Advertenties


EGR klep megane station 1,5DCI 2006-2007

Gestart door Yoni, 18 februari 2012, 19:24:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yoni

Ik wil het uitlaat gas recirculatie circuit schoonmaken van mn "nieuwe" auto.
heb de pijp tussen het egr huis en inlaat even los gehad en daar zit meer dan 4mm prut in tijd voor een schoonmaak beurt dus!

Nu is de vraag: ik heb filmpjes gezien van andere 1,5DCI blokjes waar de egr klep aan de linker zeide uit het huis getrokken word,
echter bij dit model zit links aan de EGR koeler een uitlaatgas poort en aan de bovenkant een soort solenoid met 3 boutjes deze wou alleen niet echt los.
Is dit nu de klep die de egr bestuurd?
Eventueel kan ik morgen een foto maken.

en tijdens het draaien kwam ik een klein "pompje" tegen boven het rem vloeistof reservoir met een grijs kapje wat in een rubber aan een beugeltje hangt, dit zoemde is dit normaal, en wat is de funtie van dit apparaatje als ik de stekker los haalde kreeg ik melding injectie maar motor liep nog mooier dan daarvoor.

Heb zat auto kennis maar moderne techniek van deze wagens is mijn nog een beetje onbekend!

Gr. Yoni

Nosmo

Hallo allemaal,

Ook ik heb met mijn megane de gangbare egr klep problemen......auto die stottert bij een bepaald aantal toeren en daarna lijkt het of je de motor verzuipt.
Als hij weer op toeren komt krijg ik een rookgordijn achter mijn auto te zien.
Bij het uitlezen gaf deze aan dat de egr te hoge en te lage uitstoot had.
Nu wil ik zelf mijn egr klep gaan schoonmaken maar wil even zeker zijn dat ik de goede schroeven losdraai.
Ik heb hier op het forum al verschillende topics gelezen maar de fotos zijn allemaal anders als dat het er bij mij uitziet.


Is dat op de foto waar het stekkertje loshangt mijn egr klep? Deze zit met 3 schroeven vast.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken.



Dit is de andere kant van het geheel.

Ik hoop dat jullie het mij wat duidelijker kunnen maken.

Alvast bedankt

Groet Maurice
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

A110

Dat is inderdaad je EGR-klep. Schroeven losdraaien en met WD40 de EGR-klep losdraaien/trekken/wrikken. Deze kan vastzitten door de koollaag. De rest wijst zichzelf.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Clio Hybrid 140

Nosmo

Citaat van: A110 op 28 februari 2012, 19:41:43
Dat is inderdaad je EGR-klep. Schroeven losdraaien en met WD40 de EGR-klep losdraaien/trekken/wrikken. Deze kan vastzitten door de koollaag. De rest wijst zichzelf.

Bedankt voor het snelle antwoord,

Moet ik nog bv de min vd accu halen of een luchtslang losmaken of is dat allemaal niet nodig??
En is remvloeistof de beste manier om het schoon te maken?

Alvast bedankt.
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

Marc

Ik heb hem laatst ook schoongemaakt.
Heb het gewoon een dag in de benzine los laten weken en klaar was de klep  :0

Je zou het ook kunnen doen met remmenreiniger.
En accu loskoppelen hoeft niet.

Zorg wel dat je boutjes niet vallen ;-))
Renault Megane  2005 1.5 DCI

Nosmo

Nou ik heb dus de egr klep eruit gehaalt, dit ging heel makkelijk....stom dat je soms denkt dat het moeilijk is.
De egr klep was dus duidelijk erg vuil zoals je hieronder ziet.....


Na nog geen half uur poetsen met remmen reiniger en tanden borstel zie je het resultaat hieronder...



Alles weer ingebouwd en de auto voor een testritje meegenomen....alles doet het weer naar behoren.
Hij trekt voor mijn gevoel wat beter maar loopt zeker een stuk rustiger, ik heb geen rookpluimen meer en het stotteren is ook weg.
Het vervelende is wel dat dit veel geld had kunnen kosten, de ene garage had het over er gelijk een egr unit in te zetten € 260 en de ander had het over 2 a 3 uur werk € 150  terwijl ik het zelf voor € 6 ( spuitbus remmenreiniger) heb gedaan.

Iedereen bedankt voor de info en hulp !!

Groet Maurice
•Als een man de portier van zijn auto voor zijn vrouw openhoudt kan je 2 dingen bedenken, 1 zijn vrouw is nieuw of 2 zijn auto is nieuw.

Auto Historie: Golf GTI, Mazda 626, Matra Murena 2.2, Nissan 200sx 1.8i Turbo, Alfa 156 1.8 TwinSpark, Seat Toledo 1.6i, Renault Megane Grand Tour 1.5dci

juul

fijn dat het zo weer nmooi is opgelost en natuurlijk wel een heel stuk goedkoper

Dante

Whoah! Da's een mega-verschil zeg... Mooi dat je dat lekker zelf goedkoop op hebt kunnen lossen !-!
1990 Volvo 340 Special | 1996 Mitsubishi Colt 1.3 GLXi

Get in, sit down, shut up & hold on!

Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo

2000 Renault Mégane Break RXI 1.6-16v | 1989 VW Polo Sedan (GT Conversie / R.I.P.) | 1990 VW Polo Coupe (R.I.P.)

Fb

Karin

Op zo'n manier levert zelf klussen je heel wat op.

parkcentral

Van dit soort foto's krijg ik zin om zelf ook dat ding te demonteren en te poetsen!
Hoeveel km had je auto gelopen toen die klep er zo uitzag?

ron66

hallo een vraagje moet de egr klep niet opnieuw ingeleerd worden bij daeler

matthew

Ja dat moet wel.

Maar waarschijnlijk kan een universeel garage met goed uitlees apperatuur het ook aansturen om in te leren.

ron66

ok bedankt dus als je de klep  schoonmaakt en er weer inzet dan krijg je een foutmelding

matthew

Als er van te voren geen foutmelding was niet,en als je tijdens de procedure dat het los ligt niet op contact zet ook niet.

Maar bij het inlezen zet die alle gegevens zeg maar weer op nul.

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev