Advertenties


Openluchtfilter inbouwen

Gestart door Wesley, 17 mei 2006, 12:58:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wesley

Beste mannen,

Mijn Megane Coupe is nog helemaal standaard, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven.
Mijn vorige auto's hebben altijd een dikke uitlaat gehad, en toch mis ik af en toe dat geluid.

Nu wil ik dus een open luchtfilter in mn megane bouwen, dan heb ik toch als ik lekker wat toeren maak een leuk brom geluidje en als ik gewoon rustig aan doet dan heb ik nog gewoon lekker alle rust, behalve de tikkende kleppen dan  8)7

Anyway, hoe ga ik dit het beste doen ?
Zelf inbouwen of laten doen ?

Als iemand dit zelf heeft gedaan kan hij wat foto's posten hoe het bij hem eruit ziet, of misschien nog beter of iemand een how'to kan maken.

Alvast bedankt !

peterachterop

dat is niet zo moeilijk, als je bijv een k&N filter nieuw koopt staat er precies in beschreven wat eruit moet en hoe je t nieuwe filter monteerd.

Timo Zuiderduin

ligt er helemaal aan wat je wilt!
als je een inlegfilter neemt dan is het een kwestie van luchtfilterbak openschroeven, oude eruit en nieuwe erin.

met een openluchtfiltersysteem dan is het ook wel te doen.
als je een set koopt speciaal voor de RMC dan is het gewoon vervangen, koop je een universele moet je misschien wel wat prutsen om hem op een plek te hangen waar hij koude lucht aanzuigt, let hier wel op!! als hij warme lucht gaat aanzuigen gaat je blok alleen maar slechter lopen en zal je vermogensverlies krijgen.

ook de ophanging bij een universele kan wel wat geknutsel betekenen.

mijn advies: koop een systeem speciaal voor de RMC.!!

p.s. als je wagen op gas rijdt, monteer dan GEEN open luchtfilter!!

Wesley

Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 17 mei 2006, 13:16:25
ligt er helemaal aan wat je wilt!
als je een inlegfilter neemt dan is het een kwestie van luchtfilterbak openschroeven, oude eruit en nieuwe erin.

met een openluchtfiltersysteem dan is het ook wel te doen.
als je een set koopt speciaal voor de RMC dan is het gewoon vervangen, koop je een universele moet je misschien wel wat prutsen om hem op een plek te hangen waar hij koude lucht aanzuigt, let hier wel op!! als hij warme lucht gaat aanzuigen gaat je blok alleen maar slechter lopen en zal je vermogensverlies krijgen.

ook de ophanging bij een universele kan wel wat geknutsel betekenen.

mijn advies: koop een systeem speciaal voor de RMC.!!

p.s. als je wagen op gas rijdt, monteer dan GEEN open luchtfilter!!

Okee duidelijk !
Dus in mijn geval ( Renault Megane Coupe 1996 1.6e ) heb ik dit nodig :


En dit is dan gewoon vervangen ?

En wat is de beste optie om ervoor te zorgen dat er genoeg koude lucht bij komt ?
Ik wil namelijk geen luchthapper oid :S

Birt

#4
Deze zet je dus in het originele luchtfilterhuis. dus dan hoef je nergens om te denken, maar maakt ook geen of weinig extra geluid.


linkje met meer info. (willekeurig gevonden met google)
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Wesley

Citaat van: Birt op 17 mei 2006, 14:04:23
Deze zet je dus in het originele luchtfilterhuis. dus dan hoef je nergens om te denken, maar maakt ook geen of weinig extra geluid.


linkje met meer info. (willekeurig gevonden met google)
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html


Dus voor een beetje geluid geen inlegfilter ?
Heeft niemand een kleine omschrijving hoe hij zn openluchtfilter heeft ingebouwd ?

Birt

Heb zelf een green openluchtfilter.

komtie:
slangenklem bij inlaatspruitstuk losdraaien. bout begin luchtaanzuigbuis losdraaien. zit net naast radiator. ontluchtingsslag van het blok lostrekken aan de kant van de luchtbuis. luchtmassametersensor losmaken. is klemmetje van ijzer. zo met een schroeven draaier eraf te wippen. daarna kun je het geheel eruit halen. misschien vergeet ik een bout, maar dat zie je wel. Luchtmassa meter overzetten in het verloopstukje dat meegeleverd wordt met het filter. let op dat je hem er goed inzet zodat hij dus lucht doorstroom kan meten.  dan het verloopstuk met slangenklem bevestigen aan het spruitstuk. (massameter onder. ontluchting boven) (tip. maak gelijk je gasklep huis en stappenmotor schoon. je kan er nu toch bij.) daarna ontluchtingsslang weer monteren. Luchtmassa meter weer aansluiten op de bedrading. vergeet klemmetje niet, want dan blijft hij niet hangen. dan filter zelf met een 2e slangenklem bevestigen.

controleren offie het nog doet en ff stuk gaan rijden om te beoordelen offie nog steeds goed rijd.

Nadeel is dat hier geen aanzuigbuis wordt geleverd/gemonteerd. dit merk je zomers bij temperaturen boven de 25 graden. dan brult hij meer en is vermogen minder doordat er te weinig zuurstof in de lucht zit. Maar het is niet dramatisch te noemen. je kan dus dan een zelfmade aanzuigbuis maken, of een variant kopen waarbij wel een buis zit.

voorbeeld waarbij de originele aanzuigbuis is blijven zitten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7ZV6VHLY
thanks to vinnie
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

basE

Bij stroeve motorsport verkopen ze filters die je zo rechtstreek op de originele slang kan aansluiten met een tussenstuk erbij om hem makkelijk te kunnen vast maken. Heb er zelf 1 van K&N gehad en die is me erg goed bevallen, kost wel een paar centen maar heb je ook wat. Je kunt ze volgens mij met verschillende merken filters erop bestellen.

http://www.stroevemotorsport.nl/index-nl.htm

dennis (red-devil)

zo heb ik het gedaan en met succes

Red-Devil

Erik22

Ik heb hem ook bij stroeve laten monteren. Prijs viel me mee voor het resultaat !-!




Tuned

Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 17 mei 2006, 13:16:25
ligt er helemaal aan wat je wilt!
als je een inlegfilter neemt dan is het een kwestie van luchtfilterbak openschroeven, oude eruit en nieuwe erin.

met een openluchtfiltersysteem dan is het ook wel te doen.
als je een set koopt speciaal voor de RMC dan is het gewoon vervangen, koop je een universele moet je misschien wel wat prutsen om hem op een plek te hangen waar hij koude lucht aanzuigt, let hier wel op!! als hij warme lucht gaat aanzuigen gaat je blok alleen maar slechter lopen en zal je vermogensverlies krijgen.

ook de ophanging bij een universele kan wel wat geknutsel betekenen.

mijn advies: koop een systeem speciaal voor de RMC.!!

p.s. als je wagen op gas rijdt, monteer dan GEEN open luchtfilter!!

ik rij op gas en mijn carbon airbox doet het prima, dit jaar nog maar 2 keer slang eraf geklapt maar dan is de schade minimaal, van de ring die het filter huis in schiet (kan geen kwaad) tot de slang die er af klapt(kwestie van terug zetten)

Djuroen

Ik heb zelf een k&n 57-i kit ingebouwd. Hier zit alles bij wat je nodig hebt. Kostte toen zo'n beetje 175 euries. Maar dan heb je ook wat. Tussen 3.000-4.000 toeren is het geluid echt geweldig te noemen! (uiteraard wel bij een warme motor). Het inbouwen ervan is echt simpel. Er zit een redelijk duidelijke beschrijving bij de kit. Je zorgt er in ieder geval eerst voor dat je oude luchtfilterhuis eruit gaat. Ook de aanzuigbuis daarvan verwijder je. De sensoren die je eruit haalt plaats je dan in de de aanzuigbuis die je bij de k&n-kit krijgt. Ook zit er een beugel bij, die je op de zijkant van je motorblok plaatst. Simpelweg 2 boutjes los halen, beugel ertussen, en weer vastschroeven. Hieraan maak je de aanzuigbuis vast. Daarna komt het Conische filter erop te zitten. Alles gaat vast met stalen sjorbandjes, simpelweg met een schroevendraaier vast te maken... Er zit ook nog een flexibele slang/buis bij. Deze heb ik heel provisorisch doorboord om het met stevige tie-rips vast te zetten. Hij loopt (als je van voren kijkt) rechtsvoor vanaf de onderkant van m'n bumper (half erachter gezet, zeg maar) tot zo'n 10 cm vanaf het luchtfilter, om de koele rijwind aan te voeren naar het filter. That's it. Met een beetje zoek en prutswerk ben je er misschien een uur mee bezig. Het kan sneller dus... Als je rustig aan doet, en geduld hebt, is het resultaat er ook naar! Ik ben er heel erg blij mee. Het geluid zorgt voor regelmatige omdraaiende hoofden als ik weer es m'n gaspedaal induw om het geluid te horen (uiteraard met het raam open voor een beter effect!) Rij ook es door een tunneltje... geeft ook een leuk effect...

Nils

Kan je de sensor ook achterwegen laten? 8)7

Birt

zonder luchtmassa meter? lijkt me niet verstandig. genereerd iig een storing.
_________________________________________________________________
als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel wil.

Nils

Vroeg t me af... Ga morgen J&R filter erin zetten en heb deze er opgepast en toen even zonder laangesloten. Maar zal deze dan zeker aansluiten. Zit niet op storingen te wachten.

Bedankt voor je reactie! !-!

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev