zo snel kapot gegaan zijn. Maar het blijft moeilijk om zoiets te beoordelen op afstand. Ik kan natuurlijk ook de voor geschiedenis van de auto niet.

Is het geluid van de lagers niet afkomstig van de dynamopoelie die gaan ook nog wel eens kapot. Als de multi-riem eraf is en je start de motor is het geluid dan nog steeds hoorbaar?

Succes ermee en hou ons op de hoogte.

Ik heb je één pm bericht gestuurd.
Megane 1.9dci 6bak 2004, dvd klapscherm + hoofdsteunen.
+ Megane 1.5dci 6bak 2007, panoramadak, renault navigatie scherm carminat + stuurbediening.

John B.

Hallo,

er is nog niks veranderd aan de situatie, want er is nog niks aan gedaan ( niet dat ik de auto nodig heb, ik fiets wel naar m'n werk!~)

Wel hebben we de compressie op de 4 cylinders gemeten: nummer 1 en nummer 4 hebben dus geen compressie, ik had al gegoogled naar t antwoord, maar niks gevonden, wie helpt ons verder?

John B.

Zou dit kunnen helpen om de megane weer rijdend te krijgen?


http://link.marktplaats.nl/306646905

A110

Mogelijk maar als we niet weten wat er nu precies kapot is dan ga ik niet zomaar zeggen dat je de kop moet gaan vervangen.

Je schrijft dat je gekeken hebt of alles op tijd stond en de motor daarna goed heeft gelopen. Wat is er daarna gebeurt is de motor er ineens mee gestopt of heb je nog een geluid gehoord?

Waar is de auto momenteel staat ie bij een garage waar ze al diagnose hebben gedaan of doen jullie zelf diagnose stellen?
Waar kom je vandaan?

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

John B.

Hallo Jeroen,

Ik ben er zelf niet aan het sleutelen geweest, maar dat heeft de garage gedaan.

Er is toen een proefrit mee gemaakt, en motor leek goed te lopen.

Megane stond toen op de weg voor garage te draaien, en stopte er mee, heeft zichzelf uitgezet, of hij toen vreemde geluiden heeft gemaakt weet ik niet.

Ik heb dit allemaal van de garage gehoord, ben er zelf niet bijgeweest.

Garage zei dat ze de kop er waarschijnlijk af moesten halen ( vandaar die link naar MP)

Waar ik vandaan kom: uit Middelburg (zeeland)

A110

Ik vind het nog steeds een raar verhaal.
Maar ik begrijp dat het fout gegaan is na het loshalen van de distributieriem.
Daar zal ook de fout zitten ik denk dat de riem niet goed heeft gestaan of te slap waardoor de motor nu van tijd is gegaan.
Dus de garage heeft een fout gemaakt dan moeten ze het toch ook oplossen voor je. Je hebt toch een rijdende auto gebracht. Dan hoef jij toch niet voor de kosten op te draaien door een fout van een ander.

Ikzelf heb een garage in Oud-Beijerland vandaar mijn vraag als je in de buurt woonde dan wilde ik je wel helpen met het probleem maar Middelburg is niet zo heel dicht in de buurt.

Ik vermoed nog steeds dat de verstelbare nokkenaspoelie kapot is of de boel niet op tijd staat. En als het inderdaad goed fout heeft gestaan dan kan het inderdaad mogelijk zijn dat er kleppen kapot zijn of de nokkenas kapot is.  Maar op afstand is het heel moeilijk te beoordelen.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

John B.

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je nuttige reply!

Idd, waterpomp was stuk, die is vervangen, en daarna kwam dit probleem!

Wat kost zo'n verstelbare nokkenaspoelie? en is dat lastig te vervangen?

Kleppen kapot of de nokkenas kapot snap ik zelf wel dat t vrij prijzig is!

Ik wacht geduldig af, en zie wel wat er uitkomt!

Groeten John

John B.

Reactie van een renault-monteur:

Wat er gebeurt is zal waarschijnlijk zijn dat de krukaspoelie niet goed vast is gezet bij het vervangen van de distributie en omdat er geen spie in de krukas zit verloopt de krukas t.o.v nokkenas met het gevolg dat de kleppen de zuigers raken en dat de motor geen compressie meer heefd en dus niet meer loopt.
Wat nu moet gebeuren is alles weer demonteren + de cilinderkop en alle kleppen vervangen deze zullen allemaal krom zijn,dit is een fout van de garage dus mogen ze dit betalen anders gaat het veel geld kosten.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev